Приказната за Џими Хендрикс, всушност, е приказна за неговиот раскошен талент на композитор и пејач, но и приказна за виртуозниот гитарист на сите времиња – приказна за брендот како гитара. Гитарата како да беше органски дел од неговото тело, а звукот излегуваше непосредно од најдлабоките лавиринти на душата на овој музички генијалец. Хендрикс не му покажа на светот само што сѐ може да направи со гитара во рацете (свирење зад глава, под колено, зад грб и со јазик), туку и на цела една генерација ѝ покажа како да се бунтува против манипулациите и неправдата, како единствен пат да се освои личната слобода. Џими Хендрикс покажа дека занимавањето со рок-музика не е, не може и не смее да биде само обична забава. Тој докажа дека тоа е и лично жртвување. Многу често самиот знаеше да каже дека е интересно како мнозинството луѓе ја обожаваат смртта, а, всушност, се раѓаш дури откако ќе умреш. Значи, мораш да умреш за да те ценат луѓето. Дали навистина е така? Ова е мојата приказна за непрежалениот генијален гитарист чијшто стил до денешни дни никој не успеа ниту да го достигне, ниту барем приближно да го копира. Тој со својата смрт потврди дека мотото „живеј брзо, умри млад“, сепак. има превисока цена. Се појави во времето кога беснееше војната во Виетнам, на улиците во Далас беше убиен Џон Фицџералд Кенеди, а сексуалната револуција ја достигна својата кулминација. Токму тогаш музиката на Џими Хендрикс стана симбол на слободата и на љубовта. Неговата прва сериозна тинејџерска љубов била бела електрична гитара, која ја добил на подарок од својот татко. Неговата мајка Лусил, која била Чироки Индијанка, го родила на 17-годишна возраст, во 1942 година, и му го дала името Џони Ален, додека татко му Џејмс Ален Ел бил на еден од фронтовите во Втората светска војна. Мајка му била алкохоличарка поради што извесно време Џими живеел кај своите роднини во Калифорнија. Кога имал 13 години, татко му, веќе разведен од неговата мајка му, му го променил името во Џејмс Маршал, а подоцна, пред да се прослави, тој го зел името Џими Хендрикс.
Слободно може да се констатира дека тој е една од најистакнатите ѕвезди на рокенролот, чијашто кариера беше метеорска, а музиката што ја свиреше, пред своето време. Со полн сјај, прво блесна на настапите по ноќните клубови во Лондон, во првата половина на 1967 година, а потоа и на фестивалот во Монтереј во САД, на кој ја воодушеви публиката и израсна во икона на рокот. Тоа беше време кога рокенролот не беше само обична забава, туку сѐ повеќе стануваше еден вид бегство од досадното секојдневие. Очигледно, тој имал непријатно детство, факт што подоцна ќе ја предизвика неговата потреба секогаш да биде во центарот на вниманието. Тоа внимание го нашол во љубителите на блузот, музика која сама по себе е создадена на приказната за човековата тага и патењето низ животот. Инаку, на музичката сцена во Лондон на крајот од 1966 година и почетокот на 1967 година, суверено владееја групите Битлси, Ролингстоунси и Ху, но и тројца врвни гитаристи – Ерик Клептон, Џеф Бек и Џими Пејџ. Појавата на првиот албум на Хендрикс „Are You Experience“ (Дали сте искусни) и на мегахитот „Hey Joe“ (Хеј, Џо) направија вистински дар-мар на британската рок-сцена. Сите важни лондонски ноќни клубови во тоа време бараа Џими Хендрикс да свири кај нив. Публиката лудуваше за мајсторот во бел костум, со шешир, на кој вообичаено имаше пердув од ној. Неговиот психоделичен блуз обожавателите ги фрлаше во транс, а тој како музичка атракција беше доволна гаранција за полни клубови. Подоцна, во Монтереј на 18 јуни истата година приказната се повтори, па така Хендрикс ја освои и Америка.
Врската меѓу гласната музика и бунтовништвото се покажала како безвременска во 60-тите години на 20 век. Џими Хендрикс експериментираше со фонијата во неговите гитарски сола. Така тој ја доближуваше гитарата опасно блиску до засилувачот со цел да произведе фонија со високи крици и вресоци. Со користењето направи на вах-вах педалите и тремоло рачката, Хендрикс ги збогатил гитарата и рок-музиката со цела нова сонична палета на звуци. Дефинитивно е точно дека тој свиреше со нечуена гласност и интензитет како никој пред него. На тој план тој соработувал со британските мајстори на тон Џим Маршал и Роџер Маер во развивањето гитарски засилувачи со голема моќност и со егзотични аудиоефекти. Познат е и по тоа што на својствен и специфичен начин ги правеше најголемите музички миксови во кои на звуците од блузот додаваше рок- мелодии, а блуз-мелодиите ги продлабочуваше со диви рок-тонови. На почетокот не беше сфатен бидејќи тој одеше преку сите музички граници. Со текот на времето Хендрикс својот гитарски занает го разви на рок и блуз подлога позната како Делта Мисисипи Блуз. Тој асимилираше различни стилови на свирење и усовршуваше техники многу побрзо отколку кој било дотогаш. Многу добро е познато дека гледал фокусирно, внимателно слушал и по потреба учел и копирал сѐ што требало од другите. Тоа, пред сѐ, се однесува на кралевите на блуз-гитарата Б.Б. Кинг и Алберт Кинг. Бил воодушевен од Боб Дилан, а неизмерно го почитувал и кралот на рокенролот Елвис Присли. Познат е по тоа што во Гринвич Вилиџ пред бела публика го изведувал своето црнечко шоу – неговото свирење на гитара кое било сериозен перформанс на неповторливо музичко доживување. Сепак, тој на почетокот во Њујорк не се вклопувал. Не беше доволно црн за Харлем, но и доволно бел за Гринвич Вилиџ. Изведувајќи некои свои песни, Хендрикс себе се претставува како космичка сила која патува низ телото и духот, просторот и времето. Како таков публиката го перципираше како музички бог. Во неговите гитарски перформанси на сцената имаше и примордијална еротика, сцени на древни клетви, цигански пророштва и интергалактичко заедништво (блуз-сешн Woodoo Chile). Всушност, тој беше вуду-момче (Voodoo Chile) со најмоќен вуду-имиџ кого обожавателите го прифаќаа како вуду-свештеник, кој публиката ја води низ музика, односно низ ритуали и церемонии. Инаку, неговата музичка кариера достигна кулминација на „Трите дена мир и музика“, познати под името „Вудсток“ (15-19 август 1969 година), каде што тој изведе 16 музички нумери, а најмногу е запаметен по гитарската интерпретација на химната на САД – Знамето накитено со ѕвезди, која, според зборовите на Ал Ароновиц, музички критичар на „Њујорк пост“, претставувала најелектричен момент на „Вудсток“, а можеби и најголем музички момент на 60-тите години на минатиот век. Можеме да кажеме дека колку и да настојуваше Џими Хендрикс да им оддаде почит на своите црнечки корени (блуз и џез) поради белиот карактер на својата музика, тој правеше чекор напред кој никогаш и самиот не го објасни. Тој експериментираше со музиката, така што непристрасно ги адаптираше сите форми со кои доаѓаше во контакт почнувајќи од композициите на Џорџ Фридрих Хендел, преку џез-басот на Чарлс Мингус, па до џез саксофонот на Џон Колтран. Така ги комбинираше афричкиот звук, европската хармонија и азиската полифонија. Не сакајќи да биде лимитиран со границите на рокенролот, ниту со своите музички преференции, силно се спротивставуваше на секоја можна категоризација и дефиниција на неговата музика.
Барајќи одговор на прашањето зошто Хендрикс е прв? Можеме да ги земеме и следниве изјави за него: големиот Б.Б. Кинг велеше дека сите гитаристи му се мили, ги сака, но Хендрикс од сите отишол најдалеку; Ајк Тарнер само констатираше дека гитарист како Хендрикс нема повторно да се роди; Лес Харви, пак, го спореди со Боб Бимон, кој во атлетиката скокна 8,90 метри, и долги години никој не го достигна, и додаде дека на светската сцена свиреше само три години, а остави дело кое никој не може да го достигне и престигне. Па, така за него Џими Хендрикс е Боб Бимон на светскиот рокенрол; Џеф Бек тврди дека Хендрикс е музички џин кој немаше среќа да си најде достојно друштво (конкуренција); а, пак, еден друг џин по име и дело, Мајлс Дејвис за Хендрикс велеше дека е еден од ретките што знаат да изненадат и додава дека отишол на неговиот погреб очекувајќи некое ново чудо. Но, тоа, за жал, не се случи. Сепак, неговиот животен стил – секс, дрога и рокенрол – со текот на времето почна да го зема данокот. Со преполнети и распродадени концертни сали, дојдоа и проблемите со законот. Неговата страст, хероинот и хашишот, полека, полека ја уништуваше неговата блескава кариера. Во приватниот живот му се случуваше сѐ и сешто: луди свирки, консумирање алкохол без мерка, прекумерно дрогирање и најразлични оргии со девојки кои го обожаваа. Неколку дена пред неговата смрт во една од собите на лондонскиот хотел „Самарканд“, на едно ливче запишал: Животната приказна е побрза од треперењето на окото, тоа е приказна за љубовта… до видување или збогум, додека повторно не се сретнеме….
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.