Во периодот меѓу двете светски војни во Скопје постоеле неколку цркви. На левата страна на реката Вардар имало три стари православни цркви и една новоизградена на десната страна на градот.
Црквата „Света Богородица“ била најголема и најимпозантна црква во градот. Црквата се наоѓала во најголемото маало, Пајко маало. Со средства на црквата „Света Богородица“ и на добродетели од градот биле изградени две цркви-ќерки, а тоа биле црквите „Свети Ѓорги“ и црквата „Цар Константин и царица Елена“. До Соборната црква „Света Богородица“ се наоѓала запуштена црква, „Света Мина“, која била изградена во 1902 година.
Црквата е историски македонски православен христијански храм. Во 1935 година била обновена и претворена во црковен музеј на Скопската епархија. Имала 250 квадратни метри корисна површина и во неа требало да се чуваат икони, фрески и друго. Комплетно настрадала во земјотресот во 1963 година. Оваа црква е значајна за МПЦ-ОА бидејки во неа е донесена одлуката за самостојност на МПЦ – потврдена преку отслужувањето заедничка архиерејска литургија со српскиот патријарх Герман на 19 јули 1959 година и истовремено е извршена и хиротонија на преспанско-битолскиот владика Климент. Постои иницијатива да се возобнови црквата или евентуално целиот комплекс како музеј.
– Зошто да не се возобнови. Ова е вистинско прашање. Овде имало темели. Постоела црквата „Свети Мина“ и таа повторно треба да се изгради – ни рече свештеникот од црквата „Св. Димитрија“ во Скопје.
Во неа особено била засилена собирачката активност на црковни богослужбени предмети, фрески, икони и ракописи, која се развила со оформувањето на Црковниот музеј во црквата „Св. Мина“ во Скопје во 1933 година.
Постарите раскажуваат дека под влијание на грчката и на српската пропаганда црквата за време на Првата светска војна била претворена во коњска штала. На идеја на митрополитот скопски Јосиф и на директорот на банка „Вардар“, Милан Јовановиќ-Стојмировиќ, биле урнати двете кули на црквата. Во 1935 година била обновена и претворена во Црковен музеј на Скопската епархија.
Празникот посветен на светиот великомаченик Мина се одбележува на 24 ноември. Тој на иконите е претставен како војник качен на бел коњ и им помагал на тие што биле во неволја.
– По потекло Мисирец и војник по занимање, Свети Мина, како вистински христијанин, не можеше да го гледа одвратното жртвопринесување на идолите, па ја напушти војската и градот и луѓето и сѐ, и отиде во пуста планина. Бидејќи на свети Мина му беше полесно да живее со дивите ѕверови одошто со незнабожните луѓе. Еден ден светителот го проѕре од далечина незнабожечкото празнување во градот Катуанија, па се спушти во градот и пред сите ја објави својата вера во живиот Бог Христос, а ги изобличи идолопоклонството и незнабоштвото како лага и мрак. Кнезот на тој град, некој Пирос, го запраша свети Мина кој е тој и што е. Светителот му одговори: „Татковина ми е Мисир, името ми е Мина, бев офицер, но кога го видов идолопоклонството, се одреков од вашите почести. Сега дојдов пред сите да го објавам мојот Христос како вистинит Бог, за и он мене да ме објави како свој слуга во Царството Небесно“. Кога го слушна ова Пирос го подложи Свети Мина на големи маки. Го биеја, го стружеа со железни четки, го гореа со свеќи и го мачеа со разни други маки, па најпосле го убија со меч. Телото му го фрлија во оган за да не го земат христијаните, но тие, сепак, спасија од огнот некои делови. Овие остатоци ги погребаа чесно, а подоцна беа пренесени во Александрија и таму ги погребаа и над нив изградија црква. Св. Мина пострада околу 304 година и се пресели во Христовото Царство. Тој беше и остана голем чудотворец во двата животи, и на земјата и на небото. На секого којшто го слави Св. Мина и во неволја со вера го повикува на помош, тој и му помогнал. Повеќепати се јавуваше како војник на коњ за да им помогне на верните или за да ги казни неверните – раскажува Марко Китевски, советник во Институтот за фолклор.

Семејнта слава е врзана за огништето, и отткука нејзиното празнување треба да биде во домот-олицетворение на хармонијата и топлината
Ноември е месец на најмногу православни празници кои најголем број од христијански семејства ги празнуваат како именден или семејна слава.
– Искрено да ви кажам, по десетина години празнување на домашна слава, која инаку ја наследив од мојот дедо, се решив гостите да ги пречекам во еден од скопските ресторани. На прва мисла се беше поедноставно, нема набавки, припреми, готвење, сечкање, позајмување столици и маси од соседи. Така и се случи, гостите си дојдоа, се отпуштија, но, како што поминуваа часовите, почувствував дека нешто ми недостига, нешто што не може да го почувствува оној кој славата, именденот или кој било ден го празнува онака вистински. Го немаше оној домашен амбиент, онаа топлина која го дава домашното огниште, па и не бадијала од памтивек се нарекува нели домашна или куќна слава. Оттогаш си ветив дека домашните слави ќе си бидат организирани во домот – вели скопјанец која ја слави оваа слава.
Основно е да се задржат обичаите, а останатото може и со скромна трпеза да се одбележи.
– Најбитно е луѓето да не заборават на елементите без кои не може да се одбележи славата, лепче, вино, пченица и свеќи, другото треба да биде скромно, не толку помпезно за да се засени она црковното и световното, кое и не приличи на празнувањето. Траба да се има мера и во празнувањата, тогаш може да се претера и со алкохол, па се нарушува светоста и достоинството на прославата на празникот. Чест треба да му се оддаде на светителот кој е заштитник на домот и на семејството, треба нему да му обрнеме внимание. Јас долги години сум свештеник и знам што е смислата на домашната слава, достоинството и заслугата на светецот кој го славиме, неговиот светителски лик – вели свештеникот.
– Семејната слава е врзана за огништето, и оттука нејзиното празнување треба да биде во домот-олицетворение на хармонијата и топлината. Смислата на празнувањата е да ги собере и зближи на едно место роднините и пријателите и да ја зајакне меѓусебната почит и доверба – објаснува Марко Китевски, советник во Институтот за фолклор.
На овие празници во домот или во црква свештеникот осветува леб, вода, вино и пченица. Житото како симбол на воскресението, виното симбол на крвта Исусова, лебот -телото Христово. Свеќите даваат светлина и ја симболизираат Господовата светлина и топлина. Големата свеќа се вика лобада и таа се употребува во обредите за слава и во свадбените обичаи. Темјанот-миризливата смола со карактеристичен мирис се користи за да се бркаат и прогонуваат демоните, ни раскажа Китевски.
(Пишува: Невена Поповска
Текст објавен во 117. број на неделникот „Република“, 28.11.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Националната телевизија од Естонија ќе снима репортажа за Македонија
-
Кашкавалот од Лазарополе се продавал дури и во Египет
-
„Македонија: земја на питите, страста и изобилството“: прекрасна странска репортажа за храната
-
Јадранскиот град кој полека умира: Беше иднина на Мусолини, стана жртва на систематско запоставување