До крајот на 20 век „Вардар филм“ беше единствената државна филмска продуцентска куќа во Македонија што во своето петдецениско работење ги продуцираше сите играни, аниминирани и документарни филмови во Македонија. Последната продукција на „Вардар филм“ беше во 1998 година. Новата национална установа филмски центар „Вардар филм Македонија“ постои од јануари 2014 година и е наследник на препознатливото име „Вардар филм“, што беше идеја на Министерството за култура. За неполни две години откако е директор на „Вардар филм Македонија“, Димо Попов успеа да потпише договори со телевизиски куќи од регионот за прикажување на македонските филмски класици за кои уште постои голем интерес, го збогати фундусот со реквизити и со костими од завршени филмски проекти. Во големата слика, „Вардар филм Македонија“ еден ден треба да прерасне во филмско студио во кое ќе може да се смести филмска продукција, да се изградат сетови, да се направи постпродукција на слика и на звук. Во изминатиот период во скопското кино „Синаплекс“ се одржа петдневна филмска програма со наслов „Македонски филмски класици“ како дел од наследството на „Вардар филм“ на која беа прикажани „Хај-Фај“, „Три Ани“, „Среќна Нова ’49“, „Планината на гневот“ и „Тетовирање“.
Некогашниот „Вардар филм“ беше единствената државна филмска продуцентска куќа. Денес условите се поинакви. Овој „Вардар филм Македонија“ постои неполни две години. Што може денес тој да им понуди на филмаџиите?
ПОПОВ: „Вардар филм“ е формиран во 1947 година и постои до крајот на 20 век, до 1998 година. Тоа значело дека сите средства што државата ги планирала за филмска продукција „оделе“ преку тој „Вардар филм“. Сега веќе не е така. Ние сме нова установа, која автоматски има друго место во ова општество. Веќе не е државен продуцент, туку сега има друга, поинаква функција. Заедно со Управниот одбор (УО), уште првите неколку месеци се обидовме да направиме некаква установа што, навистина, ќе им помогне на филмските работници. Тоа што „Вардар филм Македонија“ сега може да го понуди и треба да го нуди во блиска и во далечна иднина е некоја техничка поддршка на филмските продукции. Бидејќи и јас сум филмски работник, а и во УО на „Вардар филм Македонија“ има членови од таа бранша, се потрудивме да направиме нешто за нашата фела. Во изминатиов период обезбедуваме простории за филмски продукции, реквизити, костими што ги наследивме. Сѐ се тоа работи што, на некој начин, ги наследивме од „Вардар филм“. Досега немаме направено конкретна инвестиција, ниту, пак, сме добиле пари за да вложиме во опрема или, пак, во објекти. Од тоа што го имаме се обидуваме да направиме нешто. Освен тоа, бидејќи ги имаме авторските права за дистрибуција на сите филмови произведени во тоа петдецениско работење на „Вардар филм“, имаме право да склучуваме договори за прикажување и за дистрибуција на тие филмови. Веќе склучивме неколку такви договори и, практично, тоа ни беше главната дејност во овие неполни две години.
Спомнавте дека „Вардар филм“ склучил договори за прикажување филмови во земјите од регионот. Кои македонски филмски класици се најбарани и во кои земји постои најголем интерес?
ПОПОВ: Досега склучивме 12 договори за играни филмови со две телевизиски куќи што зрачат на просторот на поранешна Југославија. Тоа се „ТВ Класик“ во Хрватска и „Радио телевизија Србија“. Интересот е, практично, за сите филмови. На пример „Мис Стон“ на Жика Павловиќ, филмовите на Столе Попов „Тетовирање“, „Среќна Нова ’49“, „Хај-Фај“ на Владимир Блажевски, потоа филмовите на Љубиша Георгиевски. Според извештаите што ги добиваме од тие оператори, гледаме дека за одреден наслов има повеќе пребарувања, но, генерално, постои интерес за сите филмови. Тие филмови од продукциски аспект се, навистина, многу квалитетни и имаат емотивна, историска, филмска и естетска вредност, која е видлива. „Вардар филм“ во тоа време работел на филмска лента. Сега сите филмови што ги произведуваме во Македонија во последните 10 години се дигитални и тоа автоматски, на некој начин влијае и на пристапот на технологијата како се прават филмови и влијае и на самата продукциска вредност што ја имаат филмовите.
Во изминатиот период го збогативте и фундусот со многу значајни реквизити од некои завршени филмски проекти. Најавено е дека дел од тој фундус ќе биде дел од музејската поставка во Кинотека на Македонија.
ПОПОВ: Тоа е проект на Кинотека на Македонија и ние учествуваме со стара техника, која е, дефинитивно, само за во музеј, како на пример објективи, стари камери, реквизити. За жал, немаме зачувано костими, иако би било супер да имаме костими од „Мис Стон“, или, пак, од „Јад“. Тие се загубени и ќе се прави реконструкција според цртежите или кадри од филмовите. Почнуваме да го правиме тој фундус, имаме веќе 500 паричиња костими, кои се наследени од завршени филмски продукции. Ги фотографираме и ги ставаме на нашата нова веб-страница и ќе бидат достапни за повторно користење. Кога постепено би се зголемувал тој фундус и би нараснал како што го имаат некои сериозни филмски студија како „Барандов“ во Прага, ќе се почувствува ефектот, ама за тоа е потребно многу време. Тоа ќе ја поевтини филмската продукција и нема да се губат костими. Ќе се сочува нивната историска вредност.
Има ли сегашната зграда на „Вардар филм“ студио што може да се реновира и кое би им било од помош на филмските работници?
ПОПОВ: Ние мораме да почитуваме дека во Македонија има приватни студија за филмска продукција и не смееме да го нарушуваме пазарот. Не може да купуваме нешто што веќе го има. Но, во Македонија нема студио за постпродукција, колку што ни е познато. Ние го имаме изградено во нашата установа и тоа постои. Но, е застарено и треба да се реновира од корен – од акустичката изолација, до опремата. Ние сме во фаза на изработка на проект што постепено ќе оди по фази. Уште размислуваме дали ќе биде приватно-јавно партнерство или комплетно ќе биде во сопственост на државата. Слични вакви установи има во Норвешка и во Словенија, „Вива филм“ и тоа се јавни установи што своите услуги ги нудат на филмски продукции.
Каква е големата сликата на „Вардар филм Македонија“?
ПОПОВ: Големата слика на „Вардар филм Македонија“ е дека може еден ден да прерасне во филмско студио во кое ќе може да се смести филмска продукција, да се изградат сетови, да се направи постпродукција на слика и на звук. Тоа донекаде е економски оправдано. Бидејќи тоа е голема инвестиција, потребно е сериозно истражување и да се види економската оправданост. Ние почнуваме само од оваа зграда, но се надевам дека набрзо ќе може да се развиваме во тој правец. Презедовме шест камиони од МВР, кои беа подготвени за топење. Како што ќе расте и ќе се зголемува фундусот на костими и на реквизити, просторот тука нема да биде доволен. Природно ќе се наметне дека ќе ни треба нов простор каде што ќе се шириме и така, можеби, полека ќе прераснуваме во мало студио. Многу ни е важно, на мене пред сѐ, но и на членовите на УО, да не направиме установа што ќе биде постојано финансирана од државата и нема да има своја економска одржливост. Никој од филмските работници не сака систем што само ќе троши пари, а нема да произведува. Напротив, ние би сакале, ако може да ја направиме филмската продукција, генерално, да биде поевтина. Ако го обновиме тонското студио, парите што се трошат во странство би останеле тука.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Фестивал „Вардар филм прикажува македонски филмски класици” вторпат во „Синеплекс“
-
Ќе се реконструира објектот на „Вардар филм Македонија“
-
Камиони од фундусот на „Вардар филм“ беа користени во снимањето на филмот „Златна петорка“
-
Македонски филмски класици може да се гледаат во видеотеката на „Макс ТВ“