Првиот вид редефинирање на државата може да се случи доколку Зоран Заев и СДСМ јавно ги прифатат сите барања на ДУИ, БЕСА и на Алијансата на Албанците и со тоа ја претворат Македонија во бинационална држава во која Албанците би добиле формална државотворност иако добар дел од нив од независноста (Илирида, конфликтот во 2001, велигденскиот масакр кај Смиљковско Езеро и Куманово) упорно се борат против државен сојуз со своите браќа во Косово и во Албанија. Поголемиот проблем е во тоа што во ваквото сценарио се бега од граѓанска во исклучиво етничка Македонија.
Доколку лидерот на СДСМ не сфатил дека неговиот политички комар станува самоубиствен и на штета на македонската држава и по секоја цена продолжи да го урива Никола Груевски без да се грижи за последиците по унитарноста на Македонија, лесно може да се соочи со братоубиствена војна затоа што револтот на дел од Македонците во овој случај не е и нема да биде насочен кон Албанците, кои разбирливо се борат за својата кауза, туку кон Заев чиишто обиди за демонтирање на ВМРО-ДПМНЕ можат да ја ничкосаат цела Македонија.
Заев официјално ја премолчи платформата на албанските партии и со тоа ни прати порака дека таа може да е прифатлива за него. Со тоа, исто така, испрати порака која е катастрофална за секој нормален граѓанин на Македонија: платформата може да е добра ако неговата партија дојде во ситуација да преговара за нова влада. Логично е дека таа може да биде прифатена ако е предуслов за формирање влада без Никола Груевски. Се разбира, платформата ќе биде отфрлена ако ДУИ и ВМРО-ДПМНЕ направат влада, при што сосема сигурно Заев тогаш, како голем патриот, ќе го напаѓа најголемиот политички ривал Груевски дека, за разлика од него, попуштил и предавнички ги исполнил барањата на Ахмети и останатите. Заев притоа не е свесен дека таквите ситни политички трикови не минуваат кај граѓаните и дека еден ден ќе мора да одговора зошто си играл со македонската сувереност.
Најголемата опасност за Албанците во Македонија
Второто можно редефинирање на државата не им оди во прилог, пред сѐ, на тие што во Тирана и во Приштина се обидоа да договорат како ќе се водат македонската држава и политика. Тие што им ги диктираа парафите на Ахмети, Села и на Касами, морале да знаат дека подигнувањето на националистичкиот влог во македонските политички игри, мотивирано од ветувањата на Заев, може да предизвика тотален дебакл на правата што Албанците ги црпат од законите, обичајното право и од статистичките грешки. Со тоа ќе настрадаат и македонските граѓани затоа што е јасно дека губењето на стекнатите права на Албанците со Охридскиот договор и територијалната поделба од 2005 година не може да донесе ништо добро за цела Македонија.
Навистина е нејасно зошто Али Амети, кој во последните 15 години откако од командант стана политички лидер постојано води релативно корисна политика за Албанците, сега се доведе во ситуација да го ризикува сето тоа што албанските партии заедно со странскиот фактор ѝ го донесоа на заедницата над 20 проценти. Еден од главните ризици за нив лежи токму во процентите, односно во статистичката политика што се води во Македонија по 2001 година кога вториот по големина „дел од народот“ во Македонија доби права какви што само можат да сонуваат Турците, Србите, Ромите и останатите заедници.
Албанските партии со платформата ќе предизвикаат неминовно контрабарање од македонскиот блок, поточно од ВМРО-ДПМНЕ (иако и СДСМ зборува на оваа тема), за конечно спроведување на пописот од кој зависат колективните права на албанската заедница во Македонија. Одејќи по логиката дека Ахмети не сака попис поради тоа што точно знае дека Албанците се под потребните 20 проценти за задржување на нивните права, јасно е дека опстанокот на платформата зависи од спроведувањето попис. Поедноставно кажано, ако Ахмети сака платформа, ќе мора да се согласи на попис. Ако не сака попис, ќе мора да ја заборави платформата.
Обичајното право не е посилно од Уставот
Другата поголема опасност за Албанците е поништување на „Мајскиот договор“ од 2008 година со кој Ахмети се обврза да коалицира со најголемата македонска партија. Доколку тој под притисок или поради свои интереси се откаже од тој договор, ризикува да се откаже од сите други досегашни пишани и непишани правила во македонската политика. Ова е особено важно затоа што тој и неговите „браќа по крв“ се повикуваат на Уставот и на законите, односно на Охридскиот рамковен договор. А ниту во Уставот ниту во законите не се спомнува дека победникот на изборите мора да коалицира со некоја друга партија од која било заедница.
Со други зборови, обичајното право според кое во Владата секогаш имало и албанска партија сега може да падне во вода. Со поништувањето на сите досегашни договори и правила што ги прифатиле Албанците и Македонците немаат обврска да се придржуваат на работите кои ниту се уставна категорија ниту, пак, се дел од некаков устен или писмен политички договор.
Се разбира, никој не посакува да дојде до оваа работа затоа што е јасно дека одземањето на стекнатото право на Албанците да бидат секогаш дел од власта, без разлика дали освојуваат 27, 20 или 5 пратеници, може да доведе до ново крвопролевање, но тие мора да знаат дека Македонците по 26 години независност нема да се согласат нивната иднина да се креира во Тирана, Приштина или во Мала Речица без да ги искористат сите права што им ги даваат Уставот и законите. Дури и ако во таа битка Ахмети, Села и Касами ја имаат поддршката од Заев, кој два дена откако сите писмени луѓе во земјава ја искоментираа платформата, сѐ уште чекаше да добие официјален документ за да се изјасни за неа.
(Текст објавен во 228. број на неделникот Република, 13.01.2017)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.