Здружението за дислексија „Ајнштајн“ го прослави третиот роденден со организирање хуманитарен настан во кој се собираа средства за лекување на дете заболено од церебрална парализа, на кое му е неопходна операција на стапалото. Здружението за овие три години од постоењето успеа ја да анимира јавноста за тоа што е дислексија, како да се препознае. Дислексијата е специфична тешкотија при читање, пишување и при спелување. Тоа не е болест, а тешкотиите со читањето може да се надминат со посебни техники, вели Дамјан Николовски, претседател на здружението за дислексија „Ајнштајн“.
Пред три години, кога се формираше здружението за дислексија „Ајнштајн“, малкумина беа запознаени со тешкотијата при читање, пишување и при спелување. Каква е состојбата денес во Македонија? Дали јавноста има повеќе информации за дислексијата?
НИКОЛОВСКИ: Токму така, пред три години речиси никој не беше информиран за оваа состојба. Токму од тоа и произлезе идејата за формирањето на нашето здружение. Денеска со задоволство можам да кажам дека се движиме во нагорна насока. Јавната свест за дислексијата е на многу повисоко ниво. Нашата стратегија првенствено го опфаќаше информирањето и едуцирањето на наставниот кадар за оваа состојба, како лица што би требало први да ја препознаат кај своите ученици и тоа го направивме прилично успешно. Сега се на ред родителите …
Дали учителите и професорите научија дека учениците со дислексија ниту се болни, ниту се мрзливи?
НИКОЛОВСКИ: Како што е во секое општество, така е и кај нас, дел од наставниците многу добро ја разбраа оваа состојба и покажаа голема желба и посветеност да им помогнат на овие ученици. Но, сепак, имаме и наставници што не покажуваат интерес за дислексијата и сѐ уште учениците со дислексија ги карактеризираат како мрзливи, неспособни, а често и како болни. Наставниците мораат да разберат дека со ваквото однесување прават непроценлива штета врз овие ученици. Но, не секогаш вината треба да се бара во наставниците. Не се ниту тие виновни што во текот на своето образование не ја изучувале состојбата дислексија, но сега кога веќе се достапни информациите и сите препораки за тоа како треба да се однесуваат со учениците со дислексија, не гледам никакво оправдување.
Добиваат ли учениците со дислексија поголема поддршка од своите учители и професори?
НИКОЛОВСКИ: Да, информираните и посветени наставници многу добро ја разбраа оваа состојба и се свесни од колку големо значење е поддршката што им ја даваат на овие ученици и токму тоа и го прават.
Дали дислексијата се лекува, односно дали се надминува?
НИКОЛОВСКИ: Морам да нагласам дека дислексијата не е болест за да се лекува, туку е состојба, која е доживотна и не се надминува. Иако, можеби, ова звучи по малку страшно, морам да ги охрабрам сите дека не е апсолутно ништо страшно. На дислексијата треба да гледаме како на позитивна карактеристика кај луѓето. За да се дојде до моментот да се истакнат позитивните страни на дислексијата, таа мора да биде препознаена на рана возраст, односно во основно училиште и детето да се насочува во натамошниот тек на образованието. Постојат повеќе методи за корекција на дислексијата, кои многу им помагаат на овие лица. Иако кај нас постојат две обучени лица за работа со ученици со дислексија, се надевам дека во блиска иднина бројот на обучени лица за дислексија ќе се зголеми.
Кога се формираше здружението идејата беше да има поголема соработка со наставниците и институционално решавање на проблемите на учениците. Дали има подобрување во оваа насока?
НИКОЛОВСКИ: Дислексијата треба да се решава на институционално ниво и ќе кажам дека ние сѐ уште сме далеку од решавање на проблемот. Но, како што кажав и претходно, има напредок тоа се должи на интересот што го покажаа самите наставници. Во однос на институциите, кои се суштински за креирање на образовната политика, наидовме на мали пречки. Но, јас лично верувам во македонските институции и се надевам дека со текот на времето сѐ ќе биде решено така како што е потребно. Неможеме да очекуваме дека сѐ ќе се реши преку ноќ, бидејќи никаде тоа не функционира така. Факт е дека за дислексија почна да се зборува пред само три години и токму затоа и на институциите им оставаме повеќе време за решавање на овој проблем.
Кој проценува дека некој ученик има дислексија и дали има „оправдание“ за тоа во училиштето?
НИКОЛОВСКИ: Во однос на процената за дислексија повторно имаме проблем. Наставникот е тој што би требало прв да ја забележи оваа состојба, но не и со сигурност да каже дека некое дете има дислексија. Во развиените земји во секое училиште има тим составен од училишен педагог, психолог и од еден наставник, кои се обучени за дислексија и вршат процена, но тоа кај нас сѐ уште го нема. Исто така, кај нас сѐ уште нема стандардизиран инструмент за процена на дислексијата. Ние како здружение, во соработка со стручни лица, работиме токму на тоа. Според моето мислење, дислексијата не би требало да служи како оправдание во училиште, учениците со дислексија се исти како и сите други ученици и, според тоа, не би требало да има оправдание. Меѓутоа, нашиот образовен систем не е приспособен за овие ученици и во одредени ситуации дислексијата треба да послужи како оправдание, особено во однос на екстерното тестирање и во односот на наставниците кон овие ученици.
Како здружението оваа година ја прослави годишнината и кои се плановите за иднина?
НИКОЛОВСКИ: Роденденот на здружението и оваа година имаше хуманитарен карактер, односно целта беше собирање донации за малиот Давид Ѓорѓиевски, детенце што имам церебрална парализа и итно му е потребна операција на стапалото. Плановите за иднината ни се големи, но колку се остварливи, ќе видиме. Во 2017 година продолжуваме со едукација на наставници, односно ќе почнеме со вториот модул на семинари. Кампањите за информирање на населението континуирано ќе си траат. Како главни задачи што ни се зададени за 2017 година се активно вклучување и информирање на младите за дислексијата како група на граѓани што досега ја немаме опфатено и поактивно вмрежување и соработка со истакнати меѓународни институции и асоцијации за дислексија.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
(интервјуто е објавено во 225. број на неделникот Република кој излезе во печат на 23.12.2016)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Да ја подигнеме јавната свест за дислексијата – „Различни, но моќни – тоа сме ние“ (видео)
-
Не може поглупаво: Бритни Спирс со изјавата за Ајнштајн предизвика бура на интернетот
-
Здружението за дислексија „Ајнштајн“ вториот роденден го посветува на Сашка Робев
-
Кражба и педесетгодишно патување на мозокот на Ајнштајн