Зборот „табу“ има полинезиско потекло и за првпат го употребил капетанот Џемс Кук, по едно свое патување во 1773 година на Пријателските Острови (денес Тонга). Своето мало лингвистичко откритие Кук им го пренел на своите земјаци велејќи дека Тонганците го користеле овој збор за нештата што биле забранети за јадење или за употреба. Иако зборот се појавува и во другите полинезиски јазици, значењето на кое сме навикнати во Европа е токму тонгинското, кога како придавка означува нешто што е забрането…
Од своите почетоци во Полинезија, зборот многу пропатувал, речиси како и самиот Кук, и во денешно време има широка употреба во англиското говорно подрачје…
Во религиски контекст, табуизмот претставува некаква светост и неприкосновеност на предмети, места или личности посветени на боговите, кои, ако се допрат, носат несреќа или смрт. Ова е еден од најниските култови негувани во религијата на островските полинезиски народи.
Во психологијата прв го употребува Зигмунд Фројд, во своето дело „Тотем и табу“ од 1912 година, во кое психоаналитичките апликации ги применува на полето на археологијата, антропологијата и религијата. Оваа книга се состои од четирите познати есеи: „Страв од инцест“, „Табуто и емоционалната амбивалентност“, „Анимизам, магија и семоќта на мислите“ и „Враќањето на тотемизмот во детството“ (The Horror of Incest”; “Taboo and Emotional Ambivalence”; “Animism, Magic and the Omnipotence of Thoughts”; and “The Return of Totemism in Childhood”).
Тоа што нè засега нас тука и што нѐ интересира е кои се табуата на модерното време, кои се тотемите на современото неолиберално општество, кои современиот граѓанин го застрашуваат и затапуваат истовремено правејќи го немоќен да се оттргне од влијанието на моќните симболи на кои прво самиот им има дадено дел од својата душа, преку верувањето во силата на лостот што се придвижува при секој обид на умот да ѕирне што има зад ознаката за забрана. Кој ги конструира табуата?
Тонганските Острови се познати и како Пријателски Острови, име што го добиле по посетата на Џејмс Кук во 1773 година како резултат на пријателскиот пречек од локалното население. Џејмс Кук пристигнал на островите за време на фестивалот „Инаси“. Тонга е единствената нација во регионот, која официјално не била под колонизација. Иако Тонга е кралство подолг период, во 2010 година државата презела големи чекори кон целосно воведување стабилна уставна монархија со воведување реформи.
Еден од најскриените тотеми на денешницата, скриен во значењето дека е тоа, а и те како откриен за погледот на кој и да посака, е телевизорот.
Можеш да го гледаш колку што сакаш, можеш и да ги менуваш каналите, но едно не можеш – да ја менуваш содржината. Тоа е моќта на тотемот – тој ја менува содржината на тој што гледа во него (го обожува, му го посветува своето внимание). Култот кон ТВ-приемникот во втората половина на дваесеттиот век (и почетокот на 21) станува, веројатно, најраспространетиот култ на планетата Земја. Приврзаниците на овој култ, обично, веруваат во сите реклами што се емитуваат од екранот на приемникот: почнувајќи од тие што пропагираат пијалаци од типот на „кока-кола“, автомобили, пасти за заби, прашоци за перење, шампони за коса, озонери, тоалетна хартија и др. Сите мали нешта на кои цивилизацијата е неповратно навлечена.
Еден од најинтересните парадокси на табуто поврзано со насилството е начинот на кој овој феномен се пренесува во јавноста. Иако убиството е строго казниво дело и како такво осудено во сите морални прописи, најстрого забрането, истовремено е и најмасовно застапено во современата филмска индустрија – сценарио за филм, кое не содржи во себе елементи на т.н. „акција“, што подразбира засилено лачење адреналин пропорционално со бројот на мртвите, и уништувањето на околината како соодветна сценографија, го носи со себе ризикот да не привлече внимание кај гледачите. Oд една страна, тоа е забрането, а од друга страна, во сите облици на видео и на аудиопораки му се нуди на гледачот во вид на седатив или замена за задоволување на неговиот (потиснат) агресивен нагон. Најдобар пример за ова е комерцијалниот дел на американската филмска продукција, која, во голема мера се занимава со темата „тероризам“, „напад од вонземјани“ и сл., до тој степен што во денешно време, кога се случува некаков терористички напад во реалноста, освен местото што е директно погодено од „нападот“, останатиот дел од светот што го следи настанот преку интернет, социјалните мрежи или преку вестите на светските новински агенции, не може вистински да направи разлика дали се работи за местенка, за документарен или игран филм, или за вистински настан. Барем таков беше ефектот од последното целодневно известување за терористичкиот напад на бостонскиот маратон (breaking news – terror attack at boston marathon) на „Си-Ен-Ен“…
Колективната свесност е сосема наклукана со слики за реалност во кои агресијата и покрај забраната, се спроведува во практика, без разлика дали се знае кој и зошто го прави тоа, односно кои се причините, мотивите и целта на сиот тој хорор. Амбивалентност? Лицемерство? Вообичаена психопатологија на секојдневието? Кој ги инспирира терористите? Кој постира туторијали за „како во неколку едноставни чекори да изработиш бомба“ речиси толку наивно колку и тесто за палачинки, колач со сирење или куглоф со чоколада? Толку за табуто на одговорноста.
Во истиот кош спаѓаат и табуто за парите, сексот, дрогата, алкохолот, оружјето…. лековите и, најнакрај, храната. Во денешно време веќе никој и ништо не може да биде гаранција за тоа што јадете и дали утре од медиумите ќе дознаете дека прекрасниот вкус на лазањите бил, всушност, поради генетски модификуваните хормони во коњското месо подметнато каде што не му е место поради дополнителен профит… „И коњите ги убиваат, зар не“ (They shoot horses, don’t they?)… како што рече големиот борец за заштита на правата на животните во минатиот век Џејн Фонда.
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.