Заштитата на културното богатство во арапскиот свет е многу актуелен проблем. Во војните и во терористичките напади во минатите години се уништени безброј споменици на културата во Сирија и во Ирак. Во овие земји светското културно наследство е разурнато и уништувањето веќе не е закана, туку тажна реалност. Во Либан, поучени од тие искуства, Националниот музеј на Бејрут успеа да спаси повеќе експонати и дела од граѓанската војна во Либан. И тоа, пред сѐ, благодарејќи на тогашниот директор на Музејот во Бејрут, Морис Шехаб, и неговата сопруга Олга.
Во 15-годишната либанска граѓанска војна „зелената линија“ го делела Бејрут на источен и на западен Бејрут. Како изгледало засолништето на еден снајперист денес може да се види на една фотографија која се наоѓа во Националниот музеј. Фотографијата и една зацементирана дупка во еден ѕиден мозаик се потсетници на тоа што се случувало пред повеќе од 25 години во тој музеј. Преку дупката, која денес е зацементирана, еден снајперист ја држел на нишан „зелената линија“ која го делела градот на источен и на западен.
– Националниот музеј на Бејрут за време на граѓанската војна во Либан служел како еден вид бункер. Во неговите простории биле сместени паравоени единици. Музејот им давал стратегиска предност бидејќи зградата била во должина со „зоната на смртта“ меѓу источниот и западен Бејрут – раскажува Ана-Мари Афејхе, сегашна директорка на Музејот.
Освен што е уништен ѕидниот мозаик во Музејот, внатре може да се најдат и други траги од војната. И покрај помалите оштетувања, поголемиот дел од експонатите во Музејот ја преживеале војната во Либан. Тогашниот директор Шахаб и неговата сопруга Олга помалите објекти ги заѕидале во подрумот на музејот. Но, вистински предизвик бил како да се спасат големите објекти што биле изложени во музејот. Иако околу нив како заштита биле поставени вреќи со песок и дрвени огради, тие не помогнале многу. На крај Шехаб решил да ги сокрие тешките саркофази и статуи во бетонски блокови кои биле високи еден метар.
– Дваесет години никој не знаел каде се наоѓаат вредните експонати од Националниот музеј. Морис Шехаб таа тајна ја однесе со себе, во гроб. Не остави ниту цртежи ниту, пак, записи – раскажува сегашната директорка на музејот. Таа била една од малкуте членови на малобројниот тим археолози што влегле во музејот по војната.
Кога во 1996 година било решени да се искршат бетонските блокови и ѕидови во подрумот на музејот, изненадувањето било големо.
– Националниот музеј во Бејрут имаше брилијантен директор, кој, меѓу другото, имал време да го скрие културното наследство. Некогаш и покрај постојниот план во случај на несреќа или војна, не може да се стори тоа – истакнува Афејхе.
Трката со времето и мотивите на културниот вандализам се пресуден фактор во заштитата на културното наследство, потврдува Жоан Фараш Бајали, која е археолог од Либан.
– Резултат на либанската граѓанска војна беше и уништувањето на уметничките предмети. Во таа војна не се уништуваше намерно, но во војните во Ирак и во Сирија ситуацијата е сосема поинаква. Таму намерно се напаѓа и уништува културното наследство – вели Бајали.
Таа во своите публикации се занимава со „културен вандализам“ кој не е нов феномен во арапскиот свет. Од 1998 година до крајот на војната во Ирак во 2003 година, таа повеќе пати патувала во Ирак и ги забележувала оштетувањата на културните споменици, кои биле бомбардирани или пљачкосувани. Меѓу нив имало и споменици што се на листата на заштита на УНЕСКО, кои припадниците на исламската држава неодамна ги уништија со булдожер и со експлозив.
– Да ги поправиш уништените споменици е исто како да сакаш да ги оживееш мртвите. Во војната во Ирак бев сведок на тоа што историчарите би го нарекле крај на цивилизацијата. Денес, благодарејќи на медиумите, сите сме сведоци на тоа уништување – вели Бајали.
Досега две стратегии во борба за спасување на културното наследство се покажале како ефикасни – превенција и контрола на илегалното продавање антиквитети. Уште пред исламската држава да го освои сирискиот пустински град Палмира, оттаму, според наводите на УНЕСКО, во Дамаск се префрлени околу 400 статуи и артефакти. За да се спречи шверцот со украдените артефакти, арапските институции на културата тесно соработуваат со националните и со меѓународните безбедносни тела.
– Наша одговорност е да ја контролираме илегалната трговија. Штом дојдеме до некои антиквитети, ги замолуваме сириските и колегите од Ирак да ги идентификуваат. Така, минатата година успеавме да вратиме многу артефакти во нашиот музеј – вели Афејхе.
Постои и трет начин како да се спаси културното наследство, а тоа преку сопствен пример го покажа и Шебаб. Тој правилно ја проценил ситуацијата во граѓанската војна и го сочувал националното културно богатство во Музејот во Бејрут за идните генерации.
„Билади“ или „Мојата земја“ е името на организацијата која ја формирала Бајали во 2005 година и нејзиниот концепт е многу јасен и едноставен. Младите ги посетуваат културните споменици и на семинари учат за историските врски. Целта на организацијата е кај младите да се создаде љубов кон историското наследство и да се научат како да го заштитат своето културно наследство.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Негрижата на СДСМ за вистинското културно наследство дојде на виделина, се распаѓа куќата на Стале Попов
-
Валоризација на црквата Св. Ѓорѓи во Курбиново како културно наследство од посебно значење
-
Маргарита Плевнеш Петкоска, историчар на уметноста со археологија: Ја развиваме моториката, имагинативноста и креативноста на најмалите
-
Промовирано македонското издание на публикацијата ,,Бизнис план за рехабилитација на недвижни културни добра“