
Колумнист: Горан Момироски
Од 1958 година, кога генералот, херој од Втората светска војна, ја спречи политичката криза предизвикана од независноста на француските колонии во Африка и воведе претседателски систем, досега Франција минувала низ низа сериозни кризи. Една од најопасните беа масовните протести на луѓе со муслиманско, арапско и со африканското потекло во 2005 година, кои доведоа до тримесечна вонредна состојба. На кризата на националниот идентитет, за која јавно се бара решение со години, сега се додава кризата на односите меѓу доминантните христијански жители и муслиманската заедница, која е најголема во Европа. За разлика од Ангела Меркел, која презеде визионерски чекори и се придружи на протестот организиран од германските муслимани, нејзиниот колега Франсоа Оланд организираше протест во име на државата, кој многумина го доживеаја како антиисламски. Зголемениот број напади над муслимански цели низ Франција веднаш по протестот се само еден индикатор дека тој, иако најмасовен во историјата, можеби беше погрешен.
Во Париз на големиот собир по смртта на 17 луѓе пристигнаа четириесетина светски лидери. Меѓу првите до Франсоа Оланд беа германската премиерка Ангела Меркел и британскиот премиер Дејвид Камерон. Единствениот од нив тројца, а можеби и меѓу сите што учествуваа на протестот, што има сериозен проблем со довербата кај граѓаните е токму организаторот на милионскиот собир. Иако Оланд навидум ја надмина политичката ограда и го покани и лидерот на опозицијата, Никола Саркози, кој е со толку урнисан рејтинг што практично е безопасен, јасно е дека тоа беше одлична шанса за лидерот на социјалистите на крилата на јавното незадоволство кон муслиманите, кое го подгреаја неговите медиуми, да го поврати рејтингот и на земјата, која секој месец губи десетици илјади работни места, да ѝ ја смени темата на разговор. Опасноста од муслиманите, колку и да велиме притоа дека не треба да се генерализира, секогаш ќе биде поатрактивна тема од отворањето нови работни места и од лошата економска политика. Тоа што на протестите не беше повикан радикалниот десничарски Национален фронт, колку и да е оправдано, дополнително зборува за вистинската желба во решението на проблемот да учествуваат сите Французи, без разлика на која страна од битката за правда се.
Главниот проблем на Оланд и на неговата администрација останува фактот што не ги искористија инцидентите и протестите за да проговорат за суштинската тема која е сè поактуелна во Франција, Германија и насекаде во Европа. Слободата на говорот е тема за која треба и мора да се разговара, и тоа е оправдано. Употребата на насилство како одговор на карикатури и анегдоти е неприфатливо во модерниот свет, при што по само себе се наметнува прашањето дали Европа навистина живее во модерен свет.
Но, и покрај слободата на изразување и слободните медиуми, постои уште една тема што во овој контекст мора да биде централна, а тоа е почитувањето на различните културни вредности. Земјата која јавно се гордее со своите верски и етнички малцинства немаше храброст да признае дека по приемот на милионите лојалисти од поранешните колонии во Африка и во Индокина ги промени и своите културни вредности. Суспензијата на хиџабот, односно марамата со која муслиманките ја покриваат главата, но не и лицето, беше првиот знак дека Франција сè уште живее во минатото, можеби во третата република кога земјата беше етнички и религиозно релативно чиста.
Второто прашање што се наметнува по големиот собир во Париз и во другите француски градови е што сега. Засега нема најава за нова свежа дебата за начинот на кој француското општество може да излезе од кризата. А, неа не ја почнаа налудничавите браќа Куачи и нивниот пријател Кулибали, туку повеќе од 1300 француски државјани што се борат на фронтовите во Сирија и во Ирак во редовите на различни варијанти на радикални исламистички вооружени формации, најчесто во Исламската држава.
Во таа дебата, колку и да нема место за начинот на кој беа убиени 12 луѓе во редакцијата на „Шарли едбо“, сепак ќе мора да се разговара и за начинот на кој убиените ги навредуваа чувствата на муслиманите, Евреите и на христијаните. Погрешно е да се тврди дека муслиманите во рамките на своите културни вредности го изразуваат, или треба да го изразуваат, своето незадоволство од објавата на карикатури на пророкот Мухамед со куршуми, но и Французите и сите што живеат со муслимани, вклучувајќи ги и Македонците, мора да сфатат дека секој ја одразува својата културна вредност на свој начин. Како што и муслиманите мора да ги прифатат западните, христијанските или балканските културни вредности.
Сега, кога членовите на редакцијата на „Шарли ебдо“ се мртви, е беспредметно да се разговара за нивните карикатури, кои за авторот на овој текст (веројатно поради неговите лични културни вредности) беа крајно навредливи и неразбирливи, но, сепак, мора да се каже дека ако по нивната смрт не се почне дебата и за културните вредности што ги промовираа, нивното заминување од овој свет ќе биде од помош само за дел од европските политичари, а не и за обичниот Европеец.
Некои историски пријатели ѝ се ситат на Франција
Во овој историски миг кога практично почна втората фаза од „судирот на цивилизациите“, во која, и покрај јавните заложби, драматично се продлабочува јазот меѓу мултикултурна и христијанска Европа, сепак мора да се спомнат двојните стандарди кои не ги користеше само Франција во слични случаи во светот. Двете балкански земји Србија и Македонија, чии лидери не беа дел од поворката на политичари (за која подоцна се откри дека била стотици метри оддалечена од останатите демонстранти), се најдобар пример како на различните аршини гледа дел од светот и од Европа во овие трагични моменти. Франција како дел од силите на НАТО никогаш не се огради или зажали за смртта на 16 новинари и телевизиски работници што загинаа во 1999 година во бомбардирањето на зградата на Српската телевизија. Како што официјален Париз никогаш не искажа сочувство за смртта на петте невини граѓани, од кои четири беа деца, во велигденскиот масакр. Нема официјален податок зошто никој од македонските и од српските власти не замина во Париз, но од аспект на обичниот граѓанин таквата одлука е оправдана затоа што ако сакате да бидете разбран за вашите маки, морате да се потрудите да ги разберете и туѓите премрежиња. Дали жртвите на „Монструм“ биле колатерална штета на бизнис-интереси, дали настрадаа како дел од заканата на исламистички структури, дали требаше да загинат за да бидат расчистени долгови од 2001 година воопшто не е важно. Разбирањето за француските маки деновиве, барем во Македонија, ќе беше многу поголемо доколку своевремено големата Франција, барем со телеграма, сочувствуваше со болката на Македонците по масакрот кај Смилковско Езеро. Неправдата со името и отворената поддршка на Саркози на Грција, во ситуација кога има јасна пресуда од Меѓународниот суд на правдата што го основала Франција, е друга причина зошто обичниот Македонец жали за убиствата во Франција, но во исто време и поставува прашања. А, Македонија е само еден мал пример. Во Нигерија беа убиени 2.000 луѓе од Боко Харам еден ден пред протестите во Франција, а тоа воопшто не беше дел од реториката на протестот, што само по себе говори колку и Оланд и Франција, но и другите европски земји, се свртени сами кон себе, како што се свртени кон историските културни вредности за кои мислат дека сè уште се доминантни. Пукањето во новинари поради нивните грозни карикатури не може да биде оправдано, но мора да биде ставено на вагата на која се мери правдата затоа што, иако за тоа никој не зборува, браќата Куачи не се осамени на Блискиот Исток и во својата родна земја Франција во ставот дека навредата кон Мухамед е соодветно одмаздена.
(Текст објавен во 124. број на неделникот Република, 16.01.2015)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


