Во почетокот на 1991 Македонија влезе со првиот повеќепартиски парламентарен состав. Во тоа време во Социјалистичка Република Македонија над претседателот на парламентот сѐ уште стои сликата на вечниот лидер на СФРЈ – Јосип Броз – Тито. Македонски претставници учествуваат во договорите на сојузно ниво за иднината на федерацијата, заглавена во економски колапс и движења за самостојност меѓу Словенците и Хрватите. Глигоров, кој е договорен за претседател на државата, заедно со босанскиот лидер Изетбеговиќ договара платформа за опстанок на Југославија. Во Македонија, пак, уште во јануари, се судираат главните стремежи меѓу двете големи политички опции.
Помногубројните пратеници на ВМРО-ДПМНЕ уште на конститутивната седница притискаат за декларација за сувереност на Македонија. Наследниците на Сојузот на комунистите сметаат дека главна точка и целосното внимание на оваа седница треба да е платформата за ју-самитот. Декларацијата за сувереност на Социјалистичка Република Македонија Собранието ја усвојува неколку дена подоцна, на 25 јануари. Два дена по декларацијата, Киро Глигоров е избран за македонски претседател. Љупчо Георгиевски по два дена е избран за потпретседател на Социјалистичка Република Македонија.
Во таа 1991 годината се влезе со економска состојба во која секој трети вработен е без плата, а секоја петта фирма не може да им исплати лични доходи на своите вработени. Повеќе од 170.000 вработени во Македонија не зеле плата за еден, два или за повеќе месеци. „Тие што добро работат или барем имаат средства за плати во моментот во Републиката се вистински исклучок“, наведува „Нова Македонија“. На федерално ниво, како застрашувачка се опишува превработеноста во федерацијата. Додека во 1990 година како вишок се прогласени 200.000 работници, за 1991 година се смета дека нивниот број ќе биде 350.000. Тогаш и се отвора прашањето: „без евиденција врз која основа, со каква квалификација и старосна структура се останува без работа и што станува со тие луѓе?“
Стапката на пораст на домашниот бруто-производ е во длабок минус од 6,2 проценти, а под нулата ќе остане уште неколку години. Тогашната војна на западните сили за да го ослободат Кувајт од ирачка окупација го чинеше македонското стопанство 371 милион долари. Штети доживеаја „Емо“, „Факом“, „Искра“, кои на тој пазар настапуваа во тесна врска со градежната оператива. МЗТ, ФАС „11 Октомври“, Мермерниот комбинат Прилеп, потоа дрвната индустрија стравуваа од ненаплатена стоковна размена. Дури шест текстилни претпријатија со околу 8.500 работници заминаа во стечај со ненаплатени сметки од Блискиот Исток. Но дури 60 проценти од долговите се од организации од Србија.
До крајот на годината пред окружниот стопански суд има 800 барања за стечај. Работниците штрајкуваат. Во штипска „Баргала“ штрајкуваат поради тоа што три месеци немаат плата, кичевските занаетчии протестираат пред затворање, а глад му се заканува и на добитокот. Дури и формирањето на првата, експертска влада ги дели насловните страници со вести за бран штрајкови насловени „Зад секоја порта има незадоволство“. Анкета спроведена од неделникот „Пулс“ го носи ставот на Македонците: „Нема куртул од сиромаштијата!“. Во неа „просечниот“ испитаник смета дека економската криза го допрела дното, дека живее просечно или под тоа, нема никакви дополнителни приходи и не знае што ќе прави ако остане без плата. Во иднина смета дека ќе му биде полошо.
„Аеродром“ достапен за домување
Интересни се анализите во таа 1991 година на пазарот на недвижен имот. Во фокусот е населбата Јане Сандански, сегашната општина Аеродром. Вели, последната населба во која становите имаат реална цена. Насловот на текстот е „Астрономски цени и сиромашните купувачи“. Интересно, но нема евиденција за тоа колку станови има на пазарот во Македонија.
„Дуќанчињата сѐ уште се продаваат поради малата квадратура, големата безработица и даночното беззаконие, кое, комбинирано со шверцот, дава можности за брзо богатење“, пишува НИП Нова Македонија.
Девалвацијата на тогашниот динар го поскапи бензинот. Со девизните заштеди над 1.000 германски марки граѓаните можеа да располагаат само ако ги претворат во динари или треба најмалку еден месец претходно да се најави дека ќе се подигнат од сметка.
Во екот на летото, пред пратениците доаѓа, па се повлекува законот со кој се воспоставуваат нови сопственички структури, а јавноста укажува на отворање можност за грабеж на општествениот имот. Министерството за здравство, пак, многу надежи полага во претстојниот закон за здравствена заштита. „Колку побрзо се донесе, толку побрзо ќе се разрешат напластените проблеми“, пишуваат весниците.
Всушност, со донесувањето на тој закон почнуваат криминални набавки во Фондот за здравство, кои и со интервенции во законот траат со години. Комисијата за јавни набавки, која подоцна го истражуваше периодот до 1998 година, дојде до сума од 200 милиони германски марки, односно сегашни 100 милиони евра. Се набавувале медицински материјали, енормно скапи апарати, биле градени објекти без документација, се вршело опремување, климатизација, се трошеле пари без распишување тендери, или каде што имало, учествувала само по една фирма, се набавувало без знаење и одобрение на надзорните и управните одбори – од Клиничкиот центар во Скопје до најмалите медицински установи низ Македонија, се водел бизнис со лекови со поминат рок…
Целиот текст можете да го прочитате во најновиот, 108. број на неделникот Република, што моментално е во продажба
Првиот дел од фељтонот прочитајте го на следниот линк
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Фељтон: Црните страници на УДБА – Лустрацијата – недовршен процес (Том IX)
-
Груевски: Грантови за компаниите кои ќе ги рестартираат фабриките жртви на транзицијата
-
Димовски: Државата ќе помогне да се рестартираат фирмите жртви на транзицијата
-
Фељтон: Црните страници на УДБА – Борци за независна и обединета Македонија (Том VII)