
Колумнист: Горан Момироски
И покрај објавените документи и шпекулации од највисоко ниво дека во наредните пет години во новиот состав на Европската комисија ќе нема посебен ресор за проширување, шефот на Комисијата до 2019 година, Луксембурженецот Јункер, мораше да се повлече објавувајќи дека меѓу новите еврокомесари што ќе ја извршуваат функцијата во следните пет години ќе има еден што половина од своето работно време ќе го троши на земјите-кандидати, а половина на земји како Грузија, Украина и Молдавија кои, освен тоа што граничат со Русија, немаат никаква политичка или институционална врска со европското законодавство или со критериумите од Копенхаген.
Иако беше во втор план зад словачкиот комесар Марош Шефчович, наследник на Чехот Штефан Филе е Австриецот Јоханес Хан, 56-годишен поранешен комесар за регионална политика кој доаѓа на комесарското место за односи со соседите на ЕУ и за проширување.
За да може Јункер да ги амортизира критичарите на одлуката прво да се елиминира, а потоа да се врати ресорот проширување, Јоханес Хан формално ќе биде комесар за европска соседска политика и преговори за проширување. Во новиот назив на овој ресор се додава терминот преговори за да се појасни дека Јункер не се откажува од најавата дека во наредните пет години ќе нема проширување.
Комесарот за проширување кој е во заминување, Штефан Филе, го поздрави именувањето на Хан како свој наследник кој е одлично подготвен за предизвиците што го чекаат, но не го коментираше менувањето на називот на ресорот кој го водеше досега. Промени во името има и кај Директоратот за проширување, кој сега се вика Директорат за соседство. Во соопштението на неформалната влада на ЕУ за изборот на новите комесари и нивните нови портфолија, во однос на комесарот за соседска политика и преговори за проширување, Жан-Клод Јункер порача дека тој ресор е така именуван поради тоа што се очекува земјите-кандидати и потенцијални кандидати да преговараат или да почнат со пристапните преговори и тие да се одвиваат во овој период.
Хан досега не бил во официјална посета на Република Македонија, еднаш во Брисел се сретнал со министерот за транспорт и врски, но бил во деловите од Грција кои таму се именуваат како Македонија. Поточно, како комесар за регионална политика пред една година го посетил регионот на Источна Македонија – Тракија каде што се запознал со проектите што се финансирани од ЕУ.
Хан се смета за многу искусен дипломат кога се во прашање односите на Унијата со балканските земји. Директниот интерес на неговата земја Австрија, која има десетици крупни и стотина помали инвестиции во регионов, му дава дополнителна обврска да биде внимателен во односите со Балканот во обид да ја врати довербата кај дел од земјите што веќе почнаа да губат надеж дека заморот од проширувањето наскоро ќе исчезне.
Финалната распределба на ресорите во Европската комисија не предизвика отворено незадоволство кај земјите-членки кои традиционално добија по еден еврокомесар. За да се задоволи барањето на Лондон и да му се помогне на Камерон полесно да се справи со референдумот за заминување на Британија од ЕУ во 2017 година, нов еврокомесар што ќе се грижи за едно од најважните прашања – финансиите – е поранешниот прв човек на Домот на лордовите, Џонатан Хил. За десна рака Јункер го избра Франс Тимерман од Холандија, а од претходно за наследничка на баронесата Кетрин Ештон беше избрана Италијанката Могерини, која ќе се грижи за заедничката надворешна и безбедносна политика, а ќе го надгледува и новиот комесар за проширување Хан. Економската политика на Унијата во наредните пет години ќе ја води поранешниот француски министер за финансии Пјер Московичи, а за да се елиминира ривалитетот кај најмоќните земји, на Јункер ќе му помагаат седум проектни заменик-претседатели во областа на економскиот раст, подобра регулација, енергија и друго. Во тимот што треба да го „загрее“ новиот европски старт, како што најави Јункер, има три жени, а девет се во новиот состав на Комисијата. Во тимот на Јункер, кој со 19 години на премиерската позиција во Луксембург е политичар што најдолго издржал на тоа место во историјата на модерна Европа, има пет поранешни министри, четворица вицепремиери и седум комесари со втор мандат.

Кој е Јоханес Хан?
Веднаш по објавувањето на одлуката Јоханес Хан, филозоф по образование, а поранешен лидер и член на австриската Народна партија, да биде номиниран за еврокомесар за соседска политика и за проширување, тој се заблагодари на својот профил на „Твитер“ упатувајќи благодарност до Јункер за позицијата со што целосно ги отфрли шпекулациите дека не е задоволен од распределбата на моќта во Европската комисија. Тој важи за искусен политичар кој во австриската влада водел два ресори, за наука и за правда, а еден од најголемите предизвици во кариерата му се случил во 2011 година кога бил обвинет дека делови од тезите во неговата докторска дисертација одбранета во 1987 година се плагијат од дисертации на неколку врвни германски јавни личности.

Хан и Македонија
Јоханес Хан се смета за еден од најголемите европски поддржувачи на Јадранско-јонската иницијатива во која Македонија не можеше да стане член поради блокада од Грција, но се смета за творец на Балканско-медитеранскиот макропроект вреден 28 милиони евра со кој Европската комисија, преку канцеларијата за регионална политика, ја вклучи Македонија во регионалната иницијатива, а со тоа на Атина не ѝ успеа да ја изолира целосно од макропроектите на Европската унија.
– Кога одлучивме да ја поделиме програмата за Југоисточна Европа, имаше загриженост дека Македонија нема да биде во Јадранско-јонската програма и воопшто во новата програма на ЕУ за регионот. Но, ние креиравме трет дел, кој е наречен Балканско-медитерански, кој ја вклучува Македонија со останатите земји и тоа е добро затоа што значи дека продолжува соработката со соседите. Ние знаеме дека земјата сака да влезе во Јадранско-јонската стратегија, но ова е единственото можно во моментов и за тоа е дискутирано. Беше најважно да се задржи земјата во игра – порача тогаш Хан и веднаш заработи негативни поени кај јужниот сосед, кој со години се труди да ја елиминира земјава од пристап до какви било фондови во рамки на регионалната политика на ЕУ.
Минатиот декември Хан не ја отфрли можноста Македонија да биде дел од макроекономската Јадранско-јонска стратегија за поврзување на земјите од регионов, која од 2015 година ќе се остварува со пари на Унијата, и одговори дека не е доцна нашата земја да се приклучи ако земјите-членки го дозволат тоа. Тогаш Хан изјави дека четирите земји-членки на ЕУ (Италија, Словенија, Хрватска и Грција) се носители на проектот и ако тие дадат дозвола, тој ќе ја вклучи и Македонија во програмата што Комисијата треба да ја подготви до крајот на 2014 година.
Членките на ЕУ различно гледаат на проширувањето
Проширувањето има различен третман кај различни членки на Унијата, дури и таканаречените стари членки имаат различен став за процесот, вели Ив Бертончини, директор на парискиот Институт „Жак Делор“. Според него, Германија и Шпанија генерално немаат проблем со приемот на нови членки како што е случајот со одредени дилеми во Франција и во Британија, каде што граѓаните, пред сѐ, се фокусираат на негативните последици од приемот на Бугарија и на Романија во ЕУ. Бертончини во изјава за изданието на Еуроактив на српски јазик вели дека големото проширување нема негативни ефекти од институционална гледна точка, тоа не го блокирало функционирањето на ЕУ и само за нијанса ја зголемило хетерогеноста во ЕУ.
– Од економска и од социјална гледна точка, проширувањето ја зголемило конкуренцијата меѓу членките и продуцирало негативен ефект кај некои земји, релокација на работната сила, а кај некои од старите членки донело профит во смисла на извоз и стабилност – смета Берточини, кој тврди дека за разлика од проширувањето пред 10 години, сега пристапот е многу помалку емотивен отколку во времето на периодот по Студената војна. Сега европските и националните институции ја научија лекцијата од неодамнешната криза и од грешките што беа направени кај земји како Грција, додава францускиот експерт за ЕУ. Сега е многу потешко да се влезе во евозоната, како во случајот со Летонија, во шенген-зоната како во случајот со Бугарија и со Романија и генерално во ЕУ затоа што сега не им се верува на намерите на државите, туку само на реалната апликација на правилата. Позитивниот тренд сега е што земјите-кандидати на крајот од преговорите навистина се подготвени за бидат членки без да предизвикаат негативни ефекти.
(објавено во 106. број на неделникот „Република“, 12.09.2014)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


