
Колумнист: Горан Момироски
Во земја во која една етничка група го има најголемиот дел од власта во државата и во која институциите и според европски стандарди функционираат во согласност со цивилизираните теоретски и практични правила, малициозно е да се пишува дека малцинството од кој било вид е закана за мнозинството или дека помала заедница може да прави притисок врз поголемата. Сепак, Македонија со своите специфики докажува дека и оваа верзија може да биде и тоа како реална.
Случајот „Њу Орлеанс“ во кој група незадоволни млади луѓе за кои сите знаат дека се Албанци, но малкумина сакаат јавно да го нагласат тоа затоа што со тоа, наводно, ќе се прекршел новинарскиот кодекс, кој забранува генерализација и префрлање на индивидуални и групни акции на цела етничка заедница, не е изолиран случај во таканаречениот „аудиоблок-проблеми“ со кои се соочува Македонија.
Пораката од кршењето прозорци на кафе-барот во Старата чаршија не смее да се гледа само како излив на незадоволство на група млади пијани луѓе, кои се степале за девојка или затоа што не биле доволно добро облечени за да влезат во него. Случајот во кој насилниците барале да не се пушта македонска и српска музика е класична етничка омраза и национално мотивирано насилство, кое сега завршило со скршени прозорци, а утре може да продолжи со експлозија на рачна граната или со рафална стрелба од некој добро подмачкан „калашников“ од 2001 година. Случајот покажува дека омразата што постои кај определени категории луѓе веќе не може да биде контролирана ниту од политички партии, ниту од имами и попови, ниту од локални лидери или еснафи од чаршијата, кои на својот џеб ќе ги почувствуваат последиците од дивеењето на младите Албанци.
Пораката од актот на одземање и кршење на телефонот на вработената, која сакала да побара полициска помош, е јасна. Вие сте на наша територија , овде не важи законот и ако не ги почитувате нашите правила, ќе си имате проблеми.
Каде се сега албанските медиуми
Најголемиот проблем во анализираните состојби, сепак, не се тие десетина млади насилници што не можат да слушаат македонска музика, туку албанските лидери, кои и самите се дел од атмосферата во нивната заедница. Повторно не слушнавме осуда од Албанците за немилите сцени во Скопската чаршија, повторно невладините организации на Албанците, кои се гласни кога ќе се почувствуваат повредени или навредени, го премолчеа инцидентот, кој е класичен пример на шовинизам. Неосудувањето на „своите“ што учествуваат или што се инспиратори на насилство е една од стратегиските грешки на албанскиот цивилен сектор, кој не смогна сили во овие 20 години да се оттргне од националниот предзнак и да прерасне во вистинско граѓанско движење. Покрај нивното молчење, уште поголем проблем е што во албанскиот блок има криза на лидерство. Една од последиците на протестите за случајот „Монструм“ не е само падот на влијанието на најсилната албанска партија ДУИ, туку и општиот пад на влијание на политичките и интелектуални фактори врз однесувањето на младите луѓе, кои се подготвени за насилство. Доколку оваа состојба не се промени наскоро, Македонија допрва ќе ја очекуваат сериозни предизвици за време на кои не е исклучено да се дојде во ситуација како во 2001 година, кога македонската страна не знаеше со кого да разговара за решавање на проблемите, односно долго време проблемите ги решаваше со ДПА, која немаше никаква контрола на терен. Доколку тоа, навистина, се случи, перспективите за мирно надминување на предизвиците ќе бидат минимални.
Свесно или несвесно, групата млади насилници го спроведе во практика митот за поделеното Скопје, приказната што ја вртат не само некои наши политичари и таканаречени интелектуалци, туку и голем број медиуми и политичари од регионот. „Ова е албанско Скопје во кое редот не зависи од институциите туку од нас, луѓето што го имаме под контрола“, тоа е пораката од нападот на локалот во кој била пуштана македонска и српска музика во која се пее за љубов, рокенрол, а, меѓу редови, се споменува, можеби, и дрога и нема никаква врска со какви било етнички или религиозни пораки.
Да не постои длабоко вкоренетата омраза, која најдобро се виде за време на првите протести за случајот „Монструм“, и да може да се седне на иста маса со тие што кршеа во знак на протест за пуштена македонска музика, можеби, и може да се надмине оваа опасна ситуација. На таквата евентуална средба и другата страна ќе има солидни аргументи за звучните атаци што ги доживува, а за кои досега немало ниту приближно насилни реакции. И на насилниците и на други претставници на албанската јавност на една таква средба може да им се каже дека е многу поопасен звукот што се слуша при пукање на свадбите од звукот на македонските поп или евергрин-мелодии во чаршијата.
Навикнати да не се бунтуваат и да ја прифаќаат реалноста таква каква што е, Македонците, иако меѓу себе знаат да се пожалат на рафалните стрелби од свадбите што се прават, најчесто, во летните месеци, ретко јавно се жалат на нив. Иако нецивилизираната навика да пукаат кога носат невеста или зет дома ја имаат и Македонци и Албанци и Бошњаци и Срби и сите други заедници, сепак мала анализа ќе покаже дека во најголем дел инцидентите се случуваат на албански свадби, што по некоја логика ја потврдува тезата дека на нив и најмногу се пука. Само во последниве 24 месеци Македонија беше сведок на неколку инциденти во кои гинеа или беа ранети сватови и речиси сите тие беа од албанска националност. Па, сепак, досега јавноста не слушна дека некоја група Македонци, уште помалку Роми или Срби, се обидела по принципот употребен во кафе-барот „Њу Орлеанс“ да искрши инвентар, прозорци или да искрши мобилен телефон на сват што сака да повика полиција. За да биде работата потрагична, и полицијата воопшто не се обидува да ја спречи традицијата, која претпоставува долга рафална стрелба од автоматско оружје или празнење цел шаржер од пиштоли, или го прави тоа со слаб успех. Најчесто објаснувањето на полицијата е дека е тешко да се утврди кој точно пукал, а настрана и фактот што со евентуална интервенција на полицијата може да биде навредена фамилијата што ја организира свадбата и, се разбира, тоа да предизвика уште поголем проблем во средина во која има многумина вооружени. Ако живеете во населбата Ченто, на пример, деновиве секојдневно можете да бидете сведоци не на десетици или стотици, туку на илјадници истрелани куршуми придружени со илјадници вати музика, при што неретко куршумите истрелани во воздух при падот на земја завршуваат во нечиј двор или во нечија глава. Примерот со свадбарот во Струга што повреди шест гости на свадба, е само една потврда за опасноста од овие случки, но уште повеќе доказ дека полицијата не успева да се соочи со оваа појава на докажување на машкоста преку употреба на пиштоли и на автоматски пушки.
Звучно чистење
Кога станува збор за звучни проблеми, секако, најкарактеристичен е проблемот со прегласното пеење на исламските имами, кое е особено забележливо во текот на летните месеци и кога молитвите пренесени преку извонредно силните звучници можат да ве разбудат од најдлабок сон. Во теоријата на конфликтите, пресилните звучници на минарињата се нарекуваат „звучно чистење“, односно еден вид етничко чистење со употреба на звуци за кои сте сигурни дека се непријателски дочекани од другите, а притоа тој што ги создава испраќа пораки дека со тоа го означува теренот што е под негова контрола. Иако овој проблем е повеќе од религиозно-акустична, а не од етничка природа, и овде повторно се работи за целосна нечувствителност кај дел од албанската заедница, која не води сметка за слухот и за емоциите на тие што не се муслимани. И овде институциите, водејќи се од принципот да не се создава дополнителна тензија, не сакаат или не можат да утврдат дека децибелите што ги произведуваат звучниците на џамиите се неколкукратно повисоки од законски дозволените. Се разбира, исто како што најголем дел од Албанците и од муслиманите воопшто имаат толеранција за православните молитви за Велигден така и немуслиманите можат да го разберат засилениот глас на оџите за време на Рамазан или на Курбан-бајрам. Но како може да се објасни фактот што во 4 часот наутро и верниците и неверниците, и муслиманите и католиците и православните се осудени да ги преживеат долгите пет минути, колку што трае утринската молитва. И во овие случаи досега не чувме дека некој се побунил или дека, не дај боже, отишол и се заканил дека ако пеењето не престане ќе има последици по тие што се одговорни за тоа. Уште помалку некој кршел инвентар или мобилни телефони. А не дека нема такви што со леснотија би го направиле тоа. Луѓе со ниска толеранција има во секоја етничка или религиозна група.
(објавено во 101. број на неделникот „Република“, 8.08.2014)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


