
Дополнително, Јован во земјава веќе нема повеќе од сто поддржувачи, а неговите и така слаби позиции се нарушени и во највисоките кругови на Српската православна црква и во блокот грчки цркви, кои сфатија дека се пропаднати нивната долгогодишна финансиска и религиска инвестиција и обидот да се разнебити Македонската црква.
Тоа што е ново во извештајот на Вашингтон е промената на ставот кон Српската православна црква во однос на признавањето на МПЦ–ОА. Аналитичарите на Стејт департментот не само што во своите анализи ја критикуваат српската држава за поддршката што ѝ ја дава на СПЦ при негирањето на Македонската и на Црногорската црква, туку одат и чекор потаму наведувајќи дека поглаварот на СПЦ Иринеј е автор на спорните квалификации за МПЦ дадени лани во Ниш за време на собир на православните цркви.
Стразбур сè уште не објавува што пресуди за српскиот егзарх
Иако уште на средината на мај дел од македонските и од српските медиуми објавија дека Судот за човекови права во Стразбур донел одлука дека Македонија ќе треба да ја регистрира верската организација на Јован, досега неговите приврзаници не се пофалија со пресудата според која доколку, навистина, тоа е така како што информираа нивните бранители, Македонија го загубила спорот. Вообичаено два и пол месеца од донесувањето на пресудата се доволни за да биде објавена. Дел од домашните аналитичари велат дека, сепак, место да им се верува на адвокатите на Вранишковски, треба да се почека со официјалната верзија на пресудата од Стразбур за точно да се види што ќе содржи таа. Познавачи на процесот тврдат дека, сепак, во пресудата ќе има низа правни објаснувања, кои не одат во прилог на Вранишковски. Имено, според информациите од Стразбур, нашите извори велат дека српскиот егзарх не успеал да го убеди судот во низа од своите тврдења, особено во делот околу симболите и верската програма, кои биле идентични со тие на МПЦ–ОА и поради тоа дури и за судиите во Стразбур било чудно да се формира нова верска организација, која е идентична со веќе постојната призната православна црковна организација во земјава.
Во извештајот за северниот сосед Американците забележаа дека државата Србија одбива да ги признае двете православни цркви на државите што долго време беа под јурисдикција на СПЦ, а кои се отцепија во 1991 година од Белград. Невообичаено за еден официјален извештај, во него се пренесува неформален извор во Министерството за верски прашања во Белград од каде што се признава дека Србија не сака да ги признае Македонската и Црногорската црква затоа што со тоа и српската влада ќе станела дел од внатрешниот конфликт и шизмата во СПЦ.
Американскиот Стејт департмент, кој секоја година ги анализира и коментира состојбите во светот поврзани со верските слободи и права и најчесто притоа се води од официјални извори и изјави на претставници на црквите и на администрациите во земјите за кои се однесува извештајот, овој пат директно, без никакви конкретни докази или изјави, го обвини српскиот поглавар, патријархот Иринеј, дека се впуштил во фалсификување јавна изјава со која се навредува и омаловажува МПЦ–ОА. Според извештајот, нема никакви дилеми дека токму патријархот Иринеј е човекот што наложил за време на нишката прослава „17 века од признавање на христијанството“ да се смени преводот на патријархот Вартоломеј, при што МПЦ-ОА беше прогласена за псевдоцрковна организација. Четири дена по објавувањето на извештајот во него сè уште стои дека изјавата ја дал поглаварот Иринеј, а не владиката Иринеј Бачки, кој го преведуваше говорот на Вартоломеј. Со тоа Вашингтон, практично, му упатува порака на српскиот поглавар дека светот знае кој е тој што ги создава проблемите со соседните цркви.
Со коментарот во делот за Србија, според кој официјален Белград одбива да ги признае Македонската и Црногорската црква, САД, всушност, даваат една нова рамка и нов контекст на црковниот спор. Со отворањето на прашањето зошто Белград не сака да ја признае МПЦ–ОА, всушност, се дава и одговор зошто Македонија одбива да ја регистрира групата на Вранишковски. Иако навидум се работи за две различни ситуации, сепак суштината на проблемот е иста, и двете цркви, и СПЦ и МПЦ–ОА ја бранат својата позиција како доминантни православни цркви во својата земја.
Во делот за Македонија
Во објавениот извештај за верски слободи во Македонија Стејт департментот наведува дека Уставот и законите на Република Македонија гарантираат слобода на вероисповед и владата, генерално, ги почитува верските права и слободи. Се наведува дека дел од помалите верски заедници имаат забелешки упатени кон МПЦ и ИВЗ. За МПЦ, забелешката е дека е привилегирана во поглед на враќањето на имотот одземен во времето на комунизмот и во добивањето средства за изградба на верски објекти. За ИВЗ забелешката е дека добила државна помош за да ги одобрува апликациите за визи потребни за одење на аџилак во Саудиска Арабија за кои наплаќала по 400 евра.
Забележан е и спорот на Бектешката заедница на Македонија против Исламската верска заедница за објектот Арабати-баба теќе во Тетово. Во извештајот се оценува дека тоа што Бектешката заедница сè уште нема признат статус во Македонија ја оневозможува во водењето на спорот за теќето во Тетово.
(објавено во 100. број на неделникот „Република“, 1.08.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


