Пишува:
Огнен Спасовски
Доцент на Институтот за психологија
Филозовски факултет во Скопје
Постојат повеќе причини за отуѓувањето на децата во светот на видеоигрите. Една од нив произлегува од начинот на кој се одвива образованието, кое не овозможува децата да ги задоволат своите основни психолошки потреби за поврзување со лица што ќе ни бидат блиски и важни, за автономија во донесувањето на одлуките, за лична реализација низ ефикасна врска со средината. Сите тие се вродени и главни психолошки мотиватори на нашето однесување. Карактеристично за сите луѓе, на сите возрасти, е што имаат потреба да стапуваат во врска со средината, да дејствуваат врз неа и притоа да се чувствуваат ефикасни и корисни.
Начинот на кој се одвива образованието во глобални рамки не им овозможува на децата да стапат во автентична физичка врска со средината, да можат да влијаат на неа и да ја менуваат под дејство на капацитетите на сопственото тело и ум. Не им овозможува ситуации во кои ќе се почувствуваат вешти и способни. Напротив, образовниот процес бара контрола на импулсите, бара контрола на манифестацијата на природното во децата. Кога е поинаку, тогаш, обично, слушаме за проблем со дисциплината.
Но, споменатите потреби се природни, а природните механизми секогаш ќе најдат начин да се реализираат, без да „знаат“ дали последиците ни се допаѓаат или не. Во современиот начин на живеење, токму светот на видеоигрите им овозможува на децата да ги реализираат овие потреби (а притоа, на родителите им е овозможено комотно да поминат неколку часови пред телевизор). Во тој свет без ограничувања, на децата им е овозможено да ја изживеат потребата со сопствената акција, да произведат ефект врз средината, да предизвикаат промена, со еден потег да создадат или да уништат цели светови, да го спасат или уништат замислениот лик, кој оневозможил некоја нивна желба, да им возвратат на сите со „иста мера“. Од тие причини, децата сѐ повеќе се осамуваат и отуѓуваат во ваквиот утешен и ветувачки свет. Воедно, структурата на образованието е таква, што (од еволуциски причини), уште помалку им одговара на момчињата, и нивното осамување и отуѓување во видеоигрите е многу поизразено.
Видеоигрите, несомнено, помагаат во развивањето на визуализацијата, на способноста за сфаќање на односите во просторот, за логичко резонирање итн. Но, кријат и многубројни опасности. Тие им овозможуваат на децата со сопственото дејствување врз „средината“ да се чувствуваат успешно. А, тоа предизвикува чувство на задоволство, низ еден био-психолошки процес во кој се поттикнува зголемено производство на допамин во мозокот. Допамин е хормон што е одговорен во создавањето пријатно чувство, проследено со директно стимулирање на центарот на задоволство во мозокот. Ваквото стимулирање на овој центар со помош на видеоигрите децата можат да го самодозираат и да станува сѐ почесто. Тоа доведува до еден вид зависност, која не е поинаква од другите видови зависности. Колку помалку реалниот свет им овозможува на децата задоволување на природните потреби да бидат компетентни и автономни во врската со средината, толку ќе биде поизразена компензацијата на овие потреби во видеоигрите. Дополнително, доколку секојдневието причинува фрустрации и негативни емоции, психата природно тежнее да најде механизам со кој ќе ги анулира последиците од нив. Оттука, слаткото и пријатно владеењето во светот на видеоигрите има компензаторна функција за фрустрациите во реалниот свет. Но, на тој начин се зголемува и потребата од нова и нова доза игри.
За жал, отуѓувањето во видеоигрите има последици и во однесувањето на децата. Недоволно се развиваат самоконтролата, истрајноста, концентрацијата и толеранцијата во реалниот свет во кој има реални луѓе и обврски. Имено, за разлика од природната средина во која децата би се соочувале со различни животни ситуации и проблеми низ кои ги развиваат своите социјални вештини и емоционалната интелигенција, во светот на видеоигрите, по линија на помал отпор и со само неколку клика „нивото на тежина на средината“ може да се намести и уреди по сопствена волја. Отуѓувањето е проследено и со намалена социјална поддршка во кругот на врсниците од двата пола, што директно се одразува со потешко соочување со конфликтни ситуации, и зачестени депресивни симптоми. Имајќи го предвид кажаното дека во постојната образовна структура момчињата се повеќе фрустрирани, не треба да нѐ изненади осамувањето во уште едно моќно и утешително прибежиште – светот на порносајтовите.
(објавено во 6. број на неделникот „Република“, 12.10.2012)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.