Јас потекнувам од Македонија. Јас сум Македонец и од моето македонското животно искуство имам неколку приказни, кои чувствувам потреба да ги раскажам. Условите за правење филм, барем за мене, не беа наклонети подолго време. Во меѓувреме се преселив во Канада, така што сега некако дојде период во кој се отвори можност да правам нов филм во Македонија. За мене е фасцинантен тој транзициски период во што ни се случува во последните дваесет години. Кога ние излегуваме од еден систем и се трансформираме во друг систем, со сите проблеми што ги носи тоа, од преиспитување на сопствениот идентитет како држава и нација, до преиспитување на себе си самите, географски припаѓаме во Европа, но не сме влезени во таа една западна дефиниција на Европа, трансформација на тој комунистичко-социјалистички систем во демократско-капиталистички пазар. Таа трансформација е многу драматична. Тоа е состојба во која некои луѓе, кои се дефинирале како еден тип, треба да се трансформираат и да станат друг тип луѓе. А многу е тешко некој што е научен и воспитан да живее во едно уредување, да се приспособи и да живее во друго уредување. Мислам во тој еден период, кога ја снема државата што постоеше претходно и требаше да се формира новата држава, деведесет проценти од луѓето беа збунети, не знаеја како понатаму, почнаа да се снаоѓаат, да преживуваат… Начините на преживување секојдневно ги читаме во весниците. Тоа се приказните што се многу драматични и мене ме инспирираат. Една од тие приказни е оваа за Лазар и за Тони, кои се од една фамилија што е под удар на таа транзиција, се трансформира и го трпи ударот на општествената промена и на внатрешната промена што се случува кај нив – вака македонскиот режисер Светозар Ристoвски го објаснува своето враќање на македонската филмска сцена. Откако пред девет години во земјава го сними „Илузија“, тој се пресели во Канада. Сега, девет години подоцна, повторно се потпишува како режисер на нов македонски филм, овој пат „Лазар“.

Со Ристевски и со неговите главни актери Дејан Лилиќ (Тони) и Ведран Живолиќ ( Лазар) разговаравме во сабота, единствениот слободен ден во неделата на филмската екипа. Расположени, отворени, досетливи… Живолиќ и Лилиќ се запознале пред еден месец, на кастингот на филмот. Денес ќе речете дека се знаат со години. Интерни шеги, дополнување на мисли… Живолиќ раскажува како слушнал за актерските квалитети на Лилиќ:
– Не знаев ниту еден актер од земјава. Пред одење на изборот на актери го гледав филмот „Илузија“ и бев одушевен од начинот на размислување и од пристапот што го има Светозар. Многу ми се допаѓа Владо Јовановски како актер и како ја одигра улогата во тој филм. А во авион, додека патував кон Македонија, ми го посочија Дејан Лилиќ. Случајно се погоди до мене да седи вашиот режисер Дејан Пројковски. Ми рече дека „има еден многу добар актер од Македонија, кој е директор на нашиот театар“. И потоа на изборот имав среќа и него да го сретнам.

Се слушнаа негодувања зошто главниот лик е Хрват. Светозар Ристевски вели:
– Кога се пишува лик се пишува карактер, кој треба да изгледа физички така како што е замислен, да има капацитет, интелегенција за камера, да може да го долови ликот од хартија на платно. Сите актери се избрани по тоа да одговараат на ликот што го играат. Една од најбитните компоненти е ликовите да одговараат на ликовите што се напишани и меѓусебно да се создаде некоја хемија. Ведран одговара идеално за ликот на Лазар, како што Дејан е за Тони, Наташа за Катерина. Мислам дека треба да имаме на ум дека нити филмот е локален, ниту режисерот е локален, ниту ние треба да бидеме локални. Треба да се свртиме кон надвор и да имаме интернационални, регионални продукти.
Ведран во филмот го глуми Лазар, момчето родено во Штип, кое се соочува со проблемите на транзицијата. Смета дека ликот на Лазар е многу универзален:
– Случајно ѕвездите се погодиле тој да биде роден во Штип. Можел да се роди и во Бостон, Јоханенсбург. Тоа не е приказна што ја носи од местото каде што е роден. Тоа е приказна што ја носи во себе, со потреба да се издигне над ситуацијата во која се наоѓа. Чувствува енергија од другите луѓе и во себе ја препознава потребата да биде поголем од тоа во кое се наоѓа. Ликот е прекрасен, со многу емоции. И не само Лазар. И Тони и Мики и Катерина… сите ликови. Реткост е, дури и во театар, да се видат толку осмислени ликови со толку емоции и простор да го покажат целиот свој живот. И ти оставаат можност да видиш каков е тој живот и да размислиш каков би можел да биде.

И Лилиќ е фасциниран од тоа како Ристовски го претставил ликот на Тони. Тргнува со истата теза, се работи за универзален лик, кој е како земја во транзиција, падни-стани, во еден миг кога мислиш дека ги имаш вистинските решенија се покажува дека тие решенија не се добри…
– Од тие решенија се вади, се препелка цело време во својот сив живот, во транзициските проблеми што ги има. Човек што е технолошки вишок, отпуштен од работа , со свои лични и фамилијарни проблеми, проблеми што ги носел од детството, се обидува да воспостави ред во својот живот, типичен за еден македонски човек. Од друга страна е и многу нетипичен. Не дека е лажго, криминалец, не дека е човек што сака да живее на несреќата на другите, туку, веројатно, животот го натерал така. Животот го тера условно да гази по трупови, да прави работи што може да бидат и на шета на другите. Од една страна, можеш воопшто да не го оправдаш, а од друга стана можеш и да го оправдаш. Емоционално е како струја, синусоида, горе-долу. Многу често го менува расположението. Постојано е со некакви мисли во глава, планови, математика, а материјалот што го има, за жал, не му е голем. Постојано црпи средства од други. Човек од мало место, од мал град, кој може да е сместен во Македонија или во која било друга земја. „Лазар“, генерално, е универзален филм. Ликовите нема да поминат само во Македонија, туку ќе бидат препознаени во поголемиот дел од светот – вели Лилиќ, Светозар надополнува:
– Тони е добар човек ставен во лоша ситуација. Нема ниту еден лош лик во филмот, но сите се ставени во една борба за преживување. Цело време донесуваат одлуки во моментот и потоа детектираат што направив, каде сум и никој не тргнува од некоја негативна позиција. Едноставно, негативните ситуации им ги наметнува животот и се обидуваат да испливаат на површина.

Изненадување за штипјани
Екипата на „Лазар“ најавува интересни случувања на штипските улици. Екипата деновиве се пресели во Штип каде што, велат, ќе се работи на многу интересни сцени. На 29 јули се снима масовна сцена на главната улица во градот, а се подготвува изненадување за градот Штип. Ќе направат добра забава за штипјани, но Ристовски вели рано е да се открие изненадувањето.
Целиот разговор со актерите Лилиќ и Живолиќ, како и со режисерот Светозар Ристовски, можете да го прочитате во новиот број на неделникот Република, што од денеска (26.7.2013) е во продажба
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


