Беше најпопуларниот портпарол меѓу новинарите и шеф на аналитика на МВР. Елоквентноста и експедитивноста на Стево Пендаровски, денес редовен професор на „Американ колеџ Скопје“, му донесе силен рејтинг и кај политичарите и кај граѓаните. Како поранешен долгогодишен советник на два претседателa, претседател на ДИК, со Пендаровски разговараме на широк дијапазон прашања на кој одговара секогаш со аналитички пристап.
Каков е Вашиот политички статус денес. Член сте на дипломатскиот совет на СДСМ, до каде досегаат Вашите политички амбиции? Постојат одредени размислувања дека токму Вие како претседател на СДСМ би имале најголеми шанси за зголемување на довербата на партијата кај електоратот.
Пендаровски: Во една реченица кажано, мојот политички статус е активен на страната на опозицијата, без формално партиско членство. Во наредниот период, здравје Боже, така и ќе остане иако не исклучувам дека некогаш во животот ќе се занимавам со политика. Зборувајќи за политичките амбиции, мојот евентуален ангажман би морал да има логика и за мене и за тие што ме поддржуваат, а тоа подразбира не само да напишам во биографијата дека нешто сум бил, туку да имам шанса нешто добро и да направам.
Еден период бевте советник на Бранко Црвенковски. Кое е Вашето мислење за него, што мислите за неговото повлекување од функцијата претседател на СДСМ?
Пендаровски: Моите квалификации за Црвенковски ќе бидат нужно ограничени во временска и во функционална смисла, со оглед на тоа дека соработувавме во Кабинетот на претседателот од 2005 година до 2009 година и тоа во областа на надворешната политика и националната безбедност. Убеден сум дека историјата ќе даде висока оценка за неговиот ангажман во споменатиот период во меѓународната промоција и заштитата на националните и на државните интереси на Македонија. Овде, пред сѐ, мислам на случувањата пред, за време и во периодот по завршувањето на важниот самит на НАТО во Букурешт во 2008 година, кога, за жал, се распадна макотрпно градениот државен консензус за меѓународниот статус и за патеката по која треба да се движи Македонија во иднина. Впрочем, за неговиот капацитет и ефектите од неговата работа во тие години прилично позитивно зборува анализата на тогашниот американски амбасадор во Скопје (пробиена на „Викиликс“) за кого, инаку, беше познато дека не спаѓа во кругот на најголемите приврзаници на Црвенковски.
Кој е Ваш фаворит во трката за претседател на СДСМ?
Пендаровски: Во изминатава една и пол деценија откако сум активен на јавната сцена никогаш не сум се врзувал за име, туку за концепт. Се разбира, во однос на внатрешните избори во СДСМ имам и причина плус да не го правам тоа, имено, со сите четворица во минатото сум имал коректна соработка и имам почитување за нивните политички квалитети. Сепак, независно кој ќе победи, за партијата е клучно, по изборот победникот целосно да се вложи околу две работи: да ја задржи внатрешната кохезија и енергија на организацијата, што воопшто не е лесно по толку години во опозиција, и да ги лоцира вистинските причини за изборниот пораз, не тие што најчесто беа наведувани, дури и во анализите на луѓе блиски до партијата.
Зошто СДСМ доживеа ваков дебакл на локалните избори?
Пендаровски: Имаше погрешни процени при дефинирањето на типот и на времето на активностите поврзани со т.н. „Отпор“ од што произлезе, според мене, исклучително неповолната динамика на теренските активности на опозицијата по нејзиното отстранување од парламентот. Исто така, политичкиот раскол (видливиот, но и невидливиот за јавноста) во неколку големи општини, ги чинеше десетини илјади гласови. Конечно, не и најмалку важно, беше очигледно дека опозицијата ја загуби политичката и најмногу, финансиската кондиција по осум месеци непрекината кампања низ државата.
Меѓутоа, лавовскиот дел за поразот лежи во ефектите што ги продуцираше во последниве две години заокружениот систем на изборен клиентелизам каков што функционира само уште на две места во Европа. Неконтролираното ширење на администрацијата, временски темпираното покачување на пензиите, земјоделските субвенции и повратот на ДДВ на фирмите овозможија огромна стартна предност за владата уште пред почетокот на кампањата. Организираниот „увоз“ на гласачи од Албанија и од Косово само го забетонира изборниот резултат постигнат во крајно нерегуларен амбиент. До сега не чув друго, логично образложение за разликата во градоначалнички мандати, која на овие избори беше повисока од локалните избори во 2009 година за кога сите се согласуваме дека рејтингот на владејачката партија беше во својот зенит.
Атина најмногу стравува од враќањето на имотите на прогонетите од Граѓанската војна. Неколку декласификувани документи на грчката влада тоа отворено го цитираат како единствена можност за реализација на тоа што тие го нарекуваат „територијални претензии на Скопје“ врз делови на денешна северна Грција.
Како ја оценувате работата на нашата дипломатија, особено по прашањето на спорот за името? Гледате ли стратегија во врска со ова?
Пендаровски: Се сомневам дека нашата дипломатија има каква било активност поврзана со овој спор затоа што е јасно дека не постои оформена државна стратегија што дипломатите би можеле да ја следат. Вистината е очигледна за сите што сакаат да ја видат: процена на владејачката партија е дека политичката цена за решавање на спорот е висока и токму од тие причини, тие имаат решено да не ја плаќаат. Според нивните процени, ние не губиме ништо супстанцијално со тоа што сме надвор од интеграциите, при тоа, апсолутно верувајќи во, наводно, високиот домашен капацитет за автономен развој. До неодамна, луѓе блиски до нив дури ги цитираа примерите на Норвешка (членка на НАТО, но не и на ЕУ), на Шведска (во ЕУ, но не и во НАТО) и на Швајцарија како докази за просперитетни држави, кои, божем, сами туркаат по патот. Меѓутоа, во нивните анализи нема неколку важни аспекти што упатуваат на битно поинаква државна генеза и непосредно опкружување кај овие држави.
Според Вас, во што е суштината на спорот за името? Од што, всушност, се плаши Грција?
Пендаровски: Моја процена е дека сите овие години зад празната политичка реторика и купот емоции и историја, најчесто без покритие, Атина најмногу се плаши од враќањето на имотите на прогонетите од Граѓанската војна. Неколку декласификувани документи на грчката влада тоа отворено го цитираат како единствена можност за реализација на тоа што го нарекуваат „територијални претензии на Скопје“ врз делови на денешна северна Грција.
Се забележува силна интенција, особено од страна на Штефан Филе за добивање датум за преговори. Се добива впечаток дека притисок е врз Грција, но тие не попуштаат?
Пендаровски: Во последните 20 години ниту еден балкански спор не е решен само со притисок на меѓународниот фактор, со исклучок на бомбардирањето на Србија во 1999 година. Ниту последниот договор меѓу Белград и Приштина за северот на Косово немаше да биде постигнат ако немаше политичка волја во двете држави, особено во Србија. Моите сознанија се дека во спорот за името странците притискаат и врз двете страни, веројатно повеќе врз нас, отколку врз Грците, но, ниту во Атина, ниту во Скопје, не наидуваат на подготвеност за преминување преку македонската и грчката црвена линија, кои се поставени прилично далеку една од друга.
Зошто по 20 години македонските партии немаат консензус околу ставот за името? Дали сметате дека ставот на СДСМ по ова прашање е едно од клучните за нивниот слаб рејтинг?
Пендаровски: Не верувам дека партиските позиции за името, самите по себе, кому било, до сега му донеле изборен успех или неуспех. Едноставно, околу тоа прашање, партиите, особено за време на изборните кампањи, се максимално внимателни знаејќи дека со години електорат е „навикнат“ од нив да очекува зголемено ниво на „реторички патриотизам“. Инаку, колку што ми е мене познато, наспроти ноторниот факт дека не постои формален државен консензус за името, ставот на СДСМ е, практично, идентичен со ставот на ВМРО-ДПМНЕ и во делот на заштита на идентитетскиот комплекс на македонската нација и во делот на нужноста од финална верификација на предложеното решение на референдум.
Што е според Вас побитно за Македонија, членството во НАТО или во ЕУ? Колку ќе биде загрозена нашата безбедност доколку наскоро не станеме членка на НАТО?
Пендаровски: На ова прашање ќе се обидам да одговорам низ поинаква призма од популарната и неточна парола дека „НАТО ги брани, а ЕУ ги храни“ земјите-членки, инаку зошто тие би влегувале таму? Имено, станува збор за една многу стара дебата, која кај нас, практично, никогаш и не почна, имено, дека парите и оружјето се на крајот помалку битни од вредностите што ги добивате и тоа не со самиот чинот на зачленување, туку преку долгогодишно партиципирање во работата на тие организации. Многу луѓе прашуваат која вредност воопшто можеме да ја научиме од НАТО? На пример, дека генералите не смеат да бидат министри, или дека цивилната контрола врз вооружените сили е претпоставка за мирен сон на сите граѓани. Или, дали е апсолвирана една од првите и клучни лекции по демократија, за поделбата на власта, која доаѓа токму од западната цивилизација? Од снимките на 24 декември не произлегува дека извршната власт е избрана и одговара пред законодавната итн. Патем, бидејќи сум длабоко убеден дека демократските вредности (кои не ги научивме) одат рака под рака со економскиот развој, не се согласувам со тие што тврдат дека во олку сиромашна држава е депласирано да зборуваме за слобода на медиуми, за човекови права и за независни судови.
Во неколку анализи на европски институти се посочува системското ниво на корупција и на организиран криминал како најголема закана што може да ја парализира државата и со нив немам спор.
Може ли да подредите кои се најголеми безбедносни закани по Македонија и зошто?
Пендаровски: Во неколку анализи на европски институти се посочува системското ниво на корупција и на организиран криминал како најголема закана што може да ја парализира државата и со нив немам спор. Некои аналитичари блиски до десничарската идеологија често посочуваат и на т.н. политички ислам како, наводно, голема закана за Балканот и за Македонија, меѓутоа, по мое мислење, екстремните активности што се повикуваат на таа религија можат да продуцираат индивидуални терористички напади, но, секако, не и системска закана по виталноста на државата. Причината е во традиционалната секуларност на регионалните нации и во степенот на религиозност кај локалните муслимани, односно, нивните традиционални верски обичаи, кои, барем до овој момент, не се масовно загрозени од увезената религиозна практика.
Ако се земе предвид дека прелевањето на конфликтите одамна го загуби потенцијалот за дестабилизација што го имаше во 90-тите години на минатиот век, тогаш е јасно дека само меѓуетничките тензии можат да ја дестабилизираат Македонија, се разбира, ако политичарите дозволат да дојдеме до таму.
Деновиве и академикот Абдулменаф Беџети тврдеше дека до 2025 година Албанците ќе се изедначат според бројот со Македонците? Може ли воопшто да се предвиди вакво нешто? Дали ќе имаме нова безбедносна криза како таа во 2001 година?
Пендаровски: Претпоставувам алудирате на тезата дека демографското ширење на една група или заедница и физичкиот притисок врз друга заедница придонесува за кревање на тензиите и за претконфликтни состојби, што е констатирано на многу места во светот. Меѓутоа, јас таква опасност не можам да видам во Македонија затоа што и Албанците и Македонците и другите масовно се селат од земјата, при што ефектот е: помалку точки на допир меѓу заедниците и со тоа, повеќе, а не помалку слободен простор за тие што остануваат.
Проблемот со споменатата студија е делумно во нејзината методологија, но повеќе во нејзиното толкување во денешни услови. Имено, тие проекции се базираат врз податоци од вонредниот попис од 1994 година кога, како впрочем и на сите пописи пред тоа и потоа не беше попишувана само популацијата што, де факто, живее во земјата, туку и отселените од Македонија, независно од националноста. Затоа студијата проектира бројки и проценти на луѓе што, објективно, веќе не живеат овде. Во прилог на реченото е што ниту една актуелна процена на Заводот за статистика не предвидува дека Албанците се приближуваат кон 50 проценти од целата популација, иако повеќе од половина од временскиот период анализиран во споменатава студијата е веќе изминат.
Кога сме кај 2001 година – дали можете да објасните зошто дојде до конфликтот и дали Рамковниот договор ги реши проблемите поради кои, наводно, почна конфликтот?
Пендаровски: За тоа зошто дојде до конфликтот ќе мора да ги прашате тие што го почнаа конфликтот затоа што мене секогаш ми била туѓа идејата да се војува за права или за статус. Јасна ми е само една работа, а тоа е дека меѓуетничкиот конфликт, можеби, можел да биде превениран со реална, место со козметичка политичка кохабитација меѓу македонските и албанските политичари во 90-тите години на 20 век, но во 2001 година беше предоцна за такво нешто. Затоа и тврдам дека Рамковниот договор беше најдобриот можен безбедносен, политички и стратегиски одговор на контекстот што веќе беше оформен во тоа време.
Важно за потенцијалите на договорот од Охрид е да се знае дека тој не ги реши проблемите во меѓуетничката сфера во моментот кога беше потпишан, туку само создаде системски, уставни и политички претпоставки тие да се решаваат во иднина. Затоа и не беше реален мораториумот на етничките прашања прогласен во 2006 година, ниту, пак, некој може да објави дефинитивна временска точка за архивирање на тој договор бидејќи тој, наспроти перцепциите на многу луѓе, не подразбира само вработување во државната администрација, туку нуди основи за градење двоетнички консензус, барем околу најважните работи.
Албанците во минатото биле верни сојузници на османлиите, со нивниот пораст во наталитет и со економскиот и воен пораст на Турција, како и со засилувањето на исламските екстремни структури, дали може да се зборува за големо поместување на силите на Балканот?
Пендаровски: Не верувам во такво нешто. Контурите на Балканот се начелно дефинирани и ќе останат такви и во следните 20 години. Во делот на наталитетот, место пораст, Балканот е веќе во фаза на „големо празнење“ и во следните 10 години, независно од неговото интегрирањето во западните структури, тој простор ќе продолжи да се празни и со тоа да губи од своето значење. Значи, од денешна периферија на Европа ќе станеме „периферија на периферијата“.
Во однос на вториот дел од прашањето, за евентуално поинакво репозиционирање на големите сили, во меѓународните стручни кругови практично и не постојат поголеми разидувања во проекциите. Имено, Балканот ќе биде под влијание на т.н. триаголник на моќта, составен од ЕУ, Турција и од Русија, каде што секој од трите пола е ограничен со сопствените структурни проблеми. Во оваа тројка, Русија има најслаби изгледи за посилен економски развој од досегашниот, а целосната зависност на нејзиниот внатрешен развој од извозот на енергија ги намалува шансите на Москва за посилна пенетрација во околните региони, вклучувајќи го и Балканот, особено во годините пред нас, кога се проценува дека новите технологии за експлоатација делумно ќе го намалат значењето на нафтата и на гасот. Најголемиот предизвик за Турција ќе биде да докаже дека може да ги задржи сегашните стапки на економски развој заедно со сегашното ниво на внатрешна кохезија. Според некои процени, актуелниот турски модел веќе го има достигнато својот врв поради што е веројатно дека во нашиот регион нема да видиме поголемо присуство од денешното на „моќниот од Босфорот“. Конечно, според сите параметри на моќта, Европа до 2025 година може да биде само послаба од денес, но и таква, поради достигнатото ниво на развој, ќе остане најатрактивна дестинација за балканските народи и во наредниот период.
За територијалната поделба од 2004 година, дали би го направиле истото од денешна гледна точка?
Пендаровски: На ова прашање одговор треба да понудат тогашните коалициски партнери. Како дел од тимот на претседателот Трајковски бев во тек со раните фази од процесот, кога се подготвуваше нацртот на законот за локална самоуправа. Меѓутоа, немам суштински информации, кои домашни и, особено, кои меѓународни фактори биле во игра подоцна при обликувањето на финалниот текст со оглед на тоа дека во тој период веќе не бев во кабинетот на претседателот.
Разговараше: Александар Божиновски
Фото: Ѓорѓи Личовски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.