И да не го познавате лично, не може да не ја забележите неверојатна физичка сличност со неговиот прерано починатиот татко, Владе Цветановски. Гримасите, начинот на зборување, интерпретацијата на кажаното. Андреј Цветановски е растен и пораснат со театарот, така што и немал голем избор за својата идна професија. Во Театар Комедија, каде што е тој уметнички раководител, на големата сцена на Драмски театар е во саботата на 13 април беше премиерата на „Лет над кандидатското гнездо“ од македонскиот писател Блаже Миневски, а во режија на Цветановски. Актерската екипа ја сочинуваат: Драган Спасов-Дац, Валентин Костадиновски-Тино, Жарко Димоски, Кристина Ласовска, Крсте Јовановски, Атанас Атанасовски, Тања Мицков, Илија Илиоски, Едмонд Сотир, Нина Деан и Стефан Вујсиќ. Како и секој режисер, така и кај него последните денови пред премиерата се најстресни, но разговорот што го водевме непосредно пред премиерата помина во релаксирана атмосфера. Зборувавме за претставата, за татко му Владе и за тоа што го научил за животот и за театарот, за искуството да се работи во Охрид и во Скопје, за македонските херои, за искуството од работата со Драган Спасов – Дац…
Овој разговор со Цветановски излезе во неделникот „Република“ во 32. број печатен на 12 април
Демистификација на македонскиот народ, историја и традиција
Приказната во текстот се случува во една долина, во едно село, каде што сѐ е многу нормално. Но, доаѓа еден змеј, ја зазема клусурата, која е единствениот пат за излез од долината. Крале Марко е владетел на долината и ги собира јунаците за еден последен, јуначки подвиг против змејот…
– „Лет на кандидатското гнездо“ е текст на реномираниот македонски писател Блаже Миневски и тоа што тој го носи како тема во неговите драми е демистификација на македонскиот народ и на македонската историја и традиција. Тоа е тоа што ме завлече во овој текст. Едноставно, ме зграпчи! Тој зборува за преиспитување на македонскиот хероизам, на македонските јунаци, на нашите суперхерои како што се Крале Марко, Дете Голомеше, Павле Плетикоса – објаснува Цветеновски зошто го одбрал текстот на Миневски.
Според Цветановски, Миневски во драмата нуди една нова, млада, постмодерна верзија на нашите јунаци.
– Тоа е тоа што ме зграпчи да го работам овој текст. Секогаш е убаво кога се работат македонски текстови со жив автор. Авторот е тука за сугестии, допишување сцени, дијалози. Едноставно, добивате уште еден соработник што вообичаено го немате – раскажува Цветеновски за соработката со Миневски додека се подготвувала претставата.
Кога разговаравме за тоа кои се неговите јунаци и како изгледаат, Цветановски вели дека јунаците на македонската традиција во сите песни, во сите приказни се боеми, физички големи, широки, високи, со големи боздогани, пијат две оки вино и на десет дена убиваат по еден Турчин.
– Дали е тоа доволно во овој свет во кој сега живееме, тоа гледачите ќе мора да го видат во претставата. Дали тие јунаци би функционирале како јунаци во денешно време? Во денешнината, не верувам, бидејќи стварноста во која живееме бара едно побрзо темпо, многу повеќе акција, многу повеќе дела, а помалку реминисценции на минатото, помалку разговарање за тоа како ќе биде потоа. Важно е сега, тука, во моментов, што се случува и што правиме да го подобриме тоа. Овие јунаци не се такви – вели Цветановски.
Тој вели дека последните четири-пет дена пред премиерата се најтешки за режисерот.
– Тогаш има најмногу трема. Но, во моментот кога почнува претставата, нашата работа е завршена. Понатаму ништо не можеме. Тоа е тоа што сме го работеле. Претставата е резултат на тоа што сме го работеле, на тој простор, во тие услови, сме пробале да го достигнеме максимумот и тоа да го извадиме на премиера. Како ќе биде, не знам – вели Цветановски пред утрешната премиера во 20 часот.
Дац: Соработката со Андреј и со екипата ме подмлади
Цветановски дипломираше на Универзитетот за аудиовизуелни уметности ЕСРА во Скопје во 2011 година. За време на студиите работеше на проектот на Градскиот театар, „Празен град“ од Дејан Дуковски. Дипломираше со претставата „Салиери“ според Питер Шефер, која подоцна се играше на репертоарот на МНТ. Ја имаше честа да ја работи претставата со која се отвори Народен театар во Охрид, „Метаморфози“ од Овидиј. Соработката со Народниот театар од Охрид продолжи и на претставите „Ај да си речиме уште една“ и „Полицајци“ според Славомир Мрожек. Заедно со уште четворица млади режисери работеа на заеднички проект во Драмски театар, на претставата „Вртелешка“ од Артур Шницлер.
– Режисерка кариера ја почнав во Охрид. Таму почнав да работам кога се отвори Народниот театар во Охрид со претставата „Метаморфозис“. Многу е убаво кога работите со нова екипа, нов ансамбл, бидејќи тогаш се создава едно нова енергија. Истото чувство го имам и овде, во Скопје, во Театар Комедија. И овој театар е нов, има млади актери, млади соработници, многу ентузијазам и многу елан за работа. Тоа е секогаш многу убаво. Во Скопје притисокот е, можеби, поголем бидејќи во моментов сум и уметнички раководител на театарот – раскажува Цветановски за искуството со охридските актери.
А, за работата со екипата од Театар Комедија Цветановски ја нагласува нивната младост.
– Екипата е претежно млада, луѓе што се моја генерација и неколку искусни играчи како Драган Спасов – Дац и Крсте Јовановски. Дац ја толкува главната улога, улогата на Крале Марко и тој е наш гостин во Театар Комедија. Другите се од домашниот театар. Имавме одлична соработка. Едноставно, многу е убаво кога со млади луѓе влегуваш во еден процес, луѓе што мислат слично на тебе, кога имаш соборци во правењето претстава. А, Дац е едно големо дете, чијшто дух е помлад од сите нас и побудала од сите нас. Соработката вечно ќе ја памтам. Како автор, многу работи извлеков од него и научив многу работи од него. Мислам дека и целата екипа учеше од него. Ова е млада екипа, која лавовски се бори за секоја претстава, за секоја проба, изведба и тоа е тоа што е најголемиот плус на Театар Комедија и, се разбира, квалитетот на претставите што се создавале досега и кои ќе се создаваат и понатаму – вели Цветановски за соработката со екипата на претставата.
А Дац, пак, е многу задоволен што соработува со синот на Владо Цветановски, неговиот професор со кого почнал да работи на почетокот на својата кариера.
– Сега неговиот син, Андреј Цветановски, почна да работи со мене. Соработката, пред сѐ, со Андреј и со целата млада екипа од Театар Комедија прво ме подмлади, а второ ме измори затоа што не сум млад како нив. Имавме еден тежок процес на работа на кој би се замислиле и многу поискусни режисери затоа што ваков процес на создавање претстава од етиди е многу тешка и макотрпна работа. Мислам дека оваа претстава ќе се игра многу, а со самото тоа значи и дека ќе биде гледана. Ова е една претстава на која публиката, буквално, нема да престане да се смее. Кога разговараме за комедија, јас овој тип претстава го сметам за врвен тип комедија. Претстава каде што актерот може да прави сѐ, а режисерот да го спакува така како што треба. Погледнете го плакатот за претставата, ете таква е! – вели Дац за соработката со Андреј и со екипата.
Името Цветановски носи и бреме, но и предност
Андреј е роден и растен во семејство во кое театарот бил на прво место. Тој е син на режисерот Владе Цветановски, внук на Љубе Цветановски и на Јордан Плевнеш. Сите до еден бардови во македонскиот театар и култура, вљубени во македонската култура, традиција, пишување.
– Тоа што сум син на Владе го чувствувам како бреме, но, исто така, тоа носи многу предности во мојата едукација и во мојот живот. Тој за мене беше како еден вид професор. И не само за театарот, туку и како да бидеш човек. Бремето е големо затоа што се очекува од мене да ја продолжам некако таа фамилијарна традиција. Се обидувам да не го чувствувам тоа, тој товар што го носам. Да пробам да го искористам сето тоа што сум го научил. Една од главните работи поради која го одбрав овој текст е затоа што ја сакам Македонија и нејзината традиција, но, исто така, сакам и да ја преиспитувам. Тоа е нешто што го научив од мојот покоен татко. А, со бремето, ќе видиме! Ќе покаже времето! – вели Андреј.
Тој вели дека научил многу работи од Владе за тоа како да прави театар.
– Првото и најважно што го научив од него е дека тоа што го работиш треба да го сакаш 100 проценти. Да си внатре во тоа 100 проценти. Да не фингираш. Кога влегувам на проба сакам да се чувствувам максимално радосен. Таму, на сцената е местото каде што се чувствувам најрадосен. Заборавам на сѐ друго. Тоа е нешто што го имам научено од татко ми. Исто така, научив дека режисерот како дел од театарот е слуга на настанот. Односно, сѐ ќе истрпи, само да се случи настанот. Има многу анегдоти што ќе ги памтам и кои ќе ми го разубавуваат животот – се присетува Андреј на советите од татко му Владе.
Тој од јануари е уметничко-програмски раководител во Театар Комедија и е благодарен што од театарот го „трпеле“ овие два месеца додека ја подготвувал претставата.
– Почнувам да влегувам во штос и во тоа префрлување од едно во друго. На почетокот беше многу тешко. Му благодарам на театарот што ме трпеше овие два месеца да бидам секојдневно вклучен и во процесот на организација и работење на театарот и во работење на нова претстава. По премиерата ќе се посветам многу посериозно на создавање предлози за следната година, функционирање на театарот на своја репертоарска политика и што повеќе публика да го види тоа што го работиме. Засега сме преокупирани со оваа премиера, а следуваат уште премиери – вели Цветановски.
Пишува: Александра Мазнева – Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.