Само десетина дена откако синодот на Македонската православна црква – Охридска архиепископија донесе одлука во своите храмови да воведе богослужба на албански јазик, уште еднаш се покажа дека на Балканот човечки и позитивни одлуки на која било институција не носат секогаш разбирање и пријателство, туку и контранапади и покажување мускули. Уште лидерот на ДУИ Али Ахмети не беше ја поздравил одлуката на поглаварот на МПЦ – ОА г.г. Стефан за почеток на литургии на албански јазик, кога Бранислав Синадиновски во стилот од 2001 година даде налог што треба да биде новиот чекор во македонското православие. Сложената одлука, која поради можноста да се иритираат верниците од доминантната етничка група ретко ја прават другите православни цркви во регионот и пошироко, не е доволна за ДУИ да биде благодарна и во тој дух да комуницира со МПЦ – ОА како единствена што има јурисдикција врз православните процеси во земјава. Според специјалниот советник на Ахмети, кој не беше демантиран од никого, не е прашање дали новата црква ќе биде формирана туку е само прашање на време кога таа ќе ги собере евентуалните 70-75 илјади Албанци, православни верници во Македонија.
Иако поради верските предрасуди и тензиите меѓу христијаните и муслиманите и локално и глобално голем дел од македонските граѓани со православна исповед ќе бидат среќни не 70.000 туку сите 500.000 Албанци да одат во православна црква, сепак чекорот на Ахмети силно го иритира просечниот набљудувач. Причините се повеќе: Ваков јавен налог до една верска институција, во случајов МПЦ – ОА, досега не дал ниту еден македонски политичар, освен, можеби, Колишевски и Црвенковски, и тоа во времето кога одењето во црква било анатемисано од тогашните комунистички власти. Ваков однос досега Ахмети немал, барем не јавно ниту кон лидерот на Исламската верска заедница, Сулејман Реџепи, иако тој во неколку наврати излегуваше со изјави, кои, освен што не беа урамнотежени како верски пораки, предизвикаа силни тензии меѓу припадниците на албанската заедница, кои ги води лидерот на ДУИ, и другите верници.
Кој е Бранислав Синадиновски, новиот гуру на Ахмети
За себе порано тврдеше дека е основач на ВМРО–ДПМНЕ, во 1994 година му се спротивстави на Киро Глигоров во битката за претседател од позиции на македонски национализам, има издадено 26 книги, меѓу кои „ВМРО ДПМНЕ од визии до стварност“ (една од нив за животот и за делото на Јасер Арафат има добиено и авторот на овој текст), ексдипломат на Југославија и човек што напишал посебна книга за да го изедначи Борис Змејковски со легендарниот основач на историската ВМРО Дамјан Груев. Албанецот Синадиновски напишал книга и за Тодор Александров, кој во неа е опишан како револуционер, мислител, визионер и државник.
Во неговата биографија, како што стои во информација од граѓанин на веб-страницата на владиниот сервис преку кој граѓаните можат да се информираат за различни прашања „Услуги“ (uslugi.gov.mk), може да се додадат и повеќе од 145 тужби што ги поднел пред скопскиот суд за свои блиски роднини, судии и вешти лица за имотно-правен спор.
Ахмети ризикува и со своите
Како се случило една сериозна партија како ДУИ да подлегне на влијанието на Синадиновски, кој цел живот, според неговите зборови, се борел за идејата на ВМРО, знае нејзиниот автор и, веројатно, партискиот врв во Мала Речица. Тоа што Ахмети, сепак, сигурно не го насетил е дека поради Синадиновски и неговата идеја за нова црква тој ќе биде под силна критика на радикалните кругови меѓу македонските муслимани. Според нив, со формирање православна црква на Албанците во земјава ќе се зголеми јазот меѓу Албанците од различни религии и ќе се овозможи полесен премин од ислам во христијанство , процес што е присутен во Македонија, колку што е присутен и во обратна насока, од христијанство во ислам.
За бројките се работи
Синадиновски на прославата на албанското знаме, на која присуствуваа сите важни членови на ДУИ, изнесе бројка од 70 до 75 илјади православни Албанци, кои би оделе во новиот верски субјект ако биде формиран. Специјалниот советник на Ахмети не кажа од каде е оваа бројка, освен смешните цитати на турски документи од пред пет века, ниту, пак, прецизираше кои се луѓето на кои, според него, им се скратени верските права и кои, наводно, биле асимилирани од сите власти во последниве 70 години, вклучително и од Македонците. Синадиновски не кажа, но, најверојатно, се работи за дел од населението што живее на границата со Албанија во регионот од Гостиварско до Маврово, кое е познато како Шкрети, или, како што некои ги нарекуваат, Македонци што говорат мајчин албански јазик. Со слично барање како на Синадиновски во 2011 година се јави и гостиварецот Бранко Манолоски, кој тврдеше дека од 1913 година почнала асимилацијата на православните Албанци во Македонија. Секако дека особено во Мавровско постојат села каде што живеат православни луѓе што за себе сметаат дека се Албанци и имаат право на тоа, но бројката што ја даваат ДУИ и Синадиновски повеќе личи на евтин пропаганден трик отколку на сериозна анализа или статистика.
Имот и контрола
Покрај обидот да се зголеми бројот на Албанци во Македонија и да се направи забуна за тоа колку, всушност, Македонци живеат во матичната земја, не треба да се исклучи уште една затскриена цел, која, како и во случајот со групата на Вранишковски, би можела да се појави повторно. Српската православна црква не крие дека за свој имот ги смета сите православни храмови направени уште од Душаново време. Имено, во голем број македонски села или села во кои веќе не живеат православни христијани, особено во западниот дел од земјата, покрај црковните објекти постојат и богати црковни имоти, кои се прилично вредни. Се прави ли сега обид тие имоти да бидат присвоени од новата албанска православна структура, не можат да кажат со сигурност ниту најупатените во сложените црковни односи во Македонија. Сепак, не може да се исклучи целосно опасноста МПЦ – ОА да се соочи со имотни барања и со злоупотреби од нови црковни одбори што ќе бидат диригирани од ДУИ.
(Текст објавен во 118. број на неделникот Република, 5.12.2014)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.