| четврток, 6 декември 2018 |

Александровиот саркофаг: Од откритие до бесценет археолошки монумент

В са­бо­та во Ар­хе­о­ло­шки­от му­зеј во Скоп­је јав­но­ста ќе мо­же да се за­поз­нае со ре­чи­си со­вр­ше­на ко­пи­ја на поз­на­ти­от сар­ко­фаг на Але­ксан­дар Ве­ли­ки. Зад автен­тич­на­та ко­пи­ја на ори­ги­на­лот на­пра­вен за слав­ни­от вој­ско­во­дец, про­нај­ден во 19 век во Тур­ци­ја, има вред­на при­каз­на, ко­ја во овој број на „Ре­пуб­ли­ка“ ја рас­ка­жу­ва мла­ди­от исто­ри­чар Мар­тин Сте­фа­нов­ски

Aleksandrov sarkofag

Во 1887 го­ди­на Ос­ман Хам­ди-беј, тур­ски ан­ти­квар, ко­лек­ци­о­нер и про­то­ар­­хе­о­лог, вр­шел ар­хе­о­ло­шки иско­пу­ва­ња на оста­то­ци­те од ста­ри­те крал­ски гроб­ни­ци на ри­до­ви­те зад Си­дон, де­не­шен ју­го­и­сто­чен Ли­бан. Во тоа вре­ме овој про­стор сѐ уште бил дел од Ото­ман­ска­та Им­пе­ри­ја. Во екот на истра­жу­ва­ња­та Ос­ман Хам­ди-беј на­и­шол на чифт до­бро со­чу­ва­ни мер­мер­ни сар­ко­фа­зи, кои при­па­ѓа­ле на зна­чај­ни ли­ко­ви од Си­дон од вре­ме­то на слав­ни­те под­ви­зи на Але­ксан­дар Тре­ти Ма­ке­дон­ски. (Bay & Reinach 1892)

Хам­ди-беј со по­мош на фе­ри­бот ги транс­пор­ти­рал сар­ко­фа­зи­те во Истан­бул, ка­де што ги пре­зен­ти­рал на из­лож­ба. За оваа на­ме­на бил ос­но­ван и де­нес свет­ски про­чу­е­ни­от Ото­ман­ски им­пе­ри­ја­лен му­зеј во кој од са­ми­от по­че­ток, па до де­нес се чу­ва­ат овие лу­ксуз­ни про­нај­до­ци. Еден од ка­ме­ни­те ков­че­зи вед­наш му фа­тил око и ја раз­бу­дил има­ги­на­ци­ја­та на тур­ски­от ар­хе­о­лог. Ков­че­гот изо­би­лу­вал со дла­бо­ки рел­јеф­ни сце­ни на кои во пре­крас­ни де­та­ли билe ин­тер­пре­ти­ра­ни прет­ста­ви на Але­ксан­дар Ве­ли­ки. (Von Graeve 1970)

aleksandrov sarkofag1

Гер­тру­де Бел, бри­тан­ска мул­ти­­лин­гвис­тка, па­то­пи­сец, ар­хе­о­лог и со­вре­ме­нич­ка на овој на­стан, во ју­ни 1898 го­ди­на го по­се­ти­ла му­зе­јот за да го ви­ди сар­ко­фа­гот за кој си­те на­ве­сту­ва­ле де­ка му при­па­ѓал на слав­ни­от Але­ксан­дар. Сво­јот вос­хит и им­пре­сии од овој на­од го на­пи­ша­ла во сво­јот днев­ник. Илу­стри­рај­ќи ги бор­бе­ни­те сце­ни ка­ко ре­а­ли­стич­ни гле­тки од кои са­ма­та се по­чув­ству­ва­ла ка­ко да ги гле­да маг­ла­та и жа­рот од кр­ва­ви­те би­тки на Але­ксан­дар. Ду­ри наг­ла­су­ва­ла де­ка со сар­ко­фа­гот бил из­ло­жен и че­реп, кој, на­вод­но, му при­па­ѓал на слав­ни­от крал. (Bell 2005, diary entry for June 6, 1898)

Се­пак, и по­крај пр­вич­на­та еу­фо­ри­ја, ар­хе­о­ло­зи­те на­ско­ро откри­ле де­ка во­оп­што не ста­ну­ва збор за сар­ко­фаг во кој бил по­гре­бан слав­ни­от вој­ско­во­дец. И по­крај тоа што не­го­ви­от ди­зајн, об­лик и ин­три­гант­ни рел­јеф­ни де­ко­ра­ции и фри­зо­ви илу­стри­ра­ат ин­ди­ка­ции од жи­вот­ни­те аван­ту­ри на Але­ксан­дар, ста­ну­ва­ло збор са­мо за идо­ла­три­ја и за дла­бо­ка по­чит кон Але­ксан­дро­во­то де­ло од стра­на на чо­ве­кот што бил по­гре­бан во лу­ксуз­ни­от сар­ко­фаг. Ка­ко нај­ве­ро­јат­ни по­кој­ни­ци за кои бил на­ме­нет се кан­ди­ди­ра­ат два ли­ка од исто­ри­ја­та на Але­ксан­дар и на aн­тич­ка Ма­ке­до­ни­ја. Аб­да­ло­ним, пос­лед­ни­от фе­ни­ки­ски вла­де­тел на Си­дон спо­ред ра­ѓа­ње, кој бил наз­на­чен на таа функ­ци­ја ток­му од Але­ксан­дар вед­наш по би­тка­та кај Ис, што би мо­же­ло да прет­ста­ву­ва мо­тив-инс­пи­ра­ци­ја и глав­на при­чи­на за идо­ла­три­ја­та што овој вла­де­тел ја по­ка­жал кон ма­ке­дон­ски­от вој­ско­во­дец. (Palagia 2002, 186)

Аб­да­ло­ним или, пре­ве­де­но од пер­си­ски „слу­га на бо­го­ви­те“, е чо­век-сен­ка за исто­ри­ски­те из­во­ри. Ду­ри и да­ту­мот на не­го­ва­та смрт е че­сто ос­по­ру­ва­на, па во игра се го­ди­ни­те од 312 и 306-305 пред н.е. (Palagia 2002 196; Heckel 1992, 69) (Studniniczka Achäologische Jahrbook 9 (1894), pp 226ff; F. Winter, 1912)

Од дру­га стра­на, во пос­лед­но вре­ме ка­ко кан­ди­дат за овој сар­ко­фаг се ја­ву­ва и пер­си­ски­от бла­го­род­ник и гу­вер­нер на Ва­ви­лон, Ме­зеј (Schefold 1968, p. 24), но, се­пак, по­ра­ди кон­тек­стот ме­ѓу рел­јеф­ни­те прет­ста­ви исто­ри­ски­те на­ста­ни и ме­сто­то ка­де што е нај­ден овој сар­ко­фаг, на­уч­ни­ци­те сѐ уште му да­ва­ат пред­ност на Аб­да­ло­ним.

Од умет­нич­ка глед­на точ­ка, пет­на­е­сет­тон­ски­от сар­ко­фаг бил изра­бо­тен од два го­ле­ми бло­ка од ви­со­ко­ква­ли­те­тен пен­те­ли­ски мер­мер, кој бил ва­ден од ло­ка­ли­те­тот по­крај пла­ни­на­та Пен­те­ли­кон, се­ве­ро­и­сточ­но од Ати­на. Од исти­от мер­мер е из­гра­ден и атин­ски­от Акро­пол. Ка­ко што од­ми­ну­ва­ле го­ди­ни­те, та­ка овој бел бле­скав мер­мер до­би­вал злат­ни­ка­ва бо­ја. Ква­ли­те­тот на мер­ме­рот и, осо­бе­но, на рел­јеф­ни­те прет­ста­ви, са­ми по се­бе на­ве­сту­ва­ат за бо­гат­ство­то и за зна­че­ње­то на по­кој­ни­ци­те што би­ле по­гре­ба­ни во не­го, та од та­му не е ни чуд­но што на Ос­ман Хам­ди-беј на прв пог­лед му за­ли­че­ло на ков­чег што би мо­жел да му при­па­ѓа на Але­ксан­дар.

На ед­на од по­дол­ги­те стра­ни на сар­ко­фа­гот рел­јеф­но е илу­стри­ра­на, мо­же­би, нај­у­ба­ва­та сце­на што ја ин­тер­пре­ти­ра бор­ба­та на Але­ксан­дар и Ма­ке­дон­ци­те со Пер­сиј­ци­те прет­ста­ву­вај­ќи го ма­ке­дон­ски­от крал со фан­та­сти­чен шлем од ла­вов­ска гла­ва, ка­ко со коп­је про­бо­ду­ва пер­си­ски ко­ња­ник, во сце­на што, очиг­лед­но, има за цел да ја ове­ко­ве­чи би­тка­та кај Ис во 333 го­ди­на пр.н.е., ко­га бил по­ра­зен пер­си­ски­от цар Да­риј Тре­ти.

Оста­то­кот од рел­јеф­ни­те прет­ста­ви ни­ка­ко не изо­ста­ну­ва­ат по сво­ја­та бри­ли­јант­ност. На дол­ги­от фриз од спро­тив­на­та стра­на Але­ксан­дар е прет­ста­вен во лов на ла­во­ви. Еден од ко­ња­ни­ци­те што го при­дру­жу­ва­ат е не­и­ден­ти­фи­ку­ван ко­ња­ник за кој мно­гу на­уч­ни­ци сме­та­ат де­ка е Аб­да­ло­ним, а че­сто иден­ти­фи­ку­ва­ни фи­гу­ри во оваа уба­ва рел­јеф­на прет­ста­ва се и ге­не­ра­ли­те Пер­ди­ка и Хе­фа­сти­он. (Palagia 2002, 188)

Це­ли­от сар­ко­фаг е ди­мен­зи­о­ни­ран во вид на ан­тич­ки храм. Гор­ни­от ред на по­кри­вот е со­ста­вен од прет­ста­ви на ор­ли, кои, спо­ред ве­ру­ва­ња­та во ан­тич­ка Си­ри­ја, би­ле пти­ци што ги но­се­ле ду­ши­те на мр­тви­те во ра­јот. На фрон­то­ни­те од две­те стра­ни има хер­бал­ни де­ко­ра­ции и пер­си­ски гри­фо­ни. На аг­ли­те од се­кој фрон­тон има ла­во­ви, кои се не­кој вид чу­ва­ри на сар­ко­фа­гот.

Ко­га по­де­тал­но би се ана­ли­зи­ра­ле рез­би­те на овој сар­ко­фаг, вед­наш е пре­поз­нат­ли­во де­ка ста­ну­ва збор за ви­стин­ски мај­сто­ри на сво­е­то вре­ме, кои ус­пе­а­ле пре­ку дла­бо­чи­на­та на сво­ја­та рез­ба да ги пре­тво­рат во три­ди­мен­зи­о­нал­ни илу­стра­ции, кои ка­ко да ожи­ву­ва­ат од по­вр­ши­на­та на сар­ко­фа­гот. И по­крај тоа што ова не е сар­ко­фа­гот во кој би­ло по­ло­же­но те­ло­то на Але­ксан­дар, не­ма спор де­ка овој ар­хе­о­ло­шки мо­ну­мент е ви­стин­ско ре­мек-де­ло во свет­ски рам­ки. Але­ксан­дро­ви­от сар­ко­фаг нес­пор­но за­зе­ма по­чес­но ме­сто во свет­ско­то ар­хе­о­ло­шко бо­гат­ство ка­ко де­ло со нај­ви­сок умет­нич­ки до­стрел и вред­ност и тре­ба да се гор­де­е­ме што има­ме мож­ност во по­ста­вка­та на Ар­хе­о­ло­шки­от му­зеј на Ма­ке­до­ни­ја да има­ме ед­на автен­тич­на ре­про­дук­ци­ја од овој зна­ча­ен ар­те­факт.
Пишува: Мар­тин Сте­фа­нов­ски

(Текст објавен во 111. број на неделникот Република, 17.10.2014)

Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.

Top