Ако современата доминантна западна цивилизација се смета за врв во човековата еволуција затоа што, пред сѐ, внимава на хуманистичката црта, тогаш грчкото самоволие и садизмот кон Македонија и кон Македонците стануваат уште поапсурдни.
Кога дискриминацијата и кршењето на основното начело на самоопределување и на самоидентификација се затскрива зад формата на внатрешно организирање на привремени меѓународни организации, тогаш паѓаат во вода сите тие барања и претпристапни поглавја што се однесуваат на заштита на човековите права и на етничката, верска и полова рамноправноста. Откако добрососедството почна да се толкува не само како наметнување волја, туку и како џокер во шпилот во кој ниту една карта не е во согласност со основните начела на здружувањето наречено меѓународна заедница, беше јасно дека истата таа заедница има намера да го тргне погледот од центарот на Балканот. Тој центар што, историски, неколку пати е оставен на милост и на немилост на истите идеи, кои и денеска го матат паметот веднаш штом ќе се добие малку поголема предност во однос на соседите.
Преседанот бара преседан
Во пресрет на германскиот собир посветен на Западниот Балкан, македонското чествување на Илинден повторно беше искористено за да се упати порака кон светот да се сврти кон Македонија. Да не ги затвора очите пред апсурдноста на Грција, но и да не им дава сила во нејзините обиди за обезличување на цел еден народ.
– Да се признае јавно од некои од нив дека треба да се преговара за името и за идентитетот, во ситуација кога да се негира нечиј идентитет, е еднакво на бришење на една нација, е погубно и е показател колку рамнодушно или, пак, површно или неподготвено се пристапува кон ова прашање – посочи премиерот Никола Груевски во илинденската порака.
И денес, за жал, е актуелна констатацијата на поранешниот известувач за македонските постигнувања во европеизацијата, Ерих Мејер. И самиот неколку пати подложен на грчки притисоци, уценувања и местенки. Неговиот изменет извештај во кој „македонски“ преку ноќ доби предзнак „славо“ се појави и на сајтот на Европскиот парламент, со сменето име на јазикот на нашата држава. Уште таа 2008 година беше јасна долгорочната стратегија на Атина, но и дека Македонија е на пат да биде првата земја на која ЕУ ќе ѝ ги оспорува јазикот и идентитетот. Истата таа ЕУ, чијашто политика е дури и финансиски да ги помага јазиците на нејзина територија, меѓу кои и шеесетина јазици што се зборуваат на регионално ниво, но и неколку што се во изумирање.
Иако Мејер изјавуваше: „Грците не можат да ви го сменат идентитетот, тоа е ваше внатрешно прашање, а не нивно“, и за него тоа беше „нон сенс“, во една пригода успешно го долови моментот, кој и денес е причината за молкот на Европа пред неколкудеценискиот налет на Грција.
– Западните развиени демократии се најдоа затечени од условувањето на Грците за приемот на Македонија во ЕУ и во НАТО. Всушност, ниту една од големите сили не можеше да претпостави дека во екот на проширувањата некои од новите членки сега ќе ги злоупотребат правилата на игра за условување на идните членки за сопствен бенефит, а на штета на организацијата – посочи Мејер.
Во таков налет се најде Македонија пред Грција, но и пред Бугарија. Се најде и Хрватска пред Словенија, но со ширењето на „клубот“ на исток, ваквите примери ќе бидат сѐ почести. Времето, пак, откако се дискутира во рамки на ООН меѓу Македонија и Грција, покажува дека западната цивилизација, таа што не ни помислувала дека некои членки ќе ги злоупотребат правилата, има намера тие правила и да ги измени. Односно, да си ја признае грешката. А тоа веќе би било нов преседан.

Двете страни на правото
Јасно е дека светот и Европа бараат правна рамка со која би го оправдале вмешувањето во наоѓање решение. Таков беше случајот со Косово, еден од примерите на кои македонската јавност укажува. Вториот момент е словенечко-хрватскиот спор. И додека во првиот случај се работеше за две страни што беа надвор од „системот“, а притоа постоеше и резолуција на ООН, во случајот со Љубљана решението почиваше во правото за водни територии. Со тоа, Словенија како членка на ЕУ остана ненавредена или понижена пред кандидатите за влез во системот.
Случајот со понижувањето на македонскиот народ, пак, е сосема поинаков. Нема ниту еден соодветен пример од правен аспект, кој може да послужи како појдовна основа, а притоа да не се „навредат чувствата“ на Атина (а во случајот и на Софија).
Од друга страна, пред нос на Македонците е договорот со кој е прифатено да се разговара за да се дојде до заедничко прифатливо решение за разликите околу името. Всушност, колку и да се тегнат разговорите, сѐ додека има преговарач и ниедна од страните не се откажува, работата за светската јавност може да биде чиста. Притоа, Македонија се однесува како веќе да е членка на Унијата и на НАТО, ги спроведува сите европски закони, учествува во сите мисии на НАТО кога се бара тоа од неа. Па, легитимно е да се постави прашањето колкава би била потребата да се избрза и да се расипуваат односите внатре, да се понижи еднаквиот во клубот пред кандидатот за влез, или, пак, да се менува принципот на едногласност, кој важи само при донесување на две важни одлуки за Унијата? И на крај, тоа што Македонија по Букурешт „ги доби на суд“ Грците поради прекршување на правилата за игра, повторно е работа на ООН, а не на ЕУ или на НАТО.
Тргањето на погледот ја изроди Златна зора
Но, доколку е тоа така и доколку тоа се правилата на игра, тогаш зошто еден од двата клучни играча на западната страна на светот со изјави за спорот го вплетка и идентитетот? И повторно да бидеме начисто, германскиот канцелар ниту на сон не би употребил термин дека се во игра и идентитетските прашања. Особено што Меркел надвор од очите на јавноста до детаљ ги следи настаните и цврстината на дијаметрално спротивставените ставови на Атина и на Скопје.
Толкувањата повторно одат во две насоки. Според едни, Меркел јавно става до знаење дека Грција во преговорите излегува од рамката во ООН, а со тоа повторно ги крши правилата на игра. Односно дека Атина е далеку од „добро момче“. Кон тоа се додаваат и грчките анализи и написи во весниците дека германската канцеларка има симпатии кон Македонија и желба што поскоро да ја има покрај себе во Унијата. А таквиот однос, имајќи ја предвид и пресудата за прекршен меѓународен договор, е чекор кон враќање на Атина во рамката на спогодбата.
Другата линија на толкувања се дека иако Германија сака да се постави како локомотива за брз влез на Западен Балкан во западните организации, а притоа Србија и Македонија се најпогодна почва, сепак досегашните обиди на други државници паднале во вода. Меѓу кои и обидот на САД да ја внесат земјава во НАТО според Привремената спогодба. Притоа, со навестувањето на идентитетските прашања, на маса се става дополнителен притисок врз Македонија и уште поголемо оддалечување на евентуално можно решение. Да не се заборави и дека Германија во меѓународните односи се поставува по принципот „реалполитик“, односно решавање на проблемите врз основа на сила, практичност и материјална корист, без чувства или етички принципи.
Сепак, каков и да е исходот од берлинскиот самит, јасно е дека по долги години на виделина отворено испливува главното барање на Грција – обезвреднување на цела една нација, а не терминолошко разграничување на територии. Затоа, за очекување е да реагира светската јавност бидејќи Македонија не може и не смее да остане сама во борбата против нов холокауст. Според искуството со Златна зора, овој пат работите мора да се нарекуваат со вистинското име и да се исечат на време. За да не биде повторно Мејер во право со ставот: „Западните демократии не можеа да претпостават дека…“
(Пишува: Наум Стоилковски
Текст објавен во 101. број на неделникот „Република“, 8.08.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


