
Колумнист: Горан Момироски
На годишната средба на лидерите од регионов во рамки на процесот „Брдо – Бриони“ германската канцеларка Ангела Меркел јавно го соопшти тоа што со месеци се шпекулираше. Иако и таа има проблем со креативноста во наоѓањето нови комбинации за компромисно име, официјален Берлин призна дека е активен дел од процесот и работи на конкретни предлози.
Како што пренесе и весникот „Катимерини“, кој важи за продолжена рака на главната партија во грчката коалициска влада, на чие чело е Андонис Самарас, кој, заедно со неговиот заменик Евангелос Венизелос, важи за „меркелист“, германската канцеларка како лидер на најмоќната европска земја проговори за товарот што дведеценискиот спор му го носи на Брисел. Политичките противници на некогашниот член на бившата Комунистичка партија на Демократска Република Германија често тврдат дека таа во жарот на политичката битка понекогаш не ја кажува целата вистина за да го задржи рејтингот, но ретко кој ќе рече дека таа непотребно дава изјави.
Тие што не ја познаваат добро Меркел ќе речат дека се работи за уште една празна реторика на европските политичари, кои често знаат да кажат нешто само за да дадат надеж, а во исто време тоа да биде невистинито. Тие што добро ја познаваат нејзината личност и начин на решавање на работите се сигурни дека зад зборовите на Меркел во Дубровник има агенда. Германската канцеларка на самитот на лидерите од Југоисточна Европа не мораше да го коментира спорот за името. Таму немаше грчки претставници, но дури и да имаше грчки претседател на форумот, таа можеше сосема комотно да се дистанцира од прашањето од кое, особено по самитот на НАТО во Букурешт, а уште повеќе по хашката пресуда против Грција, бегаат голем број европски претставници како ѓавол од крст.
Со самото тоа што на Страдун призна дека за „европскиот товар“ потрошила време и лично се обидела да најде прифатлив предлог, Меркел најави дека нема да се откаже од наоѓањето решение кое не е цел само за себе, туку треба да донесе влез на Македонија во НАТО и во ЕУ. Се разбира, самото тоа што Меркел проговори за еден од најчудните меѓудржавни спорови во актуелната светска политика не значи дека Македонија треба да се радува однапред.
Простор за оптимизам, сепак, има. Доколку жената што донесува одлуки навистина се зафати со ова прашање и, особено, ако, навистина, е решена да ја внесе Македонија во НАТО и во ЕУ, тоа може да биде најдобрата шанса за решавање на долгогодишниот спор. Голем број набљудувачи сметаат дека од моментот кога таа лани во ноември сосема неочекувано во својот кабинет во Берлин го повика посредникот Метју Нимиц, Германија директно се вклучила во процесот и со тоа шансите за кратко време да се реши спорот пораснаа многу. Сѐ досега ниту Меркел ниту кој било друг германски политичар не проговорил за начинот на кој Берлин се обидува да им помогне на двете земји, но и на Европа за да го тргне споменатиот товар.
– Во Германија велиме дека компромисот е направен кога двете страни се идентично несреќни – изјави Меркел во Дубровник, при што за Македонија забележи дека ќе ѝ биде дозволено да ги продолжи напредокот и напорите за да им се придружи на ЕУ и на НАТО. Меркел не спомена која би била придобивката за Грција од евентуален компромис.
Многу анализи може да се направат од нејзините зборови кажани во Дубровник. За поголем дел од македонската јавност, која вообичаено е скептична на западните идеи, нејзините зборови според кои „решението дури и ако тоа ги разочара двете страни“ може да значи дека Македонија ќе мора да го смени името и да го загуби својот идентитет, а песимистите во Атина ќе сметаат дека Грција, ако Берлин притисне со сета сила, ќе капитулира и ќе го загуби правото на историска Македонија. Внимателните членови на кабинетот на Меркел знаат какви ќе бидат реакциите во јавноста во двете земји и затоа ѝ сугерираа отворена, но, сепак, воздржана реторика за никој да не може да се почувствува како победник во евентуално решение на спорот. Во секој случај, никој не се сомнева дека и германската иницијатива може да биде надвор од принципите на Обединетите нации, меѓународното право и нормите и, секако, (иако тоа не се очекува никој да го потенцира пред Грција) не може да биде спротивна на пресудата на Меѓународниот суд во Хаг. Стравот на Вашингтон и Берлин дека притисокот за името врз Самарас може да предизвика пад на владата во Атина, а со тоа и нова криза во еврозоната не им дозволува да бидат праведни и да ја прекинат неморалната игра на грција. Самарас е последниот голем грчки играч кој што може да го спроведе планот за заздравување на националната економија и да го спаси еврото. Во Ципрас, Германија и ЕУ немаат партнер. Лидерот н СИРИЗА веднаш ќе го напушти планот за штедење и Грција за три месеци ќе прогласи банкрот. Затоа и Обама и Меркел се толку внимателни со Самарас иако знаат за каков националист и манипулант се работи.

Стабилизирање на Балканот пред ескалација во други региони
Прагматичната Германка, која, само еден ден откако даде налог за да се протера шефот на ЦИА од Берлин, седеше со рускиот претседател Владимир Путин на „Маракана“ во Рио де Жанеиро, веројатно се грижи за Македонија и за Грција, но во исто време има и свои интереси. Никој не знае дали таа на Путин во свечената ложа му се закани со санкции или двајцата лидери водеа пријателски разговор за руските енергенти од кои сѐ уште зависи германската економија, но едно е сигурно – Германија како главен играч на европскиот континент ќе направи сѐ за да ги спроведе националните приоритети, кои во најголем дел се идентични со тие на ЕУ. Во услови кога кризата во Украина може да еруптира и да вовлече поголем број земји во конфликт од пошироки размери и кога на Блискиот Исток повторно зоврива ситуацијата, при што никој не исклучува нов израелско-арапски конфликт на среден рок, затворањето на спорот меѓу Грција и Македонија треба да го стабилизира Балканот. Германија како главен економски партнер во регионов има свои интереси во него и ќе инсистира тие да бидат обезбедени. Еден од начините за Балканот да биде долгорочно стабилен е, покрај смирувањето на српско-косовскиот конфликт, кој засега успешно се менаџира, и смирувањето на босанскиот лонец, да се затвори сагата на релација Атина – Скопје. Со тоа сите земји во регионов ќе можат да се концентрираат на економијата и на трговската размена со своите западни партнери, но и да соработуваат на полето на шверцот со дрога, трговијата со луѓе и, пред сѐ, во елиминирањето на можноста од инфилтрација на тероризмот на европско тло преку таканаречената бела Ал Каеда.
Како може Германија да влијае на Грција и на Македонија?
Во случајот со Македонија, на официјален Берлин му е многу полесно. Македонија, според сѐ уште непотврдени, но делумно објавени информации, досега прифатлива неколку варијанти со разни одредници, додавки, редоследи и имиња. Во сите се постојани Република и Македонија. Тоа што не би требало да биде проблем за германските експерти е да гарантираат дека Грција по евентуално решение и потпишан договор нема да атакува на идентитетскиот корпус прашања, како името на нацијата, јазикот, документи, Уставот и слични теми за кои нема што да се разговара со друга земја.
Германија како земја што практично ја спаси грчката економија со помошта што ја иницираше и ја достави до Грција (за која, најверојатно, ќе бидат потребни уште пари од специјално дизајнираните фондови) не би требало да има проблем со јужниот сосед на тоа поле. Проблемот ќе се појави пред воопшто да се дојде до тоа прашање затоа што на чело на Грција е еден од луѓето што го создадоа спорот за името и кој целата своја политичка кариера ја гради на прикажаниот национализам од тоа време, на почетокот на 90-тите години од 20 век, кога Самарас се повлече и ја урна грчката влада незадоволен од мекиот став кон македонското прашање и новата држава на север од Грција. Евентуалниот германски притисок на актуелниот премиер, кој веќе има послаб рејтинг од СИРИЗА поради ставот на Ципрас за мерките за штедење, иако тоа не е толку веројатно како пред две години и сега може да значи пад на владата, но и на целиот грчки економски систем и нова криза на еврото, секако, не е желба на Меркел. Според јавно кажаното, досега нема причина да се верува дека Меркел ќе го заборави тоа што го рекла во Дубровник. Во исто време треба да се биде реален и да се признае дека ако Грција во 2008 година издржа сериозен притисок од администрацијата на Буш за проширувањето на НАТО, сега повторно лесно ќе може да го издржи евентуалниот налет на Берлин. Особено затоа што товарот на спорот за името што го чувствуваат европските лидери не се чувствува и во Атина на ист начин и со ист интензитет.
Меркел и идентитетот
Веројатно само неколкумина околу Меркел, со коишто се консултира за своите изјави, можат да прецизираат што навистина мислеше таа кога го спомена идентитетот покрај името како пречка што постои меѓу Грција и Македонија. Ако се следи нејзиниот личен и примерот на Германија по ова прашање, не може многу да се заклучи. Соочени со дебати за единствениот германски идентитет, кој сѐ уште води битка со источногерманскиот идентитет, но и со европскиот идентитет, чијшто најголем промотор е токму Берлин, а во исто време под притисок на растечкото влијание на националниот идентитет на милионите странци што живеат и работат во земјата, не може да се протолкува што точно сакаше да каже канцеларката Меркел со споменувањето на идентитетот. Оптимистичката варијанта за Македонците би била дека никој не може да го одземе правото секој човек и колективитет да се нарекува и да се чувствува како што сака и во тој контекст Македонците и натаму ќе си останат тоа што се. Песимистичката варијанта е дека двете држави и нации, според германските видувања, имаат право на македонски идентитет и дека, пред да се дојде до решение, ќе мора да се надминат прашањата кој има право да се нарекува Македонец, како државјаните на Македонија ќе се пишуваат во регистрите на ОН и на ЕУ, како ќе се нарекува јазикот со кој македонските дипломати ќе говорат во ЕУ и многу други прашања кои, во суштина, отсекогаш биле најголема пречка за надминување на спорот. Доколку и Меркел влегла во грчките шеми, според кои новокомпонираната два и полмилионска „македонска поднација“ ги има истите права да се нарекува македонска во европските и во меѓународните напори, тогаш изјавата на канцеларката во Дубровник нема ниту смисла ниту употребна вредност. Што, навистина, мисли Меркел не може да се види ни преку анализа на деловите за национален идентитет во платформата на нејзината Христијанско-демократска унија (ЦДУ). Во манифестот, на пример, од изборите во 2005 година кога таа дојде на власт нема прецизно дефинирање или наведување на националниот идентитет. Во него се вели дека ЦДУ ги вреднува националното единство и зајакнувањето на патриотизмот. Во манифестот во кој може да се најдат некакви аналогии како Меркел го гледа националниот идентитет за внатрешна употреба, сепак, не може да се види што значи кога тој треба да ги надмине границите на една држава уште помалку кога две земји полагаат право на еден идентитет, македонскиот.
(објавено во 98. број на неделникот „Република“, 18.07.2014)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


