Го нема на шпицата на филмот. Никогаш не отиде на снимањето ниту, пак, фала му на господа, неговото име се спомена на сцената на битолскиот Дом на културата за време на македонската премиера одржана на 15 септември 2012 година. А, сепак, неговата лична приказна е нераскинливо и технички и емотивно поврзана со филмот. Кога во врнежливата септемвриска вечер во Домот на културата во Битола продуцентот на „Трето полувреме“ им се заблагодаруваше на сите што помогнале при продукцијата на филмот го гледав од страна како седи веднаш над екипата што работеше на филмот и видов дека не трепна. Единствено што можеше да се прочита на неговото лице беше задоволството што по повеќе од една деценија неговиот постар син е дел од нешто големо. Нешто што не може да се мери со скопски или со македонски аршини. Видливо не се вознемири ниту кога режисерот на филмот пред стотици егзалтирани гледачи кажа дека филмот, пред сѐ, е посветен на еден актер, еден вистински лик од оригиналната ФК Македонија и на неколку родители на најважните членови на авторската екипа, кои починаа за време на филмот. Да не мораше да молчи, веројатно, пред другите, во обид да ги испровоцира соговорниците, мангупски ќе кажеше дека не треба да си генијалец за да снимиш добар филм.
Чабурот од самиот почеток е дел од приказната за „Трето полувреме“
Славчо Насков е само вториот човек што по авторот на филмот разбрал за епската приказна за Нета Коен. Правејќи ја транскрипцијата на интервјуата правени за потребите на документарната серија „Досие Скопје“ тој заедно со сопругата Милка дознал за приказната уште на крајот на дваесеттиот век, во далечната 1998 година, кога Митревски за првпат разговарал со Коен.
Вака во мракот на проекцијата само насолзените очи што ги криеше од тие што седеа до него можат да ја раскажат неговата лична приказна и чувствата што ги имал додека го гледал филмот. Остана мирен и сталожен. Дали во напливот на задоволството што гледа македонско ремек-дело продуцирано од неговиот син не ја поврза сопствената карма со починатите или, пак, не сакаше да си признае дека имал голема среќа да ја прекина лошата судбина и проклетство на филмот што е на добар пат да стане убедливо најгледаниот македонски кинематографски производ на сите времиња, допрва ќе се дознае.
Славчо Насков, кого во Ченто сите го знаат како Чабур – таткото на продуцентот на „Трето полувреме“, Роберт Насков, за време на постпродукцијата на филмот доживеа срцев удар. Народски кажано, го преживеал на нозе. Само благодарение на неговата упорност, која по вториот удар му дала натчовечка сила да се искачи преку триесетина скалила на вториот кат од куќата на неговиот сосед, поранешниот фудбалер на Вардар Зоран Јовановски – Окац, и брзата интервенција на екипата на Итната медицинска помош и на лекарите на скопската кардиологија, Чабур не беше споменат на сцената на битолскиот Дом на култура. Иако не е целосно закрепнат, не сакал ни да чуе да не присуствува на проекцијата во Битола. За поставување стент и за целосно закрепнување лекарите советувале да мирува и да почека уште неколку недели, но тој не можел да чека, отпатувал во Битола и заедно со неговата Милка беа најгордите гледачи на премиерата на филмот. Како стар скопјанец не може да не се пошегува со фактот што филмот е направен од скопјани, а сепак први го видоа битолчани. Ниту на коктелот организиран во чест на филмот во хотелот „Епинал“, ниту подоцна по проекцијата и отворањето на фестивалот „Браќа Манаки“ не се пожали на умор карактеристичен за луѓе што само пред неколку недели преживеале целосна блокада на главната срцева артерија. Не сакаше да се жали и да му го расипе расположението на синот. Особено не на денот на кој треба да се добијат признанијата за трудот долг цела една деценија и тежок стотици стресови и непроспиени ноќи.
Ребека е сѐ уште жива
Со надеж дека овие редови нема да ја урочат да ја споменеме и Нета Коен, вистинскиот лик на Еврејката што во текот на Втората светска војна и фашистичката окупација се омажила за православниот фудбалер Коста Гроф (во филмот ја толкува Сашко Коцев) и со тоа се спасила од интернирање во логорите на смртта. Таа е во длабока старост. Има 93 години, живее во Скопје заедно со своите деца и внуци и е во добра здравствена состојба, иако годините полека го земаат својот данок. Повозрасни скопјани, кои се сеќаваат на неа од повоените години или кои слушале од прва рака за младата Еврејка, а кои го гледале „Трето полувреме“ би се заколнале дека ликот на Ребека, која во филмот ја толкува топ-моделката Катарина Ивановска, соодветно ја опишува нејзината појава, грациозност и личност. И Катарина е супер, ама Нета своевремено беше како Грета Гарбо – е изјавата со која нашите соговорници ја откриваат носталгијата по едно друго минато време, толку поинакво од сегашноста.
Вечен бунтовник, ако го прашате како е со здравјето, ќе ви каже дека ништо не му е и дека може пеш да стигне до центар. Пасиониран играч на спортска прогноза во минатото и локален стручњак за спортско обложување. Пензијата не му падна тешко , на принуден одмор е од 1995 година, кога се распадна фабриката „Хемтекс“, по која сè уште жали. Вели да не ја уништеа грабливци сè уште ќе имаше леб за илјадниците вработени во овој некогашен социјалистички гигант. Иако повеќе од четири децении живее во Ченто, заедно со соседи што својот акцент и навики ги донеле со себе од Тетово, Валандово, Прилеп и од многу други градови и села, слушајќи го неговиот начин на говор и честите шеги веднаш ќе препознаете дека е роден скопјанец. Иако за тоа никогаш не зборува отворено за да не ги навреди тие што во главниот град дошле од другите делови на Македонија, особено е горд што растел во старото скопско Ново маало. Уште е погорд што е брат на легендарниот Мане Насков, фар-мајстор познат како еден од ретките активни македонски филмски работници, кои во последниве пет децении биле дел од сите филмови што се работеле во Македонија. Ќе биде горд и на синот кога од Лос Анџелес ќе се врати со „Оскар“. Дотогаш останува само на второ место на семејната скала на успехот, веднаш по Мане, со препознатлив хумор одговара Чабурот на провокативното прашање дали братот или синот е поуспешен филмски работник.
Долга листа на луѓе што никогаш нема да можат да го видат филмот
Редејќи ги сите на кои е посветен филмот „Трето полувреме“, а кои веќе не се меѓу живите, режисерот Дарко Митревски на сцената на битолскиот театар во вечерта преполна со радост, емоции и со солзи потроши невообичаено многу време. Со совршена актерска техника тој ги скри емоциите кога меѓу нив го спомена својот татко Блажо, кој почина за време на снимањето. Само Митревски знае каде и како ги скри солзите и колку е тешко да се биде во кожата на синот што не дочекал да го сподели својот најголем филмски успех со својот идол и херој. Меѓу тие што не успеаа да го доживеат и споделат успехот на своите деца е мајката на авторот на музиката Кирил Џајковски, а еден од родителите во процесот на правењето на филмот загуби и директорот на фотографија, Австриецот Клаус Фуксјаге, чијашто мајка почина пред еден месец. За жал, само неколку месеци откако Митревски направи интервју со него, почина и единствениот до 21 век преживеан член на екипата на Македонија, Васил Дилев, голманот, кој во филмот го толкува Игор Ангелов.
За битолската публика, секако, најтажен беше моментот кога Митревски постхумно му се заблагодари на актерот и доајен на битолскиот театар Илко Стефановски, кој го напушти овој свет веднаш по снимањето на филмот. Само господ и лекарите знаат колку малку недостигало и името на Славчо Чабурот од Ченто, роден во Ново маало, да биде слушнато преку озвучувањето на фестивалот „Браќа Манаки“. Авторот на овие редови немаше сила и храброст да го праша како се чувствува знаејќи дека прекинал една трагична линија, која се закани дека ќе биде запаметена како проклетството на еден филм. Сигурен е дека одговорот ќе биде во познатиот мајтапчиски стил. – Мене ни гром не ме бие, вие младите претерувате со дијагнозите – би рекол Чабур.
(објавено во 5. број на неделникот „Република“, 5.10.2012)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.