Највисокото украинско признание Златен медал „В. И. Вернадски“ од Националната академија на науките на Украина и Златниот медал од Харковскиот национален универзитет „В.Н. Каразин“, заедно со високото државно признание медалот „Пушкин“ даден од претседателот на Руската Федерација Медведев е голема чест и за МАНУ – објаснува за „Република“ академик Блаже Ристовски. Тој од 2002 година е претседател на Одборот на МАНУ за македонско-украинска научна соработка со НАНУ, а од 1993 година го раководи Одборот за научна соработка на МАНУ со Руската академија на науките. Ова се први такви признанија. Исто така, во минатата година, по повод 80-тата годишнина на академик Ристовски, во организација на Националната библиотека на Националната академија на науките на Украина, на едномесечна изложба била претставена целата негова научно-истражувачка дејност, што претставува случај без преседан кај нас.
Дали имавте поддршка од државните институции при обезбедувањето финансии за патувањето во Харков, Украина? Дали по враќањето имате комуникација со тукашните институции, заинтересирани ли се да ги слушнат Вашите сугестии, препораки, достигнувања…?
Ристовски: Интерес постои, но гледате во каква финансиска ситуација се наоѓа и нашата држава. Тоа го примаат на увид. Повратен формален одговор и досега немало. Еве и сега извештајот за оваа посета е веќе готов, ќе го разгледа нашиот Одбор и Извршниот одбор и Претседателството на МАНУ и ќе биде регистриран во нашиот интерен билтен. Пошироката јавност обично останува неинформирана.
Годинашнава украинско-македонска средба беше јубилејна. Во тие десет години речиси постојано имаме проблеми со финансирањето. Секогаш морам да одам по луѓе, по претпријатија и да молам за некои 1.000 или повеќе евра. Овој пат беа потребни над 3.000 евра. Државата немаше можност да ги обезбеди средствата, па тргнавме, така да речам, на вересија. Се задолжи Академијата. Имавме ветување само од Министерството за култура дека половината од средствата ќе ги покријат, а за другата половина – ќе видиме. Ова е тажната страна од научната соработка на МАНУ со странство воопшто.
Како потпретседател на првата македонска влада, по 20 години независност, Македонија сè уште пред ООН е призната под референцата БЈРМ. Дали македонската држава може да го затвори проблемот со името?
Ристовски: Прашањето за името стои отворено и може да се затвори само преку ООН. Веруваме дека еден ден ќе мора да се реши, што поскоро тоа е подобро за двете страни. Тој проблем не е во интерес ни на самата Грција. Меѓутоа, грчката политичка јавност страда од еден непотребен страв, зашто со војна Грција ја има заземено повеќе од половината од македонската територија. Имаат извршено голем геноцид над македонскиот народ во тој дел на Македонија и сакаат да избришат сè во историјата што било пред 100 и повеќе години. Тие се мошне чувствителни, бидејќи нашето историско име е светски бренд и сакаат да го зачуваат само за себе, поради што и извршија размена на населението. Добар дел од Македонците од егејскиот дел на Македонија го испратија во Турција или во Бугарија, а населија христијани од Турција и од Бугарија, кои беа патријаршисти и се декларираа како Грци, иако добар дел од нив и не знаеја грчки јазик. Тоа е една историска реаланост што на некој начин непотребно ги плаши. Од друга страна, особено злосторство се направи и по Втората светска војна, во и по Граѓанската војна во Грција. Се изврши масовен прогон и физичка елиминација на Македонците од таа територија. Раните со децата бегалци и прашањето за имотите на прогонетите остануваат како болно наследство. Со сето тоа е создадена една фобија спрема сè македонско и тоа трае повеќе од еден век, особено по Берлискиот конгрес. Тогаш Македонија, благодарение на пријателите на Грција, беше вратена во Турција и остана во неа сè до 1912 година. Но остана историјата и културата што Грција сака целосно да ја присвои.
Филмот „Трето полувреме“ ги зовре страстите и во Бугарија. Министерот за надворешни работи Николај Младев рече дека не е време на Балканот да се отвори Пандорината кутија и дека Македонија води многу „антагонистичка политика“.
Ристовски: Само научната вистина е во наша корист. Независно од тоа што ние во овој регион последни се јавуваме како меѓународен субјект, со извојуван и признат статус пред светската јавност, таа вистина еден ден ќе мора да биде прифатена и во регионот. Тоа што зборувате за Бугарија и наведувате такви изјави, не е ни ново ни непознато. Мислам дека тие изјави ќе спласнат кога ќе дојде конечното решение со нашето вклучување во ЕУ. Ни самите тие немаат интерес да настапат против просперитетот и нормалниот развиток на Македонија. Пријателските односи се во заемен интерес. Од друга страна, чепкањето во „Македонското прашање“ од територијален аспект автоматски предизвикува сериозна и опасна провокација и создава тензија што би имала пошироки, не само регионални последици. Затоа и тоа прашање внимателно се заобиколува, да не се допре до сржта.
А сржта е во тоа што ние сме народ со сопствена историја и култура, со сопствен јазик, со своја црква – постара од некои од соседните. Според тоа, ние сме народ со историски легитимитет и нашето историско име никој разумен не може да го негира. Но прашањето има политички аспект, па политичките и националните чувства на некои од соседите понекогаш се изразуваат и во такви форми и ненужно ги трауматизираат релациите за мирна и просперитетна соработка. Битката за името од страна на Грција, а повремено и од Бугарија, навистина е зачудувачка за светот. Но реалностите се такви и ние не можеме да избегаме од нив.
В година е 100-годинишнината од Букурешкиот договор. Очекувате ли да се отвори голема научна дебата?
Ристовски: Да, секако ќе се отвори не само голема научна дебата. Но во Украина е наполно прифатена македонската историска и современа реалност.
Десет години македонско-украинска соработка
Како резултат на досегашната соработка на МАНУ со двете академии се издадени многу заеднички публикации, па и речници. Идната година во Македонија ќе се одржи македонско-руски научен собир на тема „Букурешкиот договор од 1913 година и неговите долгорочни последици за Македонија и за целата Југоисточна Европа“. Таа тема опфаќа повеќе области од науката. Букурешкиот договор е акт што тангира повеќе земји, но првпат дојде и до поделба на Македонија, посочува Ристовски.
„Харковскиот национален универзитет ‘В. Н. Каразин‘ во Украина има 200-годишно историско искуство. За жал во нивните библиотеки не постои ниту една македонска книга. Првите ги однесовме ние. Пред неколку години над 800 книги однесовме во Киев“, вели Ристовски.
Политичките партии често се повикуваат на Рамковниот договор. Дали ако се спроведеше размената на територии по предлогот на МАНУ од 2001 година, воопшто ќе немаше потреба од Рамковен договор и Македонија ќе беше денеска дел од Европската унија. Покрај надворешниот притисок од соседите, имаме и внатрешни проблеми.
Ристовски: Политичките партии се посебна приказна во македонската современа историја и некои нивни активности не се само непожелни, туку нанесуваат и сериозна штета за побрзото одење на Република Македонија по својот нормален и просперитетен пат.
Но најпосле треба да се сфати дека никогаш МАНУ не размислувала и воопшто никогаш немало некаков предлог на Академијата за некаква поделба на територии. Денеска веќе е обелоденето чии биле тие замисли и не треба на никаков начин да се поврзуваат со МАНУ. Тоа беше туѓа провокација и треба засекогаш да се затвори.
Со надворешната антидржавна воена агресија на Албанците во 2001 година ние како народ и држава претрпевме огромни загуби, не само материјални и економски, туку и во однос на угледот и статусот во регионот и во светот. Таа војна и тој Рамковен договор ни внесе една нова внатрешна ситуација, па како да го заборавивме АСНОМ, како да ја заборавивме вековната борба на македонскиот народ за создавање сопствена национална држава.
Кога во 1990 – 1991 година ја градевме самостојноста на Република Македонија мислевме токму на тоа да создадеме најпосле своеимена самостојна држава на македонскиот народ – со сите меѓународно афирмирани права и должности на малцинствата што живеат во неа. Меѓутоа, прашањето за малцинствата не е таков проблем каков што сакаат некои да го претстават. Тоа што нам ни се налага дека Македонија е единствена мултиетничка, мултикултурна, мултиконфесионална итн. држава во Европа, тоа апсолутно е една, би рекол, инсинуација од албанските и од некои странски политичари, кои го наложија тоа пред меѓународните фактори и сега дури и некои наши политичари цело време тоа го потенцираат. Ние не сме помултикуктурна држава од една Србија, од една Бугарија или од една Грција, уште помалку пак од една Албанија. Тие се далеку помултиетнички, помултикултурни. Всушност, денеска сите држави и сите поголеми градови се етнокултурно измешани. Зошто токму Македонија е таксирана со тој мулти-белег? Заднината е јасна и сериозна. Така и пред сто години ни ја закачија „македонската салата“…
Прашањето е зошто само за Македонија се однесува тоа „мулти“. Мислам дека тоа е и наша грешка што дозволивме албанското лоби и албанските политичари надвор и на Балканот, во духот на Платформата на АНА, да се наложат пред меѓународните фактори и цело време ни се тутка в глава дека само ние сме мултиетничка држава, без државотворен легитимен субјект, па може да прават што сакаат со Македонија.
А ние во минатото и во целиот тек на Антифашистичката војна не водевме борба за мултиетничка Македонија, туку борба за една наша држава Македонија, во која сите ќе имаат демократски човекови и граѓански права, но и обврски, со полна рамноправност на граѓаните. И да не забораваме, дури и со тој Рамковен договор има резултати што кај нас се подзабораваат: создадовме Устав во чија преамбула стои дека Република Македонија е унитарна држава на македонскиот народ и на малцинствата што како „делови“ од други народи живеат во неа.
Несреќата е во тоа што Албанците никогаш не сакале и не сакаат да бидат малцинство. Тие со векови се навикнати да бидат раководен и владејачки народ. Во текот на османлиското владеење, барем од XV век наваму, Албанците беа владетелски народ заедно со Турците, со сите муслимани. А ние цело време бевме само потчинета раја. По Скендер Бег тие добија имиџ на воинствено население, па тргнувајќи од тоа Турците и од сопствените интереси им ја дадоа сета власт на Албанците во Македонија, па и во добар дел на Турција. Нашиот крал Марко еден век пред тоа остана на крајот и загина како турски вазал. Па и самите ние го забораваме… Треба да се знае дека само од XV do XVII век, на пр., во Османлиската Империја имало 25 велики везири (премиери) Албанци, а од самите Турци само 19 стигнале до таа највисока позиција во државата. Па целата гарда на султанот била составена само од Албанци! Голем е бројот на Албанците што биле гувернери, везири, валии, бегови и паши. Цела Македонија била под нивна власт. Наши луѓе ни падари по селата не можеле да бидат. Тие цело време имале право да носат оружје и да го употребуваат. Познато е качаштвото како систем и за етничко проширување. Затоа до скоро сите топоними и длабоко во Албанија беа македонски, па и целата микротопономија. Затоа и издавањето на поштенската марка од директорот на Македонски пошти, борецот од УЧК Ејуп Рустеми, по повод „стогодишнината од ослободувањето на Скопје“ од Албанците, е крајно неодговорен чин. Тоа, прво, историски е апсолутно неточно – какво ослободување на Скопје пред 100 години! Ослободување од кого? Како може да има „ослободување“, а нема ниедна пушка испукана! Косовари со возови вооружени доаѓаат тука кај своите, си се почестуваат и си се враќаат назад сосе целото оружје. Ние целото време до крајот на Османлиската Империја останавме само – раја, а тие господари. Тие можеа да се школуваат, да бидат на секаква државна функција, а ние бевме само ѓаурска маса што немаше никакви права, особено до половината на 19 век.
Дали сега не постои можност Македонците да го загубат кормилото, раководењето на државата, албанскиот политички ешалон кога-тогаш ќе побара функцијата премиер да ја врши Албанец.
Ристовски: Веќе и го бараат тоа. Не е грев што бараат, но кој ќе им го даде во вакви околности што самите ги создаваат. Ние имавме Албанец и претседател на Народното собрание. Но мораме да бидеме свесни дека Македонија ќе биде македонска само додека го носи името Македонија. Затоа и албанските политичари инсистираат на некој начин да го снема тоа име. Како сака нека се вика државата, само да не биде Македонија со Македонци. Затоа тие станаа и против Македонската енциклопедија и уште викаат по неа. А во таа енциклопедија нема ништо антиалбанско. Албанците се застапени повеќе отколку што е нормално. Но, во неа не се зборува за Албанците надвор од Македонија. А никој кај нас не обелува заб за Енциклопедискиот албански речник на Албанската академија на науките, во кој половината Македонија е вклучена и Македонците воопшто ги нема…
Дали Владата е премногу флексибилна во тој поглед? Во општината Чаир веќе тече процесот на преименување на училиштата.
Ристовски: Јас сè уште се надевам дека тоа прашање ќе се реши разумно. Потребно е да се развие чувството дека Албанците живеат рамноправно во една држава што со векови е создавана од македонскиот народ и дека треба да ја почитуваат таа држава и како своја.
Но, сведоци сме дека Албанците во Македонија преку преименување на училиштата, улиците, плоштадите, градат две паралелни држави, место мултиетничко и мултиконфесионално општество. Зар не ни се случува федерализација на терен?
Ристовски: Де факто, елементи на федерализација веќе се узурпирани. Меѓутоа, да не забораваме дека за тоа не се виновни тие. Дозволивме едно „етничко чистење“ во нашата држава, тоа најмногу се изрази по Охридскиот договор и со референдумот, но го имаше и претходно. На пример, во Арачиново до 1934 – 35 година живееше само едно албанско семејство, денеска речиси нема македонско. Арачиново стана цел град. Ако ги земете имињата на селата и микротопонимијата ќе видите дека тоа биле само македонски територии со македонски жители, но постепено со настапувањето на Албанците преку разни законски и особено незаконски дејанија и насилства тие ги зазедоа населбите една по една.
Зошто Македонија не успеа да се обедини по балканските војни?
Ристовски: Ние денеска сме поделени пред сè затоа што во текот на Балканските војни нашата Револуционерна организација на чело со Александров и Протугеров се бореше за обединување со Бугарија. Постојат илјадници документи што сведочат за тоа. Не излегоа како македонски национален субјект и не беше послушан гласот на Македонското научно–литературно другарство и на Македонската колонија во Петербург да се создаде единствена македонска држава, која ќе го обедини македонскиот народ и како субјект да настапат пред меѓународниот фактор. Тоа е клучниот проблем поради кој ние сме денеска поделена земја, со често проблематизирана перспектива. Ние уште го фалиме Александров дека употребувал „обединета Македонија“! Да, обединета Македонија, но како Бугари за обединување со Бугарија. Тоа цело време беше негова егида. Откако Бугарија ќе ја изгубеше војната, тогаш се фаќаше за автономија на Македонија, ама со Бугари и со создавање перспектива за обединување.
Никогаш не се прифатија програмските постулати на ополномоштената Македонска колонија, на Другарството и Македонскиот револуционерен комитет на Чуповски, со јасна програма за македонска нација, македонски јазик, македонска црква и македонска држава. Тоа се четирите елементи што уште во 1902 година Другарството ги постави во пишаната и објавена национална програма. Нашиот народ сè уште не ни знае за неа. Тоа се основите на сè друго. Никој не се осврнува дека ние пред повеќе од 100 години сме имале не само македонско сознание, туку и македонска национална програма со сите постулати што ги има денешната македонска држава – само на целата територија. Ние забораваме дека имавме уште во XIX век Македонско народно собрание, Македонска привремена влада, Македонска војска итн.
Како може денеска да се оспорува јазикот што е кодификуван и воведен во практична службена употреба со чл. 12 од Уставот на Другарството уште во 1903 година, практично верификуван со книгата „За македонските работи“ (1903) и со списанието „Вардар“ (1905). Таа програма наполно ја усвои и Македонскиот литературен кружок во Софија. Тој јазик и правопис по ништо основно не се разликува од денешниот македонски литературен јазик. Во 1944 година главно само државно се озакони тој јазик, а основите беа исти. Мисирков го поставил врз научни основи, немаше потреба од ревидирање. А Мисирков беше ученик на најпознатите тогашни универзитетски славистички и лингвистички умови, неговото историско и лингвистичко образование е широко, а неговото животно искуство му овозможи да влезе во порите на македонското прашање и да најде солуции што имаат перспектива за развитокот на Македонија. За жал, тоа Револуционерната организација по Илинден не можеше да го согледа.
Дали во Македонија денес доволно се почитува делото на Мисирков?
Ристовски: Ако земете предвид дека нема ни една гимназија во Скопје што го носи неговото име, освен Институтот за македонски јазик, тогаш дајте го сами одговорот. Но сега веќе имаме и два споменика во Скопје. Се согледа значењето и на претседателот на Другарството Д. Чуповски, па и тој застана суверено на плоштадот.
Крсте Петков Мисирков во Украина се школувал во Полтавската духовна семинарија (1895-1897), а една година студираше, а подоцна и работеше во Одеса. Тука го отпечати списанието „Вардар“. Затоа во Одеса во 2008 година, со одлука и за сметка на Градоначалството, свечено беше поставена и спомен-плоча на Мисирков со натпис: „Во овој дом во 1909-1913 година живеел и работел македонскиот научник и културно-национален деец Крсте Петков Мисирков (1874-1926)“. Тоа е единствено такво меморијално одбележување.
Дали МАНУ се подготвува да ја заврши Енциклопедијата, која во 2009 година пробуди многу духови.
Ристовски: Ќе мора да се заврши. Времето потврди некои работи. Предизвикувањето на Албанците создава услови и за некои претенденти за власт. Прашањето против Енциклопедијата го покренаа Албанците уште во 2005 година, тие не сакаа да биде тоа Македонска енциклопедија. А каква треба да биде? Во нивната академија во Тирана направија Албански енциклопедиски речник во кој Македонците воопшто не се спомнуваат. Ниеден од кај нас ниту го разгледал тој речник, ниту обели заб пред јавноста. А тоа е антимакедонско дело. Ние во нашата Енциклопедија не направивме ниеден антиалбански гест, водевме сметка дека живееме заедно, тоа се наши граѓани и тие нормално влегуваат во оваа енциклопедија. Но ние треба да имаме своја енциклопедија како што имаат сите држави.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.