Во 2015 година, кога ја анализиравте состојбата во Македонија по Пржинскиот договор, посочивте на една својата мисла од првата книга, напишана во 1990 година „Ако сакате да ја уништите Македонија, одберете Македонец за таа задача“. Тоа е многу горко и страшно. Во интервјуто нагласувате дека од проблемите во левицата сѐ уште ќе излегуваат крокодили. И по две години, сѐ уште ли излегуваат крокодили?
Георгиевски: Тие делумно се крокодили, но има уште многу. Дозволете да го парафразирам Черчил. Ова не е крај, ниту почеток. Ова е почеток на крајот. Знаете како е, демократијата е како понорница. Ја има, па ја нема, но сетики пак ќе излезе некаде. А ова што нам ни се случува, воопшто не ме чуди бидејќи тоа е дијалектика на демократијата. Кога демократијата умира, кога ја убиваат или кога самата сака да се затаи, станува комунистичка или фашистичка проститутка и исфрла на површина лидери кои доаѓаат на власт без никакви избори. Јас во мојот куќен речник ги викам „властитутки“. Да наведам примери. Од сферата на комунизмот таков беше Енвер Хоџа, такви беа Чаушеску, Ерих Хонекер, Матијаш Ракоши, сите се национални предавници, а има и многу други. Од сферата на фашизмот, таков беше Петен, Анте Павечиќ, таков беше Недиќ во Србија, таков беше Квислинг. Тоа нам ни се случува. И сега ние, кои се гордеевме дека немавме квислиншка влада, ја налутивме судбината, некаква кармичка ситуација, „е имајте сега“. Историјата ни дава знаци. Друга работа е колку ние ќе бидеме аналфабети, а колку ќе ги прочитаме тие знаци. Тоа е веќе судбинско прашање, не е мое да кажам.
Кога ќе се замати реката, таа ќе се избистри затоа што тече. Направивме власт и држава во која реката тече, и тоа им пречи на многу луѓе, рековте. Ова ли е избиструвањето на реката, минувањето преку седум камења?
Георгиевски: Да, но и сета оваа година, од сите аспекти гледана, ќе биде преломна и ќе треба да се издржи затоа што ќе се случат многу ломови. Тоа го тврдат многу историчари, политиколози, ако сакате астролози, Ванѓи, дека ќе биде пресвртна, а таа пресвртница веќе ја гледаме. Значи, сатрапите за кои говорев јас ќе бидат многу пократковечни. Сите што ги набројав, беа кратковечни. Но, сегашните сатрапи ќе бидат како хартиени марамчиња за нос.
Евидентна е поделеноста; успеаја ли тие 20 илјади кодоши, сатрапи, да нѐ скараат, да нѐ закрват?
Георгиевски: Тоа е таа преломна година, сите се поделени. Ако може едно американско општество да е поделено, што да говориме за нас. Говорам од економски аспект. Но, јас сум тука непоправлив дијалектичар, секое зло – за добро. Нема начин да се преодолее една болест ако лекот за таа болест не е во болеста. Ова може да звучи апсурдно, но уште Ниче рекол: „Сѐ што не ме убива, ме прави посилен“ затоа длабоко верувам дека македонскиот народ од оваа криза ќе излезе посилен. Не посилен во смисла на брахијална сила, туку посилен умствено, ќе знае да ги чита знаците на историјата поефикасно и ќе знае да се одбрани. Мораше да се мине низ една таква голгота и мора да се каже дека доста бевме отпуштени.
Во кој дел отпуштени?
Георгиевски: Комплетно!
Ако земеме предвид дека Македонија е под специјален притисок, специјална војна со Грција, со меѓународната заедница за зачувување на македонската посебност, ние сме единствениот народ што треба да ја докажуваат својата посебност, можно ли е да сме отпуштени? Бидејќи сега се случува токму тоа, се доведува во прашање македонскиот идентитет, но однатре.
Георгиевски: Постои еден непобитен факт – симптом. Ако говорите за една болест, прво се фаќате за симптомите. Немаме време да говориме за етиологијата на болеста, но симптомите се на видело. Колку Македонци гласаа за Заев? Беа ли тие свесни за неговата програма? Не! Отпуштени! Не го сакаме овој, сега ќе го сакаме овој. Така не се прави држава. Не може така да се направи држава, се случуваа неверојатни работи. Така, ние треба да ја бараме вината и во нас. Јас сум длабоко убеден дека историјата ја прават луѓето, народите. Но, тој народ сѐ уште ќе беше без легитимност да не беше изјавата на Груевски! Urbi Et Orbi! (До градот и светот) Еве распнете ме мене! И такви постапки треба да ја амалгамираат свеста на народот бидејќи свеста ако нема околу што да се заврзе, не заврзува. Мислам дека тука почнува една нова ера за македонската свест и мислам дека историјата до тој датум ќе биде една, а потоа ќе се говори „по тој датум“. Затоа што тоа е почеток. Ние уште не знаеме како ќе биде. Јас сум длабоко убеден дека блика омраза од нив ако можат, не да го уапсат, туку да го стрелаат, и ако можат петпати да го стрелаат.
Но, од друга страна, постои нешто што се вика политички маневар. Тој маневар треба да го одигра претседателот Иванов. Сега кај него се и стапот и оревот. Не е мое да барам нешто од него или да апелирам, но и длабоко сум убеден дека не треба да апелирам. Човекот знае. Ќе го навредам ако апелирам да не дава мандат на човек што до вчера командуваше со уличните силеџии за да му го палат портретот и да му ја демолираат канцеларијата.
Но, одлуката, сепак, не е лична.
Георгиевски: Не беше ни тоа лично, политички беше. Тие не ги палеа само неговите слики, го палеа и знамето. Другите велеа дека не го признаваат за претседател. И сега без трошка срам отидоа да го молат. Нели тој беше граѓанин, така го викаа, дека нема глас. И на крајот на краиштата, како професор, не би требало да даде шестка на еден nihil habens, на еден minus habens, сепак е професор. Треба некое знаење. Треба во еден обичен разговор да го праша: „Кој е главен град на Гватемала, бе синко“. Така што, нема основни предуслови за човекот да биде нешто. Затоа, не се плашам, мислам дека човекот ќе ги исцрпи сите наши хумористични капацитети. Затоа што ова на крајот ќе биде хумор. Кога ќе се разбудиме од овој грозен сон, ќе се смееме каков бил хуморот. Затоа што не може да се анихилира (целосно да се уништи) цел народ. Не може дури ни Хан. Јас не апелирам ништо до нашиот претседател. Не сум повикан за тоа. Но, јас сум повикан да го прашам од тука Хан, бараше широка влада, што ќе каже на предлогот на Груевски? Или ќе молчи?
Токму околу платформите за формирање влада. По 25 години се појави Македонец што јавно ги разниша државните и националните темели кои опстоија , како што спомнав во специјален притисок и војна. Тоа ли е врвниот дострел на демократијата, да се излезе со понуда прифатлива за сите освен за својот народ. Веќе има луѓе што повикуваат на предавство.
Георгиевски: Ќе ви одговорам филозофски. Да не се појавеше овој nihil habens, немаше да се појави ниту Груевски. За да се тргне во еден правец, треба проблем. И тој проблем треба да се совлада, тоа е проста дијалектика. Исус да не беше распнат, ќе имаше христијанство? Ни збор. Ќе го паметеа луѓе 30-40 години и сега кој знае што ќе бевме. Значи, мора да има контра. Никогаш немаше да му падне на ум на Груевски така јавно да излезе и да каже: „Еве јас сум тој политичар за кого државата е над сѐ“. Ќе останевме во калта на политичарите кои прво си го гледаат својот џеб и својот ситен интерес, како жаби, да ја искористам метафората на Трамп, „жаби во бара“. А, за државата, па која држава пропаднала, каква и да е, ќе ја биде. Како која држава пропаднала, па нашата поранешна држава пропадна, ја нема никаде, со четврта армија по огнена моќ. Тоа беше Југославија. Веднаш, се распрсна како балон. Така што, така треба, тоа е дијалектички процес, требаше да се појави еден таков за да се појави еден ваков.
Интересно е прашањето што сега го нагласува Груевски: „Јас ве предупредив, вие не ми верувавте“. Ова, сепак, дојде како изненадување за голем дел од народот.
Георгиевски: Се разбира. Кога сме кај Библијата, свети Јован велел, кој има уши нека чуе. И затоа се вика глас во пустина. Нашиот народ предолго бил угнетуван за да има некое такво самочувство. Меѓутоа, нашиот народ има несвесен порив, потсвесен длабок порив, затоа јас со години милувам да кажам дека ВМРО-ДПМНЕ не е партија, тоа е генетичка особина на секој Македонец. И еве да не бидам Баба Ванѓа, но јас мислам дека за ден-два, најмногу за три дена, партијата ќе одговори на овој народен бунт. Како да одговори? Ќе одговори на тој начин што ќе ја преземе државотворноста која, за жал, Заев ја истроши и која припаѓаше на социјалдемократите. Најголемото зло што го направи Заев е тоа што го потроши митот за државноста на социјалдемократите за ситни пари. Затоа што тоа се грамадни митови. Без таков мит не можеш да правиш држава. Е сега, за неколку дена, мислам дека ќе треба ВМРО-ДПМНЕ да излезе со нешто – не знам со што, да знаев ќе кажев – со некаков гест кој ќе биде рамносилен на гестот на Груевски, со кој и официјално обнародува дека државноста ја презема таа партија. Бидејќи нема државност, бидејќи ние дојдовме до тоа, како што вели Маркс, власта ќе се тркала по улици, не ќе има кој да ја земе. Не може секој да ја земе власта. Така што, ќе се појави една ситуација околу која, мислам, ќе се обединат мнозинството граѓани. Мнозинството е излитен збор, но маркантното мнозинство. Без оглед на која партија припаѓаат, затоа што државотворноста е натпартиска! Ако биде така, сега го говорам тоа што го сакам, а не тоа што го знам, ама и тоа што го насетувам. ВМРО-ДПМНЕ треба да се издигне над сите партиски интереси, и над својот, затоа што лидерот го кажа тоа. Што да правиме, да се држиме за партијата? Само ако сме демагози. Не, ќе се издигнеме над партијата. За нас, за неколку дена Македонија ќе биде светоста, како што била за нашите предци. Што, ќе ги пееме во химна само? Не можеме само во химна да ги пееме.
Интересно е тоа што ја споменавте химната. Договорено е да се промени химната, заедно со сите обележја на нацијата и на државата, но и на историјата, преку барањето за извинување за геноцидот. Интересно, тие предлози доаѓаат од многумина од партиите на етничките Албанци кои 15 години партиципираат во власта. И беа одговорни за рамковниот, а сега задираат во болни точки.
Георгиевски: Може да ви одговорам кратко со поговорката раката рака мие, но образ – двете. Си го мијат образот, ете што е. И тие утре треба да излезат пред својот народ. Со што ќе излезат, со што друго освен со платформата што им ја даде Рама. Не живееме сите во 2017 година. Има и такви што живеат во 1017 година.
Но, каде е економската програма или друга, станува збор само за националистички барања?
Георгиевски: А, што мислите, зошто го намразија сите? Има една прекрасна реченица од Џонатан Свифт: „Ако видите дека против некого се сојузат сите, бидете уверени дека тој човек е во право“. Зошто се обединија сите против Груевски. Затоа што ги смени правилата, тој е „гејм чејнџер“. Нема веќе демагогија, има економика. Почна да гради, што сѐ не направи. А, што да прават оние што се вешти само за демагогија. И ќе продолжат. Што ветува Заев освен „Живот“, што е скриен облик на некрофилија. Со кое право тој ми дава живот? Господ ми го дал животот, не тој. Гледате колку не знае тој? Не дека е лош, не знае, игнорант. Има многу игноранти што биле на функции. Ќе кажам сега нешто за што ќе ми се налутат сите. Многу европски функционери не биле на избори. Каде е избран шефот на Европската унија. Во Луксембург? Па, и мене може да ме изберат во Влае. Каде е избран Хан? Кој го избрал него? А, тој сега мене ми кажува, што сум учествувал на три- четири рала избори, што е демократија и што се кредибилни избори. Ако ми кажува, јас сум за дијалог, на пет јазици може да водиме дијалог. Ако не знае, нека научи албански.
Дали е целта името на државата?
Георгиевски: Една од причините е и името. Националната припадност е правилниот израз. Не ни се прави ова заради името, туку за да исчезнеме како народ. И ние почнавме да се забораваме како народ. Не гледајќи дека ако се заборавите како народ, и судбината ќе ве заборави. И ова е еден знак од судбината, „каде сте“. Како што викаат Американците, повик за будење – wake up call. Ние во песни имаме „Разбуди се, не спиј ти“, а во животот не. Сакаат да нѐ разнебитат, да нѐ уништат како народ. Македонците не смеат не само да се земјани, не смеат ни да се живи! Затоа Заев ни понуди живот. Националното разнебитување е само вовед во тој процес. Оти ако го дадете името, ќе немате потпорна точка, и вие не сте веќе ни народ. И затоа јас да сум на местото на власта, јас би им предложил на Грците официјално да влеземе во ООН како македонски народ, како македонски јазик, а потоа може да разговараме за името. Да разговараме, а не да го дадеме!
Колкави рани ќе отвори сето тоа, колку време ќе биде потребно за да се залечат?
Георгиевски: Тоа е прашање од милион долари. Не знам. 2017 година ќе биде година на превривање, како за вино. На времето се купуваше грозје, се тураше вино дома, па се процесираше. Така што 2017 година ќе биде превривањето. А потоа ширата ќе влезе во најубавото вино, младото вино, нашето македонско вино ќе биде најубаво. Затоа што има сонце. Не може Господ да ве благослови со толку голема убавина за да ве казни.
Разговараше: Наум Стоилковски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со Љубиша Георгиевски е објавено во 235. број на неделникот Република, 3.03.2017)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.