Иако Балканот, барем јавно, не е во фокусот на интерес на големите сили, пред сѐ, поради случувањата на Блискиот Исток и на Корејскиот Полуостров, регионот последниве години систематски е цел на сите сили што значат нешто во европската и во светската политика.
Едноставно, не е реална сликата на руските војници што без храна и гориво беа оставени сами на себе по влезот на НАТО на приштинскиот аеродром, а која за обичните смртници значеше дека Русија се повлекува од јужниот дел на регионот и остави регионалната политика да ја водат САД, Германија, Британија и Франција.
Под плаштот на соработката, пред сѐ, на енергетски план и формалната коректна комуникација, која се води во ОБСЕ, ОН и на маргините на НАТО и на ЕУ, во регионот, а, се разбира, и во Македонија, се случува интензивна дипломатска битка за влијание, кое долгорочно може да го смени односот на силите локално, но и пошироко.
И иако, навидум, би било логично да се мисли дека невидливиот судир се води меѓу двете суперсили САД и Русија, во регионот се случуваат активности што покажуваат дека, всушност, се работи за внатрешен европски судир, во кој, наспроти Москва, не е Вашингтон, туку се вклучени Берлин, Лондон и Париз, кои никогаш не се откажале од своите соништа да бидат главните играчи во креирањето на политиката во овој дел од Европа. Се разбира, во овој контекст не смее да се изостави ниту Турција, која осоколена од огромниот економски бум, кој до пред две години се мереше со двоцифрени бројки, се обидува да креира свој систем на влијание во регионот. Она што е различно од пред 100 години кога истите играчи ја имале истата цел како и денес, е тоа што сега се во игра различни модели на остварување влијание.
Во тој контекст, најинтересен е пристапот на САД, кои, на пример, само во Македонија од независноста во 1991 година досега, најчесто преку Американската агенција за меѓународен развој (УСАИД), имаат потрошено повеќе од една милијарда долари, што значи дека Вашингтон донирал неповратни средства во висина на еден државен буџет од крајот на 90-тите години на минатиот век. Притоа, не само што материјално ја помагаа земјата, САД и на повеќе други начини, директно или индиректно, обезбедуваше стабилност за младата држава. Резултатите од таквиот пристап се повеќе од очигледни, најголем дел од граѓаните ги сметаат САД за најпосакуван партнер. И кај Албанците и кај Македонците, и покрај тоа што дел од Македонците виновникот за настаните во 2001 година го бараат во Вашингтон. Признавањето под уставното име и заложбата на американската дипломатија да го помогне влезот на земјата во НАТО ја запечати позицијата на САД во македонските стратегиски планови. Можеби тоа е и најголемата причина зашто Америка не е особено активна и барем навидум не се обидува да се стекне со уште поголемо влијание во Македонија.
ЕУ, Русија и Германија на иста линија
Интересно е како водечките руски аналитичари гледаат на желбата на земјите во регионот за влез во ЕУ и на руските интереси. Според Јулија Кудрашова, професорка и аналитичарка на Рускиот совет за меѓународни работи, српската политичка елита ја гледа својата иднина во ЕУ, но истовремено не се откажува од продлабочување на односите со Русија. Според неа, српската влада смета дека зајакнувањето на односите со Русија е на иста линија со идејата за европска интеграција. Притоа, Кудрашова вели дека истовремено Србија ужива значајна помош од Германија, која се обидува да го направи Балканот регион под свое влијание.
За разлика од чичко Сем, Русија, која во ерата на Елцин пропушти десетина години, практично по распадот на Југославија, освен во Србија, го загуби своето влијание на Балканот, кое на темелите на панславизмот го градеше уште од поразот во Руско-јапонската војна во 1905 година. Двоецот Путин-Медведев од своите кабинети во Москва сега се обидуваат да го надокнадат пропуштеното со комбинација од два елементи во кои малкумина од нејзините противници можат да ѝ парираат – со енергетско и со црковно влијание.
Дека Русија не се откажува од остварување влијание на Балканот, иако тоа само по себе не е никаков доказ, може да се види од отворањето на веб-порталот „Руска реч“, кој објавува вести на македонски и на српски јазик. Овој корисен сервис, преку кој и медиумите и граѓаните може да се информираат за ситуацијата во Русија и за нејзините приоритети, е отворен во моментот кога во Конгресот на САД се води остра полемика за затворање на медиумските сервиси „Гласот на Америка“ и „Радио Слободна Европа“, кои долги години во Студената војна за најголем дел од граѓаните на Југославија беа единствен прозорец кон светот.
Покрај масивните инвестиции во енергетскиот сектор во регионот и во Македонија, Русија е активна во т.н. црковна дипломатија иако тоа не може да се види со голо око. Паралелно со постојаната битка рускиот патријарх да има најмалку еднаков хиерархиски статус како и патријархот од Константинопол, Вартоломеј, Руската православна црква, со поддршка на Кремљ, е исклучително активна во сите земји во регионот каде што православието е доминантна религија.
Практично, Русија има две генерални стратегии за Балканот. Првата е религиска и во неа активностите се насочени кон помирување на православните цркви во регионот. Во тој контекст, судирот меѓу Српската и Црногорската црква и не е толку важен затоа што тој не може да ги блокира добрите односи меѓу Белград и Подгорица, што не е случај со црковниот спор меѓу МПЦ и СПЦ, кој ја попречува православната оска север- југ.
Неофицијални информации говорат дека руската позиција во овој контекст не ѝ оди во прилог на Македонија. Имено, одредени влијателни руски црковни лица сметаат дека спорот за името може да се реши само доколку се надмине и спорот меѓу црквите.
Притоа доброупатени извори велат дека во тој контекст треба да се анализира и изјавата дадена од новиот српски претседател Николиќ, кој во декември минатата година во Атина зборуваше за мост на поврзување на Северот и Југот.
Втората стратегија што треба да доведе до зголемено руско влијание во регионот е т.н. комерцијализација, односно инфраструктурно и енергетско поврзување, како и инвестиции во енергетиката, банкарскиот сектор и во воената индустрија. Најавата дека Србија наскоро ќе пристапи кон воен сојуз во кој, покрај Русија, членуваат и неколку од поранешните советски републики е само еден од сигналите дека Москва сосема успешно се движи кон својата цел – добивање безбеден коридор за посилно присуство на Медитеранот и на Средоземно Море, но и воено, економско и стратегиско навлегување во заднината на идниот ракетен штит кој, според најавите, треба да се гради во Бугарија и во Романија.
Претворањето на нишкиот центар за вонредни ситуации, кој засега се занимава со помош при елементарни непогоди во воена база на руската армија, треба да ја потврди тезата за т.н. милитаризација на надворешната руска политика, според која руското влијание на Балканот треба да се одвива преку центарот во Белград и, пред сѐ, преку претседателот Николиќ, кој своевремено изјави дека е подобро Србија да биде руска провинција отколку Србите да станат европски робови.
Многумина сметаат дека во периодот што следува ќе бидеме сведоци на идејата за неославизам, која била активна во 19 век и во почетокот на 20 век. Во оваа акција, се разбира во модерно време, рускиот гас и нафта ќе имаат подеднакво влијание при ширењето на православието како сврзно ткиво на панславизмот, кој е присутен меѓу политичката елита во оваа земја иако не може да се најде во современите стратегии на официјалната руска надворешна политика.
Германија и Франција со иста цел, но со различни интереси
Како водечка земја во ЕУ и една од најбогатите европски држави, Германија последниве десетина години направи сериозна предност пред останатите европски партнери и истовремено противници, во прв ред Франција и Британија, кои имаат свои интереси на Балканот. Користејќи ја својата економска позиција, но и принципиелна политика, Германија успева да стане главен политички и економски партнер во речиси сите земји од регионот и да има сериозно политичко влијание при донесувањето одлуки на национално ниво. Во случајот со Македонија, за жал, Германија избегнува директна инволвираност и засега ги користи своите блиски сојузници во ЕУ, кои со сѐ помал успех вршат притисок врз Грција. Многумина, сепак, се убедени дека Германија има скриена улога во четирите досегашни позитивни извештаи за земјава и туркањето на пристапниот дијалог на високо ниво (ХЛАД), покрај британската упорност да ѝ донесе на Македонија кандидатски статус. Франција, која, освен историските врски со Србија и со Грција, сѐ повеќе ја губи трката за влијание на Балканот, е една од ретките членки на ЕУ што отворено се против Македонија при приемот во НАТО и во ЕУ.
Службите никогаш не мируваат
Како ретко кога во последниве децении бројот на различни „службеници“, „аналитичари“ и „консултанти“ што се присутни во регионот постојано се зголемува. Се разбира, неофицијални информации велат дека Белград го презема приматот на градови каде што има најголем број тајни и јавно декларирани припадници на тајните служби кои сѐ помалку се занимаваат со безбедносни, а сѐ повеќе со економски и со финансиски информации. Во отсуство на сериозна опасност од нов конфликт од поголеми размери во регионот и сѐ помала потреба за податоци за воени инсталации кои сега се достапни и преку сателитски и телекомуникациски системи, сега во мода се информации за трансфер на пари, инвестиции во енергетскиот сектор, водни ресурси, трговија и наоѓалишта на минерали и други природни богатства. Причината за зголеменото присуство на тајните служби во Белград лежи во фактот што во овој град ќе падне конечната одлука за иднината на Косово, но, секако, и во фактот што во некогашниот главен град на поранешна Југославија бројот на руски консултанти во повеќе сектори, пред сѐ во енергетиката, за последниве неколку години е зголемен за десетина пати.
Кои се интересите на Анкара на Балканот
На крајот на оваа мини-анализа за обидот на неколку силни земји да го вратат или да го зацврснат своето влијание на Балканот збор-два и за враќањето на улогата на Турција на Балканот. Земјата, која барем македонските граѓани, заедно со САД, ја сметаат за најдобар пријател, сѐ повеќе се наметнува како играч без кој не може да се донесат стратегиски одлуки во регионот. Познавачите велат дека кај Турција, покрај економскиот интерес и обидот да се создадат услови за развој на бројното турско население во регионот, треба да се анализира и односот кон радикалните исламистички движења во регионот кон кои владата на Ердоган нема толеранција. Она што не можат да го согледаат обичните граѓани, а за аналитичарите е повеќе од видливо, е активноста која Турција ја презема во однос на сѐ посилното влијание на саудиските и на иранските исламски учители, особено меѓу Бошњаците во Босна и Херцеговина и меѓу Албанците во Македонија. Коректниот и принципиелен однос на официјална Анкара кон македонското прашање, но и за сите други отворени прашања во регионот, дури и со историскиот непријател Србија, ја претвори Турција во еден од главните играчи во регионот кои, паралелно со економскиот развој, стануваат фактор на влијание кој е рамо до рамо со гигантите во светската политика. Без Турција, согласни се сите заинтересирани за регионот, во иднина ќе биде тешко да се донесуваат крупни одлуки на Балканот.
(објавено во 36. број на неделникот „Република“, 10.05.2013)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.