Најавените промени на функционери од ешалоните во владејачката хиерархија не се ниту први ниту последни што ги спроведува ВМРО-ДПМНЕ. Не се работи за „партиска чистка“ или, пак, за чисто политички мотивирани промени, колку што главната мотивација и поттик произлегуваат од фактот дека администрацијата (читај: власта) е и мора да биде сервис на граѓаните. Тој сервис, пак, мора да се развива и надградува според потребите на граѓаните и во согласност со предизвиците што ги носи напредувањето на институциите на државата.
Од временски аспект, интересни се три моменти кога се најавени промените. Прво, тоа е постизборниот момент, со посебен акцент на платформата на партиите на етничките Албанци во Македонија; вториот е владеењето на локалните власти, кои се раководени од коалицијата раководена од ВМРО-ДПМНЕ; и третиот аспект е однесувањето на дел од администрацијата.
Поаѓајќи од првиот од овие три моменти, претседателот на ВМРО-ДПМНЕ, Никола Груевски, отворено зборува за потребата од кадровско освежување во пресрет на формирањето на новата владина коалиција. Во интервју посветено на ставот на ВМРО-ДПМНЕ за соочувањето со чисто етничката сеалбанска платформа, Груевски прецизно ги дефинира вистинските предизвици со кои би требало да се занимава идниот партнер во власта како претставник на етничките Албанци од Македонија, место да гази врз етноцентристичка почва.
– За мене се најважни интересите и на Македонците и на сите граѓани на Македонија, вклучувајќи ги и Албанците… На Албанците во Македонија нема да им помогне ако имаат двојазичност на цела територија, вклучувајќи ги и Делчево, Берово, Гевгелија или Кавадарци. Ним може да им помогне ако во наредните четири години се отворат уште 100 или 150 нови фабрики и се вработат илјадници луѓе, ако стандардот почне да расте и имаат поубав и поквалитетен живот, ако пораснат пензиите, платите, субвенциите, социјалната помош, ако се изгради потребната инфраструктура, ако добијат поддршка за градба на куќи, ако се направат многу реформи и ако земјата се придвижи напред – вели Груевски во интервјуто за „Дневник“.
Ваквиот приод на ВМРО-ДПМНЕ воопшто не е нов, и покрај обидите на да ѝ се пришие националистичка реторика на партијата. Тој приод беше постојано нагласуван во изборната кампања, преку апострофирање на економските зафати и на социјално-општествените проекти што ќе ги развијат и засилат општините и ќе им го олеснат животот на сите граѓани во државата. Притоа постојано се настојуваше да се објасни дека ефектите од тоа не може да бидат поделени по етничка основа или по која било основа да се исклучува некоја од заедниците во земјата. Токму таа поставеност се негира со наведените точки од сеалбанската платформа, која токму од тој аспект наидува и на осуда во заедницата на етничките Албанци во земјата. Во контекст на најавените промени, пак, мора да се има предвид и настапот на Груевски по изборите, дека резултатите од местата со доминантно етничко албанско население ќе бидат анализирани како порака и увидувања на евентуалните пропусти. Актуелната најава за кадровски промени значи и модел за поправање на впечатокот.
Вториот момент што произлегува од оваа најава не се поврзува директно со локалните избори и со подобрување на партискиот рејтинг пред нив, особено што Груевски најави дека поголемиот дел од промените ќе се случуваат во вториот дел од годината. Всушност, ВМРО-ДПМНЕ во континуитет прави кадровските освежувања во вториот и во третиот ешалон. Во 2010 година беа најавени и потоа беа сменети десетици функционери. Во 2012 година беше актуелен таканаречениот „нов бран“, кој зафати над 150 функционери. Ист таков бран се очекуваше и по изборите во 2014 година, но почетокот на политичката криза ги одложи кадровските освежувања.
Една од карактеристиките на ВМРО-ДПМНЕ и на Никола Груевски е постојаното лично присуство на терен, што, пак, беше засилено откако централната власт, во согласност со Договорот од Пржино, беше препуштена на владата за спроведување избори. Предизборието и изборниот карван, пак, дополнително оставија простор да биде проверен од блиску пулсот на граѓаните и да бидат согледани состојбите во функционирањето на институциите.
– Одејќи во кампањата од место до место, увидов дека во многу места има оправдан револт од т.н. трет ешалон. Некои од луѓето се и предолго на иста позиција и почнале да работат рутински и да се однесуваат премногу бирократски. Ги загубиле жарот и енергијата. Има такви и во првиот и во вториот ешалон. Има и луѓе кај кои е видлив заморот. Има и такви што ги загубиле енергијата и високата мотивираност што ја имаа. Почнале да одговараат премногу административно, без да се потрудат да им помогнат на луѓето, туку само им даваат бирократски и административни одговори. Едноставно, не „гризат“ како некогаш кога станува збор за работење, за помагање, за креативност во секојдневната работа, во борбата секој ден, односно и одново да се докажуваат. Имаат капацитет, имаат знаење, имаат искуство, и сè е тоа во ред. Но немаат жар, го немаат еланот од порано, не се максимално мотивирани, релаксирани се. Знаете, секој што не се бори за успех на институцијата што ја води со ист елан, енергија, мотив, жар како да се бори за своја приватна фирма од која му зависи личниот опстанок, значи дека го достигнал зенитот и дека треба да се замени со некој друг, кој, можеби, во почетокот ќе биде помалку искусен или ќе има нешто помалку знаење, особено тоа што се добива од искуството, од работењето, но ќе има жар, мотивираност, силна амбиција, ќе создава возбудлива атмосфера во институцијата што ја раководи, ќе ги мотивира и другите во таа институција, ќе ги раздвижи работите, ќе внесе свежина, чувство за секојдневно себедокажување и напредок, индивидуа и тим што постојат за да создадат големи нешта и кои победуваат. На секое микрониво на раководење. Вакви промени ќе има многу, помал дел во првата, поголем дел во втората половина од оваа година. Ова потреба во најголем дел произлезе од одењето на терен оваа година и од разговор со многу луѓе, компании или со самите раководители на различни нивоа. Теренски посети и мои и на моите соработници. Има и такви што треба да се сменат поради создадени лоши навики, грешки и пропусти во работата, и воедно да им се даде шанса и на други од кои ќе се очекува уште поголем придонес и успех. Ова ќе биде континуиран процес, но годинава ќе има еден посилен бран освежувања – рече Груевски.
Третиот момент од оваа анализа за временскиот аспект кога „падна“ оваа најава за кадровски промени во вториот и во третиот ешалон се поврзува со однесувањето на голем дел од наследените кадровски решенија, кои, од аспект на професионалната администрација, продолжија и напредуваа во својата кариера. Всушност, иако во комуникацијата со државата, граѓаните не би требало да наидуваат на различен третман во зависност од реонот во кој живеат, споредбата што самите граѓани ја прават покажува разлика во функционирањето на подрачните единици на државните институции. Таа поставеност, која Груевски ја образложува со „создадени лоши навики“,„бирократски и административни“, создава револт, кој граѓаните го искажуваат или во директните средби со функционерите од централната власт, или казнуваат на избори. Не смее да се изостави и фактот дека во политичката криза, токму дел од ешалонот што во комуникација со граѓаните треба да претставува професионална администрација, не го издржа тестот предизвикан од политичката криза. Таа состојба, на која се укажуваше подолго време, не смее да биде исклучена при согледувањата за потребата за промени и за нови кадровски решенија. Пред сѐ заради граѓаните, кои, навистина, очекуваат нови сили за подобри резултати.
Пишува: Наум Стоилковски
(Текст објавен во 228. број на неделникот „Република“, 13.1.2017)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Протестен марш на ВМРО ДПМНЕ во 17 часот (во живо)
-
Отворено и транспарентно: ВМРО-ДПМНЕ со Јавен повик за кандидирање на членови на Комисии
-
Стоилковски: Заев и Спасовски да одговорат колку Иван Савидис е економски присутен во Македонија и дали има поврзаност со Владата
-
Што говореше за Уставот пред да се предомисли предавничката Александрова и да ги гласа измените? (видео)