На сцената на Македонската опера и балет се подготвува нова премиера. Станува збор за „Црвената соба“ од Франц Шуберт. Кореографијата е на Игор Киров, асистент е Мојца Мајцен, либрето на Сашо Димоски, сценографија Марија Ветероска, а костимите на Александар Ношпал. Настапуваат: Александра Мијалкова, Васил Чичијашвили, Мими Поп Алексова Атанасовска, Марија Кичевска Шокаровска и Бобан Ковачевски, како и Ивана Коцевска, Саша Евтимова, Билјана Басмаџиева, Дојчин Дочев, Игор Веланоски, Јан Кисилев, Мирослав Митрашиновиќ, Агим Бафтии, Ангела Велевска, Илијана Данилов, Диљана Јанева.
Либретото за современиот балет „Црвената соба“, според Шубертовиот „Гудачки квартет бр. 14“, има своја предлошка насловена „Смртта и девојката“. „Црвената соба“, од една страна, станува сценски експеримент за вечната потрага по единство, за потребата од припадност, за своината, за копнежот по љубов и, од друга страна – за самотијата како единствен облик на апсолутно припаѓање и сето тоа преку говорот на телото, кое е во криза. Разговаравме со кореографот Игор Киров за најновата премиера во МОБ.
Најновата премиера во МОБ е „Црвената соба“. Што ќе има можност да види публиката на 27 април?
Киров: Публиката ќе може да ужива во едно ново видување, на еден мој нов концепт, како кореограф, на една нов боја на Игор Киров, работена по музика на Франц Шуберт, гудачки квартет бр.14, или попозната како „Смртта на девојката“. Либретото е базирано на „Смртта и девојката“, но кај нас малку е изменета и имаме два-три дополнителни ликови, кои ја прават приказната уште поинтересна и помистична. Автор на либретото е Сашо Димовски, костимите се на Александар Ношпал, а сценографијата е на Марија Ветеровска и сето тоа е осмислено, креирано од моја страна благодарение на првенците, солистите и ансамблот на МОБ. Ќе се потрудам да ѝ понудам на публиката едно ново доживување, еден нов лик на тоа како јас ја замислувам црвената соба.
Зошто црвена соба?
Киров: Многу луѓе ме прашуваат зошто црвена соба. Затоа што црвената како боја асоцира на „Смртта и девојката“. Црвената како боја има два лика: боја на љубовта и боја на смртта, на крвта. Во либретото крвта е направена како асоцијација за смртта, но ние на сцената нема да имаме крв. А во Шубертовото дело, црвена соба ме асоцира на пеколот. Кога помислуваме на пекол пред очите ни е црвена боја. Никој не го замислува пеколот во бела боја. Така што се потрудивме на еден приспособен начин да го направиме тоа и сето да е исполнето со многу чекори, многу емоции, со многу енергија, а, најверојатно, ќе биде и музиката отсвирена во живо од гудачки квартет. Ќе имаме гудачки инструменти од МОБ на сцена, кои автентично ќе ја доловат целата атмосфера, односно да биде отсвирено, како што е напишано од Шуберт.
Зошто токму ова дело го одбравте да направите кореографија? Што ве инспирираше да се зафатите со овој проект?
Киров: Јас имам неколку дела што ми се омилени. Во нив музиката е толку моќна, носечка и, морам да признам, обожувам гудачки инструменти и сите дела што имаат таква моќ ми се предизвик. Такви се „Реквием“ на Моцарт, „Кармен“, „Ромео и Јулија“… сите кореографи на еден начин мечтаеме да направиме кореографија на некое такво моќно дело. За разлика од моите претходни кореографии, овој пат „Црвената соба“ е за едно скалило погоре и бара од публиката повеќе напор за да ја следи, музиката на Шуберт е ремек-дело и тоа го знаат сите што следат класична музика. Не е многу долго, трае 50 минути, но е многу комплексно за да се долови и тие што ќе ја изведат треба да ја изведат како што треба.
Сте работеле претстави на многу светски сцени. Како уметник ја чувствувате енергијата од публиката. Сметате ли дека во Македонија има публика или постепено се создава публика што може да следи претстави од овој тип, како што ги нарековте „еден степен погоре“?
Киров: Да, мислам дека имаме публика за вакви претстави. Морам да нагласам дека оваа претстава, можеби, нема да биде примена како „14 часа“, бидејќи станува збор за сосема различен концепт и за друга визија, но, во секој случај, имаме публика. Се стремиме кон тоа, но малку сум скептичен кога станува збор за избор меѓу концерт на некоја српска пејачка на турбофолк-музика и опера. Луѓето најчесто претпочитаат да бидат на познат терен и повеќето се решаваат за сѐ друго, освен за опера. „14 часа“ во таа смисла беше познат терен, бидејќи сите ја знаат музиката на Кирил Џајковски, знаат кој е тој, а за Шуберт не може да се очекува сите да знаат. Не сакам со ова да ја потценам публиката, само сакам да ја покажам разликата. Јас лично уживам во современи опери и за да гледате таква претстава не треба многу да знаете за операта. Но, не секој ужива и може да ја сфати оваа опера. Сосема го разбирам тоа чувство, бидејќи сметам дека ако треба да седиш два часа во публика, а немаш уво за тоа, ќе полудиш. Ако ја добивме публиката со „14 часа“, со оваа претстава треба да продолжиме да ја едуцираме на еден друг начин.
На „Охридско лето“ ве гледавме со претставата „5 до 12“. Потоа бевте во Сплит, Јапонија, Германија… Каде сѐ настапивте?
Киров: Бев во Словенија, Токио, Германија, па пак во Сплит, Белград, сега сум тука, па пак заминувам во Сплит и пак во Германија… Во Сплит ќе ја поставувам „Охридска легенда“, која ќе биде изненадување бидејќи сакам да поставам едно ново видување. Истиот тим што работи сега овде со мене ќе биде пренесен во Хрватска. Тоа е целосно македонска авторска екипа во ХНК Сплит. Исто така, ќе работам и на одбележувањето на 50 години на Факултетот за музичка уметност. Ја подготвувам кореографијата, а ќе работиме заедно со „Ла фура дел бау“ (La fura dels baus), што е уште поголем предизвик.
Дали и годинава ќе бидете на „Охридско лето“ со некоја од овие претстави, кои ги најавивте?
Киров: Планираме, исто како минатата година, да бидеме дел од оваа наша најголема и најстара културна манифестација. И, според тоа како течат подготовките, се надевам дека ќе гостуваме со „Охридска легенда“. Засега сѐ уште течат преговорите и не можам да потврдам со сигурност.
Разговараше: Невена Поповска
Фото: Александар Ивановски
(Текст објавен во 190. број на неделникот „Република“, 22.04.2016)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.