„Мајсторот и Маргарита“ на Михаил Булгаков е еден од најзначајните романи во 20. век, кој го смени гледањето на прашањата за животот, за моралот, за совеста, за судбината на уметноста, за стравот, за религијата, за љубовта. Театарскиот спектакл, претставата „Мајсторот и Маргарита“ во режија на Иван Поповски беше поставена на сцената на Македонскиот народен театар (МНТ), а ликот на Мајсторот Поповски му го довери на Дејан Лилиќ, со кого се познаваат од проектот „Одисеја 2001“ која Поповски ја постави за отворањето на „Охридско лето“. Лилиќ, по пауза од речиси три години, се враќа на сцената, откако во изминатиот период имаше друга функција – директор на националниот театар. Публиката долго го исчекуваше да се појави на сцената, а во „Мајсторот и Маргарита“ тој се соголува. Признава дека ликот што го игра на еден начин е неблагодарен, бидејќи се појавува доцна во претставата. Вечната љубов на Мајсторот за Лилиќ е болно, но до лудило доведено разоткривање на човекот и на неговата бесмртна љубов.
„Единствено што може да направи е да ја извади душата и да ѝ ја даде на публиката. Тоа е она „ху“ што ни излегува од устата. Тоа е онаа светлина и топлина. Секој човек внатре го носи Мајсторот. Кај некого е малку повеќе или помалку истакнат, кај некој се појавува и се губи, а добро е да биде присутен бидејќи тој освестува и очовечува“ вели Лилиќ во интервју за „Република“.
Дали мислиш дека исчекувањето на публиката да се појави Мајсторот беше предолго?
ЛИЛИЌ: Во романот на Булгаков, исто така, Мајсторот се појавува многу доцна, затоа што секогаш има вовед на она што се случува, какви се луѓето, а такви се романите на Булгаков. Можеби драматуршки може да се направи поинаку. Многумина ми кажаа дека имаа потреба таа приказна повеќе да трае и ликот порано да биде внесен во претставата. Но, тоа е режисерската идеја и драматургија, тоа е Булгаков. Кога дојдов да бидам директор на Македонскиот народен театар (МНТ), професорката Јелена Лужина рече дека правам потег каков што прават големите луѓе уште од историјата, во римското и во грчкото царство. Тоа е жртвување на својот живот на сметка на другиот живот. Не мислам дека мене менаџерската кариера може да ми донесе успех како актер, но кога веќе се нафатив да работам, знаев дека нема да можам да играм во претстави, иако имав понуди од сите режисери што работеа во МНТ во тој период. Свесно влегов во оваа приказна знаејќи дека нема да можам да работам и како менаџер и како актер еднакво квалитетно, а притоа да имам и време што мора да го посветам на себе. Јас одбрав да жртвувам нешто што е мое. Можев да играм претстави, а менаџирањето да биде лошо. Одбрав да направам нешто за театарот, а си ускратив многу убави ролји што ми беа понудени во тој период. Можеби можев да ги работам двете работи, но мислам дека во тие години ќе потрошев многу енергија, но јас решив МНТ да го направам место каде што ќе има пред сѐ, квалитетни претстави. За тоа беше потребно време. Сега во МНТ има театарски музеј, интернетска телевизија, театарски фестивал, маркетиншки публикации, програми, брошури какви што имаат сите европски и светски театри и какви што заслужува МНТ. Се направи добар тим кој требаше да се вклопи во новата зграда, со сите потребни елементи. Признавам дека многу се кршев во себе. Имаше ликови што многу сакав да ги играм. Се надевам дека успешната приказна на МНТ што ја започнавме, посебно по отворањето на новиот објект, сега ќе продолжи.
Во што си мајстор во својот живот?
ЛИЛИЌ: Ха, па знам и да заковам некои шајки по дома, да склопам елементи од мебел… Преводот на мајсторот е малку погрешен. Тоа е всушност мастер, односно маестро. Кај нас, на прва, мајстор има поинаква асоцијација, за човек кој има качкет и молив зад увото. Јас секогаш тврдам дека не сме совршени и дека треба да тежнееме да бидеме подобри. И можеби никогаш нема да допреме до совршенството. Во моментот кога ќе почувствуваме дека сме совршени, егото ќе ни порасне. Учењето на големите мајстори на која била боречка дисциплина, особено оние од Истокот, е пред сѐ да бидеш мастер во својот ум. Тие се очовечени, со спуштено его, бидејќи поминале голем пат. Не „бркам“ резултат каде сум како актер, бркам да бидам што подобар и поквалитетен. Веројатно тоа ќе ми го исчисти умот. Не знам во што сум мајстор, јас само си го живеам животот најдобро што можам и умеам, се обидувам никому зло да не направам.
Се согласуваш ли со тезата на Булгаков дека сите луѓе се раѓаат добри, а потоа опкружувањето, општеството, животот од нас создава чудовишта?
ЛИЛИЌ: Тоа апсолутно е така. Некој за да преживее ќе направи нешто што е нечовечно, ќе направи грев. Некој за тоа има длабоко оправдување, а некој, пак, тоа го прави без оправдување. Тежи онаа стара народна „со кого си, таков си“. Да, мислам дека сите се раѓаме добри, чисти, како што сите знаеме да дишеме. Никогаш не е тоа линија која оди во бездна или те прави да бидеш зол или несовршен, да дејствуваш онака како што не е природно или нечовечки. Секогаш имаш време да се вратиш назад, да размислиш. Затоа свесноста е многу важна. Ако имаш добра свесност за себеси, тогаш можеш да кажеш ова не е добро што го направив и да си признаеш на себе. Не мораш тоа јавно да го кажеш. Многу е важно да бидеш свесен и да знаеш што е добро, а што не, пред сѐ за себе. Тогаш ќе знаеш и за другите.
Дали театарот ќе нѐ научи да бидеме добри луѓе, наспроти злото во луѓето, а не ѓаволот, без разлика како тој се именува или олицетворенува во поединец?
ЛИЛИЌ: Таа форма на Натемагото е секогаш многу послатка, попривлечна, поатрактивна. Ги има сите убави, различни, светкави бои. Ова другово има малку сивоцрна нијанса. Во историјата, театарот правел револуции и така ќе биде и понатаму. Тој е медиум кој не умира и постои со векови. Добро е и двајца да излезат од претстава малку осознаени, имаме успех. Проблемот е само околината, дали ќе ги претопи тие двајца. Додека постои театарот, има надеж за човекот.
Дали е вистинско време за Мајсторот и Маргарита?
ЛИЛИЌ: И за сто години ќе биде вистинско време и пред половина век било. За жал. Ова е текст кој секогаш е актуелен. Велиме, еј, поминало толку време, а ништо не се сменило! Па не се сменило бидејќи е кратко времето. Ние сакаме во два века или во еден милениум сѐ да се смени. Не може! Се надевам дека човештвото ќе се очовечи и ќе бидеме свесни како ја трошиме планетата Земја, како се трошиме себеси и како ги арчиме енергијата и светлината што ги носиме во себе.
Сега си татко и сопруг. На кои вредности ја учите вашата ќерка?
ЛИЛИЌ: Таа е сѐ уште мала. Ја учиме на вредности кои јас и сопругата ги имаме како луѓе. Зборуваме со неа како со возрасен човек, јас можеби некогаш претерувам со објаснување на нештата. Таа е наша радост која не можам да ја опишам со ништо друго. Секогаш настојувам да поминувам што е можно повеќе време со нив. Сопругата е прекрасен човек и прекрасна жена на која ѝ се восхитувам и многу сум ѝ благодарен за тоа што дојде во мојот живот и што ме избалансира во некои работи. Ќерката дојде како плод на љубовта, не беше планирана. Едноставно, многу ни е убаво.
Кој е следниот проект?
ЛИЛИЌ: Пред две години му ветив на Жолдак, кога одбив да играм во „Електра“ поради тоа што бев директор на МНТ, а во тоа време се роди и ќерката, дека ќе играм во следната негова претстава „Соларис“. „Соларис“ е роман на полскиот автор Станислав Лем, чија тема, иако е научна фантастика, неверојатно е поврзана со човекот и со неговата длабочина. Романот топло го препорачувам сите да го прочитаат. Тоа не е голем роман, но е многу емотивен, човечен. Тоа ќе биде многу футуристичка претстава, а екипата треба да ја сочинуваат актерите кои работеа на „Електра“, плус Ѓорѓи Јолевски и јас. Веќе е најавена како една од петте европски претстави во 2016 година кои мора да се видат. МНТ ќе ја работи во соработка со Виенскиот театар, а за овој проект се договоривме уште пред две години. Премиерата треба да биде во Виена во јуни. Потоа ќе се игра и во Скопје.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.