Наместо сите придобивки што доаѓаат со новата технологија, интернетот и со социјалните мрежи да ја подобрат полутажната состојба во која се наоѓа македонската естрада, работите тргнаа по удолница од која засега нема излез.
Музичарите се жалат на игнорирање и од медиумите и од публиката, а тие, пак, обвинуваат што не добиваат повеќе и поквалитетно.
Кризата удри врз музичарите
Македонските новинари од забавните рубрики добро се сеќаваат на состојбата од пред само некоја година кога не поминуваше ни една недела да не се случи нешто ново од некој музички штаб. Колку и да беше тешко во тоа време, секој инсистираше на видеоспот. Албумите, пак, колку-толку беа добро прифатени и слушани од публиката, а песните пуштани по дискотеките низ земјава.
Денес ретко кој се одлучува на промоција на своето дело, а на снимање албум уште помалку. Видеоспотови има, но се пласираат само на „Јутјуб“.
– Состојбата на нашата естрада е очајна. Некој ќе каже дека сме мал пазар. Па, пред пет или десет години не бевме мал пазар? И тогаш бевме, а, сепак, нашите музички ѕвезди „вртеа“ пари, пееја од среда до недела, заработуваа двојно повеќе од сега. Денеска нивната цена за настапи е преполовена, меѓутоа, пак, бадијала – вели Васко Спасоски од „Телеграф“.
– Состојбата е ваква со години и сѐ ми се чини дека никој ништо не прави, сите нешто се жалат, кукаат, а не мрдаат со прст – смета Александра Тимковска, заменичка на главниот и одговорен уредник во „Вечер“.
– Економската криза ги погоди сите, па и нашите естрадни уметници и пејачи. Паднаа цените за настапи, а и популарноста која ја имаа пејачите во голема мера е опадната. Ниту еден наш пејач не може да привлече обожаватели за да наполни една концертна сала, што не е случај со пејачите штодоаѓаат од соседството и ги полнат спортските сали. Во една таква ситуација сите пејачи решија да играат на сигурно. Учествуваат на фестивали,каде што имаат шанси да се борат за вредни награди и знаат дека на тие фестивали ќе можат да ги видат и чујат – вели Александар Наков, шеф на продукција во „Колор медија“ и естраден аналитичар.
Промоциите се бројат на прсти
Ретки се повиците за промоција. На никого веќе не му се исплати да покани медиуми и друштво пред кои ќе каже што сработил.
– Многу е едноставен одговорот на ова прашање. Нема пари – тоа е главната причина. Едноставно, на македонската естрада веќе нема пари. Издавањето албуми зависи од тоа дали некој спонзор ќе го одврзе ќесето да ги финансира нашите изведувачи. Тоа е жално според мене, но и нив ги разбирам. Зошто да вложуваат пари кога знаат дека,освен некоја насловна страница, неколку текстови напорталите, едно до две гостувања вотелевизиите,нема да добијат ништо повеќе. За некоја добра финансиска заработка можат само да сонуваат, за жал – смета Спасоски.
– Можеби е подобро да се каже дека ние воопшто немаме промоции и естрадни случувања. Причината не ја гледам во тоа, како што се оправдуваат нашите изведувачи, дека интернетот е тука, па ги користат неговите услуги како најдобри и таму ги „промовираат“ своите дела, туку единствено во фактот дека сите сакаат да станат некој преку ноќ, без притоа да вложат нешто – без разлика дали тоа е дел од себе, материјални средства и сл. Мислат дека со тоа што ќе го стават своето видео на интернет и ќе ги има евентуално на неколку веб-страници завршиле работа. За жал, не е така. Тоа доаѓа исто како да решите да градите куќа и да почнете од покривот – смета Тимковска.
– Џунглата во медиумите го растури нормалниот тек на настаните што го имавме порано, па нашите естрадни личности не успеваат да се снајдат. Нема стратегија, не се користат модерните односи со јавноста,едноставно нема мотив. Никој не инвестира во нив, па кој има пријатели, ваму-таму,направи некоја глупост или,пак, се соблече гол може да добие некој мал текст на порталите, чијшто публицитет трае до објавување на следниот текст,евентуално цел ден – анализира Наков.
Субвенциите – помош или самоубиство?
Субвенциите за создавање македонска музика ги инспирираа композиторите да ги отворат правливите фиоки. На четирите владини конкурси, колку што ги имаше досега, се пријавија голем број, и тоа не само млади музички таленти што бараат шанса и помош, туку и големи пејачки имиња кои, реално, во тој степен од нивната кариера би требало да имаат доволно заработено за да не бараат од државата.
– Се лажеме ако сметаме дека субвенциите ќе ја подобрат македонската музика. Кога веќе државата реши да им помогне на изведувачите, погледнете само какви песни се прават со парите добиени од субвенциите. Звучат морбидно и одвратно. Се прават песни само колку да се земат парите и толку, а со тоа,всушност,самите си извршуваат самоубиство – смета Спасоски.
– Се оди на квантитет, а не на квалитет. Композиторите прават по 4-5 песни за неколку дена за да ги лапнат паричките не внимавајќи на квалитетот. Токму затоа што песните се штанцаат се загуби на квалитетот на самите песни, а да не зборуваме за видеопродукцијата. „Нокаут“ и Ребека имаа 10 пати подобри видеоспотовинаправени пред 15 години отколку спотовите што се прават денес – вели Наков.
Колку, навистина, се виновни медиумите?
Преведувањето вести за ѕвездите од регионов е повеќе од загрижувачки. Порталите се накотија како глувци, а наместо нешто оригинално, 90 проценти од нив копираат вести за небитни личности за кои, реално, во Македонија не сме ни слушнале. Но, дали е само таа страна на приказната точна?
– Секако дека за такватасостојба се виновни и медиумите, особено радиостаниците и телевизиите кои знаеме колку е застапенамакедонската музика и кога. Секаде во светот медиумите ги создаваат ѕвездите, но кај нас не е така. Кажете ми една ѕвезда создадена во земјава во последните пет години, освен Даниел Кајмакоски, кој стана ѕвезда благодарение на тоа што учествуваше во регионално музичко натпреварување. Исто така,тврдам дека имаме криза и кај нашите композитори. Освен песните на Тамара Тодевска,кажете ми други хитови што ќе останат да се слушаат и по 10, 20, 30 години? Едноставно, не постои такво нешто – вели Спасоски.
– На ТВ-станиците немаме шоуа,ниту, пак,музички емисии каде што пејачите би се промовирале. Турските серии едноставно го фатија приматот. Нормално,политичарите,истотака, ни се многу поинтересни од пејачите. Спортистите, кои беа на трето место според новинарските правила на популарност, го зазедоа првото место кај нас (ако се лажеме дека политичарите се на второто). Порталите „убиваат“ со вести од светските ѕвезди, па нашите не можат ни да стигнат на ред... едноставно никој не е толку луциден и естрадно паметен да се избори со оваа медиумска џунгла во која посилниот го јаде помалиот. И сосема за крај,чест на многу , многу ретките исклучоци – вели Наков.
– Некако најлесно им е да седат дома, да не креваат телефон затоа што, нели, се „ѕвезди“ и да плукаат по медиумите кои, ете, биле безобразни и не им давале простор. Местото во своите медиуми им го отстапувале на „третокласни“ турбофолкери од соседството. Да, можеби е така, но знаете ли вие почитувани „ѕвезди“ дека тие, да, тие соседи, можете да ги добиете во секое време. Добро прочитавте! Ете токму тука лежи и решението – кога тие што се занимаваат со пеење првенствено ќе расчистат со себе и ќе сфатат што точно сакаат и дали навистина сакаат да се занимаваат со естрада (не музика, затоа што естрадата е бизнис, а музиката е љубов) – е тогаш и ние ќе имаме вистинска естрада. До тогаш ќе кубуриме со настани, промоции, албуми, концерти, свирки… од домашни имиња – завршува Тимковска.
Пишува: Марина Костовска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


