На 13 и на 14 јануари сите патишта водат кон Вевчани. Пристигнавме околу пладне во селото во очекување на дефилето на маски. Вевчани беше раздвижено, постојано пристигнуваа гости од соседните села и од другите градови, а селските ресторани и кафеани беа преполни со гости кои пристигнале еден ден порано со желба да бидат дел од најстарата манифестација под маски. Вевчанци се гостољубиви. Речиси секоја куќа има гости овие два дена и широко ги отвораат вратите за секој патник-намерник. Денеска е денот кога низ селото ќе продефилираат маските кои во најголема тајност се изработуваат цела година. Изработката на маските се крие дури и од најблиските. Целото село учествува во карневалот. И млади и стари. Но, тие не знаат кој каква маска направил. Сретсело ќе се видат. Овде карневалот се одржува од памтивек. Некои пишани извори сведочат дека е стар најмалку 1.460 години, но постојат археолошки наоди што упатуваат на податоци дека карневалот постои барем 2.200 години. Денес карневалот претставува интересно преплетување на пагански и на христијански обичаи.
Традиционално, учесниците се обидуваат да избегнат воведување современи карневалски елементи, но, сепак, во последните години, во организација на Општината и на Министерството за култура, се воведува ред во овој инаку хаотичен безвременски настан. Такви се вевчанци. Пркосат на сè. Немаат ниту срам ниту страв. Селото се спротивстави и се судри со власта и со полицијата во поранешна Југославија. „Вевчанскиот случај“, во историски контекст, остана запаметен како континуиран отпор на вевчанци при посегањето по нивните права. Тоа, всушност, стана најсилна метафора на нивната вечна борба за опстанок на овој простор и на непокорот, кој со векови постојано ги иницира развојните процеси и размислувањата за проширување на слободата и на демократијата. Токму затоа секоја власт по малку стравува во пресрет на Вевчанскиот карневал бидејќи вевчанци постојано преку маските ги исмејуваат актуелните настани, политичари, случувања, познати личности… Така беше и овој пат. Најголем број од маските што годинава продефилираа на карневалот се шегуваа со ЕВН и со „Македонија пат“ – теми за кои се претпоставуваше дека ќе ги предизвикаат досетливите вевчанци, со оглед на тоа дека селото шест дена беше затрупано од снег и исто толку дена немаше струја. Студентските и професорските протести, инвестициите, состојбите во политиката меѓу власта и опозицијата, приклучувањето на „Јужен тек“, „Шпајзот на Македонија“ беше претставен како „Вевчански шпајз“, Баба Рада, Субрата Рој…. сето тоа беше претставено со шеговити маски, пароли и танци низ улиците на Вевчани.
Селото два дена ечи од зурли, тапани, песни и игри. Три месеци пред тоа печалбарите живеат за Василица. Се подготвуваат, измислуваат или прават маски, се договараат какви маски и од што да ги изработат за да ги изненадат другите василичари. Карневалот е и чудна парада на духот на овие луѓе, на инвентивноста, манифестација на веселоста иако градите им се полнеле со офкања од разделби затоа што Вевчани е печалбарско село и голем број од неговите жители работат во странство.
Откако ќе заврши дефилето, вечерта спроти Василица, кога се спушта ноќта, горномаалската и долномаалската тајфа василичари тргнуваат во обиколка на куќите. Пред секоја куќа играат оро и кажуваат безобразни шеги за домаќинот и за домашните, пеат песни… Кога ќе почне да се зазорува на 14 јануари, во водите на вевчанските извори се прави обичајот крштавање вода во извор. Иако се случува многу рано, овој обичај го прават сите, речиси цело село.
– Главниот предмет за обичајот крштавање вода во извор е василичарската китка. Неа некои ја прават како крст, но задолжително од три гранчиња: дрен, босилек и василичарка. Секое гранче на китката има посебна цел: дренот е тврдо дрво кое рано ја најавува пролетта и раѓа здрав и богат живот, босилекот е господово растение со кое се благословува плодност, нов и здрав живот и бериќетно лето, а василичарката е растение со боцки кои го прогонуваат злото и сè што е страшно, лошо и неприфатливо за новата година – раскажуваат вевчанци.
Поворката ја сочинуваат горномаалските и долномаалските василичари предводени од зетот и невестата со побратимите и музиката. На поворката ѝ се придружуваат селаните од сите селски маала кои се упатуваат кон изворите. Овој обичај го викаат одење на вода кога во водите на вевчанските извори се крштева вода: молитвите на попот, кршењето на лебот и квасењето на василичарската китка го симболизираат крштевањето на водата, а потоа се полнат бакарните садови. По враќањето дома, крстената вода од бакарниот сад се дели на две половини: едната останува во садот со кој домаќинот тропа на затворената врата на својата куќа, ја кваси китката и ги прска просториите во куќата благословувајќи „за убајна, бериќет за женски јагниња и телиња и за полни амбари жито и бочви со вино“. Домаќинот ги прска со крстена вода и просториите во кои се одгледува стоката и живината: пондилата, кокошарниците. Втората половина од крстената вода ја употребува домаќинката на куќата, која рано наутро, на 14 јануари, на Василица, меси кашаник со паричка. Тоа е вевчански специјалитет – некиснато тесто од пченично брашно со квасец. Секој што во ова време ќе се најде во Вевчани, во секоја куќа ќе биде послужен со кашаник и со луканци, вевчански домашни колбаси, како и со домашно биено сирење и кисело млеко.
– Кој ќе кеснит од кашаникот и тој што ќе ја најт паричката, ќе имат убајна, ајр, ем бериќет до година на Василица – Сурва година – велат во Вевчани.
На Вевчанскиот карневал, кој е своевиден театар без ѕидишта, не му се случило да ја одложи претставата. Тој од година в година сè повеќе и повеќе го предизвикува интересот на јавноста, како во земјава така и во странство. Така годинава во Вевчани присуствуваа многубројни гости од сите континенти, а репортажа за карневалот снимаше и престижната телевизија „Би-Би-Си“.
(Пишува: Невена Поповска
Текст објавен во 124. број на неделникот „Република“, 16.01.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.