
Ако е Божја волја сојуз на албански земји, се прашувам дали реисот ги чита мислите на Бога и тоа ме потсетува на Хитлеровата реторика каде што и тој повикуваше дека Бог ја сака само ариевската раса, вели Валентина Божиновска, претседателката на Комисијата за односи меѓу верските заедници во интервју за неделникот „Република“. Според неа, процесот за признавање на МПЦ-ОА ќе трае долго, што е историски ирационално, но тоа што е најважно е дека Македонската православна црква е жива.
Република Македонија, според Уставот, е секуларна држава, но, сепак, верските заедници како да се држави во држава.
Божиновска: Прашањето на секуларност, односно одвоеноста на државата, никогаш не може да се категоризира до крај. Секуларноста на државата не значи безбожност или комплетно одвојување на државата и нa нејзиниот паноптикум, кој треба да го има врз верските заедници. Имено, и во нашиот закон имаме дециден член што вели дека органот треба да ги следи активностите на верските заедници. Се разбира, не како во комунистичкиот период, иако за тоа време, според сите библиографски податоци што ги имаме во Комисијата за односи со верските заедници и со религиски групи, и во тој период многу ревносно се однесувале кон верските заедници, особено во делот на финансирањето, и затоа сметам дека комплетно откинување на државата би резултирал со еден башибозук во верската карта на Република Македонија. Сѐ додека во законот не се направи дистинкција меѓу бројот на верници и потребите за градење верски објекти во зависност од тоа дали се работи за црква, верска заедница или за религиозна група, ќе има неусогласеност во бројот на верските храмови и деталните урбанистички планови.
Во минатиот број на „Република“ претставници на ИВЗ обвинија дека Исламската верска заедница е дискриминирана во земјава и дека има неколку причини за бојкот на светската верска конференција што треба да се одржи во мај в година. Како прв човек на државното тело што треба да ги регулира односите на ова поле, дали сметате дека ИВЗ е во право?
Божиновска: Не се согласувам дека односот кон ИВЗ е дискриминаторски, како што беше кажано во претходниот број на „Република“ затоа што Владата, особено премиерот и претседателот секогаш биле отворени за дијалог. Лично сметам дека секогаш се наоѓало решение, дури и таму каде што сме направиле пропуст како Влада. Еве деновиве во разговор со министерката за култура ми беше посочено дека ќе почнат подготовките за обновување на Чарши-џамија во Прилеп за која, впрочем, и ИВЗ има потпишано договор со Министерството за култура. Не гледам причина за дискриминација и за бојкот на светската верска конференција од страна на ИВЗ и зошто тие секогаш се однесуваат уценувачки пред секој голем и важен настан организиран од државата Македонија. Ако верата проповеда љубов и помирување, зошто тогаш се однесуваат несоодветно на верата.
Во цивилизираниот свет не постои термин уцена и сè се решава преку разумен дијалог. Дали еден поглавар, кој претставува голем број верници и државјани на Република Македонија, е правилно да не присуствува на државни и национални празници. Директно би ги прашала ИВЗ: „Дали досега постои нешто со што се задоволни?“
ИВЗ Ве обвинува дека сте ја регистрирале новата верска заедница на прилепските Роми за да ја намалите моќта на ИВЗ?
Божиновска: Јас не регистрирам верски заедници, ниту, пак, Комисијата за односи со верските заедници и со религиски групи има таква надлежност, регистрациите се извршуваат во Судот. Во сите извештаи на ЕУ, како и на Стејт департментот, се посочува дека Ромите се маргинализирана група во општеството, дека треба да се спроведе правото за рамноправна застапеност на етничките заедници во општеството. Новата верска заедница Ехли сунет вел џемат (на сунитска основа, каква што е според Уставот и ИВЗ) доби дозвола за градба на верски објект од страна на надлежното Министерство за транспорт и за врски, а Општина Прилеп го подготви ДУП и Советот на градот го изгласа. Но, мислам дека градењето верски објект – џамија не е против муслиманите и дека не прави раздор меѓу нив, а најмалку е против ИВЗ и воопшто не е во спротивност со законот.
Постојат струења што се против Уставот на ИВЗ и начинот како се избира реисот и реисатот.
Божиновска: Муфтиите од една страна го поддржуваат реисот бидејќи со Уставот успеал да ја заштити ИВЗ од радикалните струи, но има и такви што се жалат на начинот на изборот на реис-ул-улема. Во членовите 34 и 35 за избор на реисот учествуваат лица што се блиски до него и кои директно зависат од него, а тоа се генералниот секретар, директорите и деканите на образовните институции на ИВЗ, претседателите на здруженијата на ИВЗ, Илмие и Хилал, и двајца членови одредени од страна на реис-ул-улема, сето тоа претставува затворен круг што значи дека реисот сам себеси се реизбира. Никаде во Уставот не е одреден начинот на избор на реисот туку во самата ИВЗ постои некој правилник на избор што не е влезен во Уставот и секоја одлука што не му се допаѓа на реисот има право да ја суспендира, а понатаму ријасетот да ја потврди. Но, сето тоа се внатрешни хиерархиски прашања, кои треба самите да си ги решат во ИВЗ.
Точно ли е дека за последниве пет децении бројот на исламски верски објекти се зголемил за повеќе од 10 пати?
Божиновска: Според анализите во Комисијата за односи со верските заедници во 1962 година имало 50 активни џамии, сега во 2012 година има 580 муслимански објекти во кои спаѓаат и џамиите од културното наследство. Сето ова не е проблем, напротив, треба да се градат доколку верниците имаат потреба од толкав број верски објекти, но дилемата што ја имам е зошто тие не се во согласност со урбанистичкиот план и по изглед не се како тие во Германија, Швајцарија и други европски земји, каде што верскиот чин го извршуваат во објекти што не го нарушуваат изгледот на околината.
Какви се искуствата во други земји каде што има повеќе верски заедници?
Божиновска: Се сеќавам, кога во Македонија дојде претседателот на Комисијата за односи со верски заедници на Албанија, господин Рамис Хасанаи, отворено нè праша дали со ваков изглед на џамиите можеме да влеземе во ЕУ, беше вчудовиден. Под таа натапканост кај македонскиот народ во име на повеќекултурноста, а не во име на меѓукултурноста и по тој цивилизациски образец се создава илузија, фрустрација, дискриминација, негација на идентитетот и колективна анксиозност, затоа ова што го прави Владата со градењето споменици е тоа што може да ја поткрене нашата анксиозност и потврда за нашиот идентитет за кое, за жал, СДСМ никогаш немал развојна еволутивна свест и нè воведе во лаги, клишеа и отсуство на национални вредности. Вие на ниеден член од СДСМ не можете да му ја објасните изградбата на Порта Македонија затоа што под лушпата на нивниот чалам е гола празнотија.

Дали според Законот за денационализација државата успеа да им го врати на верските заедници тоа што некогаш било нивно? Постои незадоволство кај двете најголеми верски заедници.
Божиновска: Во делот на денационализацијата, сметам дека еднакво и ИВЗ и МПЦ-ОА треба да се задоволни и доколку го немавме овој закон, дали некоја влада ќе се сетеше да донесе ваков закон или да не е како во народната Да не бараме леб преку погача.
Со донесувањето на овој закон не смее да постои незадоволна страна. Се жалат од ИВЗ дека се дискриминирани. Исламската верска заедница на Република Македонија во 1977 година во Министерството за внатрешни работи е пријавена под името „Старешинство на исламска заедница во Република Македонија“. Во 2002 година донела одлука со која се смета себеси за наследник на сиот имот на Исламската заедница од распаѓањето на Отоманската Империја. Освен Статутот на ИВЗ, не постојат други законски прописи со кои е регулирано прашањето поврзано со нејзиниот и со правниот континуитет на муфтивствата. Отоманската Империја при повлекувањето за повеќе објекти не оставила соодветна документација за сопственоста на вакафскиот имот дали да биде сопственост на ИВЗ во Република Македонија. Но, дозволете да кажам, никој нема да има против верниците да си го вршат својот верски обред во верските објекти.
Државата за секој денационализиран имот им исплаќа на верските заедници финансии. Се надевам дека и двете верски заедници ќе ги искористат финансиите за подобрување на потребите на верниците.
Има ли Македонија капацитет да ги надмине меѓуконфесионалните разлики, можеме ли да се соочиме со стереотипите и со предрасудите што наоѓаат плодна почва кај тие што недоволно се познаваат. Дали сметате дека Македонија сѐ повеќе оди во правец на намалена комуникација меѓу различни вери и етникуми.
Божиновска: Стереотипите секогаш се предмет на критичка и на теориска ревизија и затоа стереотипот е монотон, здодевен, до бескрај неинвентивен, прост, еден вид културен отпад, кој веднаш треба да се фрли и да се рециклира за да не замириса. Македонија има цивилизациско право да се оттргне од наметнатите стереотипи. Сите треба да внимаваме да не создаваме какви било граници зашто, под изговор дека границите се неповредливи, се создаваат нови граници, што може да биде многу опасно. Секогаш треба да тежнееме кон возвишен културен модел што треба да заземе вистински став кон религиските и социолошките традиции, а ќе биде опозиција на радикална негација, асимилација и хибридизација меѓу две културни матрици. Е, кон таков меѓукултурен дијалог треба да се стремиме. Во мигов Владата има една кампања што се однесува на етничките и на религиските придобивки во РМ и сметам дека е одлична, но таа треба биде континуирана и поголема.
Колку влијанието на јазиците на овој простор во минатото и нивната интерференција придонесуваат за денешното ниво на толеранција?
Божиновска: Материјалното културно наследство од Отоманската Империја во оваа современа Македонија е веќе дел од македонскиот домороден хронотип во кој со векови на ортодоксната христијанска култура се испишуваше текстурата на исламската култура. За да се сфати современа Македонија и Македонците треба да се истакне фактот што политиката на јазична толеранција водена од Отоманската Империја придонела кон опстанок на народот. Различните народи во состав на Отоманската Империја имале определени непишани културни права според кои слободно го практикувале својот мајчин јазик, својата народна култура. Да немало таква толеранција, за пет века сите Македонци би се конвертирале и конфесионално и јазично. Колективната културна меморија на Македонците е зачувана благодарение, можеби, на неартикулираната, но дејствена толеранција спрема културните разлики, која постоела во хетерогената Отоманска Империја. Македонскиот разговорен јазик во себе содржи 3.000 турцизми, без кои се незамисливи македонските романи, раскази македонската книжевност, македонската јазична меморија. Предлагам покрај Институтот за македонски јазик да постои и истражувачки центар за сите култури во Република Македонија, кој би помогнал во меѓукултурниот дијалог.
Како ги толкувате последните изјави на поглаварот на ИВЗ со кои тој повика на обединување на сите Албанци муслимани, кои кај дел од јавноста прозвучеа како повик на света војна?
Божиновска: Ова е најексплицитно изразување на еден челник на верска заедница за политички и национални стремежи, што не е во надлежност на реисот, и тоа создава забуна кај верниците од исламска вероисповед, нетрпеливост кај Македонците и директна атака врз суверенитетот на една држава. По Охридскиот договор, исцрпени се сите прашања по етничка основа во државата. За жал, ИВЗ се поставува над Бог и во државата од која има придобивки и приоритети ги урива границите за да воспостави нови.Јас ова би го нарекла безнадежна конфузија на еден ум. Ваков тип изјави прават карневализација во медиумите со тенденција и потреба од јавни скандали бланширајќи ја колективната меморија на овој народ и заедничкото живеење на македонскиот и на албанскиот народ.
Ниедни граници не можат да ги ревидираат и да ги изменат традиционалните вредности: нација, јазик, државна неповредливост на границите, демократска процедура, правен систем, врвен квалитет, недискриминација, етничка и религиска толеранција.
Ако е Божја волја сојуз на албански земји, се прашувам дали реисот ги чита мислите на Бога и тоа ме потсетува на Хитлеровата реторика каде што и тој повикуваше дека Бог ја сака само ариевската раса. Тоа беа најголемите трагични настани за човештвото со многу дадени жртви. Се надевам дека изјавата е дадена во чудна емотивна состојба на реисот.
Ако се анализира распоредот на силите во православниот свет, можеме ли да се надеваме дека за неколку години, можеби, и за една или две децении, МПЦ-ОА може да стане дел од т.н. канонски православен свет?
Божиновска: Додека го имаме спорот со јужниот сосед, тој спор, индиректно, е и спор за непризнавањето на МПЦ-ОА. Процесот за признавање на МПЦ-ОА ќе трае долго. Тоа е историски ирационално, но најважно е дека Македонската православна црква е жива, втемелена во верскиот живот, многу помоќна и пожива од многу други помесни цркви во православието. Лично сметам дека, без разлика колкаво е влијанието на претседателот Томислав Николиќ врз СПЦ, сепак, тоа треба да се решава меѓу СПЦ и МПЦ-ОА. СПЦ е доволно свесна дека проектот „Вранишковски“ е неуспешен дека и во т.н. ПОА има раскол, на почетокот мислеше дека ќе имаат повеќе приврзаници, но увиде дека таа, едноставно, стана маргина, сега веќе СПЦ не може ни да ретерира ниту, пак, да ѝ помогне на т.н. ПОА. Но, и за СПЦ и за МПЦ-ОА е најважно дека и на обете страни им оди в прилог да се реши спорот и треба да се поддржат почетни преговори во кои ќе бидат вклучени комисии за разрешување на спорот од двете страни.
Српскиот претседател при посетата на Македонија вети дека ќе помогне в година Македонија достоинствено да го прослави АСНОМ. Може ли Македонија повторно да слави во „Прохор Пчињски“?
Божиновска: Треба да се поздрави позитивниот однос на претседателот Николиќ во однос на прославата во манастирот „Прохор Пчињски“. Новиот „Прохор Пчињски“ треба да биде место каде што ќе се слави АСНОМ, Илинден. Во 2013 година државата треба да го поддржи како ново место за чествување од каде што ќе произлезе нов манифест за национална македонска платформа, документ што ќе биде донесен со учество на повеќе институции.
Грција е единствената теократска членка на ЕУ. Во оваа земја сè уште попот, а не матичарот е тој што кажува кое име може, а кое не може да се користи, па така сите имиња што личат на македонски се забранети. Како можеме да очекуваме некаква промена ако двете глави функционираат во единствено тело и тоа поткрепено со Уставот на Грција?
Божиновска: Сѐ додека постои грчката антимакедонска борба, дотогаш ќе постои и проблемот на МПЦ-ОА. Но, нам ни останува да истраеме во континуираната потврда на македонскиот идентитет. Нивната цел е континуирана историска лага и хеленизација на цел простор каде што имаат свој интерес. Нам ни останува да ја зацврстиме националната свест и идентитет. Дочекавме млади луѓе свесни за својот идентитет, кои мудро работат со одлично темпо.
Фото: Ѓорѓи Личовски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Божиновска упати честитка за Рамазан Бајрам
-
Божиновска: Три години живееме под туторство на државните удари на Верушевски, СДСМ и Заев
-
Валентина Божиновска: Македонија ја живее кризата на една тиранска платформа
-
Божиновска: Треба да стравуваме како ќе ја одбраниме Македонија од проблемите на двоецот Заев-Шеќеинска


