Со фотографската изложба „Манаки одблиску“ на Роберт Јанкуловски годинава беше означен почетокот на проектот „Кич, да!?/сте или не/“.
– Желбата да го зачуваат времето направи да влезат во антологијата на светската кинематографија како први сниматели на Балканот. Но, до крајот на својот живот тие ѝ останаа верни на фотографијата, третирајќи ја како уметност и користејќи ги во целост можностите на фотографскиот медиум. Фотографското наследство на браќата Манаки (18. 513 негативи, од кои 7.115 стаклени плочи и 10.952 оригинални фотографии, изработени во фотолабораторијата на Манаки) дава можност за најразлично толкување на нивното творештво. Оваа изложба нема претензии да направи пресек на целокупното нивно фотографско творештво, туку само да прикаже дел од нивната работа – вели Јанкуловски.
Фотографиите се изработени од оригиналните стаклени плочи во дисперзираната лабораторија на Македонскиот центар за фотографија.
– Иако се сведоци речиси на сите поважни настани што се случиле во првата половина на 20 век, браќата Манаки оставија вредни фотодокументи и од самиот крај на 19 век. Врската со Битола Јанаки ја почнува во 1890/91 година како ученик во битолската Романска гимназија. Кон крајот на шестгодишното школување се заинтересирал за фотографијата, а тајните на фотографскиот занает ги научил од некој битолски фотограф. Според кажувањата на Михајло Зега, кој работел како калфа во ателјето на браќата Манаки, Јанаки фотографскиот занает го научил од некој Турчин од Јанина по име Незир. Како и да е, Јанаки Манаки (1878, Авдела, денешна Грција – 1954, Солун) во 1898 година отвора фотографско ателје во Јанина (денешна Грција). Неколку месеци подоцна во ателјето му се придружил помладиот брат Милтон (1882, Авдела – 1964, Битола). Фотографското ателје во Јанина претставувало адаптиран дел од стара куќа и било скромно опремено – објаснува авторот.
Како реквизити користеле затегнато, насликано платно за заднина, неколку столови, суви гранки и корени. Портретите и групните фотографии ги снимале на дневно светло.
– Во ова време често патуваат снимајќи во различни места, при што, покрај портретните фотографии, создаваат и дела со голема документаристичка вредност. Од некои мотиви снимени во овој период издаваат разгледници што ги печатат во поголем тираж.
Честите патувања на Јанаки во Битола на почетокот од 20 век, во 1905 година, резултираат со отворање фотографско ателје во Битола коешто, за разлика од Јанина каде што ателјето гласело на Јанаки, било регистрирано на двајцата, под името „Браќа Манаки – ателје за уметничка фотографија”. Тоа се наоѓало на главната битолска улица – вели Јанкуловски.
Фотографското творештво на браќата Манаки временски се дели на два периода: јанински и битолски период. Во рамките на битолскиот период е и тригодишниот престој на Јанаки во Пловдив (Бугарија), од 1916 до 1919 година. Некои истражувачи творештвото на Јанаки во Пловдив го издвојуваат како трет, пловдивски период. Во поглед на авторството над фотографиите (освен фотографиите од Пловдив, за кои се знае дека ги снимил Јанаки, и оние снимени во тој период во Битола, од страна на Милтон) не може со точност да се определи кој од двајцата е автор на конкретна фотографија. Во фотографската работилница на Манаки неколку фотографи го научиле фотографскиот занает работејќи како калфи, така што мал дел од фотографиите е можно да е снимен и од нив.
Во Битола, браќата Манаки веќе се вистински мајстори и фотографиите снимени во нивното студио претставуваат творби со високи естетски дострели. Слично како и некои други фотографи, но со поголема посветеност и умешност, браќата Манаки ги зачувуваат од заборав сите поважни настани што се случиле во тоа време, не само во Битола, туку и пошироко – Солун, Цариград, Букурешт и други места.
За квалитетот на нивните фотографии постојат и повеќе материјални докази. Имено, на 10 мај 1906 година ателјето на Манаки е наградено со јубилеен медал по предлог на Министерството за надворешни работи на Романија. Од 5 до 18 ноември 1906 година браќата Манаки учествуваат на Големата изложба на фотографии во Букурешт и се наградени со плакети за висок уметнички дострел во фотографијата.
Колку биле ценети како фотографи говори и фактот што браќата Манаки се прогласени за дворски фотографи на романскиот крал Карол Први (1906), турскиот султан Мехмед Решат Петти (1911) и на српскиот крал Александар Први Караѓорѓевиќ (1929).
(Пишува: Невена Поповска
Текст објавен во 95. број на неделникот „Република“, 27.06.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Фестивалот „Браќа Манаки“ инспирација за нов балкански филмски фестивал
-
Заврши 39.ИФФК „Браќа Манаки“: Златна камера 300 за кинематографер Кјонг Пјо Хонг
-
Франк Ван Ден Иден кинематограферот од филмот „Девојка“ претставен на „Браќа Манаки“
-
Фестивалските гости на „Браќа Манаки“ го посетија гробот на Милтон Манаки