Синиша Евтимов (37) е театарски режисер и член на „ПМГ колектив“, кој слави 20 години присуство на сцената, а првпат оваа година, како што вели самиот, добива медиумско внимание. Разговаравме дента по премиерата на монодрамата „Последна шанса“, која се случи на малата сцена на Македонскиот народен театар (МНТ). По премиерата, се подготвуваше за концерт и најави одмор до септември. Дотогаш ќе слуша добра музика, ќе ја учи ќерка си за тоа што ја очекува во животот, а своите негативни согледувања на светот ќе ги преточи во музика и ќе се обиде да влијае за подобро утре.
Кој е рецептот за хит-претстави? Сите твои последни претстави во МНТ, во Театар Комедија, се најавуваат како такви, почнувајќи од „Сомнително лице“, преку „Кој се плаши од Вирџинија Вулф“, „Не се клади на Енглези“, „Стјуардеси“, а таква претендира да биде и последната „Последна шанса“?
Евтимов: Не сум сигурен дека имам рецепт за правење хит-претстави. Едноставно, кога правам претстави се обидувам да размислувам како најобичен гледач. Не се обидувам да покажам колку сум јас паметен. Се обидувам да бидам обичен гледач. Се обидувам да се прашам дали добро си поминувам на пробите, а подоцна и со конкретниот производ. Ако јас си поминувам добро, претпоставувам дека тоа е добра претстава. Дури потоа публиката решава дали е хит или не. Тоа, секако, не е рецепт за успех, но ете толку е просто, барем во мојот случај.
На музичарите во глава им свират по 15 песни. Како режисер, кои претстави ги сонуваш?
Евтимов: Не сонувам претстави, сонувам слики. Тогаш, тие слики се обидувам да ги пренесам во некои познати текстови или, пак, непознати, кои допрва ги откривам. Идеи фрчат цело време, и тоа не само за театар, туку и за музика, за филм, видео… Така функционирам, имам сериозен тек на мислите, кој никогаш не престанува. Осумдесет проценти од работите на кои ми текнува, ги заборавам бидејќи не ги запишувам. Претпоставувам дека и на другите им е така.
Пред претставата „Енглези“, загрижено изјави дека многу малку се пишува во Македонија. Што мислиш, каде е проблемот? Какви текстови ни недостигаат?
Евтимов: Јас не гледам континуитет на македонската современа драма. Нема. Не постои. И тоа е застрашувачки. Од друга страна, се продуцираат режисери, актери, претстави, а ние имаме сѐ помалку текстови. Конкретно, еден од ретките млади автори сега ќе постави текст на малата сцена на МНТ – Нела Витошевиќ работи текст со Ана Ристовска и тоа е инцидент. Од друга страна, пак, текстот на Јордан Плевнеш „Вечната куќа“ го отвори новиот објект на МНТ, во Драмски се постави „Огнени јазици“ на Горан Стефановски, Дејан Дуковски со „Изгубени Германци“, исто така, имаше премиера, но, за жал, нема нов автор, возбудлив. Дури и да е експериментален, современ, што и да значи тоа. Немаме ни Сара Кејн, ниту, пак, Марк Камолети. А многу луѓе завршуваат драма, ништо не пишуваат. Не знам каде е проблемот. Можеби е сплет на околности во кој брзо се обесхрабруваат. Мораш да бидеш упорен и да имаш идеја што точно сакаш да направиш со себе и од себе. Мора да одиш до крај. Мора да се работи цело време. Текстот да стигне во рацете на режисерот. Цело време има сопки, некој што сака да те оттргне од твојот пат за може својот да си ги направи почист. И тоа е преживување. Затоа мора да бидеш упорен и да учиш од своите грешки и да стигнеш до целта. По 20 години работа во театар, ова е прва година јас да добијам сериозно медиумско внимание. Прогресот е бавен, но е сигурен. Барем за мене. Не знам дали тоа е единствен начин да успееш, но ете кај мене, тоа така функционира.
Какви претстави ти сакаш да гледаш?
Евтимов: Во принцип, секакви. Но, важно е да имаат што да кажат и да го задржат моето внимание, кое е драгоцено. И не само моето, бидејќи вниманието на гледачот во ова време е драгоцено, особено од аспект на време. Ние денес не може да живееме без овие глупави паметни телефони, кои колку и да се паметни, се глупави. Јас на „Господар на прстените“ третиот час почнувам да викам во себе: Момци, дај завршете го филмов! Супер е, да, сѐ е одлично, ама мене ми е веќе здодевно, сакам да правам нешто друго! Трендот во Европа е претставите да траат по шест–седум часа. Евидентно, вистинските познавачи на театарот знаат да го пронајдат тоа што навистина импонира таму со некоја висока естетика што дозволува претставата да трае шест часа, меѓутоа јас мислам дека ако продолжиме во тој правец, нема веќе да постоиме. Театарот во моментов е загрозена уметност. Мора да бараме нова публика, нов начин да ѝ се обратиме на публиката и да инсистираме на тоа да доаѓа во салите.
Со новиот објект на МНТ режисерите се обидуваат да ги искористат сите потенцијали што ги нуди сцената. Ти имаше две премиери на малата сцена на МНТ. Што мислиш за трендот за правење долги претстави, кои траат повеќе од три часа?
Евтимов: Тоа е тренд и не може да одиме против него. Лани гостуваше „Галебот“ на Чехов на театарот од Белград и сите што ја гледаа претставата рекоа дека била фантастична. Не разбирам што е фантастично во шест часа претстава. Можеби не сум доволно образован, не догледувам до таму… Затоа има различни жанрови и различни режисери и одлично е што е така. Секој си има своја естетика и секој се обидува да го остави својот потпис на сцената. Не секогаш тоа што го сака публиката е валидно за театарските гурмани. Некогаш, за некоја претстава што има краток живот се зборува повеќе, отколку за некоја што долго време се прикажува на сцената. Па велат: остави, публиката го сака тоа! Таква е ситуацијата и со некои од моите претстави. Ќе се изнагледаме уште многу такви претстави на големата сцена, некои со подобар, некои со полош квалитет. Но, таа сцена е направена да се користи.
Актерите со кои работиш за тебе велат дека на почеток соработката оди лесно, но дека си перфекционист?
Евтимов: Да, перфекционист сум. А, кој не е? Не би го работел ова да не е така. Сакам да бидам 100 проценти искрен со себе. Никогаш не сум стигнал до тие 100 проценти. Во ниту една претстава не сум стигнал до максимумот.
За „Енглези“ Сашко Коцев рече дека тие те побарале откако го одбрале текстот, исто беше и со Весна Петрушевска. Дали ти пречи тоа?
Евтимов: Мојата кариера фати некој чуден правец. Седумдесет проценти од работите што сум ги работел ги предлага некој друг. Немам проблем со тоа. Кај мене е обратно и мислам дека, можеби, тука лежи успехот. Претпоставувам, повеќе глави се поумни од една. Сакам да ме води интуиција. Не страдам од суетата дека сѐ треба да ми текне на мене. Мислам дека сум најдобар во цементирање на различни идеи што доаѓаат од различни извори и на крај јас ја составувам сложувалката. Совршената сложувалка уште не е направена.
Велиш дека сите се правиме паметни, а никој ништо не работи, ќе умреме ли од мрзливост?
Евтимов: На добар пат сме да умреме од мрзливост. Сите сме многу паметни, знаеме сѐ, ама не гледам резултати од тоа. Претпоставувам, сите во теорија сме многу силни, но во практика не нѐ бива. Сакам да бидат оптимист бидејќи сум непоправлив оптимист, никогаш не се откажувам од ништо. Но, ме вади од памет тоа што гледам како многу паметни луѓе ја трошат енергијата на многу неважни работи, на многу зборување, а на малку работа.
Каков свет сакаш да ѝ оставиш на ќерка ти?
Евтимов: Тоа што јас го замислувам е утопија. Сакам сѐ да биде во ред. Сакам свет без материјални средства, колку и да звучи патетично. Сакам свет во кој ќе се почитува другиот и кој нема да зависи од материјалните работи. Знам дека е утопија. Во меѓувреме се обидувам да ја подготвам за тоа што ја чека на улица. Бидејќи, ако не си подготвен за таму, бадијала е сѐ.
Музиката е значаен дел од твојот живот…
Евтимов: Живееме во време на поделби. Време во кое секој сака да припаѓа некому. Секој сака да етикетира некого. Сигурно и јас ја имам таа потреба, но се обидувам да ја насочам кон позитивни работи. Тогаш мојата потреба да припаѓам некаде ја реализирам така што свирам во група. Тоа е мојата припадност. Јас сум граѓанин на светот. Од мал сакав да свирам, купував плочи, касети… Би било глупаво да кажам дека имам само „кул“ плочи бидејќи имам секакви. Мајка ми сериозно ме зарази со музиката и со плочите од „Југотон“ и музиката е значаен дел од мојот живот. Сцените во театар ги замислувам преку музика. „ПМГ колектив“ е голем дел од мојот живот. Работиме постојано. Се обидуваме своите негативни согледувања на светот да ги преточиме во музиката и да се обидеме да влијаеме за подобро утре.
Што е со филмот? Досега имаш само еден „излет“ на филмското платно во омнибусот „Скопје Ремикс“?
Евтимов: Јас ќе кажам само една куса рецензија за моето парче – Како Малиот Ѓокица го замислува Џим Џармуш. Воопшто не сум задоволен. Беше прво искуство. Се надевам дека ќе имам уште шанси. Во меѓувреме, снимив неколку документарни филмови. Таму се пронаоѓам себе и одлично ми е. Што се однесува до филмот – прво треба да стигнам до таму. Сега ми е супер во театар. Театарот отсекогаш бил и ќе биде уметност на моментот. Тој момент е секогаш различен. Во секоја нова изведба се открива нешто ново. Тоа е тоа што ме возбудува во театарот. Доаѓаш на проби секој ден, развиваш идеи, прифаќаш или отфрлаш. И по премиерата, претставата има свој живот. Нема копија на копија. Нема две исти изведби. Ако нешто нѐ одржи во живот, тоа е театарот. Уметност на моментот. Кај филмот, ќе го снимиш и тоа е. Ако не си задоволен, ќе го критикуваш.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со Синиша Евтимов е објавено во 91. број на неделникот Република, 30.05.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Македонија на театарскиот фестивал „Долгопрудненска есен 2019“, Русија
-
Актерите од „Забрането смеење“: Публиката да се впушти во една театарска авантура
-
Гостивар ќе добие театар: Владата донесе одлука за основање НУ „Гостиварски театар“
-
Театарска промоција на книгата „Го силуваме ежот“ од Марјан Анѓеловски