Стефан Сулејман Шварц е извршен директор на Центарот за исламски плурализам и на Меѓународната мрежа на умерени муслимански научници, свештеници, интелектуалци и новинари распространета во повеќе од 20 држави. Тој е роден во 1948 година во семејство на Евреин и протестантка. Шварц не бил припадник на ниту една вера сѐ до 1997 година, а исламот го прифатил за време на посетата на Босна и Херцеговина. Има богата кариера во областа на литературата и на новинарството. Негови статии се објавувани во големите светски медиуми, како „Њујорк тајмс“, „Волстрит журнал“, „Лос Анџелес тајмс“, „Торонто глоуб“ и други. Во моментот е редовен соработник на „Викли стандард“ и на „Хафингтон пост“. Тој е одличен познавач на проблемите на муслиманите на Балканот и голем критичар на исламскиот фундаментализам, особено на вахабистичките секти и на радикалите од Муслиманското братство.
Господине Шварц, Вие одблизу го следите развојот на исламот, исто така силно го критикувате исламскиот фундаментализам. Какви се ризиците од исламскиот екстремизам на Балканот и во Македонија?
Шварц: Балканските муслимани, очигледно, веќе се цел на радикалните структури во Муслиманското братство и во вахабистичкото движење. Ова може да го забележи секој што го посетил овој регион и е запознаен со тамошната ситуација. Како најнасилен пример би го навел терористичкиот напад врз Бекташката заедница од Арабати баба-теќето во Тетово, извршен од страна на вахабистичките радикали поддржани од Исламската верска заедница на Македонија. Оваа ситуација беше препознаена и веќе 10 години е критикувана од Стејт департментот на САД. Втор показател за лошата ситуација со македонските муслимански заедници се и локалните активности на Исламскиот младински форум, познат по иницијалите ФРИ, кој во 2011 година беше домаќин на предавањето за европскиот ислам што го одржа Хани Рамадан, брат на „муслиманската интелектуална суперѕвезда“ – Тарик Рамадан. Браќата Рамадан се внуци на Хасан ал Рамадан, креатор на Муслиманското братство. Тие имаа дадено голем придонес при ширењето на радикалната идеологија меѓу муслиманите на Западот. Тарик Рамадан беше поврзуван со омразениот проповедник Јусуф ал Карадави, којшто е стациониран во Катар и моментално претставува водечка личност на Европската муслиманска мрежа (ЕММ). Екстремно вознемирувачки е тоа што во јуни 2013 година ЕММ своето Генерално собрание го одржа во Македонија. Дури и уште поалармантно е проширувањето на ЕММ во Косово и во Србија, макар и да има различни намери за различно место. Целите на ЕММ во Косово се да се радикализираат и мобилизираат муслиманите против секуларната држава, додека, пак, во Србија ЕММ и радикалите што стојат во заднина, се чини, се политички опортунисти, кои едноставно сакаат влијание врз официјалните немуслимански институции. Но, намерата на ЕММ излегува на виделина преку нејзините повици за регрутирање верници во „Братството на Гвантанамо“. Како надополнување на ова, Хани Рамадан, кој во Скопје беше спонзориран од ЕММ, веќе се озлогласи со неговото разрешување од страна на џамијата во Женева со која управувал, како и од државното наставничко работно место во Швајцарија поради тоа што во Франција објавил статија во која го оправдува човечкото каменување. Меѓу балканските муслимани не постои каменување ниту, пак, некои други слични активности и не постои никакво оправдување за таквиот идеолошки фундаментализам.
Имате широки познавања за развојот на овој регион. На што поточно мислевте кога рековте дека ситуацијата во Македонија е катастрофална?
Шварц: Балканскиот ислам бил запоставен од страна на муслиманските сили и од страна на Западот, а тоа, според моите видувања, претставува најздравата карактеристика во денешниот ислам. Балканските муслимани се автентични и домородни европски муслимани кои развиле единствна и современа перцепција за светот. Поради тоа, јас веќе долго време зборувам дека балканските муслимани треба да бидат признаени за исламски лидери на Западот и на североисточна Европа, кои поседуваат силна духовност и интелектуално влијание од светски рамки. Доколку балканските исламски заедници би потпаднале под радикално влијание, споменатиот развој би бил невозможен. Балканските муслимани треба да станат лидери на арапските, централноазиските, руските и на други муслимани кои во минатото произлегле од движењето Јадидија.
Тврдите ли дека вахабистите и радикалите од Муслиманското братство во Македонија имаат блиски контакти со Наим Тернава – лидерот на косовските муслимани? Дали имате конкретни информации за тие групи и за нивните цели?
Шварц: Врската меѓу Тернава и радикалните структури во Македонија се општопознати, како што можеше да се заклучи и од неговото признавање на незаконскиот Европски совет за фатва и истражување (ЕСФИ). Тоа е опасно идеолошко тело кое цели кон водство врз европските муслимани, но е составено од Арапи и од африкански муслимански фундаменталисти, и без никаква вмешаност од страна на француските муслимански лидери, кои се воздржани муслимани на западна Европа. Радикалните структури, со помош на Тернава и неговите следбеници, се обидоа на Балканот да ги пренесат конфликтите од пропаднатата „Арапска пролет“ и последиците од нејзиниот колапс, што ја влоши постојната екстремистичка наклонетост.
Косово е секуларна држава во која на водечките политички позиции стојат жени и ниедна од нив не носи ништо друго освен модерна облека, а фанатичните исламски морални стандарди воопшто не се популарни меѓу нив. Зошто мислите дека радикалниот ислам презема контрола врз косовските муслимани?
Шварц: Европската унија, Обединетите нации, па дури и Стејт департментот на САД не успеаја да придонесат во ефективното модернизирање на косовските политички, легални и социјални институции. Незадоволството од она што јас го нарекував меѓународна хуманитарна мафија во Косово е на високо ниво. Радикалните структури на ова гледаат како на поле со можности и апел за непослушност, како и на обид да се купи лојалноста на оние со економски проблеми. Сепак, исто како за време на војната во Босна, тековната сириска граѓанска војна нѐ потсетува дека идеологијата и парите се клучни да се одржат радикалистичките исламски движења, но отпорот, анксиозноста и желбата да се одбрани исламот, пак, природно се развиваат кога муслиманите се чувствуваат под притисок. Но, не мислам дека нагонот за политички протест во Косово ќе ги одведе Албанците до радикалниот ислам. Косовските екстремисти се обидуваат да заземат целосна контрола врз официјалниот свештенички систем. Јас верувам дека мнозинството воздржани верници силно се спротивставуваат на сето тоа.
Вие тврдите дека исламистите целат кон преземање на контролата врз косовските муслимани. А, што со муслиманите во Македонија? Кој има контрола врз нив? Дали таквите групи имаат блиски контакти со исламската заедница во Македонија и со нејзиниот лидер?
Шварц: Истакнувајќи ги коментарите што ги кажав при одговарањето на првото прашање, верувам дека македонската исламска заедница ја откри својата фанатична агенда со прогонството на бекташите во Тетово, како и со укажаната гостопримливост кон браќата Рамадан и кон ЕММ. Како резултат на тоа, може да се заклучи дека исламската заедница на Македонија веќе е под контрола на радикалните структури од надворешниот регион. Нападите врз Арабати-баба теќето се обесчестување за Македонија, нејзината историја и нејзиниот народ, и тоа веќе никогаш не треба да биде толерирано.
Дали тие радикални структури се поврзани со личности од политиката во Македонија и во регионот, и колку се силни тие врски?
Шварц: Не можам да потврдам постоење на одредено политичко влијание од муслиманските радикалисти во Македонија. Таквите поврзаности се тема на многу шпекулации. Како и да е, верувам дека одредени христијанско-македонски политички трендови одат во прилог на муслиманската радикализација. Иако ова звучи парадоксално, па дури и апсурдно, стратегијата од немуслиманските лидери што ги помагаат радикалните структури имаат цел да ги маргинализираат скромните муслимани и да ги разделат муслиманските етнички здруженија, како што е случајот со Албанците во Македонија, Србија и Русија. Србија и Русија имаат „државно одобрени“ муслимански „претставници“ кои ги промовираат владејачките режими со сеење конфузија меѓу нивните муслимански противници, кои главно се воздржани.
Како го објаснувате конфликтот меѓу муслиманите Албанци во однос на различното толкување на исламот? Очигледно е дека многу следбеници на традиционалниот ислам во Македонија се плашат од новите трендови што доаѓаат од Блискиот Исток, но молчат за тоа.
Шварц: Обидот на радикалните структури од Блискиот Исток да навлезат, да се инфилтрираат меѓу лидерите и да доминираат со муслиманските заедници на Балканот предизвика различни реакции во различни земји. Македонските муслимани, било да се Словени, Албанци или Турци, се малцинство во земјата, а Албанците во Македонија се чувствуваат дискриминирани. Затоа, во обид да се заштитат, кај нив има тенденција да го прифаќаат нивното верско и политичко лидерство, кое преку религијата се поставува над нив како заштитник и нивни претставник против насилството од немуслиманите. Тензиите со нивните соседи продуцираат искривен импулс кон „муслиманското единство“ и неподготвеност да ги критикуваат нивните лидери. Муслиманската заедница на македонските Албанци, која е сиромашна и во финансиска смисла и со други ресурси, е природна мета на богатите екстремисти што доаѓаат од надвор. Муслиманите и христијаните меѓу македонските Албанци не треба да молчат за тоа. Треба да им биде императив да ја бранат својата локална и историска традиција од манипулации и искористување од оние што се обидуваат да ја поткопаат нивната позиција во општеството и, што е поопасно, да го намали почитувањето на нивните религиозни, социјални, етнички и политички права.
Кој е Вашиот став во врска со конфликтот меѓу Исламската верска заедница и Бекташката заедница во државава?
Шварц: Непријателството на официјалната Исламска верска зедница во Македонија кон бекташите во земјата е срамно и одвратно. Бекташите имаат големо културно и духовно влијание во животот на Албанците, кое е во интерес на македонските власти да им помогнат да се одбранат од радикалната агресија. Со оглед на дискриминацијата на Српската православна црква над Македонската православна црква, македонската влада треба да признае дека е во интерес да се заштити религиозниот плурализам наместо да го поддржува монополскиот статус. Јас долго лобирав за алијанса меѓу МПЦ, бекташите и албанските католици во Македонија, која би се спротивставила на српските узурпатори на христијанските цркви и насилната радикализација на муслиманите. Македонската држава треба да ги помогне ваквите сојузи врз база на официјалниот секуларен систем.
Американскиот автор Кристофер Делисо пишуваше за влијанието на одредени пакистански исламски групи меѓу Македонците муслимани. Како Вие ги коментирате тие информации?
Шварц: Делисо ја напиша книгата „Доаѓањето на исламскиот калифат“, што според мене е смешно. Тој очигледно не знае дека калифат треба да биде основан на глобална основа и да биде управуван од најсилната муслиманска земја. Ние веќе не сме во 13 век кога можело да се основаат локални калифати во муслиманска Шпанија или можело да постои конфликтен калифат на Блискиот Исток. Калифат би бил предмет на ривалитет уште од самото основање и затоа е невозможно да се замисли негова појава на Балканот. Делисо не е свесен дека словенските муслимани и албанските муслимани не се сакаат меѓусебно и дека албанските муслимани се плашат од словенската доминација во балканскиот ислам. Бесмислено е да се тврди дека албанските и словенските муслимани би се обединиле во калифат. Проблемот во западна Македонија го прави ИВЗ во Скопје, а не активисти од Пакистан. Што имаат македонските муслимани со агитатори од Пакистан. Доколку такви елементи се појават, тоа е проблем на официјалните исламски институции. Јас минав многу време во Тетово и во други градови во западна Македонија и никогаш не наидов на пакистанско влијание што е влијателно.
Неодамна во селото Октиси група муслимански верници блокираа христијани кои одеа да обноват стара црква. Се случи инцидент каков што немало во овие краишта со векови.
Шварц: Императив е луѓето во Македонија да избегнуваат конфликти на религиозна основа. Македонија има шанса да стане пример за ефективен религиски плурализам. Доколку македонската влада ги истераше вахабистите што го освоија Арабати-баба теќето во Тетово и го вратеше на владение на основачите и правни сопственици, властите во Скопје ќе добиеја поддршка од Суфите и од традиционалистите во муслиманскиот свет. Слично е и со бекташите и со другите умерени муслимани. Доколку тие им помогнат на македонските христијани во нивната борба за автокефалност, муслиманите ќе инспирираат нова соработка со христијаните, која не е инфицирана од националистички и империјалистички претензии. Црногорските и албанските христијани се дел од таа приказна.
Колку религиозните тензии може да влијаат врз обичниот живот меѓу Албанците и Македонците?
Шварц: Додавањето религиозно непријателство на постојните тензии меѓу двете главни заедници во Македонија е опасно и може дополнително да се радикализира. Македонската влада ги вклучи и албанските политички партнери во институциите. Верските активисти треба да работат за да се минимизираат конфронтациите и да помогнат во помирувањето меѓу двете етнички групи.
Албанците во Македонија се противат на формирање верски објекти кои се под контрола на други етнички групи, како, на пример, новата џамија на Ромите во Прилеп. Во Скопје само на едно место се пее езан на турски јазик. Зошто се случува тоа кога муслиманската религија не би требало да ги дели верниците според националната припадност?
Шварц: Доколку лидерите на албанските муслимани се противат на културната и на традиционалната автономија на другите муслимани, нивната позиција е неисламска и погрешна. Апсурдно е да се претвораат дека исламот, како и јудаизмот и христијанството, продуцира диференцијација на етничка и друга линија. Идејата дека има само еден ислам е радикален мит. Сакам да нагласам дека албанските исламски лидери треба да поддржуваат плурализам и да избегнуваат секаков предизвик да станат хегемони.
Дали е возможно традицијата и наследството на умерениот ислам да го победат исламскиот екстремизам?
ШВАРЦ: Живееме во божјиот свет, а не во оној на сатаната. Исламот преживеал 14 века отфрлувајќи го екстремизмот во различни времиња на различни места. Исламот ќе продолжи да цвета враќајќи му се на правиот пат, на умерениот, традиционалниот, конвенционалниот, духовниот, па дури и конзервативниот (но никако радикален) ислам. Секој друг епилог сметам дека е невозможен.
Вие потекнувате од татко Евреин и мајка протестантка. Која беше главната причина за Вие да се преобразите во муслиман?
Шварц: Го отфрлам терминот „преобразба“ бидејќи да се преобразиш значи да ја смениш религијата, а јас претходно немав религија. Јас станав муслиман кога, како новинар, пишував за време на балканските војни во 90-тите години бидејќи ги гледав босанските муслимани како возвишено страдаат, како наместо џихад одбраа да се однесуваат скромно и да се борат за правото на живот со своите немуслимански соседи. Во Сараево ја пронајдов религијата што ја барав.
Кои се главните причини поради кои луѓето го прифаќаат радикалниот ислам? Вербата, насилството или парите?
Шварц: Повторно ќе ја нагласам претходната поента, во минатото бев наклонет да гледам на исламскиот радикализам повеќе како на производ на увезена идеологија и пари отколку како на угнетување и страдање. Но, хоророт во Сирија ме потсети дека Босанците не беа џихадисти, но нивното мачеништво поттикна голема загриженост кај секој муслиман. Денес радикалниот ислам го обнови повикот за отпор кон големото непријателство и омраза насочени против муслиманите. Здобивајќи се со моето искуство и проучувајќи го проблемот, јас сѐ уште верувам дека радикалниот ислам не е производ на убедување, верба или познавање на религијата. Радикализираните муслимани дејствуваат со страв, од друга страна, пак, вербата влева увереност и храброст. Најчесто муслиманите преминуваат во радикалните структури за да си ја докажат вербата сами на себе како индивидуалци или, пак, на нивните семејства и непосредни заедници наместо да го изразат своето разбирање и посветеност кон религијата. Често тие имаат слаба верба во исламот и мали познавања за него и често се надеваат дека преземајќи екстремни дејства, ќе се искупат за претставата што ја имаат за себе дека потфрлиле како муслимани.
Разговараше: Ненад Мирчевски
Фото: Приватна архива
(Интервјуто со аналитичарот Стефан Сулејман Шварц е објавено во 57. број на неделникот Република)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.