| четврток, 6 декември 2018 |

Ин­терв­ју со про­ф. Ми­но­ски: Историјата ни се повторува, Македонија е сардисана од сите страни

Mihajlo-minovski

 

 След­ни­от ме­сец на­вр­шу­ва­ат 100 го­ди­ни од пот­пи­шу­ва­ње­то на Бу­ку­ре­шки­от до­го­вор – до­го­вор ме­ѓу за­во­ју­ва­ни­те стра­ни во Вто­ра­та бал­кан­ска вој­на, со кој Ср­би­ја, Гр­ци­ја и Бу­га­ри­ја, со по­мош на го­ле­ми­те си­ли, ја по­де­ли­ја Ма­ке­до­ни­ја и ѝ ја скро­и­ја суд­би­на­та ко­ја ја жи­вее до ден-де­нес. Про­фе­со­рот по исто­ри­ја Ми­хај­ло Ми­нов­ски, кој дол­ги го­ди­ни го про­у­чу­ва овој пер­и­од од ма­ке­дон­ска­та исто­ри­ја, ве­ли де­ка во исто­ри­ја­та не­ма слу­чај­но­сти и де­ка та­му сѐ е по­вр­за­но. Про­фе­со­ре, ка­ко го об­јас­ну­ва­те тоа и кол­ка­ва е по­вр­за­но­ста ме­ѓу до­го­во­рот од 1913 го­ди­на во Бу­ку­решт со си­ту­а­ци­ја­та во ко­ја се на­о­ѓа Ма­ке­до­ни­ја де­нес?

– Исто­ри­ска­та на­у­ка знае, и тоа го по­ка­жа­ла, де­ка не­ма слу­чај­но­сти во она што се слу­чу­ва во исто­ри­ски­те про­це­си, па и кај нас во ре­ги­о­нот, на Бал­ка­нот, и ко­га се ра­бо­ти по­себ­но за Ма­ке­до­ни­ја. Спо­ред тоа, бал­кан­ски­те вој­ни и Бу­ку­ре­шки­от до­го­вор не беа ни­ка­ква слу­чај­на по­ја­ва, ни­ту се ра­бо­те­ше за мо­мен­та­лен ин­те­рес, ту­ку за ед­на дол­го­роч­ност, исп­ла­ни­ра­на и ре­а­ли­зи­ра­на стра­те­ги­ја во­де­на од го­ле­мо­др­жав­ни ам­би­ции на со­сед­ни­те бал­кан­ски др­жа­ви кон Ма­ке­до­ни­ја. Тоа има еден долг кон­ти­ну­и­тет. Гр­ци­те ја об­ја­ви­ја таа стра­те­ги­ја за го­ле­ма грч­ка др­жа­ва уште во 40-ти­те го­ди­ни од 19 век со та­ка­на­ре­че­на­та Ме­га­ли иде­ја. Исто се слу­чи и со Ср­би­ја, ко­ја во исто вре­ме об­ја­ви ед­на го­ле­мо­др­жав­на стра­те­ги­ја. За тре­ти­от фа­ктор таа го­ле­мо­др­жав­на стра­те­ги­ја бе­ше про­мо­ви­ра­на во 70-ти­те го­ди­ни на ми­на­ти­от век со соз­да­ва­ње­то на бу­гар­ска­та ег­зар­хи­ја. Тоа не бе­ше са­мо цр­ко­вен, ту­ку и по­ли­тич­ки про­ект, и тоа ру­ски по­ли­тич­ки про­ект за соз­да­ва­ње на го­ле­ма бу­гар­ска др­жа­ва, кој­што ка­ко др­жа­вен про­ект бе­ше ре­а­ли­зи­ран во 1877 го­ди­на и во 1878 го­ди­на ко­га Ру­си­ја со во­е­на ин­тер­вен­ци­ја ја ос­ло­бо­ди Бу­га­ри­ја и ги по­ста­ви ос­но­ви­те за соз­да­ва­ње бу­гар­ска др­жа­ва. Су­ди­рот на ин­те­ре­си­те на го­ле­ми­те си­ли до­ве­де до тоа да се ре­ви­ди­ра стра­те­ги­ја­та што бе­ше про­мо­ви­ра­на прет­ход­но од Ру­си­те, да се соз­да­де го­ле­ма бу­гар­ска др­жа­ва, во ко­ја­што бе­ше вклу­чен нај­го­ле­ми­от дел од Ма­ке­до­ни­ја. Ме­ѓу­тоа, оста­на Сан­сте­фан­ски­от сон за го­ле­ма др­жа­ва кај Бу­га­ри­те исто ка­ко што оста­на и кај Ср­би­те и кај Гр­ци­те со нив­ни­те го­ле­мо­др­жав­ни про­гра­ми. Е, се­га, она дру­го­то, мо­же­би мно­гу поз­на­чај­но, зо­што дој­де до ре­а­ли­за­ци­ја, од­нос­но до бал­кан­ски­те вој­ни по­крај фа­кто­рот го­ле­ми си­ли или ме­ѓу­на­ро­ден фа­ктор, ка­ко што во­о­би­ча­е­но ние са­ка­ме да ка­же­ме, би­деј­ќи во тој пер­и­од Ма­ке­до­ни­ја, во сре­ди­ште­то на Бал­кан­ски­от По­лу­о­стров, има­ше важ­но стра­те­ги­ско, еко­ном­ско, ко­му­ни­ка­ци­ско и се­ка­кво зна­че­ње. Ту­ка по­ми­ну­ва­ат важ­ни транс­вер­за­ли и за­тоа се нај­де во сре­ди­ште­то на ин­те­ре­си­ра­ње­то на го­ле­ми­те си­ли и на ма­ли­те бал­кан­ски др­жа­ви за­ра­ди нив­ни­те го­ле­мо­др­жав­ни стре­ме­жи. Она што е дру­го важ­но што ги за­бр­за ра­бо­ти­те тоа бе­ше Илин­ден­ско­то во­ста­ние кај нас. Ма­ке­дон­ски­от на­род со Илин­ден­ско­то во­ста­ние по­ка­жа и вол­ја, и жел­ба, и ре­ше­ност да се из­бо­ри за ос­ло­бо­ду­ва­ње и за соз­да­ва­ње сво­ја др­жа­ва. Тоа се­ри­оз­но ги исп­ла­ши за­ин­те­ре­си­ра­ни­те фа­кто­ри во овој слу­чај, и го­ле­ми­те си­ли и со­сед­ни­те бал­кан­ски др­жа­ви.

 Зо­што Ма­ке­до­ни­ја е се­ко­гаш мо­не­та за по­тку­су­ру­ва­ње ме­ѓу го­ле­ми­те си­ли, а ни­ко­гаш не е на стра­на­та што до­би­ва не­што при ре­а­ли­зи­ра­ње­то на ре­ги­о­нал­ни­те ин­те­ре­си?

– Тоа не е слу­чај­но. Ко­га се соз­да­ваа др­жа­ви­те на Бал­ка­нот, тоа бе­ше ин­те­рес на го­ле­ми­те си­ли. Не за­тоа што со сво­ја­та бор­ба бал­кан­ски­те на­ро­ди се ос­ло­бо­ди­ја, ту­ку зад се­кој од бал­кан­ски­те на­ро­ди сто­е­ше го­ле­ма си­ла што има­ше ин­те­рес да се соз­да­де др­жа­ва. А, се соз­да­ваа по пер­и­фе­ри­ја­та. Гр­ци­ја ја соз­да­доа Ру­си­ја, Ве­ли­ка Бри­та­ни­ја и Фран­ци­ја за­ед­но. Тие беа за­ин­те­ре­си­ра­ни за­ра­ди тоа обез­бе­ду­ва­ње, да има ед­на др­жа­ва пре­ку ко­ја ќе ги ре­а­ли­зи­ра­ат сво­и­те ин­те­ре­си, а ту­ка бе­ше, не­ли, и источ­но­то сре­до­зем­но­мо­рие. Ср­би­ја, исто та­ка. Зад неа сто­е­ше Ру­си­ја. Пре­ку авто­но­ми­ја, со под­др­шка од Ру­си­ја, дој­де до не­за­вис­на др­жа­ва во 1878 го­ди­на во вре­ме на Бер­лин­ски­от кон­грес. За Бу­га­ри­ја ка­жав­ме де­ка бе­ше ос­ло­бо­де­на со ди­рект­на во­е­на ин­тер­вен­ци­ја. Зна­чи на тој на­чин се­га пер­и­фер­ни­те др­жа­ви си соз­да­доа свои др­жа­ви ка­де што се по­зи­ци­о­ни­раа го­ле­ми­те си­ли, си имаа свои др­жа­ви во ко­и­што има­ат свое вли­ја­ние. Е, се­га ту­ка, се раз­би­ра, има­ше и су­дир.

 Зна­чи, Ма­ке­до­ни­ја не им би­ла од не­кој го­лем ин­те­рес на го­ле­ми­те си­ли?

– Ма­ке­до­ни­ја не бе­ше, не вле­гу­ва­ше, од­нос­но ни­ед­на од го­ле­ми­те си­ли не­ма­ше ин­те­рес за ос­ло­бо­ду­ва­ње на Ма­ке­до­ни­ја и за соз­да­ва­ње ма­ке­дон­ска др­жа­ва. Ду­ри на­про­тив, го­ле­ми­те си­ли се до­го­во­ри­ја де­ка ќе одр­жу­ва­ат ста­тус кво на Бал­ка­нот и во вре­ме на Илин­ден­ско­то во­ста­ние и пред тоа, од­нос­но беа про­тив ос­ло­бо­ди­тел­но дви­же­ње во Ма­ке­до­ни­ја и соз­да­ва­ње са­мо­стој­на др­жа­ва. Тие ра­бо­ти се ток­му тоа. Про­ме­на­та на со­стој­би­те во по­че­то­кот на 20 век и Илин­ден­ско­то во­ста­ние, ко­е­што ги за­гро­зу­ва­ше ин­те­ре­си­те со бал­кан­ски­те др­жа­ви, им вли­ја­е­ја сил­но за да ги за­бр­за­ат и опе­ра­ци­ја­ли­зи­ра­ат сво­и­те пла­но­ви за осво­ју­ва­ње и по­дел­ба на Ма­ке­до­ни­ја. Е, се­га што се слу­чи… Пр­во тре­ба­ше да се обес­си­ли, да се уни­шти ма­ке­дон­ско­то ос­ло­бо­ди­тел­но дви­же­ње и ко­га тоа ве­ќе се по­стиг­на, оста­наа да ре­че­ме са­мо не­кол­ку ду­ши од во­дач­ки­те лич­но­сти, Ѓор­че Пе­тров, Пе­ре То­шев, Ја­не Сан­дан­ски, кој бе­ше во еден округ кој­што не­ма­ше по­го­ле­мо вли­ја­ние на це­ла­та те­ри­то­ри­ја­та на ор­га­ни­за­ци­ја­та, и то­гаш дој­де до вна­треш­ни су­ди­ри ме­ѓу по­и­стак­на­ти­те лич­но­сти и до по­дел­ба на ор­га­ни­за­ци­ја­та, по­ла­ри­за­ци­ја. Би­деј­ќи ни­ед­на од со­сед­ни­те др­жа­ви, ни­ту Гр­ци­ја, ни­ту Бу­га­ри­ја, ни­ту Ср­би­ја, не­ма­ше до­вол­на моќ, еко­ном­ска, вој­нич­ка, фи­нан­си­ска, се­ка­ква, са­ма да ја освои Ма­ке­до­ни­ја, би­деј­ќи пре­тен­ди­раа ре­чи­си и ед­ни­те и дру­ги­те на це­ла те­ри­то­ри­ја на Ма­ке­до­ни­ја, во та­ква не­моќ тие нај­доа на­чин да се до­го­ва­ра­ат да се по­де­ли Ма­ке­до­ни­ја. Тоа мо­жеа да го по­стиг­нат са­мо со за­ед­нич­ка вој­на, од­нос­но со здру­же­ни си­ли, и та­ка дој­де до соз­да­ва­ње на бал­кан­ски­от со­јуз. Во тоа вре­ме се соз­да­доа, се по­ла­ри­зи­раа го­ле­ми­те си­ли на два спро­тив­ста­ве­ни бло­ка, ед­на­та стра­на се Ру­си­ја, Фран­ци­ја и Ве­ли­ка Бри­та­ни­ја, на дру­га­та стра­на беа гер­ман­ски­те зем­ји, Гер­ма­ни­ја, Ав­стро-Ун­га­ри­ја… И се­га Ру­си­ја на­сто­ју­ва­ше да ги обе­ди­ни пра­вос­лав­ни­те др­жа­ви за да се спре­чи гер­ман­ски­от про­дор на Исто­кот и ток­му ту­ка бе­ше оној ин­те­рес Ру­си­ја да соз­да­де бал­кан­ски со­јуз. На­ви­сти­на ус­пеа ру­ска­та дип­ло­ма­ти­ја да го соз­да­де со­ју­зот и са­мо бе­ше пра­ша­ње на вре­ме ко­га тие со­ју­зи или бал­кан­ски др­жа­ви ќе ја поч­нат таа Пр­ва бал­кан­ска вој­на, иск­лу­чи­тел­но за осво­ју­ва­ње и за по­дел­ба на Ма­ке­до­ни­ја.

 

Има ли во 21 век про­ме­ни во од­но­сот на со­се­ди­те кон Ма­ке­до­ни­ја во спо­ред­ба со тој пер­и­од?

– Не­ма и не мо­же да има ре­ал­но сле­деј­ќи ги кон­ти­ну­и­те­тот на исто­ри­ски­те про­це­си и по­ли­ти­ка­та што ја сле­дат со­сед­ни­те бал­кан­ски др­жа­ви. Од две при­чи­ни. Пр­во, се ра­бо­ти за она што Гр­ци­ја го зав­ла­деа – тоа е при­мор­ски­от дел на Ма­ке­до­ни­ја. Се­ко­гаш се истак­ну­ва­ше. Не бе­ше би­тен ет­нич­ки­от еле­мент за­тоа што беа свес­ни грч­ки­те по­ли­ти­ча­ри, и во­оп­што Гр­ци­те, де­ка тоа не е грч­ка зем­ја, од­нос­но де­ка огром­но­то мно­зинс­тво бе­ше ма­ке­дон­ско, сло­вен­ско, вла­шко, евреј­ско, тур­ско на­се­ле­ние. Грч­ко­то на­се­ле­ние бе­ше во не­кои та­ка­на­ре­че­ни за­ед­ни­ци во по­го­ле­ми­те цен­три, глав­но во при­мор­ски­от по­јас. Зна­чи, ед­но­став­но нив­на­та стра­те­ги­ја бе­ше жи­во­тен про­стор. На Гр­ци­ја ѝ тре­ба­ше про­стор, обра­бот­ли­ва зем­ја ка­ква што бе­ше Ма­ке­до­ни­ја. И за­тоа нив­на­та стра­те­ги­ја бе­ше пр­во да се ба­ра це­ла­та те­ри­то­ри­ја на Ма­ке­до­ни­ја, ду­ри до Шар Пла­ни­на, а ко­га тре­ба­ше да се по­де­лат, се оста­ва­ше про­стор до ка­де што и оде­ше приб­лиж­но оваа, се­гаш­на ли­ни­ја.

Бу­га­ри­ја, пак, сме­та­ше, за­ра­ди сил­на­та по­зи­ци­ја на неј­зи­на­та цр­ков­на и кул­тур­но- про­свет­на про­па­ган­да, де­ка Ма­ке­до­ни­ја е бу­гар­ска зем­ја. И за­тоа таа на­сто­ју­ва­ше да до­бие што по­го­лем дел од Ма­ке­до­ни­ја. Тие ни­ко­гаш не се ос­ло­бо­ди­ја од таа ап­сурд­на те­за за до­ка­жу­ва­ње и не­ги­ра­ње на са­мо­бит­но­ста на ма­ке­дон­ски­от на­род и за до­ка­жу­ва­ње де­ка тоа е бу­гар­ска зем­ја.

Кај Ср­би­те бе­ше не­што по­и­на­ква си­ту­а­ци­ја­та иа­ко и тие имаа го­ле­мо­др­жав­ни ам­би­ции, ду­ри и за из­лез на Егеј­ско Мо­ре на Со­лун ко­га не­ма­ше шан­си, да ре­че­ме, стра­те­ги­ски да се из­ле­зе по­ра­ди мо­ќта на Ав­стро-Ун­га­ри­ја ко­ја ја др­же­ше Бос­на и Хер­це­го­ви­на и Сан­џак, ду­ри по Бер­лин­ски­от кон­грес. За­тоа нив­но­то вли­ја­ние бе­ше свр­те­но кон Ма­ке­до­ни­ја, транс­вер­за­ла­та Мо­ра­ва – Вар­дар на со­лун­ско­то при­ста­ни­ште, и та­ка оде­ше це­ли­от неј­зин еко­ном­ски жи­вот во еден долг вре­мен­ски пер­и­од.

Вто­ро­то бе­ше со оку­па­ци­ја­та да се про­ме­ни на­ци­о­нал­на­та свест на ма­ке­дон­ски­от на­род. Ед­ни­те да се на­пра­ват Ср­би, дру­ги­те Бу­га­ри, а Гр­ци­те, би­деј­ќи тоа не мо­же­ше да би­де, ка­ко ве­леа тие сло­ве­ног­лас­ни Гр­ци, зна­чи оние кои збо­ру­ваа сло­вен­ски.

 

Се пров­ле­ку­ва ли нив­на­та по­ли­ти­ка до ден-де­не­шен?

– Таа по­ли­ти­ка не са­мо што се пров­ле­ку­ва, ту­ку по прог­ла­су­ва­ње­то на др­жав­на­та не­за­вис­ност на Ре­пуб­ли­ка Ма­ке­до­ни­ја дој­де до бу­ра. Штом се по­ја­ви не­за­вис­на ма­ке­дон­ска др­жа­ва, са­мо по се­бе се отва­ра ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње. Се­га ве­ќе се по­ста­ви­ја и се­ри­оз­но беа за­гри­же­ни и ед­ни­те и дру­ги­те и тре­ти­те де­ка Ма­ке­до­ни­ја се­га, ка­ко не­за­вис­на др­жа­ва етаб­ли­ра­на во ме­ѓу­на­род­ни­те од­но­си, член­ка на Ор­га­ни­за­ци­ја­та на Обе­ди­не­ти на­ции, се ја­ву­ва фа­ктор кој­што утре мо­же да ги за­гро­зи нив­ни­те ин­те­ре­си. Е, се­га тие се свес­ни де­ка Ма­ке­до­ни­ја не­ма ни­ту еко­ном­ска, ни­ту вој­нич­ка, ни­ту ка­ква би­ло си­ла за да из­вр­ши ре­ви­ди­ра­ње на она што би­ло во ми­на­то­то, ме­ѓу­тоа, искре­но ре­че­но, тие стра­ву­ва­ат од тоа што се исто­ри­ски про­цес, де­ка вре­ми­ња­та се ме­ну­ва­ат и де­ка мо­же да се отво­ри ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње и во Гр­ци­ја.

 

БУ­ГА­РИ­ЈА И ГР­ЦИ­ЈА СЕ ПЛА­ШАТ ОД МА­КЕ­ДОН­СКО­ТО ПРА­ША­ЊЕ

 Де­нес има­ме нов со­јуз, Бу­га­ри­ја и Гр­ци­ја. Од што се пла­шат кон­крет­но?

– Од две кон­крет­ни ра­бо­ти. Пр­во се пла­шат за­тоа што тие упор­но твр­деа де­ка се хо­мо­ге­ни на­ци­о­нал­ни др­жа­ви, де­ка се­га се отво­ра про­це­сот за приз­на­ва­ње за пра­ва­та на Ма­ке­дон­ци­те во Бу­га­ри­ја, во Гр­ци­ја и во Ср­би­ја. Ср­би­ја мал­ку се­га ја из­ме­ни си­ту­а­ци­ја­та, ба­рем фор­мал­но се приз­на­ва. Не­ли, има­ме еден пра­те­ник во Со­бра­ни­е­то, зна­чи ту­ка не­што се ме­ну­ва. Јас ве­ру­вам во тие од­но­си, што се од­не­су­ва до Ср­би­ја, де­ка ја при­фа­ти исто­ри­ска­та ре­ал­ност што се од­не­су­ва до ма­ке­дон­ско­то по­ли­тич­ко пра­ша­ње. Ме­ѓу­тоа, проб­ле­мот бе­ше и оста­ну­ва кај Бу­га­ри­те и кај Гр­ци­те. Тре­ба да се по­тсе­ти де­ка во 1991 го­ди­на, по прог­ла­су­ва­ње­то на не­за­вис­но­ста, Бу­га­ри­ја пр­ва ја приз­на Ма­ке­до­ни­ја под устав­но­то име, ме­ѓу­тоа не­по­сред­но пред тоа Гр­ци­ја и Бу­га­ри­ја пот­пи­шаа еден до­го­вор во 1991 го­ди­на во Со­фи­ја за стра­те­ги­ска со­ра­бо­тка. Ни­ка­де не стои Ма­ке­до­ни­ја во до­го­во­рот, ме­ѓу­тоа кон­тек­стот на вре­ме­то во кое тој е пот­пи­шан и зо­што е пот­пи­шан упа­ту­ва де­ка уште то­гаш тие ги усог­ла­су­ва­ат стра­те­ги­и­те, ка­ков од­нос ќе има­ат кон ма­ке­дон­ска­та др­жа­ва. И, се раз­би­ра, са­мо се ра­бо­те­ше за мо­да­ли­те­ти­те, ка­ко тие ќе се од­не­су­ва­ат. Вед­наш по приз­на­ва­ње­то тре­ба да се ка­же де­ка Бу­га­ри­те об­ја­ви­ја де­ка не приз­на­ва­ат ма­ке­дон­ски ја­зик, ма­ке­дон­ски на­род, ма­ке­дон­ска на­ци­ја, нај­бит­ни­те еле­мен­ти од ка­ра­кте­рот на ед­на др­жа­ва. Ако тоа не е тоа, са­мо по се­бе по­драз­би­ра де­ка ја приз­наа, ме­ѓу­тоа ја сме­та­ат ка­ко вто­ра бу­гар­ска др­жа­ва.

 

Кои се фа­кто­ри­те што ги обре­ме­ну­ва­ат ма­ке­дон­ско-бу­гар­ски­те од­но­си, мож­но ли е да има­ме ре­ал­но до­бро­со­сед­ски од­но­си со Бу­га­ри­те?

– Ние со Бу­га­ри­те, ка­ко и со си­те дру­ги, мо­же­ме да има­ме не са­мо ко­рект­ни, ту­ку и на­ви­сти­на про­ду­ктив­ни до­бро­со­сед­ски од­но­си.

 Ка­де се преч­ки­те?

– Преч­ки­те се ток­му ту­ка, кај по­ли­тич­ки­те фа­кто­ри кај Бу­га­ри­те. Но, не са­мо по­ли­тич­ки­те, ту­ку и на­уч­ни­те и дру­ги­те, оние со ко­и­што со де­це­нии се гра­де­ше свест за Ма­ке­до­ни­ја и за ма­ке­дон­ски­от на­род и ко­и­што ја кра­деа це­ла­та др­жав­на стра­те­ги­ја на ан­ти­ма­ке­дон­ска пра­ктич­на ос­но­ва, се раз­би­ра са­мо про­ме­не­та, да ре­че­ме, на­ме­сто осво­ју­ва­ње или уни­шту­ва­ња на ма­ке­дон­ска др­жа­ва, тие се­га одат со ед­на дру­га стра­те­ги­ја, да ре­че­ме, со кул­тур­на аси­ми­ла­ци­ја. Та­ка тие раз­мис­лу­ва­ат де­ка тре­ба да се по­стиг­не. А, средс­тва­та тре­ба да би­дат кул­тур­ни, дип­ло­мат­ски и се­то она со што мо­же да се вли­јае. Е, се­га зо­што? Те­шко ќе мо­же да се про­ме­нат средс­тва­та ба­рем во дог­лед­но вре­ме кај по­ли­тич­ки­те фа­кто­ри кај Бу­га­ри­те. Мис­лам де­ка има но­ви ге­не­ра­ции Бу­га­ри ка­ко род, ко­и­што раз­мис­лу­ва­ат по­и­на­ку, кои ја при­фа­ќа­ат ре­ал­но­ста, ме­ѓу­тоа тре­ба вре­ме да по­ми­не и ге­не­ра­ци­и­те да се сме­нат за да мо­же да има по­друг од­нос кон Ма­ке­до­ни­ја. Мо­же и нај­проб­ле­ма­тич­ни се оние Бу­га­ри што се од ма­ке­дон­ско по­тек­ло, што се ин­ста­ли­ра­ни во си­те стру­кту­ри, да ре­че­ме, во по­ли­ти­ка­та и во вој­ска­та, во на­уч­ни­те ин­сти­ту­ции ко­и­што се по­го­ле­ми Бу­га­ри од Бу­га­ри­те. Ја гра­деа таа до­ктри­на и беа но­си­те­ли на иста­та, и ту­ка е нај­го­ле­ми­от проб­лем. Вто­ро, за­ра­ди тоа тие, во­деј­ќи ед­на до­ми­нант­на по­ли­ти­ка, не са­ка­ат да чу­јат за приз­на­ва­ње на на­ци­о­нал­ни­те пра­ва на Ма­ке­дон­ци­те од пи­рин­ски­от дел на Ма­ке­до­ни­ја, ни под при­ти­со­ци од над­вор. Не­ли, тоа е спо­рот што го во­де­ше ОМО Илин­ден со ре­ги­стра­ци­ја­та.

 Во ед­но ин­терв­ју ве­ли­те де­ка Бу­га­ри­те има­ат ма­ке­дон­ски комп­лекс, мо­же ли да об­јас­ни­те што точ­но са­ка­вте да ка­же­те со тоа?

– Точ­но е тоа де­ка Бу­га­ри­те има­ат ма­ке­дон­ски комп­лекс за­тоа што Ма­ке­дон­ци­те од Ма­ке­до­ни­ја што се та­му и што се по­зи­ци­о­ни­ра­ни та­му, тие се кре­а­то­ри на по­ли­ти­ка­та и на  ма­ке­дон­ска­та, ус­лов­но пар­ти­ја, што е та­му и што ги обе­ди­ну­ва. Таа е глав­ни­от дви­га­тел и глав­ни­от кре­а­тор на оваа над­во­реш­на по­ли­ти­ка и бу­гар­ски­те пар­тии ко­га се бо­рат за власт, мо­ра да во­дат сме­тка ка­ко ќе гла­са­ат и тоа е она што има ма­ке­дон­ски комп­лекс. Тие, пак, се­га кон­тра на тоа ве­лат де­ка ние има­ме бу­гар­ски комп­лекс и Ре­пуб­ли­ка Ма­ке­до­ни­ја па­ти од комп­ле­ксот „Б“. До­кол­ку се вос­по­ста­ват ед­ни по­и­на­кви од­но­си ме­ѓу Бу­га­ри­ја и Ма­ке­до­ни­ја и ед­на по­дру­га ко­му­ни­ка­ци­ја, ќе се вли­јае не са­мо на по­лож­ба­та на Ма­ке­дон­ци­те во пи­рин­ски­от дел на Ма­ке­до­ни­ја, ту­ку, нај­ве­ро­јат­но, ќе се вли­јае и на од­не­су­ва­ње­то на огром­на ма­са Ма­ке­дон­ци по род од ко­и­што се­га за­ста­пу­ва­ат ед­на ва­ква др­жав­на стру­кту­ра.

 

НАП­РА­ВИВ­МЕ КАР­ДИ­НАЛ­НИ ОТ­СТАП­КИ КОИ ИМ ДА­ДОА СИ­ЛА ДА БА­РА­АТ УШ­ТЕ ПО­ВЕ­ЌЕ

  Ка­ко го ко­мен­ти­ра­те ус­ло­ву­ва­ње­то на Бу­га­ри­ја за пот­пи­шу­ва­ње на до­го­вор за до­бро­со­седс­тво во за­ме­на за под­др­шка на евро­ин­те­гра­ци­и­те на Ма­ке­до­ни­ја? Мож­но ли е до­бро­со­седс­тво со упо­тре­ба на си­ла?

– Ова вие што го ве­ли­те „до­бро­со­седс­тво“, тоа е са­мо тер­мин што мо­ра да пос­лу­жи за ре­а­ли­за­ци­ја на се­га акту­ел­на­та др­жав­на по­ли­ти­ка и пра­ша­ње е зо­што се­га е по­ста­ве­но тоа. Има две ра­бо­ти: пр­во зо­што го по­ста­ву­ва­ат и нѐ ус­ло­ву­ва­ат. Ако Ма­ке­до­ни­ја вле­зе со устав­но­то име во ЕУ и во НА­ТО, ра­ди­кал­но се ме­ну­ва по­зи­ци­ја­та ме­ѓу Бу­га­ри­ја, Ма­ке­до­ни­ја и Гр­ци­ја и ве­ќе ту­ка има­ме не­ка­ко рам­но­прав­на ос­но­ва и вле­гу­ва­ме со ед­на­ков ста­тус ка­де што тие не­ма­ат ин­стру­мен­ти за при­ти­сок. И се­га му е вре­ме­то да ја иско­ри­стат сво­ја­та по­зи­ци­ја за по­стиг­ну­ва­ње на тие ре­зул­та­ти, исто ка­ко што пра­ви Гр­ци­ја, са­мо со дру­ги средс­тва и дру­га ме­то­до­ло­ги­ја. Овие не мо­жат да го ос­по­рат име­то кое ве­ќе ед­наш го приз­на­ле. Но, за­тоа ба­ра­ат та­кви от­стап­ки за ние ус­лов­но, да ре­че­ме, да при­фа­ти­ме. Не ве­ру­вам де­ка и по­ра­зе­ни зем­ји во вој­на би при­фа­ти­ле та­кви ус­ло­ви. Да до­жи­ве­еш то­тал­на ка­пи­ту­ла­ци­ја, па не би при­фа­тил та­кви ус­ло­ви – да го ме­ну­ваш исто­ри­ско­то ми­на­то.

 

Ед­на од спор­ни­те точ­ки на до­го­во­рот, не­о­фи­ци­јал­но, е прос­ла­ву­ва­ње­то на за­ед­нич­ки­те хе­рои од исто­ри­ја­та.

– Е, ток­му тоа зна­чи. Ус­ло­ву­ва­ње­то за­ед­нич­ки, а тие не­ма­ат ту­ка се­ле­ктив­ност. Сѐ што е ма­ке­дон­ско за нив е бу­гар­ско. Ако го сла­виш, тоа зна­чи де­ка при­фа­ќаш де­ка ние сме бу­гар­ски на­род и вто­ра бу­гар­ска др­жа­ва и де­ка по­ра­ди по­ли­тич­ки окол­но­сти, Бу­га­ри­ја не мо­же­ла да се обе­ди­ни. И, ако се две бу­гар­ски др­жа­ви за­ед­но, тре­ба да би­де це­ло­то ми­на­то за­ед­нич­ко и тре­ба за­ед­но да го прос­ла­ву­ва­ме, мно­гу про­ста ло­ги­ка. При­чи­на­та по­ра­ди ко­ја е тоа та­ка е за­тоа што тие има­ат мо­мен­тал­но аду­ти за таа ра­бо­та. Ако се гле­да 1999 го­ди­на ко­га во Бу­га­ри­ја на­ста­наа еко­ном­ски про­ме­ни, ус­лов за да би­де при­ме­на во ат­лан­ски­те ин­те­гра­ции, тре­ба­ше да би­де ре­ше­но пра­ша­ње­то со Ма­ке­до­ни­ја. И ако се се­ќа­ва­те, ко­га пре­ми­ер бе­ше Љуб­чо Ге­ор­ги­ев­ски и ко­га оти­де во Со­фи­ја, тие ус­пе­а­ја да из­дејс­тву­ва­ат та­кви до­го­во­ри. Онаа дек­ла­ра­ци­ја за од­но­си­те ме­ѓу Ма­ке­до­ни­ја и Бу­га­ри­ја со ко­ја ние, пра­ктич­но, им да­дов­ме сло­бо­да тие да на­ста­пат и де­ка не­ма­ме ни­што спор­но и де­ка мо­же да про­дол­жат нив­ни­те пре­го­во­ри со ЕУ. То­гаш ние при­фа­тив­ме де­ка ма­ке­дон­ски­от ја­зик е устав­но про­мо­ви­ран ка­ко ја­зик, не на­ци­о­на­лен, ту­ку де­ка е служ­бен ја­зик. Вто­ро, де­ка не­ма ма­ке­дон­ско мал­цинс­тво во Бу­га­ри­ја. Пра­ктич­но ние се отка­жав­ме од ма­ке­дон­ско­то мал­цинс­тво, па се­га при­род­но сле­ду­ва или на­пра­ве­те ова или ние ќе ста­ви­ме рам­па, од­нос­но ќе би­де­ме еден од фа­кто­ри­те. Уште со пр­ва­та дек­ла­ра­ци­ја за са­мо­стој­ност ка­жав­ме де­ка Ре­пуб­ли­ка Ма­ке­до­ни­ја не­ма те­ри­то­ри­јал­ни пре­тен­зии кон ни­ко­го и не ги до­ве­ду­ва во пра­ша­ње за­ед­нич­ки­те гра­ни­ци. И вто­ро, ко­га по­тоа сле­ду­ва­ше да се про­ме­нат иден­ти­тет­ски­те сим­бо­ли, да се про­ме­ни зна­ме­то, де­ка за­ди­ра во не­кои ту­ѓи ин­те­ре­си, па да се про­ме­ни уста­вот, па на­пи­шав­ме, пот­пи­шав­ме спо­год­ба со без­и­ме­на др­жа­ва итн… Во ОН при­фа­тив­ме про­ви­зор­но име. Не­кои ве­лат де­ка не е тоа име, ме­ѓу­тоа де фа­кто е за­тоа што све­тот ни се обра­ќа со По­ра­неш­на Ју­гос­ло­вен­ска Ре­пуб­ли­ка Ма­ке­до­ни­ја, а ние мо­же­ме да го твр­ди­ме ова, ама за све­тот сме тоа што сме. Се на­пра­ви­ја та­кви кар­ди­нал­ни от­стап­ки кои им да­доа си­ла да ба­ра­ат уште по­ве­ќе. Тоа го пра­ват Гр­ци­те, тоа го пра­ват и Бу­га­ри­те. Бу­га­ри­те сме­та­ат де­ка е пос­лед­на шан­са да се ре­а­ли­зи­ра се­то она што се гра­де­ше со де­це­нии кај нив за Ма­ке­до­ни­ја ка­ко бу­гар­ска зем­ја. Ако ги сла­ви­ме си­те, тоа зна­чи де­ка ние сла­ви­ме Бу­га­ри, а тоа зна­чи де­ка сме тоа што тие са­ка­ат да би­де­ме. И на тој на­чин ќе дој­де­ме до те­за­та што Бу­га­ри­те ја твр­деа уште во ко­му­низ­мот де­ка сме ве­штач­ка Ти­то­ва твор­ба и де­ка на­ци­ја­та, исто та­ка, е соз­да­де­на на ан­ти­бу­гар­ска ос­но­ва. Јас мис­лам де­ка не­ма др­жав­ник во Ма­ке­до­ни­ја што би при­фа­тил та­ква ра­бо­та за­тоа што тоа би би­ло са­мо­у­ни­шту­ва­ње на на­ро­дот и ќе не­ма исто­ри­ско оправ­ду­ва­ње за др­жа­ва­та. За­тоа што во ЕУ си­те др­жа­ви се на­ци­о­нал­ни. Гер­ма­ни­ја об­ја­ви де­ка мул­ти­кул­тур­но­ста про­пад­на, а, исто­то го ка­жа и Бри­та­ни­ја. Од Ко­со­во на­пра­ви­ја вто­ра ал­бан­ска др­жа­ва, и тоа пред не­кол­ку го­ди­ни.

 Ние од 2001 гра­ди­ме мул­ти­кул­тур­но оп­штес­тво со Рам­ков­ни­от до­го­вор.

– Ние гра­ди­ме од што мо­ра­ме. Зна­чи, се ра­бо­ти за не­што дру­го. Тој мо­дел се на­мет­на од Аме­ри­кан­ци­те. Ме­ѓу­тоа, во ЕУ тоа не по­ми­ну­ва. Таа е из­гра­де­на врз дру­ги прин­ци­пи со ве­ко­ви. Спо­ред тоа, ту­ка те­шко мо­же да се оче­ку­ва де­ка тоа ќе го на­пра­ви не­кој по­ли­ти­чар. Оти за тоа им ги­не­ле ге­не­ра­ции нај­пис­ме­ни ин­те­ле­кту­ал­ци – за­ра­ди Ма­ке­до­ни­ја, и Ма­ке­до­ни­ја не­ма пе­да зем­ја ка­де што не­ма тру­по­ви и ко­ски. Ток­му по­ра­ди тоа, да из­др­жиш тол­ку вој­ни, да оп­ста­неш и да на­пра­виш во ва­кви ус­ло­ви др­жа­ва, ка­ко ви­каа све­ште­ни­ци­те, тоа е Бож­је де­ло. И по­ра­ди тоа, стра­вот од дру­ги­те, на­чи­нот на жи­ве­е­ње, све­ста, то­ле­рант­но­ста за раз­ли­ка од дру­ги­те кои со омра­за се од­не­су­ва­ат, при­мер Гр­ци­те и Бу­га­ри­те, кон Ма­ке­дон­ци­те… Тие спе­ци­фи­ки што ги има­ме ги не­ма ни­кој друг на­род на Бал­ка­нот.

 

Пре­тсе­да­те­лот на ДУИ, Али Ах­ме­ти, при по­се­та­та на Со­фи­ја одр­жа пре­да­ва­ње за сто­го­диш­ни­на­та од бал­кан­ски­те вој­ни. Со ог­лед на тоа де­ка ва­ква мож­ност е мис­лов­на имен­ка за ма­ке­дон­ски исто­ри­ча­ри, ка­ко Вие гле­да­те на по­те­гот на Со­фи­ја? Ка­ко обид за збли­жу­ва­ње или за зац­вр­сту­ва­ње на до­се­гаш­ни­те ста­во­ви за не­ги­ра­ње на ма­ке­дон­ска­та исто­ри­ја и на ма­ке­дон­ска­та по­себ­ност?

– Не е прв­пат на збли­жу­ва­ње на Ал­бан­ци­те и Бу­га­ри­те ка­ко по­ли­тич­ки фа­ктор. И пред кри­за­та имав­ме на­ши Ал­бан­ци што одеа во Бу­га­ри­ја за да ги усог­ла­су­ва­ат ста­во­ви­те. Џа­фе­ри на вре­ме­то бе­ше исто та­ка та­му. А, што се од­не­су­ва на Ах­ме­ти, не е ни­што слу­чај­но. Тоа е во кон­текст на це­ли­от при­ти­сок што се вр­ши врз ма­ке­дон­ска­та вла­да, и тоа си­те го зна­ат. И над­во­реш­ни­те фа­кто­ри и стра­те­ги­ски­те под­др­жу­ва­чи. Си­те тие сме­та­ат де­ка се­га Ма­ке­до­ни­ја е во си­ту­а­ци­ја ко­га мо­ра да на­пра­ви от­стап­ки за­тоа што не­ма дру­го ре­ше­ние. Ед­но е си­гур­но, и во исто­ри­ја­та и во ре­ал­но­ста, а тоа е де­ка се­ко­гаш има ал­тер­на­ти­ва и дру­го ре­ше­ние. Ме­ѓу­тоа, ако ре­ал­но гле­да­ме кај нас, спре­га­та ме­ѓу бу­гар­ски­от фа­ктор и ал­бан­ски­от во Ма­ке­до­ни­ја е во кон­текст на овој при­ти­сок кој­што се слу­чу­ва за ре­ша­ва­ње на спо­рот за име­то. И оние нај­а­ви­те, ко­и­што ги има­ше во јав­но­ста де­ка до­вол­но би­ле то­ле­рант­ни, де­ка се­га мо­ра да се ре­ши тоа пра­ша­ње…, ќе ви­ди­ме што ќе про­из­ле­зе. Ре­ал­но е де­ка ако оваа вла­да оп­сто­ју­ва ка­ко што оп­сто­ју­ва, и по­ка­жа не­кол­ку па­ти де­ка е ста­бил­на, па и се­гаш­ни­те из­бо­ри ка­де што до­би огром­на под­др­шка од гра­ѓа­ни­те и се да­ва та­ква сил­на власт за да се од­бра­ни име­то, на­ци­ја­та и др­жа­ва­та, она што е наш иден­ти­тет. Сѐ дру­го е ире­ле­вант­но. Овој на­род во ми­на­то­то и се­га е на­у­чен да жи­вее со по­мал­ку и по­скром­но, ме­ѓу­тоа има не­што што е све­то, а тоа е име­то. За тоа име се да­ва­ле зак­ле­тви и се ги­не­ло, и се­га оста­ну­ва кај ма­ке­дон­ски­от на­род. Име­то е све­то, дру­го­то оста­ну­ва на по­ли­ти­ча­ри­те да­ли тие ќе ги има­ат пред­вид оние по­ра­ки што ги пра­ќа на­ро­дот. Се раз­би­ра, тој е се­ко­гаш тр­пе­лив, то­ле­ран­тен, ра­бот­лив и ќе из­др­жи сѐ што се ба­ра од не­го, но е бит­но ка­ко ќе се од­не­су­ва­ат др­жав­ни­ци­те во овој кон­кре­тен слу­чај. И за­тоа сме­там де­ка не­ма по­те­шко од тоа не­кој др­жав­ник да се со­о­чи со проб­лем со ка­ков што се со­о­чу­ва­ат на­ши­те др­жав­ни­ци. Она што во ми­на­то­то ни се слу­чу­ва­ше, да сме сар­ди­са­ни од си­те стра­ни и да има­ме же­сток при­ти­сок од ме­ѓу­на­род­ни­те фа­кто­ри, ни се слу­чу­ва по­втор­но. Ме­ѓу­тоа, не­ма слу­чај­ност, се­то тоа во кон­ти­ну­и­тет е по­вр­за­но за­тоа што ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње се отво­ри по­втор­но. Да­ли са­ка да го приз­нае не­кој тоа или не, се­га е пра­ша­ње да се за­тво­ри, но ка­ко да се за­тво­ри? Ако ние са­ми­те го за­тво­ри­ме ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње за­тоа што не мо­же ни­кој друг над­во­ре­шен фа­ктор да го ре­ши спо­рот… Се­ко­гаш ќе има Ма­ке­дон­ци во Гр­ци­ја ко­и­што ќе си ги ба­ра­ат пра­ва­та, ќе има Ма­ке­дон­ци во Бу­га­ри­ја ко­и­што ќе си ги ба­ра­ат пра­ва­та, ка­ко и во Ал­ба­ни­ја. Овој­пат не мо­жат, во не­ко­ја след­на фа­за ќе мо­жат, исто ка­ко и во Ср­би­ја, не­ли вле­гоа и во пар­ла­мент. Зна­чи, на ма­ке­дон­ска­та зем­ја се­ко­гаш ќе има Ма­ке­дон­ци, кол­кав ќе им би­де бро­јот не е важ­но. Тие ќе го др­жат отво­ре­но ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње и тоа е проб­ле­мот се­га.

 

Ка­ко ги оце­ну­ва­те од­но­си­те ме­ѓу со­сед­ни­те зем­ји во ре­ги­о­нот? Освен отво­ре­на­та ко­а­ли­ци­ја ме­ѓу Бу­га­ри­ја и Гр­ци­ја про­тив Ма­ке­до­ни­ја, гле­да­те ли не­кои дру­ги при­та­е­ни со­ју­зи ме­ѓу бал­кан­ски­те зем­ји за ре­а­ли­за­ци­ја на свои ин­те­ре­си?

– Па, да се раз­бе­ре­ме, од прог­ла­су­ва­ње­то на не­за­вис­но­ста тај­ни со­ју­зи се пра­веа: грч­ко-срп­ски, грч­ко-бу­гар­ски, не­ко­гаш тие со по­наг­ла­се­ни да ре­че­ме по­зи­ции кон ма­ке­дон­ско­то пра­ша­ње, а не­ко­гаш по­ек­стрем­но, не­ко­гаш тие кон­фе­рен­ции ус­пе­ваа, или во ме­ѓу­себ­ни­те би­ла­те­рал­ни до­го­во­ри за усог­ла­су­ва­ње на ста­во­ви­те. Има­ше раз­лич­ни по­зи­ции. Си­те тие има­ат свои проб­ле­ми во би­ла­те­рал­ни­те од­но­си. Чуд­но е, да ре­че­ме, кон­крет­но, ко­га збо­ру­ва­ме за на­ши­те со­се­ди, ка­ко Бу­га­ри­те се­ко­гаш твр­дат за Бу­га­ри во Ма­ке­до­ни­ја, а не го по­ста­ву­ва­ат пра­ша­ње­то за Бу­га­ри­те во Гр­ци­ја. Не­ка ре­чат за Бу­га­ри­те во Гр­ци­ја, зо­што не го отво­ра­ат тоа пра­ша­ње за приз­на­ва­ње, ка­ко што пра­веа по­ра­но. Ама тоа не мо­жат и не сме­ат. Се­га има­ат дру­ги ин­те­ре­си и не­ко­гаш нив­ни­те проб­ле­ми се амор­ти­зи­ра­ат ко­га има­ат еден за­ед­нич­ки об­јект про­тив ко­го дејс­тву­ва­ат, а тоа е Ма­ке­до­ни­ја. И се­ко­гаш тие мо­же­ле да се спо­го­дат ко­га е во пра­ша­ње Ма­ке­до­ни­ја, та­ка е и се­га. Збо­ру­ва­ме за исто­ри­ски кон­ти­ну­и­тет и за се­га­шен кон­текст. Или да ре­че­ме, зо­што Ал­бан­ци­те не го по­ста­ву­ва­ат ал­бан­ско­то пра­ша­ње во Гр­ци­ја ка­ко што Гр­ци­те го по­ста­ву­ва­ат ал­бан­ско­то пра­ша­ње во Ал­ба­ни­ја? Не­ли тие има­ат и пар­ти­ја? Во пос­лед­но вре­ме во со­вре­ме­на Бу­га­ри­ја одат уште во Ал­ба­ни­ја да ги пра­ват Ма­ке­дон­ци­те Бу­га­ри. Еве, и се­га во пос­лед­ни­ве де­но­ви пред из­бо­ри­те. Тоа се ап­сур­ди­те на исто­ри­ја­та. Зна­чи во пси­хо­ло­ги­ја­та на бал­кан­ски­те по­ли­ти­ча­ри те­шко се ме­ну­ва овој исто­ри­ски комп­лекс. Дла­бо­ко е вгра­ден кај нив и тие си­те се пла­шат.

 

По­стои ли ви­стин­ски ин­те­рес за над­ми­ну­ва­ње на ве­ков­ни­те сте­ре­о­ти­пи и ко­неч­но по­ми­ру­ва­ње ме­ѓу бал­кан­ски­те на­ро­ди или уште дол­го ќе жи­ве­е­ме во ми­на­то­то?

– Збо­ру­вам се­га лич­но. Не са­мо ка­ко на­у­чен ра­бот­ник, ту­ку ка­ко чо­век гле­дај­ќи ги исто­ри­ски­те слу­чу­ва­ња и про­ме­ни. Те­шко ќе оди. На Бал­ка­нот, ду­ри и под прет­по­ста­вка си­те да вле­зе­ме во ЕУ, тие ре­ци­ди­ви од ми­на­то­то ќе оста­нат уште дол­го вре­ме. Тре­ба мно­гу вре­ме да се про­ме­ни, мно­гу ге­не­ра­ции тре­ба да дој­дат, но­ви ге­не­ра­ции… Се­то она што е нап­ла­сте­но од исто­ри­ско­то ми­на­то да пре­ми­не во ми­на­то­то. Ме­ѓу­тоа, сле­деј­ќи ги со­вре­ме­ни­те про­це­си и слу­чу­ва­ња, ни­ко­гаш ра­бо­ти­те не оде­ле пра­во­ли­ни­ски ка­ко што са­ка­ме. По­себ­но за Ма­ке­до­ни­ја ќе би­де проб­ле­ма­тич­но за­тоа што све­ста во ге­не­ра­ци­и­те во обра­зо­ва­ни­е­то од гра­дин­ки­те, па сѐ до нај­ви­со­ко­то обра­зо­ва­ние им се вгра­ду­ва­ше свест за Ма­ке­до­ни­ја, ка­ко грч­ка, ка­ко бу­гар­ска зем­ја и тоа те­шко се ме­ну­ва. Гле­дај­те ги и нив­ни­те учеб­ни­ци. Еве и ова што го пред­ла­га­ат де­ка си­те ма­ке­дон­ски ре­во­лу­ци­о­не­ри се Бу­га­ри и тре­ба за­ед­нич­ки да ги сла­ви­ме. Кое е тоа не­што да ви­ди­ме де­ка се ме­ну­ва во све­ста и де­ка мо­же­ме да оче­ку­ва­ме утре по­и­на­кви од­но­си ме­ѓу Ма­ке­до­ни­ја и Бу­га­ри­ја на тој план, се раз­би­ра. Тоа е ап­со­лут­но. Ба­рем за не­кое ап­со­лут­но дог­лед­но вре­ме те­шко ќе се про­ме­ни. На­про­тив, уште по­ве­ќе ќе за­о­стру­ва­ат. По­ек­стрем­ни ќе би­дат ба­ра­ња­та до­де­ка не се ре­ши пра­ша­ње­то „во НА­ТО“ или „не во НА­ТО“. Е, се­га да­ли ќе вле­зе­ме и под кои ус­ло­ви? За­гри­жу­вач­ки е што прем­но­гу ра­ди­кал­ни от­стап­ки на­пра­вив­ме. Не­доз­во­ли­во бе­ше за ед­на не­за­вис­на др­жа­ва, пра­ктич­но ние са­ми­те си ги вр­зав­ме ра­це­те за мно­гу ра­бо­ти што не мо­рав­ме да ги на­пра­ви­ме. Е тоа е нај­го­лем проб­лем кај нас се­га пред кој е ис­пра­ве­на и се­гаш­на­та вла­да и ве­ро­јат­но дру­ги­те за­тоа што јас не ве­ру­вам, ако освен се­га да се на­пра­ви та­ков ра­ди­ка­лен пре­сврт, да го на­пра­ви не­кој, дру­го ре­ше­ние не­ма да има, уште по­дол­го вре­ме ние ќе се рас­пра­ва­ме и пос­ле ре­ше­ни­е­то проб­ле­ми ќе ни оста­нат. Те­шко ќе при­фа­ти­ме. Сме­там де­ка уште дол­го вре­ме ќе ги има­ме овие проб­ле­ми со со­се­ди­те, ме­ѓу­тоа она што нам ни не­до­ста­су­ва е единс­тво­то. И во ед­на дру­га при­го­да ре­ков де­ка ме­не што ме за­гри­жу­ва тоа што на­ши­те по­ли­тич­ки пар­тии, осо­бе­но вла­де­јач­ки­те, се од­не­су­ва­ат ка­ко не­при­ја­те­ли, а не ка­ко кон­ку­рен­ти во во­де­ње­то на др­жа­ва­та и тоа што за да се дој­де на власт, се пре­че­ко­ру­ва­ат еле­мен­тар­ни­те нор­ми, она што е на­ци­о­на­лен и др­жа­вен ин­те­рес. Сѐ до­де­ка ма­ке­дон­ски­те по­ли­тич­ки пар­тии не на­пра­ват ед­на за­ед­нич­ка дол­го­роч­на др­жав­на стра­те­ги­ја за тоа што и ка­ко ќе оди Ма­ке­до­ни­ја, ка­ко оние де­сет Бож­ји за­по­ве­ди ко­и­што мо­ра се­кој да ги по­чи­ту­ва ка­ко што не­ко­гаш на­пра­ви­ле ма­ке­дон­ски­те ре­во­лу­ци­о­не­ри и да се нат­пре­ва­ру­ва­ат кој по­до­бро ќе ги на­пра­ви, ќе ги шти­ти или ќе ги уна­пре­ду­ва од­но­си­те, сѐ до­то­гаш овие око­лу нас ќе ни по­ста­ву­ва­ат ва­кви рам­пи и ду­ри отво­ре­ни за­ка­ни ка­кви што има. И за­тоа мис­лам де­ка таа свест мо­же­би не сме ја над­ми­на­ле ко­га кај нас ќе има­ме по­ли­тич­ки пар­тии кои стро­го ќе се при­др­жу­ва­ат за ин­те­ре­си­те, др­жа­ва­та, на­ро­дот, на­ци­ја­та. За­тоа што овој на­род мо­ра да оп­стои. Ако оп­сто­ил со ми­ле­ни­у­ми, тре­ба да оп­стои и на­та­му и то­гаш ко­га ќе се вос­по­ста­ви не­ка­кво по­ли­тич­ко-на­ци­о­нал­но единс­тво, не во онаа смис­ла на не­ка­кво се­па­ри­ра­ње, но да се по­стиг­не не­што што е за­ед­нич­ки ин­те­рес на по­ли­тич­ки­те пар­тии. Ко­га ќе се вос­по­ста­ви та­кво единс­тво, мно­гу по­до­бра по­зи­ци­ја ќе има Ма­ке­до­ни­ја и по­лес­но ќе се спра­ви­ме со пре­диз­ви­ци­те со со­се­ди­те и ме­ѓу­на­род­ни­от фа­ктор за­тоа што и ме­ѓу­на­род­ни­от фа­ктор е по­зи­ци­о­ни­ран на Бал­ка­нот со свои ин­те­ре­си, е се­га ние сме по­втор­но на мар­ги­ни­те на ин­те­ре­сот на ме­ѓу­на­род­ни­от фа­ктор. Тие го пра­ват она што мо­ра са­мо ко­га мо­ра и кол­ку што тре­ба за нив­ни­от ин­те­рес, а не кол­кав што е на­ши­от ин­те­рес.

(Интервјуто беше објавено во 45. број на неделникот Република.)

Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.

Top