Најгорливо е тоа што, всушност, за формирање влада, односно владина платформа, сега основата не е на ВМРО-ДПМНЕ како најмногубројна, на СДСМ како следна, туку на ДУИ. Всушност, однадвор гледано, мандатар е ДУИ. Ако се согласувате со оваа констатација, прво како ги оценувате барањата во неа и како стигнавме таа платформа да биде претставена како „иднината“?
ЦУЦУЛОВСКИ: Прашувате како се стигна до тоа платформата на албанските партии да претставувa, за некои, единствен пат кон иднината. Меѓутоа, суштинското прашање е кон чија иднина. На Република Македонија и на сите нејзини граѓани или само на еден мал дел од одредена етничка заедница? Оваа платформа стана доминантна, односно ѝ се наметна на македонската политичка јавност поради несфатливиот раздор меѓу двете македонски партии. Така, 20 пратеника станаа помоќни од 100 пратеника. Ова е далеку од умот, но е блиску до трагичната практика, според која мора да се коалицира со некоја од албанските партии – најчесто победничката. Сега, токму оваа практика ѝ се удира од глава на ВМРО-ДПМНЕ. Утре, во некоја друга ситуација, ќе му се удри од глава и на СДСМ. Едноставно, барем според моето мислење, се нема ум за подолгорочна визија за државата, како и за интересот на сите нејзини граѓани.
Многу се споменува евентуална албанофобија, а ако ги имаме овие коалиции предвид, со сите зафати за спроведување на Рамковниот договор, можно ли е македонско- македонскиот конфликт со разговорите, сценографиите и костимографиите на СДСМ и на СОРОС вештачки да ја наметнаа таа перцепција за „албанофобија на ВМРО-ДПМНЕ“?
ЦУЦУЛОВСКИ: Мислам дека идејата за постоење некаква албанофобија не почнува ниту со Сорос, ниту со СДСМ. Неа ја имаше уште во СФРЈ, кога Албанците имаа сѐ, вклучувајќи и Академија на науките и на уметностите на Косово. Но, мораше да се рашири идејата за постоење албанофобија за да се создаде чувство на вина кај југословенските народи – особено кај Србите и кај Македонците. Целта беше полесно да оствари идејата за голема Албанија. Со создаденото чувство на вина тоа можеше да се оствари полесно бидејќи тој што чувствува вина се труди да ја исправи „вината“ што, наводно, ја направил. Патем, врз чувството на вина се базираат сите религии. Преку ова чувство полесно се манипулира со луѓето. Денес, на ова вештачки предизвикано чувство на вина, се надоврзуваат и некои други структури – Сорос и делови од СДСМ бидејќи не верувам дека поголемиот дел од членството на СДСМ ја дели оваа идеја. Но, кога сме околу фобиите, би говорел за постоењето словенофобија и македонофобија, кои, напати, се граничат со словеномизија и со македономизија. Пример за македономизија е разнесувањето со експлозив на две човечки суштества (2001) врзани за столбовите од мотелот „Бриони“ во Челопек. Нивната вина беше само во тоа што беа Македонци. Дали некој од ОНА, на пример Али Ахмети, се извини за ова; дали ги посети нивните семејства, нивните деца? Или, можеби, омразата смета дека некои суштества и можат да се разнесуваат, без пардон? Потоа, се говори за албанофобија! Тоа е повеќе од цинично.
Во оваа насока, во платформата се бара извинување за геноцидот врз Албанците и тоа за период кога низ македонските територии пустошеле Џемо Хаса и балистите? Можно ли е до толку да се протнуваат „слепи“ насоки, заедно со барањата за СЈО, во една платформа што е, пред сè, освојувачка, и е барање за самопредавање на територија без борба?
ЦУЦУЛОВСКИ: Треба да се има предвид дека таканаречената платформа е само продолжение на Платформата за решавање на албанското национално прашање, изработена од Албанската академија на науки во Тирана во 1998 година. Таа е само продолжение на идеите од Призренската лига, формирана во 19 век. Значи, станува збор за континуитет. Се бара извинување за извршен геноцид? Од кого и над кого извршен геноцид? Современата македонска држава настанува 1945 година. Како една непостојна држава може за што било да одговара, вклучувајќи и некаков геноцид од времето на балканските војни? Понатаму, кој страдаше и кој беше под окупација во периодот 1941-1945 година, кога фашизмот капитулираше? Секако дека тоа не беа Албанците, туку Македонците од западниот дел на Македонија, кој во тој период беше под италијанска окупација, а администрацијата ѝ беше доверена на фашистичката влада во Тирана. Значи, го поставувам прашањето кој ќе одговара за злосторствата што биле правени од паравоените албански структури врз Македонците за време на Втората светска војна. Но, не смее да се заборави дека од овие паравоени структури страдале и многу Албанци. И ним следбениците на овие структури треба да им се извинат, како што треба да им се извинат и на сите што живееле на просторот западно од линијата Групчин – Подмоље: Турци, Македонци муслимани, Власи, протерани Срби итн.
Сета криза, евидентно наметната од надвор за да го подели општеството и да го намали влијанието на ВМРО-ДПМНЕ, ја отвори можноста не само за платформа од Тирана, зад која се верува дека стојат други центри на моќ; туку ја отвори и балканската кујна – да се потсетиме на ставовите на еден бугарски претседател; грчки министри и официјални лица; српски министри. Одеднаш дури и на сметки за патарина се врати ФИРОМ итн. Лица што се залагаат за нови граници се јавија и од Лондон и од САД. Може ли да се посочи чие е ова масло? Верувате ли дека е осмислено сценарио или само се надградува по кризата?
ЦУЦУЛОВСКИ: Не би рекол дека токму сета криза е наметната однадвор бидејќи оваа теза имплицира дека македонското општество е идеално, а некој од надвор ја урива оваа претпоставена идила. Но, дека и однадвор се мешаат е повеќе од сигурно, како што е сигурно дека не е дозволиво кој било од надвор да се меша. Јосип Броз не напразно инсистираше дека е недозволиво надворешно мешање во внатрешните работи на која било земја. Е, сега, вистинското прашање е кому сето ова му е потребно? Се говори дека источниот дел од Македонија ќе се приклучел кон Бугарија. Бугарија и така не знае што да прави со „своите“ Македонци, па им требаме уште и ние. Исто така, Бугарија не знае што да прави со 10 проценти Турци, со околу 150.000 Помаци и со најмалку пет проценти Роми. Евентуалното приклучување на дел од Македонија кон Бугарија ќе биде исто толку голема трагедија за Бугарија, колку што ќе биде и за Македонија. Во таа новосоздадена монструм-држава веднаш ќе се активира македонскиот сецесионизам, како резултат од анектирањето. Не е исклучено да се појави и турски сецесионизам, особено ако од Турција насилно се одвои дел за создавање курдска држава. Дали на Србија ѝ одговара спојување на дел од Македонија?
Србија, сведена на потесна Србија, со проблемите што ги има во Косово и со дел од Унгарците во Војводина, не знае каде ѝ главата, па уште Македонија ѝ треба. Грција со децении не знае што да прави со Македонците од егејскиот дел, се плаши што ќе биде со Албанците во Чемерија (Чамрија), од сите страни ја блокираат бегалците и сега уште и ние, вардарците, сме ѝ потребни. Можеби поделбата на Македонија ѝ одговара на идејата за голема Албанија? Не смее да се изуми дека Албанија е во латентна меѓуалбанска војна меѓу северот и југот. Само може да се претпостави што ќе се случи ако дојде денот до создавање на таканаречена голема Албанија. Дури тогаш ќе се разгори меѓуалбанската војна бидејќи ќе се постави прашањето кој кон кого ќе се приклучи: Тирана кон Приштина, Приштина кон Тирана или обете кон Тетово? И кој ќе ја раководи таа парадржава: Ахмети, Тачи, Бериша…? Едноставно, Албанија ќе пропадне на денот на нејзиното обединување. Едноставно, четирите волци, за кои некогаш се говореше, денес се искубани, немоќни. Значи, оваа идеја за поделба на Република Македонија, која дојде прво од Велика Британија, а пред некој ден и од американскиот конгресмен Дејна Рорабejкер, е наметната и води кон дестабилизација на Балканот. Со негова дестабилизација ќе дојде до дестабилизација на Европа, која и без ова е до гуша во проблеми. Прашавте кој стои зад сето ова. Стои тој кому не му одговара стабилна, економски развиена Европа, Европа што би се протегала, како што се залагаше уште Де Гол, од Атлантик, па сѐ до Урал. Ако се оствари тоа, тоа ќе стане нечиј кошмар. Веќе во самото прашање за тоа кому сето ова му одговара (дестабилизација на Европа и нејзино протегање до и зад Урал) се наоѓа одговорот. Европа, сигурен сум, не го сака тоа. Тогаш, ова му одговара на тој кому не му одговора моќна Европа – во економска и во културна смисла. Слаба Европа, исто така, одговара на инсталираните, вметнати структури во европските институции. Тоа е нејзиниот хипертрофиран бирократски апарат, кој е паразит и својата егзистенција ја наоѓа во вештачко предизвикување кризи. Така, Европа се урива и однатре, а не само од надвор.
Ако се гледа така дека тие структури сакаат да ги затворат прашањата на Балканот, ама во насока на „стабилизација “ на Европа; многу е проѕирна играта – Македонија да се федерализира со ново име прифатливо за Грција. Македонците ги снемува од картата, освен како народ, дел од федерација, и, исто како што беа во Југославија, тоа повторно е прифатливо за Грција, па и за Бугарија. Ги снемува македонските симболи сонцето, лавот, освен како „кантонални ознаки“, а и според сеалбанската платформа, државата би добила нови, мултикултурни ознаки. Со тоа, ќе се влезе во НАТО, а ЕУ ќе ги отвори вратите. Албанците ќе се обединат „европски, без граници“ (процес почнат со соработка на општините од трите држави). Државата со ново име ќе „функционира“ проформа, а Македонците ќе останат под кирија. Има ли ова логика, и може ли да се изведе без судир?
ЦУЦУЛОВСКИ: Колку што сум загрижен за иднината на Република Македонија, толку сум загрижен и за судбината на Европа. Ако дојде до губење, пропаѓање на Република Македонија, ако дојде до нејзина федерализација и отцепување на одредени нејзини делови, не може ли тоа да биде „добар“ повод и за некои други отцепувања? На пример, Корзика да се отцепи од Франција, Баскијците од Шпанија. Потоа, да се отцепи и Каталонија? Во Обединетото Кралство да се повтори референдумот во Шкотска и Шкотска да се одвои од царството итн. И, еден ден, наеднаш може да сфатиме дека ја нема Европа, барем не таква каква што ја знаевме. Тогаш каде и со кого ќе се обединуваат Албанците? Свесен сум дека моето укажување на вакво сценарио (распаѓање на ЕУ) некому звучи како налудничава фантазија. Но, да не заборавиме колку работи се случија, кои некогаш ни изгледаа фантастични. Кој можеше да го предвиди распадот на СССР и на Црвената армија, со кои во САД ги заспиваа децата, место со страшниот волк од Црвенкапа. СССР и Црвената армија ги нема и тоа без истрелан куршум. Сето тоа се случи за времето на Горбачов (милиот Горби!) и на Елцин. Дали некој тогаш се сомневаше во нив, дали некој мислеше дека се вметнати играчи? Не. Кој гарантира дека денес Европа не ја управуваат нови Јелцини, Горбачови? Конечно, зар не е сериозен индикатор бегалската криза во Европа? Се говори дека допрва ќе пристигнат уште 20 милиони бегалци. Ако тоа е само приближно точно, тогаш ѓаволот ја однел играта.
Да се вратиме на условувањата за формирање влада. Јазикот. Идентитетско прашање за кое се бориме со Грција официјално веќе четврт век. Сега се бара (а и се нуди) сами да си го доведеме во прашање. Колку треба да е човек политички и општествено неодговорен во овој момент да заигра на таа карта?
ЦУЦУЛОВСКИ: Станува збор за крајна не само политичка, национална, туку и човечка неодговорност, која се граничи со апсурд. Да се нуди нешто (двојазичност) кога никој, барем официјално, тоа не го побарал, е веќе лудост. Да се говорело на јазикот на граѓаните во некоја општина, град или село во кое нема ниту еден граѓанин што говори на тој јазик е далеку од секој ум и личи на вампиризам. Настрана, тоа е наспроти Уставот. За антиуставно повикување може и да се одговара. Но, ајде, нека го прифатиме тоа како невин вербален деликт, израз на нечија непресметливост. Но, и во тој случај, глупоста останува. Патем, не смее да се заборави дека јазикот не е само знак за нечиј национален идентитет, туку тој е и средство за општење, за меѓусебна комуникација. Нужно е да постои нешто како лингва франка. Инаку сѐ ќе заврши во хаос. Да не го заборавиме митот за Вавилонската кула. Бог ги казни луѓето така што од еден јазик создаде повеќе јазици за да внесе раздор меѓу нив. А митовите, колку и да се сказни, сепак кажуваат нешто. Едноставно, потребен е еден официјален јазик за да се сочува не само македонскиот идентитет, туку и целината – Република Македонија.
Иако нема брз излез од кризата, веројатно ниту нови избори нема да бидат пресек, туку ќе расчистат некои дилеми што се појавија; општеството евидентно се подели – и тоа не само по етничка, туку и по политичка линија. Во оваа ситуација, беше понудена семакедонска платформа, не како одговор на сеалбанската платформа, туку како рамка во која би се движела државата и со тоа партиите во иднина. Колку таква платформа е потребна и дали, можеби, ќе помогне во надминување на оваа поделеност?
ЦУЦУЛОВСКИ: Секако дека е потребна една таква платформа. Ако создавањето на една таква платформа, односно програма, не помогне, сигурно нема да одмогне. Значи, застапник за тоа да се изградат македонски национални рамки, кои не би требало да бидат пречекорувани. Тие би биле еден вид црвени национални линии, сеедно што сум граѓански ориентиран. Во овој поглед, Македонија е исклучок на Балканот. Таа е исклучок не затоа што сака да изгради национална платформа, туку затоа што единствено таа нема изградено своја национална платформа. Словенците, на пример, тоа го направија пред сите во Југославија, уште во 80-тите години од минатиот век. Затоа, и најподготвени го дочекаа распадот на федерацијата, не затоа што го сакаа, туку затоа што однапред создаваа решенија за можни ситуации. Едноставно, гледаа барем чекор напред. Ние, пак, како нојот со главата в песок – како да не постои нешто, ако тоа нешто не го гледаш.
Што очекувате? Нова влада, широка коалиција, тесна коалиција, каква и да е, која би имала моќ да функционира или, како и мнозинството од јавноста се сомневате во резултатите од последните избори и гледате во нови избори како можно решение?
ЦУЦУЛОВСКИ: Единствен уставен излез од оваа ситуација се нови избори бидејќи во Уставот не е предвидено второ давање мандат. Значи, Уставот упатува на нови избори. Притоа, не верувам дека новите избори ќе променат нешто битно, но битно е да се спроведува законската и уставната процедура бидејќи, со нивно неспроведување, уште повеќе ќе се стесни демократијата, бидејќи нејзината суштина е во процедурата. Не станува збор за моја желба да има избори, туку тоа го налага Уставот. Над Уставот не смее да биде никој, сѐ додека не се промени. Инаку, не се сомневам во резултатите од претходните избори затоа што: а) домашните и странските посматрачи сметаа дека изборите се регуларни; б) немаше сериозни инциденти и, во оваа смисла, овие избори беа најмирни; в) ДИК ги призна резултатите и г) ниту една партија, по одлуката на ДИК, не поднесе приговор. За мене тоа се доволни индикатори за нивната регуларност бидејќи верувам во нашите и во странските фактори, набљудувачи, како што верувам во ДИК, а, Богами, и во сите наши партии, кои не поднесоа каков било приговор. Тогаш, кој сум јас да се сомневам во тоа во што не се сомневаат светите и непогрешливи партии, кои сѐ што прават, прават за доброто на народот. А народот, како народ, сѐ повеќе страда. Впрочем, има ли друга улога, освен да страда? Затоа е и народ.
Разговараше: Наум Стоилковски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со професорот Љубомир Цуцуловски е објавено во 233. број на неделникот Република, 17.02.2017)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Виолета Џолева, режисерка: Со првиот мјузикл за деца сакам да им се заблагодарам на маестро Џамбазов и на Оливера Николова
-
Бислимовски: РКЕ нуди четири цени на нафтените деровати, но трговците секогаш ја избираат највисоката
-
Тарик Филиповиќ: Жив актер на сцената сѐ уште е мамка за луѓето да доаѓаат во театар
-
Аница Добра, актерка: Навистина ја имам најдобрата професија на светот!