Зоран Пејковски е драмски писател, драматург на Народен театар Охрид, главен и одговорен уредник на „Јавност“, „Раст“, „Современи дијалози“… Со него поразговаравме за наградите, поезијата, театарот…
Вашата новата збирка песни „Да не ми е сон“, неодамна беше претставена во Битола откако ја доживеа својата промоција на Саемот на книга. Кои се вашите впечатоци?
Пејковски: Проф. д-р Златко Жоглев ја промовираше мојата најнова објавена збирка песни „Да не ми е сон“ во која студиозно и аналитички навлегува во секој дел од неа. Задоволство е да се биде на промоција на која имаше многу публика, на која се зборуваше за писателската поетика полна со емоции. Поезијата не може да се коментира, поезијата мора да се прочита и да се чувствува. Многу малку автори зборуваат за поезијата, но затоа јас им ја препуштам на читателите да читаат и да се пронајдат во неа. Само можам да кажам дека има многу симболизам во секој збор, стих, строфа. Пишувана е како драмска целина, и таа веднаш, со мала интервенција, може да се преадаптира во дуо-драма во стих. Во секој случај, јас уживав додека работев на збирката „Да не ми е сон“.
За збирката песни „Златна прашина“ ја добивте наградата „Јован Котески“ за необјавена книга. Што значи за Вас ова признание? Како ги доживувате наградите воопшто?
Пејковски: Во суштина, јас сум емотивен човек, па така го доживеав и добивањето на ова признание имајќи го предвид фактот дека поетот Јован Котевски е една историска личност и силна духовна фигура, поет што е последниот политички затвореник осуден на пет години робија, а обвинет од писателите кодоши, кои можат да се сретнат во неговото досие. Е, токму затоа станува јасно колку зрачи неговото име. А што се однесува до наградите како такви, тие се само еден стимул и сатисфакција за тоа што си го сработил како писател, кои те водат да отидеш на друго скалило, но и да зрееш како автор.
„Херувимите на Самуиловата круна“ е публикација за истоимениот сценско – драмски рецитал, кој беше одигран од актери на Народниот театар во Битола по повод 1.000-годишнината од смртта на царот Самуил. За што станува збор во делото?
Пејковски: Во сценско-драмскиот рецитал станува збор за периодот од владеењето на царот Самуил, кој прикажува низ што сѐ поминал овој македонски цар и што сѐ доживеал од најблиските. Ако добро ја проучите историјата, ќе забележите дека и Самуил околу себе имал предавници и тие, на некој начин, го раскинале. Ми се чини дека проклетието на Македонецот почнува од тој период, кога сите меѓусебе се јадат, па трае еве до денешни дни. Но, бидејќи станува збор за стих, се обидов структурално да го доведам стихот до периодот на Самуил осознаен преку историографијата од каде што црпев податоци. Сето тоа го преточив во стих и се обидов да ѝ ја доловам таа цела слика на публиката. Јас бев крајно фрапиран колку публиката бурно и трогателно го доживеа настапот на актерите Митко С. Апостоловски, Петар Горко, Соња Михајлова и Валентина Грамосли. Во публиката беа и претседателот Ѓорге Иванов и академикот Цветан Грозданов, византолог, и други академици, кои ми честитаа и ми оддадоа признание за тоа што сум го напишал и што ѝ го прикажавме на публиката.
Во 2015 година го објавивте и својот прв роман „Градот на јужното море“. Какво Ви е искуството од оваа дистанца? Тешко ли беше да се напише роман?
Пејковски: Е, сега ќе ви кажам една тајна, а таа е дека романот е пишуван врз подлошка за драмски текст и затоа мене сето тоа не ми претставуваше никаква тешкотија. Првично, приказната ја имав во главата и ја ставив на хартија. Е потоа внатре во ракописот употребив нешто слично на Брехтовската шема на ликови, но и на Маркесовата, така што повеќето од 100 ликови што се во романот будно се трудев да ги водам до крај. Во овој роман има една специфика, а таа е ако не го прочиташ во еден здив, ќе се најдеш заглавен меѓу ликовите и ќе треба да го препрочитуваш многу пати. Згора на тоа, овој роман е пишуван во трето лице, што е уште една дополнителна стапица во литературата и за авторот и за читателот. А како потврда дека е тешко да се пишува во трето лице е и изјавата на нобеловецот Орхан Памук, кој дури по толку објавени романи се одлучил и собрал храброст да пишува во трето лице. Мене ми е задоволство што првиот роман врз кого работев 10 години е успешен, со успешна приказна и со многу расплети и заплети, што сега лесно, со адаптација, може да се постави на сцена како театарска претстава, или да се пишува филмско сценарио, па да се направи и филм.
Во моментов сте драматург во Народниот театар од Охрид и главен и одговорен уредник на неколку списанија. Писател, драматург, новинар, публицист… Каде се пронаоѓате најмногу? Која професија можеби најмногу Ви лежи или Ве исполнува?
Пејковски: Го сакам театарот, растен сум во театарот, гледав како се создава, како се раѓа една претстава, како им се дава живот на пишаните улоги, како тие живеат на сцена и, можеби, затоа се определив за драматургијата и за театарот. Дипломирав драматургија, магистрирав драматургија, а сега сум и на докторски студии, но и затоа пишувам драмски текстови, затоа што сакам да им дадам живот на моите ликови во драмските текстови. Дефинитивно, драмското пишување и драматургијата се професија што ме исполнува, што е, секако, писателство. Кога пишувате драмски текст вие го живеете животот заедно со ликовите од драмските текстови. Во овој период работам драмски текстови, кои се однесуваат на личности што биле присутни, живееле во Македонија, функционирале. Длабоко ги проучувам за да го најдам коренот на приказната и потоа врз основа на тоа што сум го прочитал созрева во мене и дури потоа ја создавам драмската пиеса, кога убаво ќе легне сето тоа што сакам да го кажам во една пиеса и што тие ликови направиле, еве да речеме, за сите нас и низ што сѐ поминале. Како што реков и претходно, јас работам на ликови што биле живи, што дејствувале и тоа е многу потешко за пишување бидејќи тоа не е само уметност, туку е и автентичност, документаристика, која публиката полесно ќе ја внесе врз суштината на приказната. Е затоа е потешко пишувањето драмски текстови врзани за автентични појави и личности и тие во кои ја употребуваш вештата имагинација и се држиш само до уметноста. А што се однесува до акумулацијата на функции, полека почнувам да се ослободувам од нив, така што исклучително ќе се посветам на театарот и на драмското пишување.
Разговараше: Невена Поповска
(Текст објавен во 198. број на неделникот „Република“, 17.06.2016)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Претставата „Последен чин на комедијата на смртта“ на Зоран Пејковски гостува во Црна Гора
-
Врачена наградата „Григор Прличев“ за најдобра поема на Зоран Пејковски
-
Врачена наградата „Свети Климент Охридски“ на драмскиот писател Зоран Пејковски
-
Нова поетска книга од Зоран Пејковски посветена на Љубе Цветановски