Името на Петар Темелковски (1946) во македонскиот театар е асоцијација на актерот што ги има одиграно најголемите и најзначајните улоги во светската драматургија. Тригорин во „Галеб“ од Чехов, Поцово во „Чекајќи го Годо“ од Бекет, Беранжево во „Носорог“ од Јонеско, Едип во „Цар Едип“ од Софокле, итн. Тој е еден од најнаградуваните актери во Македонија со престижните награди „Стеријна награда“, „Ловоров венец“, „13 ноември“, „Ристо Шишков“ , „Војдан Чернодрински“ како и трите највисоки државни награди „23 Октомври“, „11 Октомври“ и „Свети Климент Охридски“. Карактеристично за Темелковски е неговата силна индивидуалност и неговата неприкосновеност во одбрана на македонскиот бит, македонскиот литературен збор, македонската историја и сè што е врзано за Македонија. Токму неговата посветеност на темите врзани за татковината го втурнуваат во една од најтешките театарски форми, монодрамата, за да ги понуди своите ставови, преку темите што самиот ги избира, на неговата сакана публика ширум светот.
Дали се сеќавате на Вашата прва претстава, на возбудата со која ја работевте и дали денес, по толку години, е нешто сменето?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Есента во 1972 година ја одиграв првата улога на сцената на Македонскиот народен театар (МНТ). Тоа беше претставата „Животот на Галилеј“ од Бертолд Брехт. Таму има две главни улоги – Галилејо Галилеј и Андреа Сарти. Илија Милчин го толкуваше Галилеј, јас ликот на Сарти. Тоа ми беше првата улога. Возбудата беше преголема, прво затоа што Милчин беше една маркантна фигура во македонскиот театар, режираше еден одличен режисер, Бранко Ставрев, и целата соработка беше незаборавна за мене. На некој начин го продолжив моето образование со такви врвни уметници кои театарот го разбираат и го практикуваат како начин на живеење во текот на целиот свој живот.
Неодамна, на малата сцена на Драмски театар во Скопје, премиерно беше изведена вашата монодрамата „Јане Сандански 100 години после“. Изјавивте дека од сите ваши досегашни монодрами за Вапцаров, Рацин, Јустинијан, Филип Втори, ликот на Сандански Ви оставил најголем впечаток. Зошто?
ТЕМЕЛКОВСКИ: По Филип Втори, ликот на Сандански ми остави најголем впечаток, затоа што Јане Сандански е една огромна личност од нашата историја. Кога зборувам за војводите, зборувам за личностите што беа на првата линија на одбраната на македонското национално и револуционерно дело, но Сандански на некој начин не е само маркантна, туку и најтрагичната фигура. Единствено тој од тие значајни личности ја доживеа поделбата на Македонија. Македонија е поделена на 10 август 1913, а Јане е убиен на 18 април 1915 година. Тој ја има доживеано поделбата на Македонија и може да си замислите, една таква личност, кој од народот е наречен „Пирински цар“, имал 10-12 илјади борци, лојални борци и кој имал големи и непрегледни соништа за слободата на Македонија, одеднаш се нашол во еден безвоздушен и бестелесен национален простор. Земјата му е поделена. Тој затоа и во прославата на годишнината од поделбата на Македонија отишол со 1.800 комити во Солун и во здравицата извикал „пијам за слободна, обединета, независна и силна македонска држава“. Тогаш офицерите ги извадиле сабјите и генералот им рекол: „Застанете! Погледнете надвор колку луѓе има“. Тој на некој начин е еден од ретките личности, покрај солунските атентатори, кои ги сметам за икони на Македонија. Сандански, исто како и нив, е еден од ретките, не само во Македонија, туку и во целата светска историја, кога се работи за националното ослободување на својата земја и на својот народ, кој ја презрел дури и опасноста од смртта. Сандански имал дојава од негови блиски, како Ѓорче Петров, Петар Поп Арсов дека неговата маршрута кон Неврокоп, каде што тргнал, веќе била објавена во врховистичките кругови и може да му постават заседа и да биде ликвидиран. И покрај сето тоа тој тргнал. Монодрамата ја завршив со една параболична метафора. Сандански, на собраните луѓе им вели: „Уште ги нема. Ќе ги чекам тука. Не ги чекам нив, го чекам куршумот. Куршумот ми е кај нив“. Значи Сандански го посакувал својот физички крај, бидејќи веќе немал идеали.
Зошто монодрамите ви се предизвик?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Ако некој пред 30 години ми речеше дека ќе правам монодрами, ќе се насмеев. Јас сум уметнички урбан тип. Сакам на сцената да играм со многу партнери. Сакам да има епски претстави. Но, кога ги прочитав биографиите на нашите големи личности како Вапцаров, Рацин, Јустинијан Први, Филип Втори, Сандански… си реков дека можеби е добро и можеби треба да одвојам еден дел од својот уметнички живот за да ги направам овие проекти и преку сценските изведби да се афирмира нашето национално, културно и револуционерно движење, бидејќи на нивните коски, на нивната трансфузија се создала државата. Денес има парадоксални појави, во некои амбасади во Македонија некој амбасадор организирал крводарителство. Ќе се боцнат пред камерите. Прво ќе пролеат 2.000 тони крв во различни делови во светот, а потоа пред камери ќе даваат по 20-30 грама крв. Нашите национални икони, нашите херои, ја дадоа целата своја крв. Нив ги доживувам како луѓе кои ја извршиле најголемата трансфузија за својата земја. Целата крв ја посветиле на својата земја, на својот народ. Тие мотиви можеби ме привлекоа, тој гнев, револт. Во 70-тите години на минатиот век беше ерес да се говори за Сандански, за Гоце Делчев, за нашите востанија и тоа можеби ме предизвика уметнички да ги преточам во сценски ликови и да ги прикажам пред пошироката публика, овде и во странство.
Повеќе години сте уметнички директор на најзначајниот театарски фестивал во Македонија, „Војдан Чернодрински“. Во добар правец ли се движи театарот во Македонија?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Театарот во Македонија од година во година оди во нагорна линија, како од квантитативен, така и од квалитативен аспект. За разлика од времето кога една генерација се вративме во Скопје, бидејќи ние студиравме во странство, театарот сега е на многу завидно ниво и тоа во пошироки рамки.
Дали уметноста и уметникот треба да бидат ангажирани?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Постојано треба да бидат ангажирани, од на пазар до големите остварувања.
Како е денес да се биде актер во Македонија?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Не знам како ќе прозвучи ова, но морам да го кажам. Ние бевме понижени. Јас и другите првенци на театрите до 2006 година имавме плата нецели 19 илјади денари. Кон крајот на 2006 година кога дојде на чело Владата која и денес ја предводи Македонија, во огромен процент ни се зголемија платите. Мојата плата стана 43.000 денари. Пред да влезам во пензија имав 47.000 денари. Овие не ми се суштествени бидејќи спаѓам во видот уметници на кои материјалните добра им се значајни, но не и пресудни за идејата. Но, сметам дека е чесно да го кажам ова. Со доаѓањето на новата влада ние се почувствувавме победоносно.
Дали лудилото е благослов во театарскиот занает?
ТЕМЕЛКОВСКИ: Лудилото е благослов, секако. Но, кога велам лудило, не мислам на будали луѓе. Лудилото е и обврска, тоа е составен дел на театарскиот занает. Уште Максим Горки има напишано „на лудоста од храбрите ние ѝ пееме песна“. Значи лудоста на уметниците е опеана и во поезија и во проза.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Шок во Бордо: Суботиќ во бесознание, доби удар од голманот на Ст.Етјен
-
Кузмановска: Неспособната власт ги задолжи граѓаните за нови 21,1 милион евра
-
И јас трпев насилство од поранешниот партнер: Министерката си ја отвори душата!(видео)
-
Руси масовно дрифтаат во снег, ни полицијата не им може ништо (Видео)