Во неколку Ваши интервјуа и настапи низ последните години предвидовте извесни настани. Македонија во моментов е во очекување на резултатот на, како што рековте, хистеријата на еден кодошки менталитет. Тоа го посочивте во февруари, кога додадовте и дека изборите, како столб на демократијата, биле испоганети, а и дека опозицијата е во обид да се испогани и третиот столб на демократијата, а тоа е судството. Во тој контекст, како го толкувате Договорот од Пржино?
Георгиевски: Првиот услов за да ја согледате политичката ситуација во рамки на тоа што се случува сега, во рамки на најактуелното, во тоа што боли, е да го гледате феноменот на домашната политика како само еден дел, а кога се работи за Македонија, како едно ситно делче од глобалните настани. А светот е во голема транзиција. Човештвото е преплашено од сопствениот заклучок дека решило да се самоубие. А тоа е лудило, самоуништување. Сите сме преплашени од тоа, но немоќни сме да сториме нешто. Од сета таа преплашеност и од решеноста да се самоуништиме, произлегува таа хистерија, сè што набројавте.
Во светот се случува декомпозиција, државите се декомпонираат, националните суверенитети се деформулираат, многу од најсилните држави се откажуваат од суверенитетот. Што е Европската унија, што е НАТО? Тоа се држави што се откажале од својот суверенитет, од својата слобода на дејствување, за да се здружат. Во таа насока, тие што сакаат светот да се декомпонира, да замре националната држава, корпоративизмот, наоѓаат модуси однатре за државите да се декомпонираат. Односно, институциите да се лишат од легитимност. Кај нас, да дојдеме до кодошите, има одлична почва за тоа. Кај нас има криза на кодошите. Кодоши има, ама нема работа за нив. Страшно е тоа кога кодошот нема господар, тој не го чувствува својот идентитет. И сега ги гледаме, излегоа на демонстрации, ја накодошија барем половина држава, гласот даден за актуелното раководство на државата. Тоа е една ужасна хистерија. Во еден момент викаа: „Убијци, убијци“. И тоа мене ми зазвучи како кога ловџиските кучиња ќе намирисаат крв, кога ќе го донесат дивечот пред пушка, а лавежот се претвора во страшен пискот. Намирисале крв. Така, тоа здружение на кодоши намириса крв. Идејата беше да се закрвиме.
Во март предупредивте дека целта на нашите непријатели е да се замразиме. Се успеа ли во тоа?
Георгиевски: Нашиот народ е чуден народ, предолго бил во ропство за да е наивен. Може да се закрви меѓу себе, но тешко. Не врви, не сме тој менталитет. Сме немале граѓанска војна. Сме немале класна војна. Немаме традиција за тоа. Ние сме немале геноцидност, барем во оваа Вардарска Македонија. Сега, многу односи се заладија, но тоа помина. Класичен метод е раздели, па владеј, но кај нас тоа не успеа, да успееше ќе беше катастрофа, досега немаше да постоиме. Немаше доволно критичка маса за тоа. Да се раскараме, за тоа сме цареви. Но, никогаш не дошло до закрвување и до интраетничка војна.
Дали сето тоа закрвување, хистерија, кодошење, нè врати „на Трпе и на Трајче“?
Георгиевски: Трпеливоста беше пресудна. Не сакам да сум радикален, но некогаш мора да се биде таков. Нашата демократска револуција не се случи доволно ефикасно. По повод атентатот на Киро Глигоров, од тогашната ДБК рекоа дека се активирани сите 20 илјади активисти – читај кодоши – во истрагата. Во кампањата во 1994 година говоревме дека има 12 илјади кодоши во Македонија. Јас го говорев тоа со блага автоиронија, дека претерувам и со свест дека без политички да се претерува се паѓа на избори. А потоа самите си признаа дека има 20 илјади кодоши. Па пресметајте колку се 20 илјади кодоши на два милиона граѓани. Кога бев амбасадор во Бугарија, додека бев таму, доживеав најмалку два неуспешни брана на лустрација. Новинарите пишуваа дека не е возможно во Бугарија да се спроведе лустрација бидејќи сите се кодоши. Ние тогаш се смеевме, но со едно чувство дека и кај нас имаше многу.
Како ја оценувате лустрацијата кај нас, ете заврши тој процес?
Георгиевски: Не, тој почна и заврши, но јуриздички. Не би знаел да кажам дали е добро што заврши. Политички е добро што се амортизира омразата, лошите спомени. За вакви земји како нашата секој потег за оладување на страстите е добар за разум. Во тој аспект е добро што се прекина. Но прашање е дали тој процес е прекинат де факто. Колку од нив останаа. Не може 200 или 300 луѓе да држат цел еден режим 40 години и повеќе. Не сум сигурен дека е добро, но, во принцип, е добро. Но, пак ќе се отвори, тоа е рак-рана, мора да се очисти, но дури со смена на генерации. Што ќе правите со човек што има 70 години денес? Нема да биде на функција, и? Не можете ништо, можете само да се изживувате. За мене, водечка идеја е идејата на Исус, треба да се прости. И од тој аспект е добро што се прекина со лустрацијата. Тоа е еден вид премолчена амнестија. Акт на милост. Правнички, па и политички гледано, пак, треба да се искорени. Бидејќи секој што ќе науми да ни наштети ќе тропне на нивна врата, па и по 101 година да имаат. Во првата моја политичка книга, во 1990 година, „Политичката иднина на Македонија“, напишав и се цитирав годинава: „Ако сакате да ја уништите Македонија, за таа задача одберете Македонец“. Но, убавото нешто во сите овие настани, во Пржино и во целата криза, е тоа што овој пат Македонецот затаи како кодош. Тоа е парадоксално и тоа е прекрасно. Му проработи душата и рече – не!
Сето ова се случува кога опозицијата речиси цела деценија не може да „се собере“, уште од 2006 година. Вие тоа го предвидовте уште во 2005 година, зборувавте за раскол во левицата. Ако се ставаат сите проблеми под тепих, ќе излезат крокодили, порачавте. Излегоа ли сите крокодили овие 10 години?
Георгиевски: Не сум сигурен, тие се множеле. Тие крокодили сè уште ќе излегуваат во Македонија. Имам апсолутно силен впечаток, без сомнение, дека кога бевме истерани од Собранието и од власта во 1991 година, како ВМРО-ДПМНЕ, тогаш се случи перфидно предавство. Ставете се на чело на Македонија за таа да не стане држава. Ако ги гледате сега наназад работите ќе видите дека ете ја на дело тогашната врхушка. Таа и сега е на дело, како опозиција. А имаше задача да не настане Македонија, или да се роди со некаква мана. Цела левица на Македонија плачеше кога дојде првото признание на Македонија, па второто, па тие тоа го доживуваа со огромна траума. Им се отвораше работа. Не знаеја што да им кажат на газдите. Но Македонија воскреснуваше. Еден министер во парламентот рече: „Македонија самостојна? Само преку мене мртов“. Во нашиот парламент; во тој во кој сега не се враќаат демократите. Велат: „Треба да ја внесеме демократијата во парламентот“. Но, не можеш да внесеш демократија во парламентот, тој е демократија.
Можно ли е и по 25 години да се повторуваат истите работи?
Георгиевски: Тоа не се крокодилите. Ако не замесите еден леб како што треба, тој никогаш нема да биде леб. Сегашната власт мора да исправа „криви Дрини“, а тоа е страшно, многу тешко. Но може. Кога ќе се замати реката, таа тече матна, но ќе се избистри затоа што тече. Ние направивме власт и држава во која реката тече. И тоа им пречи на многу луѓе. Тие не се слатководни пастрмки, тие се жаби, сакаат жабјаци. А не да тече водата. Нашиот човек рекол: „ако водата мине преку седум камчиња, таа е за пиење“. Не знаел за лаборатории, ниту за анализи, но мине ли преку седум камчиња, таа вода е за пиење. И мислам дека водата ги минува последните камчиња и вашата генерација ќе види една бистра, избистрена Македонија. Затоа се тие возбудени. Ќе се дочисти, ќе се види што имало внатре.
Вие бевте претседател на Собранието, а и тогаш, по 2006 година имаше театралности.
Георгиевски: Парламентот, по дефиниција, е театар. Има дијалог на спротивставени страни. Има дури и дресови. Тоа е модел на мислење. Драматичноста на секој парламент говори за неговата виталност. Тоа не беше моја заслуга, туку на околностите. Но, тогаш бевме витални, се каравме и не одеа некои луѓе во Пржино. Караниците беа дома.
Пржино е резултат на една низа средби, лидерски средби, кои се случуваат со години. Учествуваат најголемите партии, а потоа парламентот само ги усвојува заклучоците. Дури и дебатата изостанува.
Георгиевски: Со попрости зборови, Пржино е ситуација во која бандити влетуваат во продавница и заробуваат пет деца и велат дајте толку и толку пари или ќе ги убиеме децата. Што ќе сторите? Ќе им дадете пари? Не. А, ќе преговарате ли? Мора да преговарате, затоа што тоа е бандитизам. Ќе ги отепаат невините луѓе. Во таа ситуација, вие ги препознавате ролјите, ние моравме да преговараме. Инаку, Пржино е апсурд над апсурдите. Пржино е базирано на консензус на четирите најголеми партии… Значи има најголеми, големи и помали партии. По што се другите помали? Демократијата не признава помала или поголема партија, тоа е болшевизам. Пржино е болшевистичка идеја, но идеја во која требаше да се компромитира победникот на изборите. Бидејќи многу се усиливме, 10 избори по ред. Европа не може да го разбере тоа. Во кој Устав пишува „специјален обвинител“? Значи Пржино признава дека има нешто поголемо од Уставот, а тоа е интересот. А како најголема партија, по некој етички правила, по цена да загубиме дел од најверните луѓе, да преговараме. И тоа е страшно. На крај, од реторички причини, сето тоа мораше да се заврши со демократија или со граѓанска војна. Со војна не можеше, немаше критичка маса. Сакам да апелирам до најверните луѓе, моравме да го направиме ова затоа што ние сме одговорни за судбината на македонскиот народ. Бидејќи ВМРО не е само политичка програма, туку генетска програма за секој што се смета за Македонец.
Во преговорите се оспорува гласањето на дијаспората. Вие и како уметник и како дипломат имате релации со дијаспората. Како гледате на таа идеја?
Георгиевски: Тоа не е идеја, тоа е етика. Македонецот никогаш не бил нељубезен. Тие се или не се Македонци? Ако некој сака да немаат право на глас, нека каже. Тогаш може да се соочат со една друга ситуација, „претпржинска“, да го иронизирам Пржино. Па, може да речеме: „воопшто не сакаме да излеземе на гласање, еве гласајте си сами“. И ние сме Македонци, и ние сме дијаспора. Зошто да ги делат Македонците на вакви, такви, онакви? Тоа е геноцидна идеја, опасна идеја. Така вели „Златна зора“ во Грција. Дека нема Македонци, а ако има треба да ги нема. Ако ние се боревме нашите од Австралија, кога ќе се вратат во Македонија, да ја добиваат пензијата од таму, зошто да немаат право на глас. Па, тоа е директно опструкција. Тоа е злоупотреба на демократијата. Нема позлоупотребен режим од демократијата. Затоа Славој Жижек вели: „Плурализмот е нов облик на фашизам“. Еретичка мисла, но ќе ја запомниме. Тоа е прв облик на фашизмот што се јавува во Македонија, да се рече дека дијаспората нема право на гласање.
Повторно ќе Ве навратам на едно интервју, дадено за „Република“, говорите за лудилото како благослов во животот, но и дека го доведува во прашање светот, па додавате: „Кој свет? Овој свет, кој не личи на ништо во последно време“. Доколку лани не Ви личел на ништо, како Ви изгледа денес имајќи го предвид и текстот што го завршувате сега, посветен на тероризмот и на демократијата?
Георгиевски: Пред сè, гледано феноменолошки, филозофски ако сакате, светот е таков како што го мислиме ние. Објективно, светот не постои. Тој постои само во нашите глави. Ако е светот таков, ние не чиниме, не светот. Ние го правиме таков. Тоа е само една метафорична изјава. Ние мораме да се поправиме. Папата кажа нешто многу интересно во американскиот конгрес: „Секој човек има едно место во душата, кое е меко место, душевно, човечко. Дајте да се обратиме на тоа место, тоа место ќе нè поучи“. Кое е тоа место? Тоа место е кога го гледам своето внуче. И тогаш ми се активира тоа место. И тогаш сум не човек, ангел сум. А кога ќе го заборавам тоа место, тоа ќе закржлави, ќе го снема и потоа сум крволок. Мислам дека основната дилема што ќе ја реши судбината на целата планета е таа. Треба да се совпадне, а тоа е Божја работа, три, четири, пет или девет големи луѓе, со големи срца и големи умови, и светот ќе блесне како стихот на Рацин: „Силно светнал ден“. И тоа по законите на случајноста мора да се случи. Ако, пак, не се случи тоа, светот нема никаков излез. Но светот не е створен од Бога за да пропадне од глупаци. Без оглед дали се од Муртино или од Куртино. Значи, светот е створен за да биде спасен од умните луѓе. Така ќе биде, јас верувам во тоа. Таков свет и такви луѓе мора да се совпаднат и да бидат партнери, како што се совпаднаа и Черчил, и Рузвелт, и Сталин, најголемите непријатели меѓу себе, се состанаа за да го спасат светот. Не од Хитлер, туку од глупоста.
Разговараше: Наум Стоилковски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со Љубиша Георгиевски е објавено во 162. број на неделникот Република, 9.10.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.