| четврток, 6 декември 2018 |

Благоја Ѓор­ѓи­е­ски: Се­кој што пре­да­ва јо­га во Ма­ке­до­ни­ја ги не­ма со­од­вет­но­то искус­тво и зна­е­ње

За жал, се­кој што пре­да­ва јо­га во Ма­ке­до­ни­ја ги не­ма со­од­вет­но­то искус­тво и зна­е­ње. Не­кои од нив „се чув­ству­ва­ат“ спо­соб­ни за да пре­да­ва­ат јо­га, има и та­кви што стек­ну­ва­ат ин­стант зна­е­ње од сом­ни­тел­ни кур­се­ви за ин­стру­кто­ри кои ги по­се­ту­ва­ат во дру­ги др­жа­ви, кои сѐ по­ве­ќе ги има. На­ша за­лож­ба е оваа проб­ле­ма­ти­ка нор­ма­тив­но да се ре­гу­ли­ра и во Ма­ке­до­ни­ја и ка­ко ор­га­ни­за­ци­ја сме под­го­тве­ни со иску­сен ка­дар да го да­де­ме на­ши­от при­до­нес во тој пра­вец, ве­ли пре­тсе­да­те­лот на Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја

Јав­но­ста бе­ше раз­бра­ну­ва­на со из­ја­ва­та на вла­ди­ка­та Ила­ри­он де­ка јо­га­та е одре­ку­ва­ње од пра­вос­лав­на­та ве­ра и од Исус Хри­стос, а на си­те што пра­кти­ку­ва­ат јо­га тој им фр­ли ана­те­ма. Во тој кон­текст бе­ше и твр­де­ње­то де­ка на ча­со­ви­те по јо­га чле­но­ви­те би­ле ин­до­ктри­ни­ра­ни со дру­ги ре­ли­гии. За овој став на вла­ди­ка­та Ила­ри­он, за хај­ка­та ко­ја се во­ди про­тив јо­га­та кај нас и во дру­ги зем­ји, за при­до­би­вки­те од пра­кти­ку­ва­ње­то јо­га раз­го­ва­рав­ме со пре­тсе­да­те­лот на Јо­га- со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја, д-р Бла­го­ја Ѓор­ѓи­е­ски, спе­ци­ја­лист фи­зи­ја­тар.

Да­ли е по­треб­но нор­ма­тив­но да се де­фи­ни­ра­ат кри­те­ри­у­ми­те што тре­ба да би­дат ис­пол­не­ти за не­кој да пре­да­ва јо­га во Ма­ке­до­ни­ја, ка­ко што тоа е ре­гу­ли­ра­но во европ­ски­те зем­ји?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: Се­ка­ко де­ка е по­треб­но за­тоа што јо­га­та не е оби­чен фит­нес или не­што слич­но. Ко­ја би­ло на­ста­ва за да се од­ви­ва пра­вил­но и да да­де до­бар ре­зул­тат, за­ви­си од не­кол­ку фа­кто­ри: ква­ли­те­тот на еду­ци­ра­но­ста на на­став­ни­кот, ме­то­до­ло­ги­ја­та на пре­да­ва­ње, под­го­тве­но­ста и ан­га­жи­ра­но­ста на уче­ни­кот за уче­ње и др. Исто­то, ду­ри и мно­гу по­ве­ќе, ва­жи и за јо­га­та ка­ко уче­ње и ка­ко на­чин на пре­да­ва­ње. Јо­га­та ка­ко на­у­ка е спе­ци­фич­на и комп­лекс­на. Ка­ко пред­мет на истра­жу­ва­ње и на на­ста­ва е са­ми­от чо­век во не­го­ва­та ин­те­грал­на стру­кту­ра со­ста­ве­на од фи­зич­ка­та, би­о­е­нер­гет­ска­та, мен­тал­на­та, емо­тив­на­та и дру­ги пот­стру­кту­ри. Пред сѐ, на­став­ни­кот тре­ба да има со­лид­но и дол­го­го­диш­но лич­но искус­тво во јо­га, да има по­се­ту­ва­но и за­вр­ше­но одре­де­на обу­ка за на­став­ник по јо­га, поз­на­ва­ња од ме­ди­ци­на­та, пси­хо­ло­ги­ја­та, фи­ло­зо­фи­ја­та и сл. Всуш­ност, ква­ли­тет­на­та на­ста­ва по јо­га за­ви­си најм­но­гу од ква­ли­тет­но обу­чен на­став­ник по јо­га. По­себ­но е важ­на обу­че­но­ста на на­став­ни­кот ко­га јо­ги­ска­та про­гра­ма се ко­ри­сти за спе­ци­ја­ли­зи­ра­ни кур­се­ви за бре­ме­ни же­ни, за здрав­стве­ни проб­ле­ми, спор­ти­сти, де­ца и дру­ги. При Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја ве­ќе не­кол­ку де­це­нии по­стои шко­ла за обу­ка и усо­вр­шу­ва­ње на­ста­вен ка­дар по јо­га за мла­ди­те на­став­ни­ци да го стек­нат се­то зна­е­ње, те­о­рет­ско и пра­ктич­но, за на­у­ка­та на јо­га­та и ка­ко таа да стиг­не бли­ску до обич­ни­от чо­век со цел да се до­би­јат си­те бла­го­да­ти што таа ги пру­жа. Пре­да­ва­чи во оваа шко­ла се искус­ни про­фе­со­ри по јо­га со над 30-го­диш­но лич­но искус­тво во јо­га и искус­тво ка­ко на­став­ни­ци. Ова го твр­ди­ме за јо­га­та што се пре­да­ва во рам­ки­те на Јо­га-со­јуз на Ма­ке­до­ни­ја и се огра­ду­ва­ме од на­чи­ни­те на пре­да­ва­ње во гру­пи и ор­га­ни­за­ции над­вор од Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја. Шко­ла­та за обу­ка на на­ста­вен ка­дар ја по­се­ту­ва­ле мно­гу на­став­ни­ци кои пре­да­ва­ат јо­га не са­мо во цен­три­те во раз­лич­ни гра­до­ви, ту­ку и во мно­гу европ­ски др­жа­ви (Гер­ма­ни­ја, Фран­ци­ја, Пол­ска, Шпа­ни­ја и сл). За жал, се­кој што пре­да­ва јо­га во Ма­ке­до­ни­ја ги не­ма со­од­вет­но­то искус­тво и зна­е­ње. Не­кои од нив „се чув­ству­ва­ат“ спо­соб­ни за да пре­да­ва­ат јо­га, има и та­кви што стек­ну­ва­ат ин­стант зна­е­ње од сом­ни­тел­ни кур­се­ви за ин­стру­кто­ри кои ги по­се­ту­ва­ат во дру­ги др­жа­ви, кои сѐ по­ве­ќе ги има. На­ша за­лож­ба е оваа проб­ле­ма­ти­ка нор­ма­тив­но да се ре­гу­ли­ра и во Ма­ке­до­ни­ја и ка­ко ор­га­ни­за­ци­ја сме под­го­тве­ни со иску­сен ка­дар да го да­де­ме на­ши­от при­до­нес во тој пра­вец.

blagoja gorgievski1

На­ша за­лож­ба е оваа проб­ле­ма­ти­ка нор­ма­тив­но да се ре­гу­ли­ра и во Ма­ке­до­ни­ја и ка­ко ор­га­ни­за­ци­ја сме под­го­тве­ни со иску­сен ка­дар да го да­де­ме на­ши­от при­до­нес во тој пра­вец

 

Јав­но­ста бе­ше раз­бра­ну­ва­на со из­ја­ва­та на вла­ди­ка­та Ила­ри­он де­ка јо­га­та е одре­ку­ва­ње од пра­вос­лав­на­та ве­ра и од Исус Хри­стос, а на си­те што пра­кти­ку­ва­ат јо­га тој им фр­ли ана­те­ма. Ка­ко Вие би ја ко­мен­ти­ра­ле из­ја­ва­та на вла­ди­ка­та? Во тој кон­текст бе­ше и твр­де­ње­то де­ка на ча­со­ви­те по јо­га чле­но­ви­те се ин­до­ктри­ни­ра­ни со дру­ги ре­ли­гии?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: Не би са­кал да да­вам ко­мен­тар за из­ја­ва­та на вла­ди­ка­та Ила­ри­он, но ќе да­дам из­ја­ва за она што се ра­бо­ти на пра­ктич­ни­те ча­со­ви во цен­три­те кои се член­ки на Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја и за искус­тво­то кое се стек­ну­ва бла­го­да­ре­ние на тоа што го ну­ди јо­га­та ка­ко пра­кти­чен си­стем. Се раз­би­ра де­ка на на­ши­те ча­со­ви во цен­три­те при Со­ју­зот во­оп­што не се збо­ру­ва за ре­ли­ги­оз­ни еле­мен­ти, а нај­мал­ку, пак, за ре­ли­ги­ја­та за ко­ја спом­ну­ва са­ми­от вла­ди­ка. Јо­га­та не е ре­ли­ги­ја. Пред сѐ, таа е на­у­ка и пра­кти­чен ме­тод пре­ку кој чо­ве­кот ди­рект­но се споз­на­ва се­бе­си, ги раз­ви­ва сво­и­те пси­хо­фи­зич­ки по­тен­ци­ја­ли ка­ко ин­те­грал­но би­тие. Во на­ста­ва­та по јо­га не се на­мет­ну­ва­ат ни­ка­кви ре­ли­ги­оз­ни ви­ду­ва­ња за­тоа што тоа е пра­во на се­кој по­е­ди­нец. Ча­со­ви­те по јо­га ги по­се­ту­ва­ат ли­ца со раз­лич­на на­ци­о­нал­ност и ве­ро­ис­по­вед и тие до­а­ѓа­ат за­тоа што јо­га­та при­до­не­су­ва за по­до­бру­ва­ње на ква­ли­те­тот на жи­ве­е­ње. Јо­га-со­ју­зот пре­ку ме­ди­у­ми­те и ин­тер­не­тот ја за­поз­на јав­но­ста со офи­ци­јал­ни­от став по ова пра­ша­ње.

Од ка­де до­а­ѓа оваа хај­ка на јо­га­та? Во Гр­ци­ја и во Ру­си­ја се по­ја­ви­ја ин­фор­ма­ции де­ка не­кои сту­ди­ја во кои се пра­кти­ку­ва јо­га до­би­ле за­ка­ну­вач­ки пис­ма да пре­ста­нат со ра­бо­та, ети­ке­ти­рај­ќи ги ка­ко ре­ли­ги­ски се­кти?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: И са­ми­от сум из­не­на­ден од та­ква­та хај­ка, не­за­вис­но да­ли е спро­ве­де­на во Гр­ци­ја, Ру­си­ја или кај нас во Ма­ке­до­ни­ја. Пред сѐ, да по­тсе­ти­ме де­ка на­ви­сти­на по­сто­јат не­кои шко­ли кои вклу­чу­ва­ат ре­ли­ги­оз­ни еле­мен­ти, но не зна­чи де­ка се­ко­ја шко­ла по јо­га го пра­ви тоа. Ние се огра­ду­ва­ме од ра­бо­та­та на та­кви­те шко­ли. Од са­ми­от по­че­ток на сво­е­то по­сто­е­ње, при­ста­пот на Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја има, пред сѐ, на­у­чен ка­ра­ктер. Пр­ви­те истра­жу­ва­ња се пра­ве­ни во по­че­то­кот на 80-ти­те го­ди­ни на ми­на­ти­от век со Ин­сти­ту­тот за фи­зи­о­ло­ги­ја при Ме­ди­цин­ски­от фа­кул­тет во Скоп­је. Ре­зул­та­ти­те од тие истра­жу­ва­ња по­ка­жаа де­ка јо­га­та ка­ко пра­кти­чен си­стем има по­зи­тив­но вли­ја­ние врз фи­зич­ко­то и пси­хо­мен­тал­но­то здрав­је на чо­ве­кот. Тоа беа пр­ви­те истра­жу­ва­ња за јо­га­та не са­мо во Ма­ке­до­ни­ја, ту­ку и по­ши­ро­ко. За спом­ну­ва­ње е де­ка во 1997 го­ди­на се одр­жа пр­ви­от на­у­чен со­бир за јо­га со ме­ѓу­на­род­но учес­тво, под по­кро­ви­телс­тво на ре­кто­рот на Уни­вер­зи­те­тот „Св. Ки­рил и Ме­то­диј“ од Скоп­је, на кој учес­тву­ваа екс­пер­ти за јо­га­та од по­ве­ќе др­жа­ви, ка­ко, на при­мер, проф. д-р Цти­бор До­ста­лек, то­га­шен пот­пре­тсе­да­тел на че­шка­та ака­де­ми­ја на на­у­ки, д-р Му­кеш Џа­ин, пре­тсе­да­тел на ин­ди­ско­то друш­тво за кли­нич­ка ајур­ве­да, ка­ко и екс­пер­ти од Ита­ли­ја, Гр­ци­ја. Ре­зул­та­ти­те од на­ши­те истра­жу­ва­ња беа пре­зен­ти­ра­ни на ме­ди­цин­ски кон­гре­си одр­жа­ни кај нас и во странс­тво (Фран­ци­ја, Ита­ли­ја, Ун­га­ри­ја, Ин­ди­ја, Гр­ци­ја, Пол­ска итн).

Кои се при­до­би­вки­те од пра­кти­ку­ва­ње­то јо­га?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: На­ше­то искус­тво по­ка­жу­ва де­ка мно­гу пра­кти­кан­ти до­а­ѓа­ат на ча­со­ви по јо­га за­ра­ди гри­жа­та за сво­е­то здрав­је, за по­до­бру­ва­ње на ква­ли­те­тот на се­којд­нев­но­то жи­ве­е­ње и за во­де­ње гри­жа за лич­но­то фи­зич­ко и ду­хов­но до­бро. Ту­ка тех­ни­ки­те се нај­де­ло­твор­ни за­тоа што пре­вен­тив­но вли­ја­ат врз на­ру­шу­ва­ње­то на здрав­је­то ка­ко пос­ле­ди­ца на ди­на­мич­ни­от на­чин на жи­ве­е­ње и се­којд­нев­но­то при­сус­тво на стре­сот во на­ши­те жи­во­ти. Но, во пос­лед­но вре­ме сѐ по­ве­ќе пра­кти­кан­ти до­а­ѓа­ат за­ра­ди кон­крет­ни здрав­стве­ни те­шко­тии, при што се по­ка­жа­ло де­ка ре­дов­но­то пра­кти­ку­ва­ње јо­га при­до­не­су­ва за на­ма­лу­ва­ње на симп­то­ми­те или за по­до­бру­ва­ње на здрав­је­то во це­ли­на. Ка­ко при­мер за та­кво­то вли­ја­ние на јо­га тех­ни­ки­те е одр­жу­ва­ње­то спе­ци­ја­ли­зи­ра­ни те­ра­пев­тски кур­се­ви во За­во­дот за пре­вен­ци­ја, ле­ку­ва­ње и ре­ха­би­ли­та­ци­ја на кар­ди­о­ва­ску­лар­ни за­бо­лу­ва­ња во Охрид уште од да­леч­на­та 1992 го­ди­на, па до де­нес. Ус­пе­хот кај та­кви­те па­ци­ен­ти се гле­да во на­ма­лу­ва­ње­то или комп­лет­но ели­ми­ни­ра­ње на фа­кто­ри­те на ри­зик кои до­ве­ле до по­ја­ва на за­бо­лу­ва­ња­та кај нив.

unnamed

Искус­тво­то по­ка­жу­ва де­ка јо­га­та ка­ко пра­кти­чен си­стем по­зи­тив­но вли­јае врз т.н. пси­хо­со­мат­ски за­бо­лу­ва­ња

 

Јо­га­та не е ре­ли­ги­ја, ту­ку на­у­чен ме­тод за чо­ве­ко­во­то усо­вр­шу­ва­ње на фи­зич­ки и на пси­хо­мен­та­лен план. Во Ма­ке­до­ни­ја Јо­гасо­ју­зот по­стои по­ве­ќе од че­ти­ри де­це­нии. Ка­ква е Ва­ша­та ме­то­до­ло­ги­ја на пре­да­ва­ње јо­га?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: Пре­да­ва­ње­то на јо­га­та во цен­три­те на Јо­га-со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја се вр­ши спо­ред ме­то­до­ло­ги­ја­та и си­сте­мот на јо­га на учи­те­лот Пав­лос К. Ха­са­на­гас, кој поч­ну­ва да ја пре­да­ва јо­га­та во Ма­ке­до­ни­ја во да­леч­на­та 1972 го­ди­на. Спо­ред не­го­ва­та ме­то­до­ло­ги­ја, за­др­жа­ни се тра­ди­ци­о­нал­ни­те вред­но­сти на јо­га­та ка­ко на­у­ка за чо­ве­кот, но, се­пак, таа е прис­по­со­бе­на на по­тре­би­те на со­вре­ме­ни­от чо­век на овие про­сто­ри. Про­гра­ма­та се кон­ци­пи­ра спо­ред цел­та и цел­на­та гру­па за ко­го е на­ме­не­та: за по­чет­ни­ци, на­пред­ни, де­ца, пен­зи­о­не­ри, те­ра­пев­тски кур­се­ви, пре­на­тал­на јо­га и дру­ги  Ре­зул­та­ти­те во јо­га за­ви­сат, пред сѐ, од мо­ти­ви­ра­но­ста, ре­дов­но­ста и упор­но­ста во пра­кти­ка­та и од учес­ни­ци­те на кур­се­ви­те.

Освен што сте пре­тсе­да­тел на Јо­гасо­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја, Вие сте и спе­ци­ја­лист фи­зи­ја­тар. Ка­ко веж­ба­ње­то јо­га им по­ма­га на па­ци­ен­ти­те што има­ат бол­ки во ’рбе­тот, гр­бот, ек­стре­ми­те­ти­те?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: Де­неш­ни­от на­чин на жи­ве­е­ње во го­ле­ма ме­ра е „ви­но­вен“ за ’рбет­ни­те за­бо­лу­ва­ња, ка­ко и за за­бо­лу­ва­ња­та на му­скул­но-ске­лет­ни­от си­стем. Пре­ку­мер­ни­от за­мор, фи­зич­ка­та не­а­ктив­ност и на­чи­нот на ис­хра­на има­ат го­ле­мо вли­ја­ние врз по­ја­ва­та на та­кви­те за­бо­лу­ва­ња. За­ра­ди при­ста­пот кон из­ве­ду­ва­ње­то на про­гра­ма­та, по кра­тко вре­ме се до­би­ва­ат по­зи­тив­ни ефе­кти. Та­кво­то по­зи­тив­но искус­тво го ко­ри­стам и во мо­ја­та ле­кар­ска пра­кти­ка ка­ко фи­зи­ја­тар, при што на не­кои па­ци­ен­ти им пре­по­ра­чу­вам да ра­бо­тат ед­но­став­ни веж­би со кои мно­гу ќе си по­мог­нат во над­ми­ну­ва­ње на здрав­стве­ни­те те­шко­тии. Ед­на од по­го­ле­ми­те при­до­би­вки од ре­дов­но­то пра­кти­ку­ва­ње јо­га е тоа што пра­кти­кан­ти­те учат ка­ко по­до­бро да се но­сат со се­бе­си во мо­дер­ни­от на­чин на жи­ве­е­ње за да се из­бег­нат не­го­ви­те не­га­тив­ни вли­ја­ни­ја.

Освен за ли­ца­та што има­ат проб­ле­ми со ‘рбе­тот, за кои дру­ги бо­ле­сти или, пак, за­бо­лу­ва­ња се пре­по­ра­чу­ва јо­га­та?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: Искус­тво­то по­ка­жу­ва де­ка јо­га­та ка­ко пра­кти­чен си­стем по­зи­тив­но вли­јае врз т.н. пси­хо­со­мат­ски за­бо­лу­ва­ња, при што ди­рект­но вли­јае врз при­чи­ни­те за нив­на­та по­ја­ва. Во таа гру­па за­бо­лу­ва­ња спа­ѓа­ат кар­ди­о­ва­ску­лар­ни­те за­бо­лу­ва­ња, ди­ја­бе­те­сот, аст­ма­та и дру­ги бе­ло­дроб­ни за­бо­лу­ва­ња, цир­ку­ла­тор­ни, хор­мон­ски и др. Кои, за жал, сѐ по­ве­ќе се при­сут­ни кај пом­ла­да­та по­пу­ла­ци­ја. Ко­га збо­ру­ва­ме за ефе­кти­те што ги ну­ди јо­га­та, да спом­не­ме де­ка таа не е се­моќ­на во над­ми­ну­ва­ње на бо­ле­сти­те. Јо­га­та ка­ко пра­кти­чен си­стем му по­ма­га на чо­ве­кот да ста­не по­све­сен за на­чи­нот на жи­ве­е­ње и ка­ко да на­пра­ви по­зи­тив­ни транс­фор­ма­ции во сво­е­то функ­ци­о­ни­ра­ње за да си ги по­до­бри здрав­је­то и ква­ли­те­тот на жи­во­тот. Тоа зна­чи де­ка јо­га­та на­о­ѓа комп­ле­мен­тар­на при­ме­на на со­вре­ме­на­та ме­ди­ци­на во по­до­бру­ва­ње­то на здрав­је­то на чо­ве­кот.

Од 1984 го­ди­на во Ма­ке­до­ни­ја има и кур­се­ви за јо­га за труд­ни­ци. Кои се при­до­би­вки­те за труд­ни­ци­те од по­се­та­та на тие ча­со­ви?

ЃОР­ЃИ­Е­СКИ: По­да­то­кот де­ка кур­се­ви­те за бре­ме­ни же­ни (пре­на­тал­на јо­га) се при­ме­ну­ва­ат по­ве­ќе од 30 го­ди­ни и де­ка тоа беа пр­ви кур­се­ви од та­ков ка­ра­ктер во тоа вре­ме, во­оп­што збо­ру­ва за на­уч­на­та ап­ли­ка­ци­ја на јо­га­та од стра­на на Јо­га- со­ју­зот на Ма­ке­до­ни­ја од са­ми­от по­че­ток на сво­е­то по­сто­е­ње. Про­гра­ма­та за пре­на­тал­на јо­га по­ка­жа де­ка ид­на­та мај­ка ус­пе­ва по­ле­но да се прис­по­со­би на про­ме­ни­те што на­ста­ну­ва­ат за вре­ме на бре­ме­но­ста за бре­ме­но­ста да би­де пер­и­од на при­јат­но и под­нос­ли­во искус­тво. Исто та­ка, ид­на­та мај­ка ус­пе­ва да ги на­ма­ли стра­вот и не­си­гур­но­ста и да се под­го­тви на со­од­ве­тен на­чин за са­ми­от чин на по­ро­ду­ва­ње­то. Мно­гу мај­ки во по­ве­ќе гра­до­ви во Ма­ке­до­ни­ја се све­до­ци на по­зи­тив­ни­те вли­ја­ни­ја на јо­га­та, а бре­ме­но­ста и чи­нот на по­ро­ду­ва­ње­то ги до­жи­ве­а­ле ка­ко не­се­којд­нев­но и иск­лу­чи­тел­но при­јат­но искус­тво.

Раз­го­ва­ра­ше: Але­ксан­дра М. Бун­да­лев­ска

 

Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.

Top