Веле Смилевски е годинешниот лауреат на наградата „Григор Прличев“. На свеченоста што во негова чест се одржа во Центарот за култура во Охрид во рамки на манифестацијата „Прличеви беседи“ со која се одбележува годишнината од смртта на охридскиот поет и преродбеник, Смилевски потенцира дека изминатите дваесет години наградата „Григор Прличев“ дала значаен влог во стимулирањето на македонските поети во негувањето на поемата како една форма на поетско литерарно изразување.
– Наградите воопшто претставуваат свест за вредностите во една литература и во оваа смисла оваа ја доживувам како признание, сатисфакција за се она што го создавав изминатите 40 години, но и обврска за ангажманот натамошен што би можел да го имам на планот на литературата и културата. Меѓутоа, оваа награда добива уште повеќе во значење со името на големиот поет и преродбеник Григор Прличев, вториот Хомер, најблескавата творечка вертикала на Македонскиот 19 век – изјави Смилевски за наградата.
На постари години, додека ја тера седмата деценија од животот и сѐ уште е активен како професор на студиите по новинарство го објави првиот роман, со провокативен наслов „Полицајка в кревет“. Тој е и поет, романсиер, критичар, научен советник во Институтот за македонска литература, кој неодамна го објави и научниот труд „Шеесет години македонски роман“. Повод за интервјуто во неделникот „Република“ беше неговиот прв роман.
Вие сте поет, есеист, литературен критичар и книжевен научник. Кој беше поводот на 64 години да го објавите Вашиот прв роман „Полицајка в кревет“?
Романот „Полицајка в кревет“ е резултат на идеите што во мојот опус во вид на творечки проект имаат свој континуитет. Со оглед на тоа дека жанрот е форма на изразување на идејата, јас почувствував дека романот сега ми ја дава таа шанса, преку епското платно во сплет од состојби, констелации, личности и судбини, да го надополнам тој проект со нови сознанија што се резултат на творечките и животни искуства од, како што велите, средината на седмата деценија од мојот живот. Да бидам поконкретен: основната идеја врз која е изграден романот „Полицајка в кревет“ своите корени ги има во поетските книги „Кафез“ и „Диши длабоко“, објавени во седумдесеттите и во осумдесеттите години на минатиот век, за да продолжи таа идеја во стихозбирката „Забранета книга“, објавена минатата година, и, конечно, во поемата „Век за самување“, која неодамна се појави пред читателите и во штотуку објавениот роман „Полицајка в кревет“. Самите наслови на овие книги упатуваат на идејата за слободата како состојба и за слободата на уметничкото изразување на таа состојба.
Првата компонента е егзистенцијална, а втората творечка. Во уметноста двете компоненти функционираат како целина, тие заемно се надополнуваат и дорекуваат низ естетиката, сознанијата и пораките на пишаниот збор.
Вашиот роман има провокативен наслов „Полицајка в кревет“. Која е основната содржинска носивост на делото?
Идејата на романот се развива преку главниот лик, Полицајката, која е бележана поради својата вклученост во организираната акција со која на проституцијата треба да ѝ се обезбеди третман на професија. Првите закани следуваат по успехот, а Полицајката си припишува дел од тој успех себеси, кога проституцијата од Заводот за статистика во Стандардната класификација е заведена во графата на занимања како професија. Веднаш потоа на „Фејсбук“ се појавуваат монтирани фотографии со нејзиниот лик и со голо тело на жена на кое преку срамното, со големи цифри е запишана шифрата 5169.03. Полицајката знае дека тоа доаѓа од колеги од Центарот за анализа и спречување на трговија со луѓе, кои сметаат дека таа работи спротивно на одредбите на Кривичниот законик. Во миговите на самоиспивед нејзиниот резон ја истакнува токму таквата спротивност: „Тие не можеа да ја разберат и да ја прифатат мојата борба за човековите права“, вели Полицајката. „Ме сместуваа во сферата на граѓанскиот сектор и велеа дека таквата активност се негира со работата во нашата професија. Тие повлекуваа црвена линија меѓу професионалното и човечкото. Тие не можеа да разберат дека не постојат графи што ќе ја заробат хуманоста и желбата да им се помогне на тие што работат за да преживеат, скршени во своето достоинство. Ме убиваше нивното лицемерство бидејќи во секојдневната работа, во тој сложен и необјаснив сплет од околности и соодноси, сите ние се проституиравме на различни начини“.
Колку оваа приказна за Полицајката во Вашиот роман е дел од вистинскиот живот. Можеме ли да зборуваме за документарна основа на делото?
Еден од ликовите во романот „Полицајка в кревет“ вели „нашиот живот е дел од незавршена приказна“ и некогаш „некој друг ќе ги надополнува празнините во таа приказна“. Ова упатува на фактот дека тој Некој Друг е, всушност, писателот. Сега, кога романот е дефинитивно напишан, кога читателот со својата имагинација го има неограниченото право да го живее и доживува кажаното на свој начин, сакам да потсетам дека животот и уметноста меѓусебно се одгласуваат, но никогаш не се поистоветуваат без остаток, дека животот од делото и од вистинскиот живот не се материја што може механички да се претура од еден во друг сад. Таквиот обид претставува симплифицирање, поедноставување, осиромашување и упростување на животот, од една страна, и на уметноста, од друга. А, убавина и привлечност на животот и на уметноста се во слоевитоста, различноста, неизвесноста, ненадејноста и предизвикот за проникнување во непознатото.
Добитник сте на највисоките книжевни признанија кај нас: наградата за најдобра поетска книга на годината „Ацо Шопов“, наградата „Браќа Миладиновци“ на јубилејните „Струшки вечери на поезијата“, наградата „Григор Прличев“ за најдобра поема, како и на државната награда „11 Октомври“ за животно дело од областа на уметноста. Како влијаат наградите на Вашето творештво?
Со оглед на моите поодминати години од животот, имам право на работите да им приоѓам со извесна задршка и со нужна емотивна дистанца. Од овој аспект, наградите можат да бидат и признание за тоа што е постигнато и обврска за тоа што евентуално би можело да се направи во иднина, но битно е тие да бидат оправдани од самите дела во времето што доаѓа, кое е неприкосновен судија за вредностите. Според тоа, останува делата да го легитимираат авторот и да му го одредат местото во хиерархијата на вредности во творештвото и културата.
Како ја оценувате моментната состојба во македонската литература? Што е карактеристично за сегашниот тренд на книжевниот живот кај нас?
Најважно е дека кај нас се појавуваат добри дела во една сѐ понагласена жанровска, содржинска и стилско-изразна разнообразност. Тие дела се прилог во развојните процеси на современата македонска литература. Но, во отсуство на тековна аналитичка критика, на нашата книжевна сцена ја гледаме претставата на една задоцнета фолклорна фаза, чијшто белег е промоторството како праматарство! Една очигледна инфлација на промоции, непримерна за развиените книжевни средини, ѝ даде простор на некритичката, пригодна и здодевна кокетерија со литературата. Ваквата појава се толкува како обид, под превезот на добрата намера, да се интервенира во сликата на вредности, но искуството во книжевноста и во уметноста, воопшто, зборува дека во оваа област опстојува само тоа што по природен пат, низ спонтана комуникација, зрачи со својата естетска полнота. За среќа, македонската литература ги има тие вредности. Сѐ друго е придружна материја што ќе се загуби низ правта на времето.
Разговараше: Александра Мазнева – Бундалевска
Фото: Игор Ангеловски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Промоција на романот „Манастир Фуентерабија“ од Јагода Михајловска-Георгиева во Библиотеката „Браќа Миладиновци“
-
Филмскиот проект „М“ на Вардан Тозија со награда на копродукцискиот форум Агора
-
Наградата „Златен витез“ доделена на академик Влада Урошевиќ во Русија
-
Филип Димишковски е најдобар млад џез музичар за 2018