Усвојувањето на механизмот во Европарламентот (ЕП) за суспензија на безвизниот режим во одредени случаи, предизвика негодување кај македонската јавност, особено по различните толкувања по кусото известување за овој документ. Извештајот на шпанскиот пратеник од редовите на Европската народна партија го отвори патот за механизмот, но и за мерки на реципроцитет, два механизма за кои се гласаше во пакет. Додека од една страна ЕП ја отвори вратата за заштита од налетот на азиланти, што, рака на срце, од државите на Западен Балкан е сопрен, од друга страна истовремено гласаше за присилување на САД и на Канада да ги отворат границите без визи за сите граѓани од ЕУ. Гласањето за пакетот од два механизма во пакет, можеби, беше пресуден тој да помине, вели Тања Фајон, европратеничка од Словенија.
– Сигурно дека тоа е една од причините, ако не и најголема причина. Договорот за механизмот за реципроцитет беше важен за многу колеги од ЕП. Сметам дека одвоено гласање би имало многу поинаков резултат околу механизмот за суспензија бидејќи многу колеги ми го поддржаа ставот за одложување на механизмот за суспензија. Секако, некои имаа проблем со целиот пакет.
Објаснувајќи го пакетот, Фајон вели дека двете мерки, двете различни механизми се ставени во пакет што може од една страна да предизвика хаос кон Балканот, но и да се најде пред Европскиот суд.
-Механизмот за реципроцитет е чувствителен поради можностите за автоматски мерки кон САД или кон Канада, доколку тие преземат суспензија или не воведат безвизен режим за држави од ЕУ. Пет држави од ЕУ сѐ уште не се во безвизниот режим за патување во САД или во Канада, па со овој механизам создадовме притисок сите граѓани од шенгенската зона наскоро да патуваат без визи. Но, притоа создадовме и законски хаос, механизмот е спротивен на ставот на Европската комисија. Тоа, пак, го отвори и патот механизмот да се најде и пред Европскиот суд. Тогаш секако дека притисокот од САД и од Канада би бил голем. Засега нема информации дали ЕК ќе го постави прашањето пред Европскиот суд. Ние предупредуваме дека со договорот за механизмот за суспензија се откажавме од права што Европскиот парламент ги има со Лисабонскиот договор – додава Фајон.
Ваквото толкување на пакетот механизми објаснува зошто се заканува суспензија на визната либерализација за Балканот и тоа во моменти кога Македонија и Србија излегоа на крај со лажните азиланти. Иако Фајон вели дека нема опасност од враќање на визите, сепак остава можност за притисок за активирање на механизмот од други причини.
-Опасноста Македонија да го загуби безвизниот режим не е реална. Прво, мора да има причина, како алармантен број азиланти. Членките на ЕУ сега имаат можност брзо да усвојат суспензија без никаква измена на законодавството бидејќи се работи за брза и привремена мерка. Значи, во овој момент нема реална опасност, додека Македонија ги почитува правилата за безвизен режим. Затоа е нужно властите да направат сѐ за да не дојде до тоа – додава таа.
Според македонското МВР, од крајот на април 2011 година до сега на повеќе од 11.000 македонски државјани не им е дозволен излез од границите кон западноевропските држави. Полицијата, заедно со УЈП и со неколку министерства и инспекторати, работат на спречување на злоупотребата на безвизниот режим. Според статистиката на МВР, направени се 447 контроли во 118 туристички агенции, 38 друштва за превоз на патници и на 22 лица превозници.
Ваквите механизми се подлога за злоупотреба на позицијата на моќ и за други политички прашања. Без многу размислување, ова секако дека отвора ново „бојно поле“ за надмудрувања меѓу Македонија и Грција низ европските институции. Иако македонските туристи ја спасуваат грчката економија, не е за неверување дека токму од таму нема да има „подбуцнувања“ да се казнат Македонците. Ако ништо друго, ќе го тргнат од пред очите на европската јавност дискриминаторското однесување директно на граничните премини. Сѐ почесто јавни личности и новинари се цел на грчка дискриминација, која не може да се сокрие поради безвизниот режим. И Фајон признава за постоење притисоци за искористување механизми поради други причини.
– Лично сметам дека тој механизам е лош за ЕУ, за иднината на политиката на слободно движење во ЕУ и за слободата на соседството. ЕП нема да има право на соработка во процесот кога Советот би гласал за суспензија. Секогаш ќе постојат и политички притисоци поради други причини да се воведе суспензија, а ние како институција нема да имаме можност за демократски надзор. Исто така, лош е и бидејќи отвора можност држави на ЕУ да бараат суспензија поради вкупниот број азиланти во последните седум години. Тоа е долг период, а се знае дека во 2010 година и во 2011 година бројот на баратели на азил од Македонија беше алармантен.
Европската статистика (Евростат) неодамна потврди дека Македонија не е веќе земја од каде што има закана за баратели на азил. Од 407.300 барања за азил во 27 членки на ЕУ, во првите пет групи лица што побарале заштита нема граѓани од државите на западен Балкан. Но, гледајќи ја статистиката од 2009 година до мај 2013 година, од Македонија се поднесени 26.050 барања за азил, што е речиси една четвртина од сите барања поднесени во истиот период од држави од Балканот. Тоа е опасноста за злоупотреба на фактите, која ја спомнува Фајон. Иако Македонија фактички не би требало да се плаши од суспензија, пратеникот Александар Николовски укажува и на други контрадикторности.
– Понекогаш има контрадикторности меѓу европски институции. ЕП донесе ваква одлука како резултат на барањата за азил и се бара поголема контрола кој и зошто ја напушта државата. Македонија се обидува да го прави тоа. Во исто време, Парламентарното собрание на Совет на Европа ја критикува државата зашто не дозволувала граѓаните слободно да излегуваат од државата и барала да наведат каде одат и со која цел. Токму тоа што го бара ЕУ и Европскиот парламент. Е сега во ЕП седат пратеници избрани на европски избори, а во ПС на Совет на Европа пратеници избрани во националните парламенти, пак од земјите–членки на ЕУ. Кому да му веруваме?– прашува Николовски.Сегашното одобрување од доминантните десноцентристички претставници во ЕП, според Николовски, е резултат на притисокот поврзан со економската криза.
– Пратениците со центарско-десна ориентација, кои, условно кажано, повеќе се грижат за националните интереси, се под притисок за условно затворање на ЕУ. Во однос на азилантите, на несоодветната или недоволно регулираната материја. Швајцарија, откако ги намали процедурите и времето за одговор на барањата за азил, го намали бројот на баратели на азил на 10 проценти од претходно. Значи одговорите треба да се бараат во земјите–членки, а не во затворање на ЕУ, додава Николовски.
Tекстот е објавен во неделник Република бр.55
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Николоски: Исходот на референдумот е дефиниран од Законот, а не од толкувањето на власта
-
Европратениците не се обврзани на транспарентност за додатоците
-
Николоски: Дали е ова последниот Илинден што го дочекуваме како Република Македонија?
-
Николоски открива: Во јануари ни тврдеа дека нема шанса да менуваме Устав