| четврток, 6 декември 2018 |

Во­за­чи­те жр­тви на за­го­вор на го­ле­ми­те на­фте­ни ги­ган­ти?

pg-1-petrol-graphic-epaВо­за­чи­те во Евро­па ве­ќе со го­ди­ни се чув­ству­ва­ат ка­ко да се огра­бе­ни ко­га ќе за­ста­нат на ка­са на бен­зин­ски­те пум­пи за да го пла­тат го­ри­во­то што го на­то­чи­ле во сво­ето во­зи­ло. Це­ни­те на бен­зи­ни­те и на ди­зел-го­ри­ва­та оти­доа до не­бо во це­ла Евро­па, а по­ска­пу­ва­ња­та не ја од­ми­наа ни Ма­ке­до­ни­ја. Се­то тоа ди­рект­но се одра­зи на џе­бот на по­тро­шу­ва­чи­те, но и на дру­ги­те се­кто­ри во сто­панс­тво­то, кои за­ви­сат од на­фта­та и од неј­зи­ни­те де­ри­ва­ти. За се­то тоа вре­ме, го­ле­ми­те на­фте­ни ком­па­нии три­е­ја ра­це и го со­би­раа кај­ма­кот од до­пол­ни­тел­на­та за­ра­бо­тка не гри­жеј­ќи се мно­гу за џе­бот на сво­и­те кли­ен­ти. Се­пак, од мај, спо­ко­јот на не­кол­ку европ­ски на­фте­ни ги­ган­ти е на­ру­шен од истра­га­та што ја по­ве­де Европ­ска­та ко­ми­си­ја во Ве­ли­ка Бри­та­ни­ја по­ра­ди сом­не­ва­ња де­ка по­стои мож­ност це­ни­те на на­фта­та и на неј­зи­ни­те де­ри­ва­ти, на­ви­сти­на, да би­ле „пум­па­ни“ на ште­та на бри­тан­ски­те во­за­чи со што се­меј­ни­от бу­џет би бил оште­тен за по­ве­ќе ил­ја­ди фун­ти.

Це­на­та на на­фта­та на свет­ски­те бер­зи во пос­лед­ни­те не­кол­ку го­ди­ни по­рас­на по­ве­ќе од че­ти­ри­па­ти. Од 2002 го­ди­на до 2012 го­ди­на ба­ре­лот по­ска­пи од 22 до­ла­ри на по­ве­ќе од 100 до­ла­ри, а во ју­ни 2008 го­ди­на до­стиг­на и ре­корд­на вред­ност од 133,93 до­ла­ри за еден ба­рел. Кол­ка­ва ќе би­де це­на­та за­ви­си од по­ве­ќе фа­кто­ри, ме­ѓу кои по­ка­за­те­ли­те за гло­бал­на­та еко­но­ми­ја на зем­ји­те, конф­ли­кти­те на Бли­ски­от Исток ка­де што се про­из­ве­ду­ва го­лем дел од на­фта­та, си­ла­та на до­ла­рот што се ко­ри­сти ка­ко ва­лу­та за тр­го­ви­ја со на­фте­ни­те про­из­во­ди, ка­ко и вли­ја­ни­е­то на ура­га­ни­те врз ра­фи­не­ри­и­те во Ме­кси­кан­ски­от За­лив. По­ра­ди си­те овие фа­кто­ри, струч­ња­ци­те ве­лат де­ка на­фте­ни­те ком­па­нии има­ат ма­ла мож­ност за ма­ни­пу­ла­ци­ја со це­на­та, но и по­крај тоа, ако дој­де до та­кво не­што мо­же на на­пра­ви го­ле­ма ште­та за крај­ни­те ко­рис­ни­ци.

– Ду­ри и ма­ла раз­ли­ка во фор­ми­ра­ње­то на це­ни­те мо­же да пре­диз­ви­ка ште­та кај крај­ни­те ко­рис­ни­ци – сме­та­ат од Европ­ска­та ко­ми­си­ја, под чи­ја­што на­ред­ба се вр­ши истра­га­та.

Европ­ска­та уни­ја се пла­ши де­ка овие не­кол­ку кон­ку­рент­ски на­фте­ни ком­па­нии ме­ѓу­себ­но со­ра­бо­ту­ва­ле при ма­ни­пу­ла­ци­и­те со це­ни­те на го­ри­ва­та пре­ку пре­зен­ти­ра­ње лаж­ни це­ни и спре­чу­ва­ње дру­ги ком­па­нии да фор­ми­ра­ат сво­ја це­на. Пре­тсе­да­те­лот на асо­ци­ја­ци­ја­та на тр­гов­ци на бен­зин во ма­ло­про­даж­ба во Бри­та­ни­ја, Бра­јан Ма­дер­сон, твр­ди де­ка ма­ни­пу­ла­ци­ја­та со кри­те­ри­у­ми­те за фор­ми­ра­ње на це­ни­те во те­кот на из­ми­на­ти­те де­сет го­ди­ни мо­же­ло да ги чи­ни во­за­чи­те по „не­кол­ку ил­ја­ди фун­ти се­кој“.

Оваа асо­ци­ја­ци­ја на не­кол­ку­па­ти ги пре­ду­пре­ди­ла вра­бо­те­ни­те во ре­гу­ла­тив­ни­те ко­ми­сии де­ка це­на­та на го­ри­ва­та се фор­ми­ра со ма­ни­пу­ла­ции.

– По­ка­чу­ва­ње­то на це­на­та на бен­зи­нот ми­на­та­та зи­ма не мо­же да се об­јас­ни со ос­но­ви­те на по­ну­да­та и на по­ба­ру­вач­ка­та, не­се­којд­нев­ни­те ге­о­по­ли­тич­ки на­ста­ни или со кои би­ло дру­ги фа­кто­ри – ве­ли тој.

 Кои ком­па­нии се под истра­га?

A sign board of a BP petrol station is seen in MoscowЕвроп­ска­та ко­ми­си­ја не со­оп­шти кон­крет­но кои ком­па­нии се под истра­га, но дел од нив ве­ќе по­твр­ди­ја де­ка во нив­ни­те се­ди­шта се из­вр­ше­ни пре­тре­си. „Бри­тиш пе­тро­ле­ум“ со­оп­шти де­ка ком­па­ни­ја­та це­лос­но со­ра­бо­ту­ва­ла со истра­га­та, но не и дру­ги де­та­ли.

 

И од „Шел“ по­твр­ди­ле де­ка ком­па­ни­ја­та мо­мент­но „ѝ аси­сти­ра на Европ­ска­та ко­ми­си­ја“, но „во ин­те­рес на истра­га­та“не ка­жу­ва­ат ни­ка­кви дру­ги де­та­ли. По­крај ги­ган­ти­те „Бри­тиш пе­тро­ле­ум“, „Шел“, се про­ве­ру­ва до­ку­мен­та­ци­ја­та и на нор­ве­шки „Ста­то­ил“.

Ин­те­рес­но е што во истра­га­та е вклу­че­на и аген­ци­ја­та „Платс“, по­друж­ни­ца на „Ме­кгроу хил фај­неншл“, ко­ја со­би­ра и обез­бе­ду­ва по­да­то­ци и ин­фор­ма­ции за енер­гет­ски­от па­зар.

Три­те на­фте­ни ком­па­нии се глав­ни­те про­из­во­ди­те­ли на на­фта и на на­фте­ни де­ри­ва­ти во ме­ѓу­на­род­на­та енер­гет­ска ин­ду­стри­ја, а аген­ци­ја­та „Платс“, пак, об­ја­ву­ва це­ни за тр­гу­ва­ње на мно­гу­број­ни ар­тик­ли, со по­мош на ин­фор­ма­ци­и­те што се­којд­нев­но ѝ ги пра­ќа­ат овие ком­па­нии. Ин­фор­ма­ци­и­те до­бро­вол­но се об­ја­ву­ва­ат од на­фте­ни­те ком­па­нии, тр­гов­ци­те, го­ле­ми­те по­тро­шу­ва­чи, ка­ко ави­о­ком­па­ни­и­те и дру­ги учес­ни­ци на па­за­рот.

690593-coles-petrolПо при­би­ра­ње­то на по­да­то­ци­те, уред­ни­ци­те на „Платс“ ги ана­ли­зи­ра­ат и вр­шат про­це­на на це­на­та за се­кој на­фтен про­из­вод на кра­јот од се­кој тр­гов­ски ден. Нив­ни­те ин­фор­ма­ции ги ко­ри­стат дру­ги­те ком­па­нии ка­ко кри­те­ри­ум при про­даж­ба­та на нив­ни­те про­из­во­ди, (ка­ко гас или ави­он­ско го­ри­во) на кли­ен­ти­те на отво­ре­ни­от па­зар.

Се прет­по­ста­ву­ва де­ка ма­ни­пу­ла­ци­и­те со це­ни­те тра­ат од 2002 го­ди­на, ко­га „Платс“ го поч­на­ла сво­јот це­но­вен си­стем за Евро­па – (MOC). Сом­не­ва­ња­та се де­ка ком­па­ни­и­те што се под истра­га да­ва­ле не­ви­сти­ни­ти ин­фор­ма­ции до аген­ци­ја­та, кои по­тоа вли­ја­е­ле на про­даж­ни­те це­ни на го­ри­ва­та што се то­че­ле на бен­зин­ски­те ста­ни­ци низ Бри­та­ни­ја.

Си­те шпе­ку­ла­ции за ве­штач­ко зго­ле­му­ва­ње на це­ни­те на го­ри­ва­та за­се­га се са­мо сом­не­ва­ња. Од Европ­ска­та ко­ми­си­ја ве­лат де­ка не­ма за­кон­ски рок во кој тре­ба да се за­вр­ши истра­га­та, па та­ка мо­же да по­ми­нат го­ди­ни до­де­ка се доз­на­ат фи­нал­ни­те зак­лу­чо­ци. Тоа што мо­же да се оче­ку­ва во ско­ро вре­ме е да се за­си­лат при­ти­со­ци­те за по­сил­на кон­тро­ла на си­те учес­ни­ци во про­це­сот на утвр­ду­ва­ње на це­ни­те, ка­ко за аген­ци­и­те та­ка и за на­фте­ни­те ком­па­нии.

stat oil

Сред­би на ди­ре­кто­ри­те на кон­ку­рент­ски­те ком­па­нии

До­де­ка трае офи­ци­јал­на­та истра­га, бри­тан­ски­те ме­ди­у­ми на го­ле­мо „ко­па­ат“ по но­ви де­та­ли за це­нов­ни­те ма­ни­пу­ла­ции. Ма­га­зи­нот „Сан“, по­ви­ку­вај­ќи се на ин­фор­ма­ции од ано­ни­мен из­вор, кој ра­бо­тел во на­фте­ни­от ги­гант „Шел“, об­ја­ви де­ка по­ра­неш­ни­от ди­ре­ктор на „Шел“ одр­жу­вал тај­ни со­ста­но­ци со ше­фот на „Бри­тиш пе­тро­ле­ум“.

gasolineПо­ра­неш­ни­от прв чо­век на „Шел“, Џе­ро­ун ван дер Вер (2004-2009) се сре­ќа­вал ед­наш го­диш­но со сво­јот „кон­ку­рент“ од БП Џон Бра­ун иск­лу­чи­тел­но са­ми во се­ди­ште­то на ком­па­ни­ја­та во Лон­дон. Про­сто­ри­ја­та би­ла „чи­ста“, без „бу­бал­ки “ за прис­лу­шу­ва­ње и тра­е­ла око­лу два ча­са, а за се­то тоа вре­ме це­ли­от кат бил бло­ки­ран и ис­праз­нет.

– Беа са­мо тие двај­ца – ше­фо­ви­те на две­те ри­вал­ски ком­па­нии, без по­мош­ни­ци и без за­ме­ни­ци. Јас и си­те дру­ги што зна­ат за овие сред­би мис­ли­ме де­ка раз­го­ва­ра­ле за це­ни­те на на­фта­та – ве­ли из­во­рот.

Лор­дот Бра­ун, кој бил прв чо­век на БП од 1995 го­ди­на до 2008 го­ди­на приз­нал де­ка имал сред­би со ше­фо­ви­те на дру­ги кон­ку­рент­ски ком­па­нии. Во ме­га­а­фе­ра­та се прет­по­ста­ву­ва де­ка би­ле оште­те­ни по­ве­ќе од 31 ми­ли­он во­за­чи во Бри­та­ни­ја за по по­ве­ќе од 10.000 фун­ти се­кој.

nafta1

Пр­ви­те лу­ѓе на на­фте­ни­те ги­ган­ти се со­о­чу­ва­ат со за­твор

Пр­ви­те лу­ѓе на на­фте­ни­те ги­ган­ти се со­о­чу­ва­ат со за­твор­ска каз­на ако се утвр­ди де­ка конс­пи­ра­тив­но ги до­го­ва­ра­ле це­ни­те на го­ри­ва­та и ве­штач­ки ги одр­жу­ва­ле на ви­со­ко ни­во, пре­ду­пре­ди бри­тан­ски­от пре­ми­ер Деј­вид Ка­ме­рон.

Пре­ми­е­рот до­пол­ни­тел­но го зго­ле­ми при­ти­со­кот врз БП и врз „Шел“ ин­си­сти­рај­ќи во овој слу­чај да би­де при­ме­не­то но­во­то за­ко­но­дав­ство што вле­зе во си­ла ми­на­ти­от ме­сец.

– Ова се мно­гу за­гри­жу­вач­ки об­ви­ну­ва­ња. Ако се ви­сти­ни­ти, се мно­гу се­ри­оз­ни – ре­че Ка­ме­рон, кој во­ед­но нај­а­ви „те­шки пос­ле­ди­ци“ ако се до­ка­жат об­ви­ну­ва­ња­та.

Истра­га­та ќе би­де те­шка и мо­же да трае и по­долг пер­и­од, но ако се до­ка­же твр­де­ње­то за ме­сте­ње на це­ни­те на го­ри­ва­та, тоа ќе зна­чи за­твор­ски каз­ни за пр­ви­те лу­ѓе на овие ги­ган­ти, а це­ли­от слу­чај мож­но е да имал имп­ли­ка­ции и над­вор од Бри­та­ни­ја.

(Текстот е објавен во 38. број на Република)

Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.

Top