Стариот скопски театар е дел од колективната меморија на скопјани. Неговата изградба беше остро крититкувана заедно со другите проекти на Министерството за култура од Роберт Алаѓозовски и додека беше во опозиција како претседател на Комисијата за култура во неговата партија, а продолжи и сега. Минатата недела во дебата во емисијата „Отворено“ учествуваа Елизабета Канческа – Милевска и Роберт Алаѓозовски, но, за жал, тие што не ја гледале истата вечер им е скратена можноста да ја видат на „Јутјуб“ бидејќи видеото од емисијата стоеше само кусо време. Во јавноста настапот на Канческа – Милевска беше оценет како супериорен и, можеби, тоа е причината што емисијата не може да се види. Една од темите за кои се говореше беше проектот „Скопје 2014“ , но притоа не се нагласи дека проектите на Министерството за култура се само неколку во рамките на „Скопје 2014“.
– Министерството за култура во проектот „Скопје 2014“, тоа ќе го види и колегата Алаѓозовски сега како министер, се јавува како инвеститор на неколку проекти што се наоѓаат во програмата на Владата. Тие проекти се јасно презентирани што ќе се реализира, во кој период ќе се реализира и за тоа може да се дебатира и мерливо да се види: што е тој проект што бил ветен, за кој граѓаните дале доверба, дали се реализирал, од која причина не се реализирал …Не може преку проектот „Скопје 2014“ да се критикува Министерството за култура. Министерството во тој проект е вклучено како инвеститор на изградбата на Стариот театар, Музејот на македонската борба, изградбата на концертната сала на Македонската филхармонија, на Археолошкиот музеј и тоа на ентериерот, самата градба не сме ја граделе, спомен-куќата на Тоше Проески, Театарот во Велес, спомен-куќата на Мајка Тереза. Тоа се тие проекти за кои ние, како Министерство за култура, се јавуваме како инвеститори и јас можам да говорам за транспарентноста на тие проекти, вели поранешната министерка Елизабета Канческа-Милевска во дебатната емисија „Отворено“.
Алаѓозовски тврди дека е трипати зголемен габаритот на театарот од оригиналната замисла, дека се пробиени временските рокови, се надминал износот од првичните шест на 36 милиони евра…Но, овде беше истакнат податокот дека малкумина знаат дека идејното решение беше избрано токму од поранешниот министер Благој Стефановски и дека станува збор за решението на Јован Стефановски – Жан и дека проектот е само за карабина.
– Во контакти со граѓаните дознавам дека тие воопшто и не знаат дека ние сме ја наследиле изградбата на Стариот театар. За театарот претходната Влада и колегата Благој Стефановски, кој беше министер за култура, уште тогаш имаше објавено конкурс за идејно решение за изградба на Стариот театар. Идејното решение што е избрано е на Јован Стефановски – Жан и врз основа на тоа е продолжена изградбата на Стариот театар. Имате многу погрешна информација. Театарот се гради врз основа на детален урбанистички план. Добива маркичка и врз основа на таа маркичка се изработува идејно решение. Кога објавувате конкурс за идејно решение мора да доставите план од деталниот урбанистички план за секој што конкурира да го знае габаритот. Значи, според ова, воопшто нема промена на габаритот. Кога ќе објавите конкурс, мора да објавите извод од план на детален урбанистички план, кој говори за големината на маркичката. И никој не може да работи надвор од таа маркичка. Бидејќи, претходно, пред да објавите тендер, во која било фаза, мора да имате одобрение за градба и маркичката во намената мора да биде за дејност од областа на културата – појасни Канческа-Милевска.
Значењето на Македонскиот народен театар е огромно. Тука, првпат на сцената се прозборува на литературен македонски јазик. Овој театар прв ја еманципира нашата култура во светот. Тука се создадоа операта, балетот и куклениот театар. Проблематизирањето на сумата употребена за неговата изградба е лесно проверливо од целосната документација. Износот од шест милиони евра се однесува само на проектот што го правел Македонскиот народен театар и тоа само за архитектура.
– Тој проект што го има институцијата МНТ нема ниту сценска технологија, ниту акустика, ниту машинство, електрика, ни една фаза. Има проект само за архитектура, затворена карабина. Толку пари имале, толку го направиле проектот. Кога проектот беше доставен до Министерството за култура, проектантската куќа, за тој проект, во согласност со габаритот и во согласност со проектот, ја наплатило сумата што најчесто се споменуваше во јавноста. Само за затворена фаза, дали можете да верувате? Само за затворена фаза. Во јавноста паушално се говори, без соодветна документација за ова. Сево ова што го говорам може уште утре да го проверите во Министерството и да ѝ ги предочите на јавноста овие документи. Дај Боже да изградите нешто, па да видите што значи изградба – рече Канческа Милевска.
А театар без сценска технологија не значи ништо. Тоа и актерите и сите што работат во театар го потврдуваат.
– Дали требаше театар? Требаше, и тоа многу. Срамота беше во една Македонија, националниот театар да седи во една барака од пред многу години, а која била направена како привремено решение, за пет-шест години. Требаше театар. Дали требаше добар театар? Јас сум пресреќен од технологијата што ја има. Од светилките, од чиги, до платформи, до сѐ… Како театарски работник јас сум пресреќен поради тоа. Им се даде шанса на многу млади автори да работат. Тоа е факт. Дека требаше да се вложи – требаше. Културата е наш амбасадор во светот – рече актерот Висар Вишка.
Македонија има извонреден театар, силен уметнички потенцијал, врвни уметници, кои создадоа големи театарски претстави и освоија многубројни признанија и награди. Од огромна важност е што нашите македонски театарски уметници по долги години поминати во импровизирани објекти сега творат според највисоките светски стандарди.
Пишува: Невена Поповска
(Текст објавен во 251. број на неделникот „Република“, 23.6.2017)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Београдско драмско позориште со „Зојкин стан“ гостува во МНТ
-
Београдско драмско позориште гостува во МНТ со „Зојкиниот стан“
-
МНТ се приклучи во хуманитарната акција за Сара: Сретствата од билетите од „Силјан Штркот шанца“ ќе се донираат
-
МНТ со „Кец на десетка“ гостува на фестивалот „Ин Виница веритас“