Госпоѓа Гошева, на крајот на месецов Ви истекува мандатот како претседателка на Уставниот суд. Во текот на Вашето претседателствување бевте изложени на силни лични напади од опозицијата, опозициските медиуми и одредени активисти, но во исто време не излезе ниту една афера или скандал што ќе остави црна дамка на работењето на оваа институција. Како Вие ја цените Вашата работа? Успеавте ли соодветно да се справите со нападите и да ги зачувате авторитетот и интегритетот на судот?
ГОШЕВА: Јас би почнала со една од основните норми во Уставот на Република Македонија, според која во Република Македонија суверенитетот произлегува од граѓаните и им припаѓа на граѓаните. Граѓаните на Република Македонија ја остваруваат власта преку демократски избрани претставници по пат на референдум и други облици на непосредно изјаснување. Уставниот суд е орган на Републиката кој ги штити уставноста и законитоста. Судиите на овој Суд ги избира Собранието на Република Македонија, кој е највисокиот претставнички орган на граѓаните и носител на законодавната власт на Републиката. Со оглед на тоа што пратениците во Собранието се избрани од граѓаните, не е спорно дека уставните судии својот легитимитет го црпат од институција која е основа на демократијата во една држава и тоа никој не смее да го попречува, негира, руши или да издава своја нова „демократија“ по сопствен избор и некое свое размислување кое нема врска со демократијата.
Јас веќе имам истакнато дека во практикувањето на демократските принципи и на темелните вредности на уставниот поредок на Република Македонија, мора да се има предвид дека никој како поединец или група нема ексклузивно право за себе и за своите интереси да профитира политички, спротивно на уставните вредности на државата, со недемократски методи и средства. Политичкиот натпревар мора да е со демократски средства. Јас како претседателка на Уставниот суд во изминатите три години, додека траеше мојот мандат, поминав под континуиран притисок на обиди за дискредитирање на Судот и поединечно на мене и на судиите, но сето тоа потекнува од политичките дејствувања во ова кризно време на општественото живеење, а не од самото работење на Судот или од персоналниот состав.
Имавте среќа или несреќа да го поминете мандатот во едни бурни времиња кога државата и Уставот се на удар од разни домашни и странски центри на моќ. Кога би го знаеле тоа пред да стапите на функцијата, дали повторно би се нафатиле да го водите судот?
ГОШЕВА: Имајќи ја предвид реалноста што ни се случува во државата, лично сметам дека доколку не прифатев или се повлечев од вршењето на функцијата, тоа би било охрабрување на деструктивните страсти на тие што веќе подолг период се обидуваат да ги урнат уставните гаранции на слободите и правата и темелните вредности на уставниот поредок во Република Македонија, а тоа, наводно, го прават во име на демократијата, но тоа не е вистина и, всушност, е далеку од демократијата која не е цел за нив, туку, напротив, се работи за борба за политичка превласт. Јас, и покрај сѐ што видов, доживеав и поминав како претседателка на Судот, во ниеден момент не помислив дека згрешив што ја прифатив функцијата. Во текот на моето работење имав поддршка од дел од персоналот во Судот, судиски и административен, првенствено од генералната секретарка, г-ѓа Оливера Филиповска, која е од редот на повозрасната генерација правници со оперативен стручен капацитет и големо професионално искуство, за што сум благодарна, а нашите мандати во вршењето на функциите временски се совпаднаа.
Искрено, не можам да не укажам на тоа дека оркестрираното политичко дејствување, кое е интензивирано во последните неколку години, носи елементи на негирање генерално на сите институции во државата, вклучително и на Уставниот суд, па овој амбиент обоен со политика се обидуваат да влезе и меѓу судиите и администрацијата, внатре во Судот, но јас, сѐ додека сум дел од него, ќе се борам за доминација на уставното право, вршење на уставните надлежности, заштита на уставно гарантираните национални интереси, а не партиско-политички амбиции на надворешни и внатрешни елементи во државата или во Судот.
Која Ви е најтешката одлука што сте морале да ја донесете? Има ли нешто за што нема да се гордеете дека се случило во времето на Вашето претседателствување со Судот?
ГОШЕВА: Со донесувањето на Уставот на Република Македонија во 1991 година и неговиот граѓански концепт на општествено–политичкото живеење со темелните вредности на една демократска држава, Република Македонија се соочи со многу настани кои дадоа свој печат во меморијата и работењето на Уставниот суд, во последните 25 години. Не можам да не помислам дека и во минатиот, поранешен период со друг состав на судии, Уставниот суд имал тешки моменти и знаел дека со своите одлуки го пробива патот кон зацврстување на оваа млада демократија во нашата држава, кога требало да се издигне некое прашање над некои востановени, назадни, ретроградни елементи, за да не се повлече државата во пропаѓање и системско рушење. Секако, денес имаме период на нови фази и форми на ретроградни елементи, со нов метод насочен кон инсталирање во мисловниот процес и капацитет на граѓаните некакви сомнителни и противуставни идеи под закрила на остварување слобода и демократија. А, всушност, не е тоа.
Можам да Ви кажам дека беше тешко кога Уставниот суд ја поништи одлуката за распуштање на Собранието на Република Македонија (Службен весник на Република Македонија, број 9/2016 и 33/2016), а претходно се изјасни дека не е надлежен да ја оценува уставноста на првата одлука објавена во „Службен весник на Република Македонија“ број 9/2016 година. Меѓутоа, Судот ги следи општествено–политичките движења и не може да дозволи тешки последици по државниот интерес во кризен политички момент кога се бараше интервенција од страна на Уставниот суд за да ја отстрани одлуката од правниот поредок со цел да продолжи наоѓањето политички решенија во договарањето на политичките партии со помош на претставници од меѓународната заедница. Судот и друг пат имал исклучителни моменти кога одлучил „еднаш и никогаш веќе на таков начин“, а тоа е одлуката за предметот „Окта“, во кој интервенирал во склучен билатерален договор, а тоа не е негова надлежност.
Уставниот суд неколку пати изминатиот период беше втурнат во центарот на вниманието на јавноста поради одредени политички одлуки што беа донесени во екот на најголемата политичка криза во историјата на независна Македонија. Дали Судот носеше политички одлуки или строго го штитеше Уставот?
ГОШЕВА: На ова прашање јас би додала, а дали во Македонија досега имало криза со толкав интензитет? Дојдено е време кога се извадени на теренот на политиката многу работи, а тоа е поврзано со општественото живеење на овој народ во државата. Сега секој во „салонските“ дружења на интелектуалците, во домовите на граѓаните, по улиците, пензионерите, кабинетите на професорите и на функционерите, во политичките центри зборува за политика, за политичките лидери, кој за кого бил итн. поради што во ваков амбиент Уставниот суд е предмет на опсервација и тема и на оние што немаат познавања за неговата надлежност и улога. Од Судот се бара, преку протести или медиумски повикувања, да одлучува и за тоа што треба и за тоа што нема надлежност, дури и му се порачува како треба да одлучува.
Меѓутоа, Уставниот суд не прави експерименти, има своја уставно–судска практика на работење, анализите се темелни од уставно–правен аспект, има соработка и со други уставни судови, ја следи и работата и практиката на тие судови, има обука за примена на Европската конвенција за човекови слободи и права. Оттука нема да издвојам посебни одлуки на Уставниот суд. Сите негови одлуки се објавени на официјалната веб-страница на Судот и се достапни за јавноста во целост.
Само, сепак, ќе укажам на тоа дека при интервенцијата на Судот со укинувањето на Законот за изменување и дополнување на Законот за помилување, кој беше донесен во 2009 година, Судот одлучуваше според своите надлежности во Уставот, тој отстрани од правниот поредок законски измени и дополнувања за кои оцени дека не се уставни, а фактите покажаа дека уште во 2009 година и други стручни лица од правото сметале дека тие се неуставни, па оттука протестите во врска со овој предмет немаат основа во правото, туку во политиката на дејствување на партиите и одредени граѓански здруженија кои имаат континуирано негаторско дејствување кон сѐ што не се совпаѓа со нивните интереси. Уставниот суд, како во минатото, така и сега, ја штити уставноста и законитоста во рамки на своите уставни надлежности и не е ниту политички орган, ниту е дел од организацијата на државната власт (законодавна, извршна и судска).
Во овој контекст би укажала и на едно интересно прашање, а тоа е дека седниците на Уставниот суд се јавни, тие се секогаш посетени првенствено од претставници на медиумите, и лажно се прикажува дека Судот со овој состав на судии се затворил за јавноста, тоа не е точно, факт е дека Судот работи транспарентно како и во минатото.
Вие како претседателка, но и останатите судии, бевте изложени на силни јавни притисоци и од таканаречените „шарени револуционери“, но и од одредени политичари за да донесете одлуки по желба на една или друга политичка опција. Имаше ли и други видови притисоци за кои јавноста не знае и од кого?
ГОШЕВА: Точно е дека во текот на овие неколку години во рамките на таканаречената „Шарена револуција“ имаше силни јавни притисоци упатени кон Судот, поточно кон судиите што својот мандат го имаат добиено во последните 4-5 години со избор од Собранието чиешто мнозинство е од актуелната власт, па оттука автоматски тие беа негативно обележани. Но, тоа е политика, чисто политичко опсервирање. Произлегува дека носителите на протестите и одредени политичари или припадници на политички партии работат на негирање и отстранување на сѐ што не ѝ помага на „Шарената револуција“, но Уставниот суд не може да има кадар на судии и да одлучува како што сакаат тие „револуционери“. Нивните желби не се одраз на демократското сфаќање на општествено–политичкиот живот во државата, туку се одраз на политички страсти за остварување на некои нивни интереси. Од Уставниот суд не можат да очекуваат да работи по чија било порачка, ниту по нивна, ниту Судот ќе донесува одлуки какви што тие порачуваат на своите протести, медиуми, барања до Судот итн. Доколку е обратно, тоа би бил институционален пад на Судот и голем удар на една млада демократска држава. Морам да истакнам дека во текот на мојот мандат како претседателка на Судот се соочив со исклучително тежок период на работење, но не дозволив Судот да се наруши стручно, организациски и функционално, без оглед што мислат некои други, а им порачувам дека можеби тоа некој и го посакуваше, но не го доживеа, ниту ќе се дозволи тоа во иднина бидејќи Судот треба да го остават надвор од политиката. Притисоците кон мене лично, а и кон дел од судиите, беа различни, понекогаш со отворено омаловажување, понекогаш со лични и семејни навреди, но тоа е политички фолклор со кој особено се занимаваат актерите кои во тие рамки имаат маркетиншки интересни цели со политичка основа, а Уставниот суд им бил во програмата на опфатот за напаѓање, ништо друго.
Во една пригода веќе укажав дека идејното и политичкото самопромовирање на одредени личности на штета на институционалниот интегритет на Судот е начин, и ништо друго, тие индивидуалци да дојдат до израз дека имаат квалитети многу повисоки од сегашниот „некомпетентен“ статус на Уставниот суд, наспроти стварноста дека со маркетингот за себе сакаат да го свртат вниманието на јавноста со метод на омаловажување на Судот. Меѓутоа, јас како претседателка со мојот тим за работа цврсто го држев континуитетот на повеќедецениското кормило на заштита на уставноста и законитоста, а прашањето е каде тие поединци го загубиле својот компас, па им треба некој друг да го негираат за себе да се издигнат и каде е нивниот оригинален квалитет. Зошто Судот им е аргумент за да бидат видени и чуени и да се истакнат? Зошто не го сторат тоа без него, во сферата на професијата, емпиријата и делата? Јас, во рамките на ова мое размислување, заклучив дека тие, очигледно, го немаат потребниот капацитет.
Опозицијата Ве притиска веќе подолго време да се изјасните за уставноста на СЈО, но во исто време и Ви наметнува одлука заканувајќи дека ќе организира масовни протести доколку го прогласите Специјалното обвинителство за неуставно. Од друга страна, пак, голем дел од јавноста бара укинување на оваа институција сметајќи дека е противуставна. Како гледате на овие слободни толкувања на Уставот?
ГОШЕВА: Овој конкретен предмет е во Судот и се разгледува и проучува од тимот што го работи, пред да се стави на дневен ред на разгледување и одлучување. Секој посложен предмет, па и овој, од Судот има длабоко сериозен пристап на работа и анализа, како што правел Судот во повеќедецениското работење. За да донесе квалитетна и уставно–судски издржана одлука, Судот мора да прибави и истражи разни факти и уставно–судска практика. Се работи за Закон кој треба да се процени дали е во согласност со Уставот. Не се проценува дали тој е во согласност со интересите на тие што се закануваат, се противат и му кажуваат на Судот каква одлука да донесе. Се проценува уставноста, а не се проценува желботеката.
Во рамки на ова прашање нема да влегувам во отворена анализа на уставноста или неуставноста на Законот, и покрај тоа што имам свој личен уставно-правен осврт по ова прашање, кое го гледам од аспект на претседателка и судијка на Уставниот суд, како и долг работен век во Обвинителството. По однос на тоа дека некои даваат слободни толкувања на Уставот, сакам само да укажам на тоа дека единствен орган во државата што има надлежност да врши интерпретација на уставните норми е Уставниот суд.
Исто така, овој Суд ги почитува одлуките на Судот во Стразбур бидејќи, без оглед што мислиме ние, тој е единствено надлежен да ги толкува и интерпретира одредбите од Европската конвенција за човековите слободи и права. Зошто го давам ова како паралела? Затоа што треба да се почитува институционалната поставеност на надлежности, не може лице што протестира да бара Уставен суд да донесе одлука каква тој испорачува, како што не може нашата држава да го негира одлучувањето на Судот во Стразбур затоа што сме решиле „слободно“ да толкуваме норми.
Исто така, не гледам демократија во вулгарностите изречени за Судот и за одредени судии, ниту во боењето на објектот на Судот. Не можат со тоа да воспостават контрола над Судот, како што одредени центри на политички интереси недвосмислено практикуваат контрола над размислувањето на своите активисти, со информации кои се сомнителни. Но, тука сме веќе на теренот на надворешните општествени случувања со кои ќе се занимаваат со проучување социолозите, политиколозите, институциите на научна основа, и јас овде не би се впуштала во какви било анализи на настаните кои ја тресат земјата овие две години.
Зошто Уставниот суд не се произнесе по ова прашање досега?
ГОШЕВА: Судот ќе одлучува за сите, а не само за овој предмет, кога ќе биде подготвен со својата стручна анализа по предметите. Тензиите за конкретниот предмет што ме прашувате се производ на субјектите што имаат зацртано политички активности и затоа сакаат да го забрзаат ова прашање, а исходот на одлуката отворено го бараат.
Уставниот суд не е институционален суд. Уставниот суд работи по поднесени иницијативи или кога сам ќе оцени да одлучува по некој пропис. Оттука, роковите во Деловникот на Уставниот суд на Република Македонија се за начинот на кој ќе работи Судот со предметите, но тоа не се процесни рокови поради кои овој Суд е должен пред јавноста да исфрла одлука, туку аналитиката е основа на одлуките на Судот, таа треба да е квалитетна и уставно основана. Сепак, Судот во голем дел работи ажурно и нема многу заостанати предмети во подолг рок.
На СЈО му е доверена многу важна улога за решавање на кризата, но, за жал, специјалната обвинителка си дозволува да излегува од рамките на својот мандат и да води политичка кампања. Како ги цените настапите на Катица Јанева во кои го негира легитимитетот на државните органи и институции?
ГОШЕВА: Забележавме сите во земјава како јавно изречениот збор може да предизвика загриженост за кредибилитетот и за компетентноста на тој што го кажал, а не за тој кон кого го кажал. Специјалното јавно обвинителство во државава се родило многу подоцна од сите институции во неа и мудро би било да се покаже почит кон државата, нејзините граѓани и институции. Но, секој што смета дека е неприкосновено над нив, прави голем експеримент што со текот на времето ќе го покаже резултатот.
Јас нема да зборувам ниту за Специјалното јавно обвинителство ниту за неговиот персонален состав, само да се има предвид дека до неодамна тие не беа во анатомијата на институциите во државата, ниту правно, ниту фактички, а за уставната основа ќе се цени во рамките на конкретниот предмет.
Верувате ли во моралниот и во професионалниот капацитет на судиите во Уставниот суд? Ќе можат ли да го издржат притисокот и да не подлегнат на уцените и заканите?
ГОШЕВА: Верувам и во моралниот и во професионалниот капацитет на сите судии во Уставниот суд. Сметам дека секој што се нафатил да ја врши функцијата на уставен судија, имал предвид дека тоа е одговорна функција и дека прашањата што ги разгледува и одлучува се постојано во неговите мисли, а тоа со сигурност го тврдам бидејќи контактираме и разговараме меѓусебно. Никакви закани и притисоци нема да успеат кај судиите, да попуштаат и да го загубат компасот на професионалното и стручно работење, тоа Ви го тврдам. Уставниот суд стои на здрави основи.
Што би му порачале на Вашиот наследник? Кои се најголемите предизвици со кои ќе мора да се соочи?
ГОШЕВА: Новиот претседател на Уставниот суд ќе продолжи да раководи со Судот најпрофесионално затоа што раководењето и не може да се замисли поинаку. Битно е што тој, секако, ќе ја има поддршката од најголемиот дел од кадарот во Судот, и најважно е да го поврзе континуитетот на работење со новиот генерален секретар, кој е многу важна фигура во оперативното, стручното и во функционалното работење на Судот. На новиот претседател би му посакала успешна работа и не се сомневам дека Судот ќе продолжи со своето успешно работење и во иднина. Не постојат прашања и предизвици што се нерешливи, само да го остават Судот надвор од политиката и од притисоците, тоа е мојата порака.
Разговараше: Ненад Мирчевски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со судијката Елена Гошева е објавено во 215. број на неделникот Република, 14.10.2016)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.