Македонија е една од ретките земји во светот каде што институтот за истражување на јавното мислење е до таа мера руиниран што почнаа да го избегнуваат и партиите и агенциите, кои по природа на нештата треба да го нарачуваат, спроведуваат и објавуваат. По катастрофалните мерења на рејтингот на партиите во 2011 година кога, пред сѐ, дел од пропозициските институти, маркетиншките агенции, екипите за мерење рејтинг целосно ги утнаа резултатите од гласањето на граѓаните и целосно се посрамотија, останаа само уште неколку „храбри“ истражувачи на јавното мислење кои јавно стојат зад својата работа.
Причината за таквата ситуација е едноставна. Преголемото политичко влијание и кроењето на резултатите ја уништија довербата во таквите истражувања. Точно е дека секаде во светот со оваа алатка може да се прави ситна манипулација, односно со „освежување“ на резултатите да се стимулираат, да се охрабрат гласачите пред изборите, но кога тоа се прави надвор од најголемата можна статистичка грешка, резултатот е катастрофален и за агенциите и за политичките субјекти што го прават тоа.
Тоа е една од причините поради кои македонската опозиција сега не објавува ниедно свое истражување. Првиот проблем се лошите резултати за нив кои, ако бидат објавени без интервенции, ќе го обесхрабрат опозицискиот блок при што голем број гласачи воопшто нема да излезат на гласање ако е јасно дека се соочени со уште еден пораз. Вториот проблем при објавувањето на резултатите е неможноста да се најде агенција што ќе се согласи со штимање на резултатите по партиска нарачка и јавно ќе застане зад тоа. Секој дебакл како тој од изборите во 2011 година за агенциите значи пад на довербата кај бизнисот, кој е најголем корисник и најдобар плаќач на нивните услуги.
Логично би било СДСМ, како партија која 10 години е во опозиција и која постојано преку медиумите и социјалните мрежи тврди дека ВМРО-ДПМНЕ е минато, сега секојдневно да ја бомбардира јавноста со анкети во кои ќе се тврди дека „трендот кај опозицијата е одличен, дека имаат предност во некои изборни единици, дека има раст на партискиот рејтинг во Скопје“ и слично, но тоа не се случува. Причината е едноставна – разликата од најмалку 100 илјади гласови и отсуството на нови политички решенија, нови
проекти, нови стратегиски визии и партнерства не можат да ја сменат состојбата во периодот до 11 декември. Затоа е подобро да се молчи и да се чекаат подобри денови.
Власта, пак, си има други проблеми со анкетите. Неофицијални информации од владејачката гарнитура велат дека последната анкета објавена од Институтот „Павел Шатев“ е најлошата анкета за ВМРО-ДПМНЕ. Според други, во уште најмалку две анкети нарачани од најголемата партија резултатите за СДСМ се уште полоши, но тие се кријат и не се објавуваат од страв опозицијата да не избега од избори.
И, навистина, политичката логика вели дека ако сте соочени со нов катастрофален пораз во третото вонредно парламентарно изјаснување, а притоа странците потврдиле дека има услови за фер избори, не ви преостанува ништо друго освен да баталите анкети и кампања и да барате алиби за нов бојкот на изборите. Во ситуација во која лидерот на опозицијата сега не е соочува само со пораз на избори, туку и со нова голема победа на ВМРО-ДПМНЕ, по која сонот за голема коалиција ќе биде тешкоостварлив, единствено ви преостанува да ги убедите сопартијците дека изборите не се демократски и да не излезете на нив. Во тој случај Заев ќе мора да избира меѓу целосно губење на довербата кај граѓаните и кај странците или, пак, да излезе на избори и потоа да ги негира резултатите. Секоја од овие две опции значи дека Македонија уште долго не може да излезе од кризата.
Ја нема дури и контроверзната ИФИМЕС
Колку е тешка ситуацијата во редовите на СДСМ покажува и фактот што, освен неколку портали во Србија под контрола на нивните српски советници кои со нарачани текстови ги храбрат Македонците да гласаат за Заев, ги нема и „експертите“ од ИФИМЕС.
ИФИМЕС е институт и лажна агенција за јавно мислење со седиште во Словенија, основана од босански и ирачки таканаречени експерти за Балканот и за Блискиот Исток. Се работи за еден од оние „плати-добиј“ институти, кои за неколку илјади евра можат да ве прогласат за победник на кои било избори, што, секако, нема никаква врска со изборот на граѓаните. Во Хрватска пред неколку години маргината на грешка им беше 40 проценти, а за неа медиумите во регионот уште во 2007 година открија дека воопшто не спроведува анкети, туку од ракав става проценти во своите „професионални“ истражувања. Сега дури ни неа ја нема да се појави со рејтинзите на партиите.
Откако лидерот на СДСМ лани отиде дури во Љубљана за да се сретне со претставници на „престижниот“ институт, а тие за возврат во април објавија анализа во која „ја сменија македонската влада“, ИФИМЕС го нема во македонскиот медиумски простор. Ако не подготвуваат некоја анкета слична на таа од 2011 кога СДСМ имаше предност од 100 илјади гласови, тогаш и на директорите на ИФИМЕС, Зијад Бечирович и Бахтијар Алијаф, им станало јасно дека е време да престанат незаслужено да наплатуваат пари од Зоран Заев, а за возврат да му даваат ништо. Тоа што дел од медиумите во регионот ги поврзуваат со екстремни исламистички структури не беше пречка за Заев да одржи предавање во Љубљана организирано од самонаречениот институт.
„Телма“ го презема ризикот
Во отсуство на анкети нарачани од СДСМ или спроведени од фактори блиски на опозицијата и во ситуација кога дури и Американскиот републикански институт (ИРИ) се откажа од анкети во Македонија поради притисоци од разни структури, на рејтинг-сцената стапува телевизијата „Телма“. Оттаму најавија дека ќе вршат анкети во соработка со престижни агенции за испитување на јавното мислење во периодот пред изборите.
За поздравување е тоа што „Телма“ влезе храбро во област во која политиката пречесто остава жртви на јавната арена, а никој разумен не би сакал жртва да биде токму овој медиум. Проблемот на „Телма“ е тоа што ако нивните анкети бидат слични на тие што ги објавуваат провладините институти и агенции, телевизијата веднаш ќе биде прогласена за пион во служба на ВМРО–ДПМНЕ, со што ќе загуби дел од опозициски настроените гледачи-гласачи.
Ако, пак, не го издржат притисокот од СДСМ и се согласат да ги штелуваат анкетите, секој резултат на изборите надвор од маргината од 2 процента ќе биде катастрофален за телевизијата, во која во последните две години многу се вложува и во кадар и во техника. Обидувајќи се да им даде точна слика на граѓаните за партискиот рејтинг, а во исто време борејќи се за сопствениот телевизиски рејтинг, „Телма“ излегува на бришан простор на кој дополнително може да ја загуби довербата кај граѓаните. За нив добитна варијанта би била заедно со своите партнери-истражувачи да предвидат победа на СДСМ и тоа навистина да се случи, што, сепак, е варијанта на која во обложувалниците се добива многу мал коефициент.
(Текст објавен во 214. број на неделникот Република, 7.10.2016)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Анкетите си го кажаа своето: Според граѓаните, Мицкоски е убедлив победник (Фото)
-
Потврден кредитниот рејтинг на Македонија
-
По 100 дена власт Шилегов за 14.000 евра ќе си го мери рејтингот
-
Медиумите пишуваат за рејтингот на Алиоски на ФИФА 18, Македонецот има рапиден развој во споредба со претходното издание!