Деца на две години, па и на помалку, уште пред да почнат да сврзуваат цели реченици или да се служат со говорот, знаат да вклучат таблет или паметен телефон и да пуштат клипови на „Јутјуб“. Знаат да ги пребаруваат омилените цртани филмови или песни и да играат игри. А, некои од нив уште не зборуваат. Тоа е сѐ почеста слика која ја гледаат и со која се соочуваат дефектолозите во Македонија.
– Имајќи ги предвид сите овие познавања и последиците од негативното влијание на модерната технологија, најважно е родителите, наставниците, дефектолозите и логопедите да се здружат за да се подигне свеста во општеството и да се спречат одредени последици од технологијата која има влијание врз физичкото и врз менталното здравје на детето, а предизвикува и проблеми во однесувањето и во способноста да учат и да се одржуваат личните семејни односи – вели дефектологот Маја Невчевска-Станкоска.
Колку е важно да има вработено дефектолози во редовните училишта?
НЕВЧЕВСКА-СТАНКОСКА: Владината одлука за вработување дефектолози во редовните основни училишта предизвика голем интерес во јавноста и кај дефектолозите. Со тоа, конечно, ќе се затвори едукативната празнина во хуманиот и стручен пристап кон децата со посебни потреби во образовниот систем. Дефектолозите во редовните училишта се скалата за успешна реализација на процесот на инклузија кај децата со посебни потреби во образовно-воспитниот процес во редовните училишта. Не смее да се негира оправданоста за постоење на посебните училишта кои реализираат настава со оваа категорија ученици, туку, напротив, треба да претставува лајт-мотив преку организациско-структурни промени да ја докажат неопходноста од постоење на овие институции, пред сѐ преку еден покреативен и поквалитетен пристап во работата со деца со посебни потреби, а, сепак, различен од редовните училишта. Вработувањето на дефектолозите во редовните училишта ќе предизвика конзистентна рефлексија врз социјално-социолошката компонента на правилниот психолошки развој на личноста. Особено е значаен фактот што посетувањето на редовното образование извонредно инхибиторно влијае врз развојот на чувството на помала вредност и, секако, сегрегација на оваа категорија ученици. Тука да не го заборавиме и економскиот аспект, кој, исто така, е многу битен, изразен во финансиски трошоци за патување до институциите кои реализираат посебна образовна настава со овие ученици. Мора да го истакнеме и исклучително позитивниот момент кој ќе влијае и врз амбивалентниот став на родителите кои се наоѓаат во активна дилема дали нивните деца со посебни потреби да ги запишат во посебни или во редовни училишта, каде што со постојниот дефектолог поуспешно би се вклучиле во образовно-воспитниот процес.
Каква е улогата на дефектологот во редовното училиште покрај педагозите и психолозите?
НЕВЧЕВСКА-СТАНКОСКА: Дефектологот во училиштето им дава постојана поддршка на наставниците и со заедничка соработка изработуваат индивидуални образовни планови за учениците на кои им се потребни и според кои тие ќе работат целата училишна година, каде и би се земале деца на индивидуални третмани за време на часовите. Исто така, дефектолозите би имале и работа од советодавен карактер со наставниците и со родителите, на кој начин родителите да работат со своите деца по училиште, на што да се посвети внимание и што треба да се промени во однос на секојдневниот живот, современите предизвици и модерната технологија. На дефектолозите и на логопедите им се потребни постојана обука и едукација за да ги постигнуваат ефектите кои се возможни и да се унапредува развојот на секое дете. Вработувањето на дефектолозите треба да почне уште од градинка, каде што соодветно ќе се детектираат децата кои имаат развоен проблем/тешкотија и навремено со рана интервенција и детекција ќе почнат со соодветни дефектолошки и логопедски третмани. Како резултат на зголемувањето на свеста за лицата со посебни потреби, во нашето општество се отвораат нови центри за деца со аутистичен спектар на нарушувања, центри за сензорни третмани, центри за специјална едукација и рехабилитација, центри за советодавна работа за дислексија и други нарушени развојни состојби.
Дали треба да бидат изложени децата на новата технологија и колку?
НЕВЧЕВСКА-СТАНКОСКА: Дури и основачот на „Епл“ поставил граница. Стив Џобс не им дозволувал на своите деца да растат со модерните уреди и навистина имал причина за тоа. Според едно истражување направено во 2013 година, 38 проценти од децата во САД на возраст помала од две години веќе користат мобилен телефон и таблет. Со други зборови, бебињата користат таблети уште пред да почнат да развиваат говор. Но, влијанието на технологијата врз семејствата како да ја скрши постојната основа и предизвикува распаѓање на основните вредности кои ги држеа членовите заедно. Со механичкиот круг – училиште, работа, дома и општествени настани – родителите се потпираат на модерната технологија, информациите што ги нуди, со цел своите животи да ги направат поинтересни и поефикасни. Тоа што децата се потпираат на модерната технологија за поголемиот дел од нивната игра значи грубо ограничување и губење на предизвиците за нивната креативност и имагинација, како и ограничување на потребните предизвици за нивните тела, односно да се постигне оптимален сензорен и моторен развој. Нашите веќе компјутеризирани деца кога тргнуваат во училиште се соочуваат со сѐ поголеми тешкотии, тие се борат сами со себе за да постигнат одредено внимание, концентрација, истрајност, упорност за да научат нови вештини за на крајот тоа да стане значаен проблем, пред сѐ, за детето, останатите ученици, како и за наставниците.
Влијанието на технологијата врз развојот на детето бележи големи нарушувања во однос на физичкиот и психичкиот развој, како и однесувањето на детето. Последиците на сите овие нарушувања се согледуваат во здравствениот и во образовниот систем, односно дебелината и дијабетесот веќе се национални епидемии во Канада и во САД. Дијагнози на АДХД, аутизам и аутистичен спектар на нарушувања, доцнење во развојот, неразбирлив говор, тешкотии во учењето, нарушувања во обработката на сензорните информации и стимулации, анксиозност, депресија и нарушувања во спиењето се поврзуваат со прекумерна употреба на модерната технологија и, за жал, овој тренд се зголемува со алармантна стапка и кај нас.
Но, едноставно, тоа не може да се пресече, па што е потребно, што да се преземе за да има некаков баланс?
НЕВЧЕВСКА-СТАНКОСКА: Потребни се четири основни фактори за да се постигне здрав развој на едно дете, а тоа се: движење, допир, интеракција со луѓе и престој во природа.
Овие типови сензорни влезови ќе му обезбедат здрав развој на детето, правилно држење на телото, билатерална координација, оптимални возбудливи состојби и саморегулација, кои се неопходни за постигнување елементарни вештини потребни за евентуално тргнување на училиште. На пример, малите деца имаат потреба од 2-3 часа дневно на активни, „груби“ и игри на брканици и безредие за да се постигне соодветна сензорна стимулација на нивниот вестибуларен, проприорецептивен и тактилен систем. Тактилна стимулација се добива преку допирање, прегрнување, кои се од суштинско значење за развој на практиката и волевите движења на децата. Допирот, исто така, го активира парасимпатичниот систем за намалување на хормонот кортизол, адреналинот, со што се намалува и анксиозната состојба на детето. Природата и зелениот простор не само што имаат смирувачко влијание врз децата туку и ги помагаат вниманието и учењето.
Се смета дека вестибуларниот, проприорецептивниот, тактилниот и останатите поврзани системи, визуелните и аудитивните, постојано се преоптоварени поради бројните стимулации кои детето ги прима додека е постојано пред телевизор, таблет или пред мобилен телефон и не може да ги канализира, односно да ги восприми и обработи.
Оваа сензорна нерамнотежа создава огромни проблеми во целокупниот невролошки развој, во однос на анатомијата на мозокот, биохемиските процеси, сѐ додека мозокот остане трајно променет и оштетен.
А што е со насилството?
НЕВЧЕВСКА-СТАНКОСКА: Малите деца се изложени на насилство преку телевизија и видеоигри во висока состојба на адреналин и стрес, а телото не знае дека тоа што го гледа не е реално. Кај децата што ја злоупотребуваат модерната технологија, со прекумерно гледање и користење, се забележуваат одредени сензации на телото, односно треперење, забрзано дишење, тахикардија и анксиозна состојба. Таа состојба се нарекува хипервигалентен сензорен систем, кој е во состојба на готовност за следен напад.
Сѐ уште не се познати последиците од оваа состојба, но познато е дека хроничниот стрес го ослабува имунолошкиот систем кај возрасен човек и резултира со сериозни болести и нарушувања. Никој не може да ги одрече придобивките од модерната технологија во денешниот свет, но поврзувањето со овие уреди може да ги прекине врските со најважниот дел од општеството, а тоа се децата.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Дејан Станчевски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.