Ветото на Русија на резолуцијата на ОН да се формира трибунал за соборувањето на малезискиот авион со лет „MH-17“ привлече бес, но беше и целосно очекувано. Постојаните членки не треба да го користат Советот за безбедност на ОН во обид да се посрамотат противниците.
Британскиот амбасадор во Обединетите нации, Метју Рајкрофт, ги опиша настаните од минатата недела, кога Советот за безбедност на ОН предложи да се формира меѓународен трибунал за соборувањето на малезискиот авион со лет „MH-17“ над Украина пред точно една година, како жалосни, фрустрирачки и разочарувачки.
Повеќето членки на Советот за безбедност се согласија дека треба да се формира таков трибунал, освен Русија, која го употреби своето вето за да се осигури дека резолуцијата нема да успее. Тоа значи дека нема правда за 298 патници кои ги загубија животите, неразумен исход што сигурно ќе ја разбуди свеста на сите амбасадори.
Единствената пречка е тоа што, иако гневот на амбасадорот Рајкрофт беше искрен, судирот со Русија што го толку го вознемири беше, исто така, крајно предвидлив.
Државите, како што е Велика Британија, што ја поддржаа резолуцијата, уште од почеток знаеја дека Русија никогаш нема да ја прифати, но сепак го сторија тоа иако знаеја дека нивните напори нема да успеат.
Добре дојдовте во надреалниот свет на Обединетите нации, каде што резолуциите се ставаат на маса повеќе за ефект отколку исход, а дипломатите ги планираат своите изливи на гнев однапред.
Тоа е игра со која се ризикува преостанатиот кредибилитет на ОН, која оваа година слави 70 години од своето основање.
Критиките за составот и за функциите на Советот за безбедност на ОН се легенда и досега добро се справуваа со нив.
Петте постојани членки на организацијата, т.н. група П5, составена од Велика Британија, Кина, Франција, Русија и САД, претставуваат поредок создаден по Втората светска војна, кој не само што е застарен, туку и го игнорира постоењето на Африка и на Латинска Америка.
Критичарите тврдат дека Советот за безбедност е платформа за вчерашниот наместо за утрешниот свет. Тој не нуди простор за постојните големи сили како Германија или Јапонија, или за растечките сили како Бразил, Индија и Јужна Африка.
Во теорија, Генералното собрание на ОН не страда од овој основен недостаток на демократски легитимитет: Таму секоја членка има еднаква позиција, па така Кина има исто право на гласање како, на пример, Република Науру, остров од 21 квадратен километар кој брои население од 9.500.
Но, со демократијата доаѓа и хаосот: Еднаш годишно, секој септември, организацијата се трансформира во вистински хаос меѓу сите лидери во светот, сите се борат за внимание, а не за мир.
Комедијата во ОН
Далеку од обезбедување кохерентност, Генералното собрание обично обезбедува бесплатна забава.
Таков е случајот со претседателот на Венецуела, Хуго Чавез, кој во 2006 година го почна својот говор пред собранието нарекувајќи го претседателот на САД, Џорџ Буш, „ѓаволот чиј мирис сѐ уште е присутен во просторијата“.
Малкумина можат да заборават на либискиот лидер Моамер Гадафи, кој во 2009 година го надмина времето од 15 минути што секој лидер го имаше за говор за 70 дополнителни минути со настап кој вклучуваше кинење на копија од основачката Повелба на ОН и фрлање на страниците во публиката.
Долги години десетици лидери приредуваа вистински спектакл кога ја напуштаа собраниската сала секогаш кога иранскиот претседател Махмуд Ахмадинеџад ќе почнеше да говори за една од неговите смешни теории на заговор во врска со „измислувањето“ на Холокаустот.
Но, најнезаборавниот настан во оваа специјална категорија на комедии во ОН му припаѓа на советскиот лидер Никита Хрушчов, кој за време на годишната пленарна седница на Генералното собрание во 1960 година го извади својот чевел и го тресна на масата во знак на протест против претставникот на Филипините, кој Хрушчов јавно го нарекуваше „шутрак“. Наводно, британскиот премиер Харолд Мекмилан почнал да се кикоти како и повеќето во просторијата и побарал превод за говорот на советскиот лидер.
Но, сепак, иако оваа низа на жалби и смешни анегдоти сѐ уште е длабоко врежана во меморијата на луѓето и не придонесува за подобрувањето на репутацијата на Обединетите нации, не треба да се сфаќа премногу сериозно.
Се уште корисно и релевантно
И покрај сите комедии и грешки, Генералното собрание сѐ уште си ја врши работата што му се додели по основањето на ОН во 1945 година: да биде парламентот на човештвото, една и единствена глобална платформа каде што секоја голема или мала нација има вродено право да зборува и да биде слушната.
И тој принцип не е шега.
Истото може да се каже и за Советот за безбедност. Иако неговиот состав е анахроничен и неоправдан, останува фактот дека сите нејзини членки П5 се нуклеарни сили и, заедно, сѐ уште важат за најголемата економската моќ во светот.
Проширувањето на кругот на корисниците на вето нема да му помогне на Советот за безбедност да функционира подобро, но би можело да го парализира засекогаш, така што необичен е аргументот што укажува дека Советот треба да има повеќе претставници, дури и ако тоа се покаже како помалку ефикасно.
Покрај тоа, Велика Британија и Франција не се тие што ги блокираат реформите, туку Кина и Русија, кои се противат на каква било промена на постојниот состав на Советот за безбедност; минатата недела Кинаго го спречи индискиот обид да достави предлог за свежи реформи до Генералното собрание на ОН.
Но, иако членките П5 повремено го сметаат Советот за безбедност за немоќен, придонесот на организацијата за глобалната безбедност останува впечатлив.
Мировните операции на ОН се сосема преструктуирани од крајот на Студената војна. За секој конфликт кој се игнорира, постојат многу други за кои Советот за безбедност дејствува едногласно.

Проблемот со членките што имаат право на вето
Сепак, вистинските проблеми на Советот за безбедност се значително големи. Главен меѓу нив е фактот дека Русија сѐ повеќе го користи своето право на вето – не за практична цел за одбрана на своите национални интереси, туку како симбол на нејзината моќ и статус на голема сила.
Никој во Советот за безбедност нема таков опструктивен пристап и ако Русија продолжи со тоа однесување ќе предизвика вистинска катастрофа во организацијата.
Но, и западните сили се одговорни за поттикнувањето на таквото однесување на Русија.
Откако заврши Студената војна, Западот ја убедува Русија да гласа или да се согласува со усвојувањето на резолуциите за различни кризи.
Сите тие резолуции на почетокот беа претставени од западните влади, зголемувајќи ја можноста за употреба на сила само во екстремни околности. Но, штом резулуциите ќе поминеа низ Советот, различни воени коалиции предводени од САД им даваа наредби што да прават и тие никогаш повторно не го изнесуваа проблемот пред ОН.
Токму тоа се случи во 1995 година, кога НАТО почна да војува со Србија; во 1999 година, кога воената алијанса во Европа предводена од САД ја започна војната во Косово; во 2003 година, кога САД извршија инвазија врз Ирак; и во 2011 година кога западните сили започнаа воздушни напади во Либија, ветувајќи им на Русите дека нивната цел е целосно хуманитарна, дека не сакаат промена на режимот, туку само да се собори постојната либиска влада.
И сега, западните влади одат сѐ подалеку, даваат предлози за резолуции знаејќи дека Русите нема да ги прифатат, сè само со цел да се посрамоти Москва.
Руските официјални лица со недели предупредуваа дека ќе стават вето на иницијативата да се формира меѓународен трибунал за да им се суди на одговорните за соборувањето на авионот на компанијата „Малезија ерлајнс“. Но, сепак, резолуцијата се протурка само за да им предизвика непријатност на Русите.
На Русија никогаш не треба да ѝ се дозволи да ја намали својата одговорност за трагедијата на „Малезија ерлајнс“. Но, искористувањето на Советот за безбедност на ОН како основа за понижување на Русите без посебна практична цел, претставува само една самоуништувачка игра.
На крај, тоа го намали значењето на ОН и на владеењето засновано на меѓународниот систем кој Западот постојано бара од Русија да го почитува.
ОН никогаш нема да биде институција што ќе ги задоволи стремежите на нејзините основачи. И Советот за безбедност најверојатно никогаш нема да се реформира.
Но, во најмала рака, најважниот безбедносен форум во светот ќе очекува од своите постојани членки помалку детски бели и помалку обиди за одмерување на силите.
Извор: „Стрејтс тајмс“
Превод: Ана Цветаноска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Нобеловата награда за мир ќе остане во рацете на Аунг Сан Си Чи, нема да и се одземе и покрај извештајот на ОН
-
ОН повика да се поднесуваат пријави за кршење на човековите права во Македонија
-
Советот за безбедност при ОН усвои резолуција за 30-дневно примирје во Сирија
-
Вонредна седница на Советот за безбедност на ОН за Ерусалим


