Владимир Јаневски е доцент магистер и уметнички директор на ансамблот „Македонија“. Тој е дипломиран етнолог и магистер по етнокореолошки науки, вонреден професор и доцент за настава на Музичката академија при УГД во Штип на одделот за етнокореологија. Ансамблот „Македонија“ годинава настапи на Скопско лето, а тоа што го одвојува од другите е неговиот состав – во него членуваат најдобрите студенти од одделот за етнокореологија при Факултетот за музичка уметност од Универзитетот „Гоце Делчев“ од Штип и ученици од ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“ од насоката за традиционална музика и игра. Исто така, интересно е тоа што носиите со кои настапуваат членовите на ансамблот се оригинални и со голема уметничка вредност. Датираат од крајот на 19 век и почетокот на 20 век. Тие се во лична сопственост на Јаневски, кој во изминативе 25 години истражува на теренот на етничка Македонија собирајќи и реставрирајќи повеќе од 8.000 елементи од облеката и повеќе од 500 комплетни носии од различни етнички предели.
Ансамблот „Македонија“ оваа година настапи во Сули-ан, на „Скопско лето“, со концертот „Прозорец кон традицијата“. Што содржеше програмата?
ЈАНЕВСКИ: Програмата на ансамблот „Македонија“ насловена како „Звукот на традицијата“ во вечерниот амбиентален простор на Сули-ан во Старата скопска чаршија понуди градски игри и песни од Охрид во сценската адаптација „Садило“, неколку чалгиски песни од Скопје, орото „Невестинско венчално“ од Велес, изведувани од чалгискиот оркестар, како и орото „Велигденско“ изведено со оркестарот на традиционални инструменти. Беше отпеана и песната „Грабиле гу Анѓелину“ од пределот Жеглигово во прекрасната невестинска носија од истоимениот предел. За крај беа одиграни машкото малешевско оро „Чангулово“ во изведба на тапани и на зурли и сценската адаптација „Зајди, зајди“ од пределот Овче Поле, која ги понуди ората „Арнаут“, „Потрчулка“, „Крстач“, „Џонката“ и „Вртелешката“. На концертот беа претставени оригинални носии и од градската и од селската традиција на Македонија.
Од кога постои ансамблот „Македонија“? Колку члена има? Кој го сочинува ансамблот?
ЈАНЕВСКИ: Ансамблот „Македонија“ е претставник на македонската традиционална култура и активно твори oд 2012 година, со најдобрите студенти од одделот за етнокореологија при Факултет за музичка уметност од Универзитетот „Гоце Делчев“ – Штип, како и ученици од ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“ од Насоката за традиционална музика и игра – Скопје. Ансамблот има 40 уметници – сценски презентери, секој од нив оспособен за традиционално пеење, играње, свирење и сценско-уметничка презентација.
Каков кадар работи со членовите на ансамблот?
ЈАНЕВСКИ: Единствен во државата од ваков тип, ансамблот работи со кадар – професионалци што се едуцираат низ споменатите институции. Него го раководат врвни професионалци и стручен кадар од областа на традиционална игра, традиционалните инструменти и пеење (магистри по етнокореологија, етноорганологија и етномузикологија).
Што има најчесто на репертоарот на ансамблот „Македонија“?
ЈАНЕВСКИ: Репертоарот на ансамблот „Македонија“ презентира сценски адаптации од сите играорни подрачја во Македонија: западно; југозападно; јужно; источно и северно играорно подрачје. Репертоарот на ора или традиционалното играње се презентира преку обредната и соборската традиција. Главно обележје на репертоарот на ората и на музичкиот репертоар се сценско-уметнички сегменти од традиционалната културата како на Македонците, така и на другите етноси во Македонија. Изоставена е секаква стилизирана форма, а на широката лепеза од сценски адаптации, би ги споменале и сценските адаптации на ромското, албанското, турското и на влашкото население. Ансамблот Македонија негува и презентира повеќе музички стилови на традиционален оркестар од тапан, гајда, зурла, кавал, шупелка, сворче, двојанка, тамбура, ќемане, потоа чалгиски оркестар од канон, ут, кларинет, виолина, дајре, тарабука, прим и блех оркестар од тапан с`с саан, грнета (кларинет), жута (труба), тарамблок (тарабука). Вокалниот репертоар се интерпретира низ неколку категории негувајќи различни стилски карактеристики: традиционално едногласно, двогласно (бордунско) и тригласно пеење поделено според обредната или соборската практика, како од селската така и од градската музичка традиција.
Во тек се уписите за нови членови во ансамблот „Македонија“. Дали има талентирани деца што сакаат да ги негуваат изворната песна и изворните танци и игри во Македонија?
ЈАНЕВСКИ: Интересот за членување во ансамблот е одличен како резултат на сѐ поголемиот број талентирани и посветени средношколци, кои се запишуваат во Средното музичко училиште во насоката за традиционална музика и игра, како и студенти додипломци и постдипломци од Факултетот за музичка уметност во Штип. Со постоењето на овие институции, како и оригиналната цел и функција на ансамблот, се зголеми потребата од изучување и автентично сценско презентирање на македонските традиционални музички вредности.
На сите настапи на вакви и слични ансамбли, посебно внимание привлекуваат и носиите на играорците. Со колку носии може да се пофали Вашиот ансамбл и кои се најпретставителните? Од кои краеви имате најмногу носии и дали се подарени или сами ги шиете?
ЈАНЕВСКИ: Носиите се оригинални и со голема уметничка вредност датирајќи од крајот на 19 век и почетокот на 20 век. Тие се во моја лична сопственост. Во изминативе 25 години истражувам на теренот на етничка Македонија собирајќи и реставрирајќи повеќе од 8.000 елементи од облеката и повеќе од 500 комплетни носии од различни етнички предели. Ја имам најголемата колекција автентични и уникатни носии од пределите: Скопска Блатија, Скопска Црна Гора, Средорек, Жеглигово, Славиште, Пијанец, Малешево, Радовишко и Струмичко Поле, Костурско, Воден/Меглен, Леринска Река и Леринско Поле, Мала Река, Долна Река, Горни и Долни Полог, Азот, Прилепско и Битолско Поле и др. Уникатноста на облеката на ансамблот „Македонија“ се отсликува и преку различни модни стилови како ала турка од крајот на 19 и почетокот на 20 век со турско-ориенталното влијание во културата на облекување, како и ала франга – западноевропскиот градски моден стил од почетокот на 20 век. При сценското презентирање, ансамблот настојува да изврши едукација и естетско валоризирање на традицијата на облекување покажувајќи различни социјални атрибути и реквизити и различни социјални статуси од традиционалната култура на живеење.

Интересот за членување во ансамблот е одличен како резултат на сѐ поголемиот број талентирани и посветени средношколци
Имавте голема турнеја во Јапонија, потоа гостувања во Холандија, Бугарија, Германија. Кои се Вашите планови за летово? Дали од септември Ве очекува нова работна есен?
ЈАНЕВСКИ: Во летниов период активностите се одлични, следуваат две концертни турнеи во јули со натпреварувачки карактер, како учество на меѓународен фестивал во Бурса – Турција, како и десетдневна турнеја во Полска – Бели Исток. Од 29 јули до 2 август ќе го реализираме семинарот за традиционална музика и игра во Битола каде што уметниците на ансамблот се вклучени и како курсисти, но и како волонтери во организациската актива на Интернационалниот фестивал „Илинденски денови“ – Битола. Летната активност ќе ја завршиме со тридневно гостување во Грција, по што ќе следува краток одмор за претстојниот есенски период.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Ѓорги Личовски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Ансамбл „Македонија“ одржа концерт со божикни песни во „Св. Јован Бигорски“ (галерија)
-
Ансамбл „Македонија“ ја промовираше новата концертна сезона
-
Вања Лазарова не остана рамнодушна на концертот на ансамбл „Македонија“ (фото)
-
Владимир Јаневски, колекционер на народни носии и предмети: Не собирам предмет кој нема историја и приказна





