
Колумнист: Горан Момироски
Одлуката на рускиот претседател, Владимир Путин, да ја замени трасата на пропаднатиот проект „Јужен тек“ со нова траса, која ќе ја заобиколи Бугарија и во игра ќе ги стави Грција, Македонија и Србија како главни транспортни точки на патот до Унгарија и до Австрија, ги предизвика најголемите турбуленции на Балканот од падот на Слободан Милошевиќ и создавањето на независно Косово. Потенцијалот на овој стратегиски бизнис-проект е многу поголем од актуелниот, и во енергетска и во политичко-безбедносна смисла. И во позитивна и во негативна конотација. И Русија и земјите што се потенцијални учеснички имаат свои причини сериозно да го разгледаат проектот „Турски тек“ или, пак, да го искористат како алатка за спроведување национални цели.

Што добива Русија, а што добиваат Балканците со „Турски тек“
Со евентуалната изградба на „Турски тек“, Русија ја избегнува украинската блокада за дистрибуција на својот енергент. За разлика од владите во Киев, кои во најлошо сценарио можат да одлучат да ги свртат вентилите на гасоводот доколку почне класична војна меѓу двете земји, Москва верува дека Анкара, Атина, Скопје и Белград се далеку побезбедни во тој контекст. Освен што си создава алтернатива за транспорт на својот гас, Москва на земјите преку коишто треба да мине новиот гасовод им дава моќно оружје, со кое ќе можат да бидат понезависни од западните партнери, а во исто време создава причина за своја поголема инволвираност во регионот кој 25 години по падот на берлинскиот ѕид сè уште не може да се стабилизира целосно. Русија со овој проект и заштедува затоа што голем дел од гасоводот е на дното на Црно Море, со што нема да се губат пари за голем дел од дистрибутивните такси.
Турција, покрај аеродромот во Инџирлик, со руската понуда добива уште еден силен аргумент во преговорите за соработка со ЕУ и со НАТО. Со рускиот предлог Анкара добива статус на апсолутен господар на европската енергетска иднина. Тој статус и порано беше актуелен за Анкара затоа што речиси сите други рути преку кои треба да доаѓа енергија во ЕУ мора да минат преку турско тло, но сега Турција добива готов проект, за кој не се потребни големи пари затоа што „Газпром“ ќе ги донесе цевките на турско тло, а дополнително владата на Ердоган ќе добива огромни пари од дистрибутивни такси. Одложувајќи го проектот за по 2017 година, Турција си даде доволен период за да преговара со своите западни партнери за теми како човекови права и медиуми, курдското прашање, Кипар, односот со Грција во Средоземјето и други теми за кои постојано добива критики од претставници на ЕУ и на НАТО. Во меѓувреме, можна е и операционализација на двата проекта ТАП и ТАНАП. Едниот треба да носи гас кон ЕУ од турско-грчката граница преку Албанија и Италија, а другиот да носи касписки гас од Азербејџан преку целата територија на Турција до границата со Грција.
Грција, која од 2010 година е на раб на финансиски колапс и државен банкрот, со проектот „Турски тек“ добива значаен аргумент во обидот да добие поддршка од западните партнери за своите планови. Покрај заканата дека со стечајот на Грција и излезот од еврозоната ќе се случи дебакл на еврото, оваа земја сега може во својот добро познат манир да се пазари за помошта од ЕУ, а за возврат да не ѝ се придружи на Москва во нејзините планови. Американскиот пратеник Амос Хохштајн, за кого грчкиот министер Лафазанис веќе изјави дека го убедувал да не се поддржува „Турски тек“, веќе ветил практична помош за грчката поддршка на Трансадриатик гасоводот (ТАП).
Украина во 2010 година наплатила 3 милијарди долари за дистрибуција на рускиот гас
Според советник за енергетика на украинскиот експретседател Јанукович, во 2010 година само од таксите за дистрибуција на гасот до други земји Киев наплатувал над 3 милијарди евра годишно. Иако голем процент од тие пари одат за трошоци за пумпите што го туркаат гасот кон крајните потрошувачи, се работи за огромна сума која е добредојдена за секоја земја. Иако сѐ уште нема прецизна оценка колку би земала секоја од земјите на патот на „Турски тек“, сигурно е дека покрај тоа што ќе добиваат поевтини енергенти за 30 проценти од сегашната цена, тие ќе делат стотици милиони евра приход од дистрибутивните такси секоја година.
И изјавите на српскиот претседател Николиќ, кој прво рече дека Србија не е заинтересирана за „Турски тек“, а по 24 часа порача дека треба да се видат сите детали пред да се донесе конечна одлука, покажуваат дека далеку од јавноста секоја од инволвираните земји води тешки преговори и трговија. Една од целите на српската трговија е побрзи преговори со ЕУ, при што не би се заглавувало на поглавја за кои Белград знае дека не може да ги мине без прогледување низ прсти. Зголемување на финансиската директна и индиректна помош и финансирање проекти во Србија од банки и компании што се блиски или во сопственост на државни западни компании е вториот пакет за кој преговара Србија за да не учествува во „Турски тек“. И, конечно, помал притисок за Косово во наредните 5-7 години е влогот што Белград го става на маса при одлуката за рускиот проект.
Ситуацијата во Македонија е значително посложена отколку кај другите земји кои можат да извлечат нешто од кокетирање со руските планови. Единствената работа што може да произлезе како позитивна од сето тоа е конечен притисок на ЕУ и на САД врз Грција, која може да го симне ветото за евроатланските интеграции и да ги расчисти сите магли околу македонската иднина на внатрешно-политички и на меѓународен план. Упадот на косовските криминални банди во Куманово и индиректното укажување дека се доволни 100 платени лудаци и два медиуми за да се влезе во нова тешка безбедносна криза го намалува просторот за маневар на македонската влада. Објективно, за разлика од своите соседи Грција и Србија кои релативно се мали етнички чисти држави и имаат силни безбедносни структури, Македонија не може да води трговија според пазарните услови. Особено затоа што Македонија никогаш и не се обидувала да ќари нешто на картата на американско-руски анимозитет, туку секогаш излегувала со јасни стратегии во кои членството во ЕУ и во НАТО е единствената посакувана агенда. Дури и кога имало докази дека дел од македонските западни партнери ја злоупотребувале таа искрена позиција.

Историја пред да стане реалност
Ако се следат изјавите на високи и влијателни западни фактори, Европската унија и на НАТО, тие имаат јасна и прецизна цел да не дозволат операционализација на „Турски тек“, кој е директна опасност на Европската унија за диверзификација на енергетските извори што ги користат членките на Унијата. Во моментов, ЕУ задоволува околу една четвртина од своите енергетски потреби со руски гас, и тоа преку „Северен тек“, гасоводот „Јамал“ и, пред сѐ, преку Украина. Доколку „Турски тек“ стане реалност, овој процент не само што ќе се зголеми, туку долгорочно ќе се обесхрабрат други проекти, како, на пример, Трансанадолскиот гасовод или стариот план за трансфер на катарски гас преку Сирија во Средоземјето. Со тоа ЕУ долгорочно ќе стане уште позависна од Русија, што е во целосна спротивност со плановите за диверзификација на енергетските извори на ЕК. И покрај тоа што германскиот министер за финансии јавно рече дека нема ништо против грчкото учество во „Турски тек“ , мислејќи со тоа дека секој приход што го има Грција е корисен за да излезе од кризата, јасно е дека ниту една членка на ЕУ нема да се согласи со уште една пенетрација на руска енергија во ЕУ. И официјално потпретседателот на Европската енергетска унија, Марош Шефчович, пред две недели изјави дека најдобра опција за да се обезбеди енергетска безбедност на Европа е да се развие т.н. Јужен гасен коридор, кој би носел гас од централна Азија.
Во овој правец најдобра анализа дава поранешниот премиер на Чешка, Мирек Тополанек, кој сега е промотор на таканаречениот „Источен круг“ – гасовод што треба да ја поврзе централна со југоисточна Европа, но Македонија не е на таа рута. Според Тополанек, геополитиката е над сѐ и затоа „Турски тек“ нема да успее. Тополанек вели дека Европската комисија нема да го поддржи проектот што треба да минува преку Грција, Македонија, Србија и Унгарија затоа што со тоа значително ќе се зголеми геополитичкото влијание на Русија на европско тло. Иако поранешниот чешки премиер и претседавач на ЕУ во 2009 година има свои интереси како актер во други енергетски проекти, тој најпластично укажува зошто „Турски тек“, можеби, е само еден голем мит за кој нема реална политичка и геостратегиска подлога.
(Текст објавен во 143. број на неделникот Република, 29.05.2015)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


