Приказна број 1: Спасе и селаните од Jанче
Главен актер во оваа тажна, но, сепак, позитивна приказна е Спасе Гиговски. Според лична карта жител на Скопје, но реално селанец од местото што во македонската јавност е познато по епизодата „Чиста земја“ од серијата „Мојата чудесна Македонија – истражи ја Македонија“ што актерот Владо Јовановски ја сними во познатиот ресторан „Туто“ во селото Јанче. Спасе, кој е роден во ова питорескно село сместено на дваесетина километри од Дебар на патот кон Маврово и натаму кон Скопје или Охрид, сепак, не е главниот херој во оваа приказна. Спасе, кој по пензионирањето се преселил во Јанче и кој неколку дена пред Нова година неочекувано почина, стана симбол на тоа што навистина значи соживот и толеранција , толку различно од она што како такво ни се продава со децении од центарот на Скопје или на Тетово.
Патот што го поврзува селото со регионалниот пат кон Маврово е долг околу еден километар. Поради големите снежни наноси на денот кога Спасе го напуштил овој свет, патот не бил прооден и постоела голема опасност тој со денови да остане во своето родно село, незакопан во согласност со верските обичаи. За тие што недоволно ги познаваат луѓето во овој крај и за луѓето затворени во своите национални, верски или урбани гета, тоа би било реална опасност. Но, не и за луѓето што живееле со Спасе и кои со него го делеле доброто и злото, особено во последните десетина години откако тој заминал во пензија и се преселил во Јанче. Во невидената сцена, за која неколкумина членови на неговата поширока фамилија велат дека може да се види само на филм, за половина ден неколку стотини селани од Јанче сами го исчистиле патот до куќата на единствениот постојан жител, православен христијанин. Се случило нешто што е незамисливо во светот во кој живеат тие што ја имаат моќта да влијаат врз македонскиот вредносен систем, на начинот на кој се прикажува солидарноста и соживотот.
Мажи, жени, деца и старци, дури и стари баби над 70 години, леунки и болни – сите со лопатите в раце го исчистиле и го отвориле патот за погребното возило со кое Спасе Гиговски, во согласност со желбата на неговото семејство, бил однесен во неговиот вечен дом на скопските гробишта во Бутел. Во исто време тие несвесно ја отворија и вратата на надежта дека, особено верските лидери, сепак, нема толку лесно да можат да ги злоупотребат сѐ поизразените поделби меѓу македонските граѓани. А, Спасе Гиговски не бил суперхерој ниту тајкун кој вработувал стотици работници, туку само обичен споделувач на маките на селаните на Јанче и човек што секогаш бил подготвен да им помогне на своите соседи.
Одлуката во акцијата за чистење на патот до селото не паднала затоа што Спасе бил православен христијанин или затоа што неговиот чичко Драган, борејќи се за ослободување на овој дел од Македонија во 1944 година, загинал како партизан, туку затоа што бил човек. Тоа е простиот и логичен одговор на прашањето зошто цело село цел ден ги оставило на страна своите обврски и на минус 7 степени влегло во битка со снегот и со мразот.
Во земја во која судовите се занимаваат со стотици илјади тужби за спорови во кои луѓе со години се борат за меѓа, три квадратни метри дворно место или кории во недостапни шумски предели, приказната за Спасе има и религиозно, и национално, и политичко, но, пред сѐ, човечко значење.
Приказна број 2: Феноменот Велебрдо
Информацијата за тоа какви обичаи владеат во селото Велебрдо во општината Маврово – Ростуше не е нова. Таа на луѓето во Долна Река им е позната со децении, но вреди да се спомне во овој контекст. Ако им ја раскажете на некои од жителите од останатите села во овој регион, нема да ги изненадите затоа што слично нешто се случува и кај нив. Но, ако ја споделите со луѓе од големите градови, каде што одамна е загубено чувството за солидарност, целосно ќе ги збуните. Оваа приказна е кратка и има верски карактер, но сосема различен од тој што логично би го очекувале. Во текот на есенските месеци, кога најчесто жителите во Велебрдо се снабдуваат со дрва за огрев, се случува нешто што би го збунило секој што не е од тој крај. За само неколку минути откако камионот или тракторот натоварен со дрва за огрев ќе стигне пред некоја од трите куќи во кои живеат православни христијани, таму веќе е собрана цела „чета“ од локални жители кои со секири и останати помагала не само што ги истовараат дрвата, туку и ги сечат и редат, целосно подготвувајќи ги за претстојната зима. Нив никој никогаш не ги вика на помош, тие едноставно доаѓаат и ја завршуваат работата за која еден човек ќе потроши неколку недели. Никој не сака да објаснува зошто се случува тој феномен и зошто толку внимателно и толку несекојдневно човечки се чува верското малцинство во Велебрдо. Тоа едноставно мора да се случи и се случува, е одговорот на прашањето кој ги организира луѓето да дојдат и да помогнат.
Приказна број 3: Албанскиот орел на Мелнички мост
Авторот на овој текст, кој живее во мешана етничка средина, со години се прашува зошто никој не го скршил албанскиот орел што е поставен на чешмата лоцирана на десетина метри од еден од најголемите мостови во Македонија. Сведокот на многу графити во кои се бара „Смрт за Шиптари“ или „Нож за каури“ не може да разбере која е тајната што го чува од демолирање албанскиот орел врежан во каменот на чешмата пред неодамна целосно реновираниот и осветлен Мелнички мост на пет километри пред Дебар на крстосницата што води кон општината Центар Жупа. Не затоа што сака да се случи тоа, туку затоа што во ситуација кога радикални припадници на сите заедници палат знамиња на „спротивниот табор“ или уништуваат сѐ што им припаѓа на „другите“, камениот орел останува да живее иако се наоѓа на место на кое лесно може да биде уништен, без речиси никаква опасност евентуалниот вандал да биде откриен.
Има ли Македонија доволно вистински херои?
Според приказните што овие денови доаѓаат преку „Скајп“ и „Вибер“ до авторот на овие редови, Македонија има доволно разбрани и чесни луѓе од сите националности и вери кои нема да дозволат хазардери, како поглаварот на ИВЗ, да ја втурнат земјата во нов циклус интензивна недоверба и насилство. Сепак, хероите од Јанче и од Велебрдо што не признаваат дека се херои само затоа што постапиле човечки, неуништениот албански орел на Мелнички мост, не се доволни за Македонија да биде целосно безбедна од неразумни луѓе кои не сакаат да го видат тоа што е спротивно на нивните мрачни планови за иднината на Македонија. Овој текст треба да го прочитаат и тие што веруваат во соживотот и тие што работат против него. Дали ќе сакаат да ги прифатат или барем да размислат за пораките во него е друго прашање.
Пишува: Горан Момироски
(Текст објавен во 125. број на неделникот Република, 23.01.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.